Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 6.3.2001

Operasta suomenkielinen versio

Maailman nopeimmaksi nettiselaimeksi mainostetusta Operasta on ilmestynyt suomenkielinen versio. Ilman Java-tukea vain hieman yli kaksimegainen ja Javan kanssa lähes kymmenmegainen Opera 5.02-asennuspaketti on saatavilla Opera Softwaren sivuilla. Suomenkielinen Opera 5.02 toimii toistaiseksi vain Windows-käyttöjärjestelmissä (95/98/2000/NT4).

K2, 6.3.2001 16:14. Lähde: Opera

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 21 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
...kaikkea sitä
Anonyymi kommentoija, 6.3.2001 18:16:24
Pisteet: 0
Vastaa
Kaikkea ne yrittääkin että sitä edes joku käyttäisi...
Justus Re: ...kaikkea sitä
Justus, 7.3.2001 10:00:40
Pisteet: +1
Vastaa
Kaikkea ne yrittääkin että sitä edes joku käyttäisi...
Melkeinstä samaa mieltä olen. Olen kerran pari kokeillut Operaa ja minusta se oli hullu käyttöliittymältään. URL-kenttä oli alhaalla ja koko homma oli palasina kuin Photoshop. Ehkä pitäisi hakea se uusi versio jos sen nyt sitten saa Macillekin. NT-versiota siis olen kokeillut. Samanlainenhan se tietysti on ulkoisesti. Kun koneessa on kaakkia ja tilaa, ei osaa antaa paljon arvoa ohjelmalle joka vie vähän tilaa ja on "optimoitu". Mainokset kyllä ärsyttävät. Eudorankin saa ilmaiseksi mutta niin että siinä on mainoslaatikko aina sivussa. Urh. Käytän Outlook Expressiä tai Netscapen Messengeriä.
Memes don't exist. Tell your friends.
Re: ...kaikkea sitä
Anonyymi kommentoija, 8.3.2001 11:27:26
Pisteet: 0
Vastaa
Itse olen käyttänty no jo pidempään Operaa ja URL kenttä on ylhäällä.
Ja olen todennut todella hyväksi selaimeksi.
kaikkea kaikkea
Anonyymi kommentoija, 6.3.2001 19:10:12
Pisteet: 0
Vastaa
Aika turha tuommoinen suomenkielinen versio, tuskin ihmiset jotka eivät osaa englantia käyttävät internetiä paljoa. Ja kyllä sitä Operaa ihan mielellään käyttää. IE (bugeineenkin) ja Opera ovat mielestäni oikein passeleita selaimia.
Re: kaikkea kaikkea
Anonyymi kommentoija, 6.3.2001 19:36:30
Pisteet: 0
Vastaa
Aika turha tuommoinen suomenkielinen versio, tuskin ihmiset jotka eivät osaa englantia käyttävät internetiä paljoa.
No kyllä minun tuttavapiiriini ainakin kuuluu useita keski-ikäisiä ihmisiä jotka hyvin mielellään käyttävät internetiä, mutta eivät osaa englantia käytännössä tippaakaan. Mutta suomenkielisellä Windowsilla ja IE:llä tulevat oikein hyvin toimeen. Miksi ei siis suomenkielistä Operaa, kun potentiaalisia asiakkaita kuitenkin löytyy...
Justus Re: kaikkea kaikkea
Justus, 6.3.2001 21:51:18
Pisteet: 0
Vastaa
Aika turha tuommoinen suomenkielinen versio, tuskin ihmiset jotka eivät osaa englantia käyttävät internetiä paljoa.
No kyllä minun tuttavapiiriini ainakin kuuluu useita keski-ikäisiä ihmisiä jotka hyvin mielellään käyttävät internetiä, mutta eivät osaa englantia käytännössä tippaakaan. Mutta suomenkielisellä Windowsilla ja IE:llä tulevat oikein hyvin toimeen. Miksi ei siis suomenkielistä Operaa, kun potentiaalisia asiakkaita kuitenkin löytyy...
Ööh, miten he sitten saavat haettua fin-operan jos eivät osaa englantia tippaakaan? Ei Hakon varmasti suomipojille sivuja tee.. Tai no jostain saunalah.. eiku hippiin tai kolumbuksen tiedostosivuilta sen voisi tietysti saada.

Pakkohan mun oli saivarrella.
Memes don't exist. Tell your friends.
UIsta ja käännöksistä
Anonyymi kommentoija, 7.3.2001 10:31:02
Pisteet: +1
Vastaa
Käyttöliittymästä sen verran, että se on Operassa melkoisen muuteltavissa. Justus toteaa, että URL-kenttä on alhaalla - sattuu vakiona olemaan ja ainakin minä pidän siitä, mutta yhtälailla sen saa View-valikosta asetettua yläreunaankin.

Mielestäni eri sivujen sisällyttäminen saman ikkunan sisään on pop, löytää ne muutkin softat, toisin kuin IE:llä joka tukkii koko taskbarin. Tuon ikkunabarin saa samalla tavalla ylös tai alas, jopa oikealle tai vasemmalle sivulle.

Käännöksistä ja Linux-porteista sen verran, että Opera on käsittääkseni tehty helposti käännettäväksi. Eli käytännössä kaikki tekstit on yhdessä filessä, eikä kääntämiseen tarvita juuri teknistä osaamista. Linux-portti ymmärrettävästi vaatii osaamista, ja vie täten enemmän aikaa kuin jo valmiin Windows-version kääntäminen uusille kielille.

--Sammy
Re: UIsta ja käännöksistä
Anonyymi kommentoija, 7.3.2001 14:00:24
Pisteet: 0
Vastaa
Harmi vaan kun Opera (windows) tuntuu kaatuvan ainakin kerran päivässä joko tulostaessa jotakin tai kun sivulla on joku java/skripti.

Osuuspankin kultarahaan en pääse kuin joskus oopperalla, yleensä se tilttaa. Mandatumin webbipankkiin ei pääse ollenkaan oopperalla ja eräs työpaikan intranet-sovellus ei toimi oopperalla.

Muuten olisin jo netscapet ja exploderit poistanut koneelta.
Re: UIsta ja käännöksistä
Anonyymi kommentoija, 8.3.2001 10:35:59
Pisteet: 0
Vastaa
Harmi vaan kun Opera (windows) tuntuu kaatuvan ainakin kerran päivässä joko tulostaessa jotakin tai kun sivulla on joku java/skripti.
Hmm.. enpä ole omaa 5.02:tani saanut kovin montaa kertaa nurin - itse asiassa IE kaatuu huomattavasti useammin. Ja Operassahan on bonuksena se, että jos selain tai kone kaatuu, niin Operan saa palautettua kaatumista edeltäneeseen tilaan, eli ei tarvitse miettiä mitä ne x+1 ikkunaa olivat, jotka sulla oli auki ja joita oli juuri tarkoitus katsoa.

Osuuspankin kultarahaan en pääse kuin joskus oopperalla, yleensä se tilttaa. Mandatumin webbipankkiin ei pääse ollenkaan oopperalla ja eräs työpaikan intranet-sovellus ei toimi oopperalla.
Tässä voi miettiä kenen vika se sitten on. Operahan on standardien mukainen, ja esim. Meritan SOLO toimii vallan loistavasti. Taitaa mennä haukut Osuuspankin ja Mandatumin puolelle. Tuo Mandatumin pankkihan on muutenkin aika kömpelö flasheineen ja liukuvalikoineen.

--Sammy
Re: UIsta ja käännöksistä
Anonyymi kommentoija, 12.3.2001 03:02:08
Pisteet: 0
Vastaa

Osuuspankin kultarahaan en pääse kuin joskus oopperalla, yleensä se tilttaa. Mandatumin webbipankkiin ei pääse ollenkaan oopperalla ja eräs työpaikan intranet-sovellus ei toimi oopperalla.
Tässä voi miettiä kenen vika se sitten on. Operahan on standardien mukainen, ja esim. Meritan SOLO toimii vallan loistavasti
Ei pidä paikkaansa, huhuista huolimatta. Operan DOM-tuki on aanuksesta ja syvältä. Lisäksi lähestulkoon olematon. Että se niistä standardeista.

Lainaus:
pera Software has not yet implemented the DOM into the Opera browser.Not true. Opera 5 can do some DHTML, provided you use the W3C DOM.
Rubbish ... no amount of opera ie5 ns6 spoofing will cure it's lack of
W3C DOM implementation."

Also opera5 support for 'regular expressions' in javascript is not very
good.

http://lists.evolt.org/archive/Week-of-Mon-2000121...
Re: UIsta ja käännöksistä
mist, 7.3.2001 20:58:01
Pisteet: 0
Vastaa
Käyttöliittymästä sen verran, että se on Operassa melkoisen muuteltavissa. Justus toteaa, että URL-kenttä on alhaalla - sattuu vakiona olemaan ja ainakin minä pidän siitä, mutta yhtälailla sen saa View-valikosta asetettua yläreunaankin.
Heeetkinen. Minun Operassani (tosin versio 5.01) URLi syötetään kenttään, joka on ylhäällä. Proxyt on ainoa mitä olen asetuksiin muuttanut.

Jos pitäisi valita kolmesta selaimesta (IE, Netscape, Opera) kaksi, niin kyllä valinta olisi selkeästi IE&Netscape. Ainakin Sektori.com bannerin alapuolella olevat "Käyttäjä" ja "Uutiset" tekstit näkyvät ihan oudosti Operalla. Myöskään lukijoiden kommentit eivät sisenny ja tummemmanruskea alue, jossa on kommentoijan nimimerkki loppuu ennen oikeaa reunaa. Jos tästä hyvästä pitää vielä maksaa tai katsoa mainoksia, niin kiitos ei.

Ja lopuksi pahoittelen muuten hyvän ohjelman mollaamista, jos vika onkin Sektorin koodissa.
TeknoHog _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
TeknoHog, 6.3.2001 20:38:22
Pisteet: +1
Vastaa
Saisivat nyt edes yhden kieliversion toimimaan Linuxilla. Uskomattoman lamea, kun beetaversiotakin pitaa rahoittaa silla ihastuttavalla mainosbannerilla. Se ja muut graafiset kilkkeet takaavat sen, etta hyva jos lapparin ruudusta puolet on itse webbisivua.

Joskus Win3.1:ta 486:lla kayttaessa Opera oli jotain todella hienoa, mutta ajat muuttu. Mielellani ottaisin Linuxiini IE:n, se sentaan toimii, mutta taitaa olla niin sidoksissa windozeen ettei samaa voi toivoa muilla kayttiksilla.
-><-
Linux from scratch: rapsuta mua, niin asennan sulle Ubuntun
Justus Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
Justus, 6.3.2001 21:48:09
Pisteet: +1
Vastaa
Joskus Win3.1:ta 486:lla kayttaessa Opera oli jotain todella hienoa, mutta ajat muuttu. Mielellani ottaisin Linuxiini IE:n, se sentaan toimii, mutta taitaa olla niin sidoksissa windozeen ettei samaa voi toivoa muilla kayttiksilla.
Toimii se aika hyvin Macissa. Paraikaa käytössä. Kuulemma paremmin kuin PC:n versio, ainakin CSS:n kohdalta. Myös muut Microsoftin tuotteet toimivat Macissa hyvin, Office 2001 on kuulemma huimasti parempi kuin Puuceen versio. Se on tehty enemmän Macin ehdoilla kuin aikaisemmat versiot.

Windowsin käyttäjistä voikin tuntua että olisi hullua jos Microsoft ja Windows erotettaisiin, mutta ei minusta. Microsoft tekee paljon ohjelmia jotka pyörivät Macissa ilman windowsia.

Ja huom. Eivät ne kooderit politiikasta päätä. Vaikka firman toiminta olisi kuinka paskaa tahansa, voi osa tuotteista olla silti hyviä.
Memes don't exist. Tell your friends.
TeknoHog Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
TeknoHog, 7.3.2001 00:53:07
Pisteet: +1
Vastaa
Windowsin käyttäjistä voikin tuntua että olisi hullua jos Microsoft ja Windows erotettaisiin, mutta ei minusta. Microsoft tekee paljon ohjelmia jotka pyörivät Macissa ilman windowsia.
Ja huom. Eivät ne kooderit politiikasta päätä. Vaikka firman toiminta olisi kuinka paskaa tahansa, voi osa tuotteista olla silti hyviä.
Aivan. Joskus tuntuu etta joistakin M$:n sovellusohjelmista menee potentiaali hukkaan kun niita pitaa ajaa Windowsin paalla. Tietyt M$-ohjelmat Linuxilla voisi olla aika killer yhdistelma.
-><-
Linux from scratch: rapsuta mua, niin asennan sulle Ubuntun
iguchi Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
iguchi, 7.3.2001 09:03:31
Pisteet: +1
Vastaa
Toimii se aika hyvin Macissa. Paraikaa käytössä. Kuulemma paremmin kuin PC:n versio, ainakin CSS:n kohdalta. Myös muut Microsoftin tuotteet toimivat Macissa hyvin, Office 2001 on kuulemma huimasti parempi kuin Puuceen versio. Se on tehty enemmän Macin ehdoilla kuin aikaisemmat versiot.
Afaik microsoftin ohjelmat mäkille toteuttaa kokonaan eri tiimi kuin pc-versiot. Ja minäkin olen kuullut että ie toimii paremmin mäkissä kuin pc:ssä joten se voisi johtua esimerkiksi tuosta...
Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
Anonyymi kommentoija, 7.3.2001 09:16:53
Pisteet: 0
Vastaa
Ja minäkin olen kuullut että ie toimii paremmin mäkissä kuin pc:ssä joten se voisi johtua esimerkiksi tuosta...
Ei pidä paikkaansa. Voi olla että se on stabiilimpi tms, mutta sama versio jättää
aika paljon juttuja pois verrattuna pc:hen.
Justus Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
Justus, 7.3.2001 13:00:20
Pisteet: 0
Vastaa
Ja minäkin olen kuullut että ie toimii paremmin mäkissä kuin pc:ssä joten se voisi johtua esimerkiksi tuosta...
Ei pidä paikkaansa. Voi olla että se on stabiilimpi tms, mutta sama versio jättää
aika paljon juttuja pois verrattuna pc:hen.
Missä ohjelmassa? Mitä jätetään pois? Ettet nyt sekoittaisi esim. Outlook Expressiä MS Outlookiin.
Memes don't exist. Tell your friends.
Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
Anonyymi kommentoija, 7.3.2001 14:26:13
Pisteet: 0
Vastaa
Ja minäkin olen kuullut että ie toimii paremmin mäkissä kuin pc:ssä joten se voisi johtua
Ei pidä paikkaansa.
Missä ohjelmassa? Mitä jätetään pois?
IE:ssä, kuten tuosta ensimmäisestä quotesta selviää.
Toimivuus ainakin on erilainen, itse en ainakaan saanut layereita div-tageilla toimimaan vaikka
hyvin toimii winhotuksen IE:ssä, ja samat versiot molemmissa.

Ettet nyt sekoittaisi esim. Outlook Expressiä MS Outlookiin.
E.
Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
Anonyymi kommentoija, 7.3.2001 22:35:03
Pisteet: 0
Vastaa
Toimivuus ainakin on erilainen, itse en ainakaan saanut layereita div-tageilla toimimaan vaikka hyvin toimii winhotuksen IE:ssä, ja samat versiot molemmissa.
Niin mutta kun se mäkin css ja layer tuki onkin 'standardin mukainen', voit siis olettaa, että ie6 puuceella (joka ilmeisesti (ja toivon mukaan) tukee standardin mukaisesti myös nuita komponentteja) näyttää sivun kuten ie5 mäkillä...
Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
Anonyymi kommentoija, 12.3.2001 03:06:14
Pisteet: 0
Vastaa
Toimivuus ainakin on erilainen, itse en ainakaan saanut layereita div-tageilla toimimaan vaikka hyvin toimii winhotuksen IE:ssä, ja samat versiot molemmissa.
Tee ne Oikein, niin varmana toimii. Mac IE5 tukee ja totetuttaa standardeja suunnilleen parhaiten tällä hetkellä. Lisäksi ei enää parsi kaikkea rikkinäistä moskaa mitä pc-versio syö yskimättä.
Justus Re: _suomenkielinen_ vain wintoosalle?
Justus, 7.3.2001 09:56:29
Pisteet: +1
Vastaa
Afaik microsoftin ohjelmat mäkille toteuttaa kokonaan eri tiimi kuin pc-versiot. Ja minäkin olen kuullut että ie toimii paremmin mäkissä kuin pc:ssä joten se voisi johtua esimerkiksi tuosta...
Jeps, juuri siitä. Eipä olisi paljon järkeä laittaa PC/win-kooderia tekemään softaa Mac OS:lle. Tai toisin päin. Kustannustehokkuutta, ihminen on parhaimmillaan siinä kun keskittyy yhteen asiaan kerrallaan. Tosin layout ja käyttöliittymän suunnittelu on varmasti osittain samasta paikasta, ovathan ne aika lailla saman näköisiä. Se nyt tietysti on pieni osa ohjelmaa vaikka näkyvin.
Memes don't exist. Tell your friends.