Kirjaudu

Get it Right hakukoneoptimointi

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 23.10.2001

Poliisi valvoo etujaan verkossa

Poliisi on pyytänyt www.pelastushelikopterit.com-sivuston ylläpitoa poistamaan sivuiltaan linkin poliisin verkkosivuille. Verkkosivuilla käytetyistä linkityksistä on kiistelty aiemminkin, mutta tässä tapauksessa poliisi perustelee pyyntöä sillä, että poliisin virallista nimeä ei saa käyttää yksityisten yritysten, yhteisöjen tai henkilöiden myynninedistämistarkoituksiin ilman poliisin lupaa. Poliisin verkkotiedottajan Anna-Minna Kullbergin mukaan poliisin sivuille saa edelleen linkittää ja se on toivottavaakin, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa poliisi katsoi järkevämmäksi pyytää linkin poistamista.

------
POLIISIN NIMEÄ EI SAA KÄYTTÄÄ MYYNNINEDISTÄMISEEN ILMAN POLIISIN LUPAA

Poliisin virallista nimeä ei saa käyttää yksityisten yritysten, yhteisöjen tai henkilöiden myynninedistämistarkoituksiin ilman poliisin lupaa. Mikäli poliisin virallista nimeä käytetään myynnin tai yksityisen edun edistämistarkoituksessa, niin ihmisille saattaa tulla harhaanjohtavasti sellainen käsitys, että poliisi tukee yrityksen, yhteisön tai henkilön toimintaa. Poliisi ei voi edistää yksityistä etua, koska sen on poliisilain mukaan toimittava puolueettomasti.

Poliisin valtakunnalliset nettisivut, www.poliisi.fi ovat organisaatiomme viralliset sivut, joten meillä on oikeus kieltää linkkimme käyttö sellaisessa yhteydessä, joka mielestämme ei ole sopivaa.

Anna-Minna Kullberg
Verkkotiedottaja
Sisäasiainministeriö / Poliisiosasto
------

oma, 23.10.2001 10:24. Lähde: Sektori

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 20 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Tarvitaanko linkittämiseen lupa?
Anonyymi kommentoija, 23.10.2001 10:47:48
Pisteet: +1
Vastaa
Tuolta pelastushelikopterien sivuilta:

"Hyvä http://www.pelastushelikopterit.com -sivuston ylläpitäjä,
(tiedoksi Sundström, Laiho, Uusisilta)

...

Linkki poliisin www-sivuille on poistettava, koska emme ole antaneet lupaa sen
tekemiseen ja nyt jo useamman kerran kieltäneet sen pitämisen sivuillanne.
Toivottavasti viesti menee vihdoinkin perille, ettei asiasta tarvitse alkaa
riitelemään enempää.

Yst. terv.
--
Anna-Minna Kullberg
Verkkotiedottaja
Sisäasiainministeriö / Poliisiosasto
"

Mielenkiintoista tuossa on, että kyseinen poliisin tiedottaja perustelee linkin poistamista sillä, että eivät ole antaneet lupaa linkkin pistämiseen. Ja erityisen kummallista minusta on, että kyseessähän ei ole mikään mainos vaan linkkilista. Pitääköhän googlen ja altavistan kysyä poliisilta lupa saako listata linkin hakemistoissaan? Entäs sitten kun ihmiset haluavat löytää poliisin sivuille, ovatko kaikki niin fiksuja että automaattisesti kirjoittavat www.poliisi.fi
bungle Re: Tarvitaanko linkittämiseen lupa?
bungle, 23.10.2001 11:39:19
Pisteet: 0
Vastaa
Entäs sitten kun ihmiset haluavat löytää poliisin sivuille, ovatko kaikki niin fiksuja että automaattisesti kirjoittavat www.poliisi.fi.
Luultavasti ovat. Meilkein kaikki. Sinänsä toi linkin poistopyyntö oli vähän niin ja näin. Mutta olihan se ehkä poliisin mielestä liian keskeisellä paikalla. Siis ensimmäisenä siinä, mutta mielestäni kyllä napistiin turhasta.

Linkin tarpeellisuudesta voidaan olla sitten montaakin mieltä. Itse en ainakaan tarvi poliisi.fi osoitteen löytämiseen mitään pelastuskopteria. Sinänsä linkkikokoelma oli toki asiallinen, mutta sitä tuskin kukaan muu käyttää kuin yrityksen työntekijät, jos hekään.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: Tarvitaanko linkittämiseen lupa?
Anonyymi kommentoija, 23.10.2001 12:07:24
Pisteet: +1
Vastaa
Linkin tarpeellisuudesta voidaan olla sitten montaakin mieltä. Itse en ainakaan tarvi poliisi.fi osoitteen löytämiseen mitään pelastuskopteria. Sinänsä linkkikokoelma oli toki asiallinen, mutta sitä tuskin kukaan muu käyttää kuin yrityksen työntekijät, jos hekään.
Tai siis yhdistys, kyseessähän on "Suomen Lääkäri- ja Pelastushelikopterien Kehittämis- ja Tuki ry".

Mutta Poliisi on silti tehnyt oikein halutessaan linkin pois, sillä yhdistyksen päätarkoitus on kerätä varoja pelastushelikopteritoimintaan.

-----
Suomen Lääkäri- ja Pelastushelikopterien Kehittämis- ja Tuki ry on perustettu vuonna –99, erityisesti pelastushelikopteritoimintaa tukemaan. Yhdistyksen avulla saatiin Aslak jälleen ilmaan 4.9 2000. Tänäkin vuonna Aslak-pelastushelikopterin toiminnan päärahoitus tulee ko. yhdistykseltä, niin kuin se on tehnyt Aslakin uudelleen käynnistämisestä saakka. Yhdistys kustantaa esimerkiksi kopterin käyttökustannukset kokonaisuudessaan itse. Hallituksen puheenjohtaja Jari Leppä korostaa sitä, että varainhankinnan kustannukset ovat tuntuvasti alhaisemmat, kuin valtiovallan yleisesti antamat kustannusraamit. Syy alhaisiin kustannuksiin on se, että kyseinen yhdistys ei käytä ulkopuolisia telemarkkinointiyrityksiä. Kaikki yhdistyksen nimissä soittavat ovat yhdistyksen palkkalistoilla. Kaikinpuolinen luottamus onkin toiminnan elinehto.
-----

(Lähde: Yhdistyksen sivuilta)
Jotain on unohtunut.
Anonyymi kommentoija, 23.10.2001 22:15:09
Pisteet: 0
Vastaa
Jos a linkittää b sivustolle jokainen tervepäinen katsoo a:n kannattavan b:n arvoja eikä päin vastoin. Joten kun linkkilistalla ei edes yritetä väittää, että poliisi tekee yhteistyötä ei pitäisi olla mitään syytä tämän tyyppiseen sensuuriin. Olisi toivottavaa, että poliisi keskittyisi oikeiden rikosten kuten esim. lapsiseksin sensurointiin ja jättäisi www:n perustat rauhaan.
bugi sektorissa ja poliisista.
Anonyymi kommentoija, 24.10.2001 06:26:10
Pisteet: 0
Vastaa
Terve.

Mitäköhän se linkkikin siellä olisi haitannut. Kyllä poliisilla on nyt tainnut mennä vain pernaruttojauhot nenään, kun se noin hätistelee. Ehkä ne pelkää, että joku laittaa pernaruttoisia www-palautteita ja epäilevät kyseisen tahon olevan tulossa tuota kautta sivuille.

Joskus aiemminkin valittelin, ettei anonyymiä komenttia saa aina jätettyä. Nyt selvisi syykin (tosin käyttäjän näkökulmasta vain). Jos jossain on ollut miinusten takia suodatettuja kommentteja, jotka olet klikannut näkyviin, ja sitten yrität jättää kommentin anonyymina, ei tule kuin sama sivu uusiksi ilman kommentin jättämis formeja.
Justus Aika hyvä, Sektori!
Justus, 23.10.2001 10:29:23
Pisteet: 0
Vastaa
Uutisoitte siitä, että Poliisi on kieltänyt linkittämästä sivuaan ja aloitatte uutisen (tietenkin) linkillä poliisin sivulle. Hyvä!

http://www.poliisi.fi/ - joudunkohan nyt putkaan?
Memes don't exist. Tell your friends.
Re: Aika hyvä, Sektori!
Anonyymi kommentoija, 23.10.2001 21:15:48
Pisteet: 0
Vastaa
Ei linkitykseen "tekemiseen" lupaa tarvita. Tosin hyvien tapojen mukaisesti linkki voidaan poistaa jos asianomainen niin vaatii mutta ylläoleva Poliisin lähestymistapa on yhtä väärä kuin poistettavaksi vaadittu linkkikin..
Re: Aika hyvä, Sektori!
Anonyymi kommentoija, 24.10.2001 15:43:12
Pisteet: 0
Vastaa
Uutisoitte siitä, että Poliisi on kieltänyt linkittämästä sivuaan ja aloitatte uutisen (tietenkin) linkillä poliisin sivulle. Hyvä! http://www.poliisi.fi/ - joudunkohan nyt putkaan?
Et sä, mutta rosmo, k2 jne toimittajat.
hanska Hölmöä...
hanska, 24.10.2001 01:43:56
Pisteet: +1
Vastaa
Mkähän järki tuossakin on. Jos teen vaikka tuoleille tuotekehitystä ja laitan siitä koskevan sivun nettiin ja sinne linkkilistan huonekalukaupoista, fysioterapeuteista jotka ovat tutustuneet tuotteisiini ja vaikka isotakapuolisten ihmisten ry:stä jne. Nyt tuo isotakapuolisten ihmisten ry, joka käyttää ja esittelee kehittämääni XL-tuolia haluaa pois listalta, koska heidän perseitään ei saa käytää markkinointiin. Onhan se tietenkin mukava kysyä lupa tuohon, mutta jos ollaan ikään kuin samassa veneessä ja puuhataan samoissa piireissä, niin ei pitäisi tuollaista tehdä...

Ehkä en ole taas nähnyt poliisin motiivia, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta. Jos joku laittaa kuvani lehteen ja kirjoittaa totta julkisista asioistani niin en pahastu. Mutta jos siinä on valheita yksityisasioistani, niin suuttuisin pahasti. Ehkäpä poliisin tiedotuspolitiikka eli ollaan aivan hiljaa ei hyväksy, että heidän julkisia sivujaan linkitetään.

Tuollainen sakki valvoo että roistot eivät tule kotiini ja etten aja liian lujaa. Voi Suomi parkaa... (sarkasmia)

Hanska
Erehtyminen on inhimillistä, mutta täydelliseen sekoiluun tarvitaan tietokone
Pineapple Pyyntö ja määräys
Pineapple, 23.10.2001 14:35:41
Pisteet: +1
Vastaa
Onko muuten niin että X voi esittää pyynnön Y:lle linkin poistamisesta mutta Y:tä ei voida määrätä minkään lain perusteella poistamaan linkki ? Esimerkiksi : Voin kirjoittaa että "Vihaan POLIISIA" ja linkittää sanan POLIISI www.poliisi.fi:hin, mutta tätä ei voida määrätä poistamaan webistä koska tällöin rajoitettaisiin sananvapautta.
Pineapple
kenkubus vastine
kenkubus, 24.10.2001 15:01:42
Pisteet: +2
Vastaa
Terve!

Kirjoitin Kullbergille seuraavanlaisen vastineen:

--
Ihmettelen pelastushelikopterit-sivustolle esittämäänne linkkauskieltoa.
Kiellossa ei ole mitään tolkkua, se on pikemminkin sananvapauden
loukkaamista.

Onko kiellettyä mainita julkisissa lähteissä, että poliisilla onwww-sivut?
Jos ei ole, ei sivujen osoitteenkaan mainitseminen lienekiellettyä? Tällöin
on kyse linkkaamisesta, koska www-selaimetosaavat avata yhteyden
sivuston osoitteen perusteella. Jos se taas onkiellettyä, ei poliisin
www-sivujen edes pitäisi olla julkisesti
tavoitettavissa.

Internetin kantava idea ja sen suurin voima on nimenomaan avoimmuus. Kuten
normaalielämässä, ei netissäkään voida valvoa, kuka viittaa (=linkkaa)
johonkin lähteeseen (=sivustoon) jossakin yhteydessä (=toisella
sivustolla). Mikäli tätä pyritään rajoittamaan, sillä on kaksi
pääasiallista vaikutusta:

a) WWW:n merkitys kaksisuuntaisena mediana vähentyy huomattavasti, ja se
siirtyy enemmän yksisuuntaiseen, televisiomaiseen tiedonvälitykseen

b) WWW korvautuu jollakin toisella medialla, joka sallii
vuorovaikutteisuuden.

Kehottaisin siis pohtimaan uudelleen linkkauskieltoa. Eihän sillä Suomessa
ole edes mitään lainopillista pohjaakaan.
--
Siitton menny miurami, mmpähähää!
Re: vastine
Anonyymi kommentoija, 10.9.2004 09:03:55
Pisteet: 0
Vastaa
Tässäpä lisää:

Viittaaminen teokseen esimerkiksi ilmoittamalla, mikä on teoksen nimi ja mistä se on saatavissa, on tietenkin sallittua ilman tekijän lupaakin. Tämä koskee myös teoksen WWW-osoitteen eli URL:n ilmoittamista ja sitä, että joku kirjoittaa omaan WWW-dokumenttiinsa linkin, joka viittaa jonkun toisen tekemään WWW-dokumenttiin. Linkki on viittaus, referenssi, ja verrattavissa kirjan ISBN-numeroon tai sen kertomiseen, mistä kirjan kappale löytyy jostakin kirjastosta. Toki linkin seuraaminen on käytännössä helpompaa kuin kirjastossa käynti. Mutta linkin tekeminen ei luo mitään sellaista uutta mahdollisuutta, jota käyttäjällä ei jo olisi; hänhän voi antaa URL:n suoraan selaimelle, esimerkiksi kopioiden URL:n paperilta.
kettu Ei oo totta
kettu, 24.10.2001 08:05:06
Pisteet: +1
Vastaa
Tälläisen linkkisodan jotenkuten ymmärtäisi, jos tarkoituksena olisi tehdä joku isompikin oikeudellinen päätös, mutta tälläisessa asiayhteydessä mitään kunnollista oikeuden päätöstä ei voi tulla. Mikä olisi edes rikkeen syy, "luvaton linkitys?"

Tarkoitan tässä nyt esim. jotakin sellaista tapausta, että ulkopuolinen linkki omistaja todella jotekin liitettäisiin ehkä taloudellisesti tai vaikkapa poliittisesti linkittävään tähän osapuoleen. Otetaan nyt vaikka simppelinä ja kärjistettynä esimerkkinä vaikkapa Helvetin Enkeleiden sivulla oleva linkki näihin ystäviimme poliiseihin.
äölk Poliisi on riistokapitalisti!
äölk, 23.10.2001 17:40:54
Pisteet: 0
Vastaa
Käsittämätöntä. Ei voi muuta sanoa. Miten niin "myynninedistämistarkoituksessa"? Siellähän on aivan asiallinen linkkikokoelma (olkoonkin tarpeelinen tai ei) kaikenlaisiin asiaan liittyviin virastoihin, eikä mitään ostaostaosta -omaneduntavoittelua poliisin kyseenalaista mainetta hyödyntäen.
Mielenkiintoista
roude, 23.10.2001 12:08:11
Pisteet: +1
Vastaa
Olen ymmärtänyt että Internettiin laitettu materiaali on julkista, mikäli sitä ei erikseen suojata salasanoilla/käyttäjätunnuksilla. Tuo poliisin pyyntö aiheuttaa mielenkiintoisen ongelman siitä miten saa viitata julkiseen materiaaliin verkossa/mikä on julkista materiaalia.

Toivoisin että joku lainoppinut voisi perustella, minkä lain nojalla voidaan vaatia linkin poistoa.
pappa Re: Mielenkiintoista
pappa, 23.10.2001 14:27:07
Pisteet: +1
Vastaa
Olen ymmärtänyt että Internettiin laitettu materiaali on julkista, mikäli sitä ei erikseen suojata salasanoilla/käyttäjätunnuksilla. Tuo poliisin pyyntö aiheuttaa mielenkiintoisen ongelman siitä miten saa viitata julkiseen materiaaliin verkossa/mikä on julkista materiaalia. Toivoisin että joku lainoppinut voisi perustella, minkä lain nojalla voidaan vaatia linkin poistoa.
Internettiin laitettu materiaali ei ole aina julkista ns. vapaatariistaa, vaan siinä sovelletaan myös tekijänoikeus lakia, netissä oleva teksti, kuvat ja muu sälä rinnastetaan laissa kirjoitettuun materiaaliin eli kirjoihin. Näin minulle on kertonut meidän kuolumme laki tiedon opettaja tunneilla jossa olemme käsitelleet tekijän oikeus lakia.
Pappa -Jos se toimii älä korjaa-
Ihan vaan ohi mennen....
tuhkimo, 28.10.2001 16:52:59
Pisteet: 0
Vastaa
Olen kuullut tämän henkilön mielipiteen poliisista ja tästä linkitysjupakasta suoraan häneltä itseltään ( tunnemme toisemme) ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.................
Remember honey, life is a joke, a bad one...;-)
Re: Ihan vaan ohi mennen....
Anonyymi kommentoija, 30.10.2001 13:15:10
Pisteet: 0
Vastaa
Olen kuullut tämän henkilön mielipiteen poliisista ja tästä linkitysjupakasta suoraan häneltä itseltään ( tunnemme toisemme) ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.................
JA PYH!! Tuollaisia vaatimuksia poliisilla EI OLE oikeus vaatia,Asia on niin naurettava viranomaisten puolelta että ei jaksa edes juuri kiinostaa.Ainut joka lakia rikkoo on itse viranomaiset naurettavilla uhkauksilla ja vaatimuksilla. t:tommi, mikkeli