Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 8.5.2002

P4-piirisarjoista uusia oikeusjuttuja?

Via Technologies ja muut piirisarjavalmistajat voivat joutua uudelleen Intelin lisenssirikkomussyytösten kohteeksi. Intel julkaisi maanantaina uuden 850E-piirisarjan sekä kolme Pentium 4 -prosessorimallia, jotka kaikki tukevat entistä nopeampaa 533 megahertsin nopeudella toimivaa muistiväylää. Intelin mukaan piirisarjavalmistajilla tulee olla erityinen lisenssi, mikäli ne aikovat valmistaa uutta väylänopeutta tukevia piirisarjoja. Aiemman 400 MHz:n väylän valmistamiseen oikeuttava lisenssi ei riitä.

Intel ei ole ilmoittanut, ketkä piirisarjavalmistajat ovat jo lisenssin hankkineet. SIS ja ATI ovat kuitenkin itse kertoneet omistavansa asianmukaisen lisenssin 533 MHz:n väylänopeutta tukeviin piirisarjoihin. SIS on jo tuonut myyntiin SIS645-nimisen piirisarjan, joka tukee 533 MHz:n väylää. Via puolestaan on esitellyt jo maaliskuussa uudella väylänopeudella toimivan piirisarjan, mutta sillä ei kuitenkaan ole sen valmistamiseen oikeuttavaa lisenssiä. Via on jo ennestään oikeudessa Intelin kanssa aiempien piirisarjojen väitettyjen lisenssirikkomusten vuoksi.

Lue juttu K2, 8.5.2002 01:19. Lähde: ZDNet
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 10 uutta / 10 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Lisenssit
Anonyymi kommentoija, 8.5.2002 01:56:07
Pisteet: 0
Pitääkö rengas valmistajan saada Ladalta lisenssi jotta saa tehdä Ladaan sopivia renkaita? Tommosessa oo taas järjen hiventäkään...
Re: Lisenssit
Anonyymi kommentoija, 8.5.2002 11:11:33
Pisteet: 0
Pitääkö rengas valmistajan saada Ladalta lisenssi jotta saa tehdä Ladaan sopivia renkaita? Tommosessa oo taas järjen hiventäkään...
Ennemminkin siten, että kerran ostetusta Ladasta pitäisi maksaa lisää siinä vaiheessa, kun sen nopeus ylittää 80 km/h.
Re: Lisenssit
Anonyymi kommentoija, 8.5.2002 14:38:15
Pisteet: 0
Pitääkö rengas valmistajan saada Ladalta lisenssi jotta saa tehdä Ladaan sopivia renkaita? Tommosessa oo taas järjen hiventäkään... Ennemminkin siten, että kerran ostetusta Ladasta pitäisi maksaa lisää siinä vaiheessa, kun sen nopeus ylittää 80 km/h.
Olen samaa mieltä edllisen kommentoijan kanssa! Kaikki rutinat ovat AMD-miesten aikaansaannoksia! Tokihan Intelillä on tekijän oikeus suojat !! (tm) .
Re: Lisenssit
Anonyymi kommentoija, 9.5.2002 06:25:47
Pisteet: 0
Olen samaa mieltä edllisen kommentoijan kanssa! Kaikki rutinat ovat AMD-miesten aikaansaannoksia! Tokihan Intelillä on tekijän oikeus suojat !! (tm) .
Tokihan minun pitää maksaa sinulle jos teet punaisia muoviämpäreitä ja minä teen niihin sopivia sinisiä kansia?
Morrigu Re: Lisenssit
Morrigu, 9.5.2002 13:53:40
Pisteet: 0
Tokihan minun pitää maksaa sinulle jos teet punaisia muoviämpäreitä ja minä teen niihin sopivia sinisiä kansia?
Jos niissä punaisissa ämpäreissä on jokin mullistava systeemi jolla kansi saadaan kiinni, niin kyllä, sinun pitää maksaa.

Kyllä Intel saa itse päättää miten myy tuota piirilisenssiä, onhan se piiri heidän kehittämänsä. Mutta minä kyllä epäilen, että tuosta on Intelille pelkästään haittaa. Prossujen hinnat ovat korkeammat kuin AMD:n, ja lisenssijärjestelmällä myös emolevyistä tulee kalliimpia. Onneksi sentään siirtyvät DDR muistiin, ettei muisti vielä kaiken muun lisäksi olisi kalliimpaa Intelin koneisiin.
Re: Lisenssit
hsalonen, 8.5.2002 02:45:02
Pisteet: +1
Pitääkö rengas valmistajan saada Ladalta lisenssi jotta saa tehdä Ladaan sopivia renkaita? Tommosessa oo taas järjen hiventäkään...
Ainakin intel pystyy varmistamaan, että tuotetut emolevyt ovat yhteensopivia tuoreen väylänopeuden kanssa, ja huonoa mainetta tuovia epästabiileja taiwanilaisratkaisuja ei eksy markkinoille.

En kyllä epäile niinkään suuren valmistajan kuin VIA:n ratkaisussa olevan mitään bugeja. Kyse vaan lienee siitä, että VIA on johtava AMD-toimittaja (KT266A rox :-) ja intel haluaa antaa kotikenttäetua sitä suosiville valmistajille nostamalla lisenssimaksut törkeiksi..

--Harri
--Harri
ssundell Re: Lisenssit
ssundell, 8.5.2002 14:52:33
Pisteet: +1
En kyllä epäile niinkään suuren valmistajan kuin VIA:n ratkaisussa olevan mitään bugeja. Kyse
vaan lienee siitä, että VIA on johtava AMD-
toimittaja (KT266A rox :-) ja intel haluaa antaa
Öh, kai tämä oli huumoria?

Yksi syy siihen, minkä takia AMD:n suorittimilla on joissakin piireissä huono maine, on juuri VIA:n piirisarjat ja niiden bugit. Bugeja on löytynyt niin pci-väylästä kuin usb-toteutuksestakin, taisi jotain olla myös ide-väylissä.

Esimerkiksi äänenkäsittelyssä Athlon-myllyt ovat olleet pitkään pannassa. Ongelmakuvauksista päätellen kyse on juuri VIA:n pci-väylän ongelmista, ei suorittimesta itsestään.

Kaikkihan myös muistaa, että pikku bugin takia esimerkiksi raid-ohjaimista ei saa täyttä hyötyä irti VIAllisella laudalla? Pci-väylä hidastelee.

Samoin ongelmia on ollut esimerkiksi usb-laitteissa. Henkilökohtaista kokemusta on yhdestä skannerista: kun käytössä on KT133A ja 133 megahertsin väylä, kyseisestä skannerista tulee käyttökelvoton. Ratkaisu on pudottaa väylä sataan megahertsiin, jolloin laitetta voi käyttää ehkä vartin kerrallaan.

Mitä tulee lisenssimaksujen korotukseen, niin VIA ei ole Intelille maksanut P4-lisenssiä tähänkään mennessä, siitähän käydään jatkuvasti oikeutta.

Samoin tuo mainittu SiS taisi olla oikeusuhan alla, kun se erehtui julkaisemaan 533 megahertsin väylää tukevan piirisarjan. Asia on ilmeisesti sovittu.
TeknoHog Re: Lisenssit
TeknoHog, 8.5.2002 04:14:09
Pisteet: +1
Ainakin intel pystyy varmistamaan, että tuotetut emolevyt ovat yhteensopivia tuoreen väylänopeuden kanssa, ja huonoa mainetta tuovia epästabiileja taiwanilaisratkaisuja ei eksy markkinoille.
Samaa argumenttia käytetään melkein aina näissä tapauksissa. Toisaalta onko tuohon kellään mitään sanottavaa? Onko tällaisissa jutuissa menty oikeuteen asti?

Kysehän on kuitenkin vähän samasta asiasta kuin suljetun lähdekoodin softakehityksessä. Jos haluaa kehittää yhteensopivaa oheissoftaa, täytyy yleensä ostaa SDK. Ja tehokkaimmat ohjelmointirajapinnat pidetään täysin salassa muilta, että omat softat toimisivat paremmin kuin kilpailijoiden.

Kaikkihan arvaavat mihin firmaan viittasin, ja siinähän on menty oikeuteen asti. Miksei siis myös rautapuolella?
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Re: Lisenssit
Anonyymi kommentoija, 8.5.2002 09:17:06
Pisteet: +1
Kysehän on kuitenkin vähän samasta asiasta kuin suljetun lähdekoodin softakehityksessä. Jos haluaa kehittää yhteensopivaa oheissoftaa, täytyy yleensä ostaa SDK. Ja tehokkaimmat ohjelmointirajapinnat pidetään täysin salassa muilta, että omat softat toimisivat paremmin kuin kilpailijoiden.
Ei ole, jos ostat SDK:n sinun ei tarvitse maksaa suurta osaa softasi myyntituloistasi SDK:n tekijöiltä.

Esim. SiS myy P4 piirisarjoja alle 20$:n hintaan, ja tästä menee 5$ Intelille, tämä on mielestäni törkeätä rahastamista.

Lisäksi Intel yrittää rahastaa lisää tälläisillä asioilla. Tämänkin tarkoitus on vain estää SiSiä tuomasta 533MHzn väylää tukevia piirisarjoja ennen Intelin omia piirisarjoja. On naurettavaa että samalle väylällä pitää hankkia uusi lisenssi vuoden välein.
setae Re: Lisenssit
setae, 8.5.2002 11:13:20
Pisteet: +1
Ei ole, jos ostat SDK:n sinun ei tarvitse maksaa suurta osaa softasi myyntituloistasi SDK:n tekijöiltä.
Nohnoh. Tämä ei ole ihan näin yksioikoista, sillä tuohan riippuu ihan SDK:n lisenssistä. Hyvin moni firma myy SDK:ta lisenssillä, joka takaa heille rojaltit ostajan myymistä tuotteista.