Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 1.3.2006

Opetutusministeriön Mediamuffinssi-hanke kehittää lasten mediataitoja

Kuluttajien oikeuksia rajoittaneen uuden tekijänoikeuslain läpiviemisessä kunnostautunut kulttuuriministeri Tanja Karpela on käynnistänyt Mediamuffinssi-hankkeen, jonka tavoitteena on vaikuttaa lasten median käyttöön ja lisätä lasten mediataitoja. Osana laajempaa Lapset ja Media -hanketta on myös tuotettu Turvallisten sisältöjen valikointi ja arviointi -selvitys, johon on koottu tietoa verkkosisältöjen suodatin- ja estojärjestelmistä.

Tietoturva-alalla toimivan Nixun tekemä selvitys ei suosittele eikä myöskään torju esto-ohjelmien käyttöä. Selvityksessä kuitenkin myönnetään avoimesti, että suodatinjärjestelmien toiminnassa on edelleen moninaisia ongelmia.

Myös tietokirjailija Petteri Järvinen on kritisoinut esto-ohjelmien epämääräistä toimintaa. "Klassinen esimerkki on Pornaisten kunta, jonka sivulle esto-ohjelma ei päästänyt. Toinen esimerkki on aikuiskoulutuskeskus Adulta", sanoo Petteri Järvinen. Suodatinohjelmat estävät usein pääsyn näille sivuille, koska niissä esiintyvät englanninkieliset sanat "porn" ja "adult".

Alalla toimivien yritysten ja asiantuntijoiden huolestuneista lausunnoista ja teknologiaan liittyvistä reaalimaailman ongelmista huolimatta kulttuuriministeri Tanja Karpela on koulujen valvoman internet-sensuurin kannalla. Opetusministeriön viime vuonna julkaiseman tiedotteen mukaan estojärjestelmät ovat niin kehittyneitä, etteivät ne estä pääsyä asiallisille sivuille.

Kansalaisten sähköisiä oikeuksia puolustava EFFI-järjestö palkitsi viime vuonna kulttuuriministeri Tanja Karpelan Big Brother -palkinnolla edesvastuuttoman ennakkosensuurin edistämisestä.

Lue juttu oma, 1.3.2006 00:09. Lähde: Opetusministeriö
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 15 uutta / 15 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Karpelan ja Block!:n välillä on muutakin kuin rakkautta
Zemial, 1.3.2006 21:23:04
Pisteet: +1
Aiheesta ei ole paljoa puhuttu, mutta Karpelan suositteleman esto-ohjelman Block! Kehittäjän Codewisen taustalta löytyi saman puolueen sisältä kunnallispoliitikko johtotehtävistä ja yllättäen tämä juuri startannut pikkufirma sai opetusministeriön täyden suosituksen.. huolimatta ohjelman täydellisestä paskuudesta (kaksi viikkoa tuo häiritsi surffailua, kunnes oppilaat oppivat tuon kiertämään täällä paikallisella yläasteella).
engine Media muffinssi
engine, 1.3.2006 20:50:44
Pisteet: 0
Jos sivuston tarkoitus on lisätä lasten mediataitoja, ei sen tehtävänä ainakaan ole huolehtia lasten oikein kirjoitus taidoista.
Kaikki mielipiteet, jotka esitän kirjallisesti tai suullisesti tällä tai millä hyvänsä julkisella keskustelualueella, ovat vain ja pelkästään omiani, eivätkä ne edusta minkään yrityksen, yhteisön, ryhmän tai muun yksityishenkilön ajatuksia tai periaatteita. Täten olen kirjoituksistani henkilökohtaisesti yksin vastuussa, jolloin niiden käyttö minuun liittyviä tahoja, kuten työnantajaani tai perhettäni vastaan, on ehdottomasti kielletty.
jst Nimi & sivut
jst, 1.3.2006 08:55:10
Pisteet: 0
Onpa muuten harvinaisen korni nimi kampanjalla.

En nyt yleensä ole tällaisissa asioissa turhna tarkka, mutta kukakohan on moiset sivut tehnyt? Harvinaisen kamalan näköiset, värisuunnittelu suolesta, html koko lailla kamalaa, logo luotaan työntävä.
THE GOAT CAN BE CANCELLED
muumio Re: Nimi & sivut
muumio, 1.3.2006 10:51:02
Pisteet: +1
Onpa muuten harvinaisen korni nimi kampanjalla. En nyt yleensä ole tällaisissa asioissa turhna tarkka, mutta kukakohan on moiset sivut tehnyt? Harvinaisen kamalan näköiset, värisuunnittelu suolesta, html koko lailla kamalaa, logo luotaan työntävä.
Hmmm, itse rankkaisin nuo keskimääräistä huomattavasti korkeammalle. Sektorin sivut väreineen ja logoineen se ainakin hakkaa (muffinssin kohderyhmähän oli lapset). Väriskaala, vaikka ei minun olohuoneentapettimakuuni olekaan, on silti rakennettu ammattitaidolla ja harkiten. Htmlstä en osaa sanoa muuta kuin että minulla molemmat sivustot toimivat ja latautuvat salamannopeasti. Muffinssin Typografia on kaunista ja luettavaa, kun taas Sektoria lukiessa selainikkuna pitää venyttää koko ruudun kokoiseksi saadakseen näiden kommenttien tekstirivit kokonaan näkyviin - toisin sanoen ne ovat sietämättömän leveitä ja vaikeita lukea. Voidakseen painaa "Vastaa"-nappulaa on skrollattava oikealle. Kutsuisin tätä Windows-ilmiöksi: jopa 23-tuumaisella näytöllä nimenomaan Windowsin käyttäjät usein venyttävät selainikkunan koko ruudun kokoiseksi, ja lukevat sitten noin kolme kertaa pidempiä tekstirivejä kuin mikä olisi ergonomista saati esteettistä.

Webbisivujen tekijät ovat useimmiten taittajina hieman kuin 3D-ammattilaiset taiteilijoina; surkeita.
susi Re: Nimi & sivut
susi, 1.3.2006 11:03:39
Pisteet: 0
Hmmm, itse rankkaisin nuo keskimääräistä huomattavasti korkeammalle. Sektorin sivut väreineen ja logoineen se ainakin hakkaa (muffinssin kohderyhmähän oli lapset).
No hei haloo. Ketkä kakarat tätä sivua lukevat? Ei ainakaan alle 8-vee kakkosluokkalaiset.
--------------------------------
Mediamuffinssi on opetusministeriön käynnistämä kansallinen, mediakasvatuksen hanke. Kutsumme mukaan kaikki alle 8-vuotiaat lapset ja heidän kanssaan toimivat aikuiset oppimaan, kasvamaan ja opettelemaan sosiaalisia taitoja median parissa.

Mediamuffinssi -sivustoilla voi tutustua hanketta toteuttaviin mediakasvatuksen, kasvatuksen ja opetuksen viranomaisiin ja organisaatioihin...
--------------------------------
Edelleenkin kohderyhmänä kukkahattutädit, jotka ymmärtävät sivuston tekstin ja osaavat ehkä arvostaa yliällösöpöä layouttia.
Saltsa Re: Nimi & sivut
Saltsa, 4.3.2006 10:36:48
Pisteet: 0
Onpa muuten harvinaisen korni nimi kampanjalla. En nyt yleensä ole tällaisissa asioissa turhna tarkka, mutta kukakohan on moiset sivut tehnyt? Harvinaisen kamalan näköiset, värisuunnittelu suolesta, html koko lailla kamalaa, logo luotaan työntävä.
Hmmm, itse rankkaisin nuo keskimääräistä huomattavasti korkeammalle.
Sektorin sivut väreineen ja logoineen se ainakin hakkaa (muffinssin kohderyhmähän oli lapset).
Ei mielestäni, sektorissa on varsin hillityt värit ja teksti on varsin selkeetä. Muffini-sivuston kohderyhmä vaikuttaisi enemmänkin olevan aikuiset/opettajat.

Muffinssin Typografia on kaunista ja luettavaa, kun taas Sektoria lukiessa selainikkuna pitää venyttää koko ruudun kokoiseksi saadakseen näiden kommenttien tekstirivit kokonaan näkyviin - toisin sanoen ne ovat sietämättömän leveitä ja vaikeita lukea. Voidakseen painaa "Vastaa"-nappulaa on skrollattava oikealle. Kutsuisin tätä Windows-ilmiöksi: jopa 23-tuumaisella näytöllä nimenomaan Windowsin käyttäjät usein venyttävät selainikkunan koko ruudun kokoiseksi, ja lukevat sitten noin kolme kertaa pidempiä tekstirivejä kuin mikä olisi ergonomista saati esteettistä.
Olen eri mieltä. Sektorin sivut näkyvät ihan oikein selaimellani (opera) silloin, kun selainikkunan koko on alle puolet näytön leveydestä 1024x768 resoluutiolla. Myös "vastaa"-nappi ja teksti rivittyy oikein. "Fit to window width" on varsin kätevä toiminto, jolloin sektoria ei tarvitse vaakascrollata ollenkaan.

Mediamuffini-sivustolla taas menu menee tuolloin pieneksi ja näkyy väärin. Kyseisellä sivustolla on myös käytetty äärimmäisen typerää "javascript back"-linkitystä; tietääkseni jokaisessa selaimessa on ainakin viimeiset 10 vuotta ollut "back"-nappi, josta tulee juuri sama efekti ja joka on juuri siihen tarkoitettu: kyseinen linkitystapa siis sekoittaa käyttäjää eikä toimi, jos sivulle eksyy esim. googlesta.
jsusi Re: Nimi & sivut
jsusi, 1.3.2006 13:30:34
Pisteet: 0
tmlstä en osaa sanoa muuta kuin että minulla molemmat sivustot toimivat ja latautuvat salamannopeasti.
Mediamuffinssisivustolla on käytössä kaikennäköinen tekniikoiden sekamelska. Sellainen että ei voi kyllä uskoa että niitä oikeasti kaikkea tarvitaan. Javascriptiä, flashia, php:tä, imagemappeja (ja ilmeisesti on xml:ääkin jossain taustalla käytössä). Tuntuu vähän siltä, että tekijälle on annettu ohjeet käyttää kaikkea vähänkään buzzwordseksikästä

Muffinssin Typografia on kaunista ja luettavaa, kun taas Sektoria lukiessa selainikkuna pitää venyttää koko ruudun kokoiseksi saadakseen näiden kommenttien tekstirivit kokonaan näkyviin - toisin sanoen ne ovat sietämättömän leveitä ja vaikeita lukea.
Tuossa olen kyllä vähän samaa mieltä, vaikkakin olisi muffinssin sivuilla vielä paljon parannettavaa. Ruutualaa ei käytetä tehokkaasti ja värimaailma on kyllä jostain ahterista. Kaikkinensa sivun lukeminen on vaikeaa koska tuo logo melkein pakottaa katseen loikkimaan itseensä.

Kutsuisin tätä Windows-ilmiöksi: jopa 23-tuumaisella näytöllä nimenomaan Windowsin käyttäjät usein venyttävät selainikkunan koko ruudun kokoiseksi, ja lukevat sitten noin kolme kertaa pidempiä tekstirivejä kuin mikä olisi ergonomista saati esteettistä.
Windows-only -käyttäjillä ei ole irssiä pyörimässä siellä ikkunan takana? :)
TeknoHog Re: Nimi & sivut
TeknoHog, 1.3.2006 15:48:34
Pisteet: 0
Kutsuisin tätä Windows-ilmiöksi: jopa 23-tuumaisella näytöllä nimenomaan Windowsin käyttäjät usein venyttävät selainikkunan koko ruudun kokoiseksi, ja lukevat sitten noin kolme kertaa pidempiä tekstirivejä kuin mikä olisi ergonomista saati esteettistä.
Windows-only -käyttäjillä ei ole irssiä pyörimässä siellä ikkunan takana? :)
Taisit missata pointin siitä, että kapeampia rivejä on mukavampi lukea kuin koko ruudun levyisiä. Itselläni ei ole tällä työpöydällä muuta kuin selain, mutta pidän sen silti suht kapeana. Tosin suurimmalle osalle Windows-käyttäjistä lienee virtuaalityöpöytienkin käyttö aika vieras asia.
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Re: Nimi & sivut
arashi, 1.3.2006 16:00:03
Pisteet: 0
Webbisivujen tekijät ovat useimmiten taittajina hieman kuin 3D-ammattilaiset taiteilijoina; surkeita.
taidat tarkoittaa webbisivujen tekijöillä tässä koodaajia? kyllä designerit saavat runsaan koulutuksen typografiasta ja taitosta. mitä 3D ammattilaisiin tulee, niin ovat harvoin itsenäisiä taiteilijoita, mutta ei alalle opiskelemaan pääse ilman minkäänlaista taiteellista silmää tai kykyjä (itse opiskelemassa). html/css on vain lievästi ilmaistuna aavistuksen kankea taittotyökalu.

ja sektorin layout näyttäisi litistyvän ~760px levyiseksi ilman skrollausta, sisällölle siitä jää about 570px, ei mielestäni liian leveä jos mahtuu 800x600 resoluutioon? jos joku venyttää ikkunansa vaikkapa 1600 pikseliä leveäksi niin se lienee hänen oma häpeänsä, useinmiten kannattaa pitää jossain 1024 leveydessä koska osa layouteista olettaa vähintään sitä resoluutiota.
muumio Re: Nimi & sivut
muumio, 1.3.2006 20:11:53
Pisteet: 0
taidat tarkoittaa webbisivujen tekijöillä tässä koodaajia? kyllä designerit saavat runsaan koulutuksen typografiasta ja taitosta. mitä 3D ammattilaisiin tulee, niin ovat harvoin itsenäisiä taiteilijoita, mutta ei alalle opiskelemaan pääse ilman minkäänlaista taiteellista silmää tai kykyjä (itse opiskelemassa). html/css on vain lievästi ilmaistuna aavistuksen kankea taittotyökalu.
Toki näin. Useimmat tapaamani nettisivumaakarit tekevät koko homman alusta loppuun (tai siis designista koodaukseen), joskin tietysti on vaikea syyttää ketään siitä, että myös näillä reiskoilla tuntuu riittävän hommia vaikkei aina kykyjä. Jotenkin vaan tuntuu siltä että usein koodaustaito ja visuaalisuus (ts. teknisyys ja taiteellisuus) ovat toisensa poissulkevia asioita.

ja sektorin layout näyttäisi litistyvän ~760px levyiseksi ilman skrollausta, sisällölle siitä jää about 570px, ei mielestäni liian leveä jos mahtuu 800x600 resoluutioon? jos joku venyttää ikkunansa vaikkapa 1600 pikseliä leveäksi niin se lienee hänen oma häpeänsä, useinmiten kannattaa pitää jossain 1024 leveydessä koska osa layouteista olettaa vähintään sitä resoluutiota.
Hmmmmjaaaa, kaikissa kokeilemissani selaimissa tämän lukemasi sivun vähimmäisleveydeksi tuli 1106 pikseliä eikä kommenttien rivien loppuja pääse 1024x768-kokoisella näytöllä lukemaan ilman skrollausta. Näin ei joskus vuosi, pari takaperin tosin ollut, eli jokin on jossain vaiheessa mennyt mynkään ja arvon desinjeerilläkin sattuu olemaan selain venytetty jättinäytölle eikä virhe ole tullut ilmi.

Harvat sivut netissä tuntuvat vaativan yli 800 pikselin leveyttä. Toisaalta kaksitoistatuumaisen läppärin näytölle ei usein mahdu kuin 1024 pikseliä leveyssuunnassa ja toisaalta leveämpi layout on harvoin perusteltu silloin kun käytetään vain yhtä tekstipalstaa standardikokoisten reunapalkkien kera.
Kupsu Re: Nimi & sivut
Kupsu, 1.3.2006 22:49:58
Pisteet: 0

Hmmmmjaaaa, kaikissa kokeilemissani selaimissa tämän lukemasi sivun vähimmäisleveydeksi tuli 1106 pikseliä eikä kommenttien rivien loppuja pääse 1024x768-kokoisella näytöllä lukemaan ilman skrollausta.
En itse koittanut kuin IE:llä ja Firefoxilla, mutta ainoastaan IE:llä oli tämä ongelma. Firefoxia joutui 1024x768-näytöllä kutistamaan noin karkeasti arvioiden viidesosan leveyssuunnassa, ennen kuin rullauspalkki ilmestyi.
Re: Nimi & sivut
arashi, 2.3.2006 03:03:40
Pisteet: 0
Useimmat tapaamani nettisivumaakarit tekevät koko homman alusta loppuun (tai siis designista koodaukseen), joskin tietysti on vaikea syyttää ketään siitä, että myös näillä reiskoilla tuntuu riittävän hommia vaikkei aina kykyjä. Jotenkin vaan tuntuu siltä että usein koodaustaito ja visuaalisuus (ts. teknisyys ja taiteellisuus) ovat toisensa poissulkevia asioita.
css ja xhtml ovat onneksi niin helppoja että niitä voi kouluttaa webbidesignerille työkaluksi siinä missä indesigniäkin, tietysti asp, php, mysql, oracle ja kumppanit ovat tietysti asia erikseen. useimmat yksityishenkilöt jotka sivustoja vääntävät taitavat olla aika pitkälle itseoppineita ja hyvin nuoria kavereita, yliopisto/amk tason jälkeen tuskin monikaan luottaa leipäänsä siihen että saa toteuttaa yksikseen nettisivuja.

Hmmmmjaaaa, kaikissa kokeilemissani selaimissa tämän lukemasi sivun vähimmäisleveydeksi tuli 1106 pikseliä eikä kommenttien rivien loppuja pääse 1024x768-kokoisella näytöllä lukemaan ilman skrollausta.
aa, ne ovat nuo mainokset, käytän firefoxissa adblockia niin ei ollut mitään havaintoa että ne pakottavat layoutin noin leveäksi. noin leveänä rivien pituus on kyllä tuskallinen.
Re: Nimi & sivut
NCT, 2.3.2006 08:45:08
Pisteet: 0
Onpa muuten harvinaisen korni nimi kampanjalla. En nyt yleensä ole tällaisissa asioissa turhna tarkka, mutta kukakohan on moiset sivut tehnyt? Harvinaisen kamalan näköiset, värisuunnittelu suolesta, html koko lailla kamalaa, logo luotaan työntävä.
hmm. näin ammattilaisen näkökulmastahan noi sivut on oikein jees, visussa + typografiassa vähän turhaa blogi-ilmaa mut eiköhän se korjaannu kun tonne tulee sisällöt kuntoon. Koodikin on tehty "by the book" muutamaa uppercase-tagia lukuunottamatta ja esmes flashobject-palikka takaa sen että sivut toimii kaikilla skaalautuen myös teknisesti.

Logo oli eri symppis.
Yorak Mediakasvatusta
Yorak, 1.3.2006 14:18:42
Pisteet: +1
Ikävä, että sinänsä niin hyödyllisestä mediakasvatuksesta ollaan opetusministeriön taholla tekemässä nettisensuurin keppihevosta. Hyvä asia saa ikävän leiman. Tietyllä tavallahan tämä on jopa paradoksaalista sillä mediakasvatuksen ideahan on antaa lapsille ja nuorille valmiuksia kohdata tiedotusvälineiden "kovuus". Samaan aikaan kuitenkin viritellään suodattimia, jotta vain halulut sisällöt pääsevät lasten saataville.

Sinänsähän suodatukselle emme oikein mitään voi. Tuntuu, että kovin moni joka kulttuuriministerin sensuuripuheista älähtää ei tunnu tietävän että verkkosisällön sensuuria harjoitetaan jo monessa koulussa ja yhteisössä. Se mitä OPM ajaa on tämän sensuroinnin lakisääteistämistä

Weppisensuurin tarpeellisuudesta voidaan vääntää loputtomiin. Sen hyvät ja huonot puolet ovat nähdäkseni niin tasapainossa, että riippuu omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta kuinka tarpeelliseksi se koetaan. Siksi kehottaisinkin välttämään toisen osapuolen leimaamista "kukkahattutädeiksi" (tai vastaavasti lapsipornoa kannattaviksi pedofiileiksi).

Omasta mielestäni sensuuri tulisi rajoittaa vain tiettyihin julkisiin yhteisöihin (koulut, kirjastot jne.). Suomenlaajuinen verkkosensuuri johtaa ennemmin tai myöhemmin väärinkäytöksiin. Kouluihin tulisi lisäksi saada mediakasvatukselle lisää tilaa tuntikehyksestä. Pelkkä maininta opetussuunnitelman perusteissa ei riitä.