Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 26.5.2000

PC-hyötyohjelmista "vain" 30% laittomia Suomessa

IPR:n tutkimuksen mukaan 30 prosenttia Suomessa käytettävistä PC-mikrojen hyötyohjelmista on laittomia. Koko maailmassa vastaava luku on 36%. Luvut merkitsevät kahden prosenttiyksinkön laskua vuoteen 1998 verrattuna. Piratismi aiheutti Suomessa viime vuonna 300 miljoonan markan tappiot prosentuaalisesta laskusuunnasta huolimatta.

Lue juttu K2, 26.5.2000 14:31. Lähde: ITviikko
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 25 uutta / 25 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
GPL
Anonyymi kommentoija, 28.5.2000 01:49:14
Pisteet: 0
Onneksi on GPL keksitty.
Re: GPL
Anonyymi kommentoija, 29.5.2000 01:41:18
Pisteet: 0
Onneksi on GPL keksitty.
joo, kaikki softa vaan ilmaiseksi. nii ja tietokoneet kanssa. ja samalla sitten asunnot, ruoka ja vaatteetkin.

ainii ja vaihdetaan demokratia kommunismiin, se on kuulemma tosi toimiva idea.
Re: GPL
Anonyymi kommentoija, 29.5.2000 09:20:34
Pisteet: 0
Onneksi on GPL keksitty.
joo, kaikki softa vaan ilmaiseksi. nii ja tietokoneet kanssa. ja samalla sitten asunnot, ruoka ja vaatteetkin.
ainii ja vaihdetaan demokratia kommunismiin, se on kuulemma tosi toimiva idea.
Enpä ole ainuttakaan kaupallista softaa tarvinnut pitkään aikaan. Kiitokset GNU lisenssi softille.
Re: GPL
Anonyymi kommentoija, 29.5.2000 20:05:50
Pisteet: 0
Enpä ole ainuttakaan kaupallista softaa tarvinnut pitkään aikaan. Kiitokset GNU lisenssi softille.
Käyttäjän kannalta tosi kiva. Mutta olisin tosi vittuuntunut jos olisin ohjelmistoja kehittävä taho ja minun pitäisi antaa kaikki työni hedelmät jonkun muun käsiin ilmaiseksi. En voi tosiaankaan ymmärtää miten jotkut voivat flamettaa esim. microsoftia siitä että se ei anna käyttiksensä sorsia jokaiselle niitä haluavalle. firma kuitenkin maksaa miljoonia palkkoina ja kehityskuluina, ja sitten se pitäisi ojentaa samantien valmistuttuaan eteenpäin.. älytöntä
Re: GPL
Anonyymi kommentoija, 31.5.2000 10:17:26
Pisteet: 0
Enpä ole ainuttakaan kaupallista softaa tarvinnut pitkään aikaan. Kiitokset GNU lisenssi softille.
Käyttäjän kannalta tosi kiva. Mutta olisin tosi vittuuntunut jos olisin ohjelmistoja kehittävä taho ja minun pitäisi antaa kaikki työni hedelmät jonkun muun käsiin ilmaiseksi. En voi tosiaankaan ymmärtää miten jotkut voivat flamettaa esim. microsoftia siitä että se ei anna käyttiksensä sorsia jokaiselle niitä haluavalle. firma kuitenkin maksaa miljoonia palkkoina ja kehityskuluina, ja sitten se pitäisi ojentaa samantien valmistuttuaan eteenpäin.. älytöntä
Ei kukaan pakota tekemään GPL-softaa.

GPL:n hienous on siinä, että pystyt tekemään koodia, mitä muut eivät voi hyödyntää kaupallisesti palauttamatta omaa koodiaan muiden käytettäväksi. (Näin ainakin periaate tasolla)

Sinulla on oikeus maksaa M$-softasta mitä haluat, jos sinusta se on oikea tapa parantaa ohjelmistojen laatua ja saatavuutta! Voit myös maksaa GPL-softasta kehittäjille ja levittäjille, jos se tuntuu tarpeelliselta. Kehityskuluja voi peittäää myös oheispalveluilla, osakeanneilla yms.

Meillä on vapaus valita!

Tuntuu ihmeelliseltä GPL:stä valittavat pääsääntöisesti ne, jotka eivät sen alaista softaa käytä tai ole koskaan käyttäneet.

Epäilempä, että Windowsin koodin vapauttamista ajavat pääsääntöisesti Windowssin aktiivikäyttäjät. En usko GPL-fanaatikot ovat kovinkaan kiinnostuneita M$:n bugi kasan mahtavasta koodiviidakosta, ainakaan kehittämielessä.
Kypeli Re: GPL
Kypeli, 1.6.2000 00:35:02
Pisteet: 0
Käyttäjän kannalta tosi kiva. Mutta olisin tosi vittuuntunut jos olisin ohjelmistoja kehittävä taho ja minun pitäisi antaa kaikki työni hedelmät jonkun muun käsiin ilmaiseksi
Tiesitkö, että joillekkin ohjelmointi on harrastus josta ihan oikeasti tykkää? Minullakin on ollut BBS-systeemi mihin olen upottanut paljonkin rahaa, mutta kuitenkin annoin käyttjien ilmaiseksi käyttää konettani ja kalliita puhelinlinjoja. Ihan sama asia...
Re: GPL
Anonyymi kommentoija, 1.6.2000 02:13:15
Pisteet: 0
Tiesitkö, että joillekkin ohjelmointi on harrastus josta ihan oikeasti tykkää?
Tiesitkö, että joillekkin ohjelmointi on työtä jolla ihan oikeasti pitäisi elättää itsensä? Ja tästä tulisi vähän hankalaa, jos töidensä tuloksilla ei saisi rahastaa.

Kuinkakohan moni olisi valmis tekemään muuta normaalia työtä periaatteella "en rahasta työlläni, minua saa vapaasti käyttää hyväksi, ja jos joku välttämättä haluaa niin voi antaa vähän rahaa hyvästä työstä"?

Ihan oikein että ammattilaiset rahastavat ammattimaisesti tehdyillä ohjelmilla. Ohjelmisto on tuote siinä kuin muutkin asiat, ei autojakaan tehdä ilmaiseksi ja pistetä ilmaiseen jakeluun.
Re: GPL
Anonyymi kommentoija, 2.6.2000 14:50:22
Pisteet: 0
Tiesitkö, että joillekkin ohjelmointi on työtä jolla ihan oikeasti pitäisi elättää itsensä? Ja tästä tulisi vähän hankalaa, jos töidensä tuloksilla ei saisi rahastaa.
Tottakai saa rahastaa, mutta jokin roti olla pitää.

Ihan oikein että ammattilaiset rahastavat ammattimaisesti tehdyillä ohjelmilla. Ohjelmisto on tuote siinä kuin muutkin asiat, ei autojakaan tehdä ilmaiseksi ja pistetä ilmaiseen jakeluun.
Jos ohjelma on hyvä ja hintansa arvoinen, niin siitä voi jo maksaakin. Mielestäni useimmat ohjelmistot ja pelit on hinnoiteltu pahasti yläkanttiin varsinkin ottaen huomioon tuotteen laatu. Miksi ihmeessä pitäisi maksaa suolainen hinta ohjelmasta, jota ei edes tarvitse kuin kerran tai pari? Eri asia tietenkin on, jos tuota ohjelmaa tarvitaan johonkin, jolla aiotaan rahastaa.

Jos kerran softaa aletaan vertaamaan autoon, niin eikös autoissa ole takuu, jonka aikana esiintyneet valmistusviat korjataan (ja yleensä ilmaiseksi)? Softafirma sen sijaan sanoo voi voi ja pyytää sikamaisen hinnan korjauksesta.
anylo Re: GPL
anylo, 29.5.2000 10:19:32
Pisteet: 0
Enpä ole ainuttakaan kaupallista softaa tarvinnut pitkään aikaan. Kiitokset GNU lisenssi softille.
http://sourceforge.net/ on loistava warez site.
Re: GPL
sarod, 30.5.2000 13:06:13
Pisteet: 0
joo, kaikki softa vaan ilmaiseksi. nii ja tietokoneet kanssa. ja samalla sitten asunnot, ruoka ja vaatteetkin. ainii ja vaihdetaan demokratia kommunismiin, se on kuulemma tosi toimiva idea.
Demokratia ja kommunismi eivät ole saman tason käsitteitä: kommunismismi voi olla demokraattinen järjestelmä. Sen sijaan ehdotan kapitalsimin vaihtoa kommunismiin.
kinnunen Re: GPL
kinnunen, 30.5.2000 15:10:33
Pisteet: 0
Minä en ole mikään taloustieteilijä taikka poliitikko, mutta eikös asia ole siten että
demokratia - kommunismi ja
kapitalismi - sosialismi.
Re: GPL
Anonyymi kommentoija, 31.5.2000 13:02:52
Pisteet: 0
Minä en ole mikään taloustieteilijä taikka poliitikko, mutta eikös asia ole siten että demokratia - kommunismi ja
kapitalismi - sosialismi.
Ei. Valtiokapitalismi on aika lähellä sosialismia, mutta ei ole sama asia. Ref. Marx: Pääoma. Löytyy lähikirjastostasi.
Re: GPL
Anonyymi kommentoija, 29.5.2000 22:24:30
Pisteet: 0
Onneksi on GPL keksitty.
Onneksi on muitakin, _oikeasti_ vapaita lisenssejä.
aom tappiot
aom, 26.5.2000 15:04:41
Pisteet: 0
Mietityttää miten nuo tappiot lasketaan.

Jos joku ostaa tai imuttaa jostain piraatti-ohjelman kokeillakseen millainen se olisi.

tälläisessä tapauksessa olisi hulluutta mennä heti ostamaan 6kmk ohjelma pelkästään kokeillakseen sitä.

mika.
---
freelance graphic designer / marttila.net/portfolio/
Re: tappiot
Anonyymi kommentoija, 27.5.2000 07:49:17
Pisteet: 0
Mietityttää miten nuo tappiot lasketaan. Jos joku ostaa tai imuttaa jostain piraatti-ohjelman kokeillakseen millainen se olisi.
tälläisessä tapauksessa olisi hulluutta mennä heti ostamaan 6kmk ohjelma pelkästään kokeillakseen sitä.
Kun Petteri 'Peelo' Piraatille tulee aika maksaa ohjelmasta, niin kyllä heti keksitään kaikenlaisia selityksiä miksi muka piratismi on ihan moraalisesti oikeutettua ellei jopa suositeltavaa.

Herätkää todellisuuteen! Ohjelma on sen valmistajan omaisuutta, ja siihen on käytetty kalliita miestyövuosia ym. resursseja. Valmistajalla on täysi oikeus sanella lisenssiehdot ohjelman käyttöön.
bungle Re: tappiot
bungle, 26.5.2000 16:26:31
Pisteet: 0
Mietityttää miten nuo tappiot lasketaan.
Niinpä... mietin itse juuri samaa... jos se lasketaan niin, että markkinoilla on 300 miljoonan arvosta piraattisoftaa käytössä, niin se ei toki meinaa sitä, että se olisi kyseisiltä firmoilta pois. Ei se tarkoita siis automaattisesti sitä, että jos käyttää ware softaa, että olisi myös valmis maksamaan siitä.

Sitten voidaan miettiä myös tietotekniikan kehitystä... uutta softaa tulee ulos melkein puolivuisittain ja aina siihen päälle on lyöty joku älytön upgrade maksu. Ohjelmistotalot ajavat itse piraattiohjelmien käyttäjiksi tälläisellä menettelyllään. Softissa pitäis olla joku takuu, että saa esim. päivitykset viideksi vuodeksi eteenpäin ilman maksua (joillakin on kait tälläinen menettely (mutta sekin lisä maksusta)).

Miksi sitten pitäisi käyttää uusimpia softia??? no tietenkin pysyäkseen mukana kehityksessä ja koska uudet ohjelmistot eivät läheskään aina ole yhteensopivia vanhojen kanssa... tämäkin menee softatalojen itsensä piikkiin.¨

Johtopäätös: piratismi on suotavaa... no ei nyt ihan, mutta tervettäjärkeä saisivat käyttää niin piraatit kuin softatalotkin.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: tappiot
Anonyymi kommentoija, 26.5.2000 20:34:34
Pisteet: 0
Miksi sitten pitäisi käyttää uusimpia softia??? no tietenkin pysyäkseen mukana kehityksessä ja koska
Pyh. Wanhassa ware parempi. Ennen oli koodarit nörttejä ja softat kireitä. Nyt on koodarit apinoita ja softat ötökkäspaghettia.
Re: tappiot
sarod, 26.5.2000 15:24:01
Pisteet: 0
Vitut mitään softia KOKEILLAAN. Sen sijaan on fakta että harva oppisi käyttämään jotain softia jos niitä ei ensin waretettaisi. Kun sen on sitten oppinut, ja menee töihin, sitä -- yllätys yllätys -- ostaa sen softan minkä on oppinut firman rahoilla. Tämä tietysti pitää paikkansa vain kalliitten softien (CAD, 3D, 2D, etc.) kohdalla mutta kuitenkin.
kinnunen Re: tappiot
kinnunen, 26.5.2000 15:46:24
Pisteet: 0
Kun sen on sitten oppinut, ja menee töihin, sitä -- yllätys yllätys -- ostaa sen softan minkä on oppinut firman rahoilla. Tämä tietysti pitää paikkansa vain kalliitten softien (CAD, 3D, 2D, etc.) kohdalla mutta kuitenkin.
Tämä on ihan totta. Juuri tähän havaintoon perustuvat myös eri softatalojen (toisinaan aivan älyttömän halvat) opiskelijalisenssit. Ei kakruilla ja opiskelijoilla ole varaa osaa kymppitonnin softia, mutta useimmiten he kasvavat lainkuuliasiksi kansalaisiksi jotka ovat valmiita maksamaan hyvistä ohjelmistoista.
Re: tappiot
Anonyymi kommentoija, 27.5.2000 22:46:21
Pisteet: 0
mietitäämpä että kuinka monta it/3d alan asijantuntijaa suomessa olisi jos ketään kersa ei olisi varettanut niitä lightwave ja 3d studio max ohjelmia, olisiko ketään 15 vuotias ostanut 20 000mk:n ohjelmaa jotta voi renderöidä muutaman kuvan ja opiskella sen käyttöä? Millä tasolla olisi suomen atk osaaminen tällä hetkellä jos ketään warettaisi näitä ohjelmia?
Re: tappiot
Anonyymi kommentoija, 30.5.2000 12:32:52
Pisteet: 0
mietitäämpä että kuinka monta it/3d alan asijantuntijaa suomessa olisi jos ketään kersa ei olisi varettanut niitä lightwave ja 3d studio max ohjelmia, olisiko ketään 15 vuotias ostanut 20 000mk:n ohjelmaa jotta voi renderöidä muutaman kuvan ja opiskella sen käyttöä? Millä tasolla olisi suomen atk osaaminen tällä hetkellä jos ketään warettaisi näitä ohjelmia?
Ja pyh! Mitä tekemistä muutaman kuvan renderöinnillä on ATK-osaamisen kanssa. Ikäänkuin väriliitupaketin varastaminen kaupasta olisi edistänyt suomalaista kaunokirjallisuutta.
Casemon Re: tappiot
Casemon, 26.5.2000 22:06:01
Pisteet: 0
Vitut mitään softia KOKEILLAAN. Sen sijaan on fakta että harva oppisi käyttämään jotain softia jos niitä ei ensin waretettaisi.
Minusta yksityiskäytössä, ilman että softan käytöstä (esim juuri jokin CAD tai kuvankäsittelysofta )saa hilloa, niin saisi noita ohjelmia käyttää. Monet softat ovat myös hirvittävän kalliita ja useat demotkin niistä ovat täysin epäonnistuneita. Ei esim. Photarin käyttöä parissa viikossa opita...
aom johtopäätös
aom, 26.5.2000 20:24:37
Pisteet: 0
Kuinka moni suuri it-alan yritys kehtaa asentaa työasemilleen piraatti-softaa? Tietääkseni BSA:n kurintoimipiteetkin ovat hirmuisemmat kuin lisenssimaksut. Ja BSA:n virkailijat tekevät yrityskäyntejä tasaisin väliajoin. Vaiko?

Piratismista on siis hyötyä. Mutta haittaakin.

mika.
(oliko se edes BSA vai BAS vai ? )
---
freelance graphic designer / marttila.net/portfolio/
Re: johtopäätös
Pekka, 26.5.2000 22:59:20
Pisteet: 0
(oliko se edes BSA vai BAS vai ? )
Business Software Alliance
http://www.bsa.org/suomi/
Näyttäisi olevan ihan mielenkiintoisia uutisia tuolla
ikalliom Re: johtopäätös
ikalliom, 27.5.2000 14:46:02
Pisteet: 0
Kuinka moni suuri it-alan yritys kehtaa asentaa työasemilleen piraatti-softaa?
Yrityksen johdon sanelemana varmasti varsin harva. Sen sijaan ylläpitäjä unohtaa varsin usein pitää kirjaa siitä, mille kaikille softille on kuinkakin monen käyttäjän lisenssit.

Tietääkseni BSA:n kurintoimipiteetkin ovat hirmuisemmat kuin lisenssimaksut.
Koska emme (ihan vielä) elä suuryritysten täysin hallitsemassa kyberpunk-painajaisessa, BSA:lla ei ole mitään omia kurinpitotoimenpiteitä. Haasteen oikeuteen sen sijaan voi heiltä saada, ja sakkoja/vankeutta voi tulla sen lisäksi, että tekemänsä vahingon joutuu korvaamaan. Niinkuin nyt rikoksissa yleensäkin.

a BSA:n virkailijat tekevät yrityskäyntejä tasaisin väliajoin.
Tekevätkö, ja kenen valtuuttamana? BSA ei ole mikään poliisiviranomainen, joka voisi ilmaantua ovelle lisenssejä tarkastamaan. Poliisikin saa luvan etsintään vasta kun sillä on aihetta epäillä rikosta ja jonkin verran näyttöä (esim. entisen työntekijän lausunto).