Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 6.2.2001

Prosessorit kuumia kuin reaktoriytimet vuonna 2010?

Intelin arkkitehtuurijohtaja Pat Gelsinger kertoo prosessorien jatkuvasti nousevan lämpötilan muodostuvan todelliseksi ongelmaksi tulevaisuudessa. Jos kehitys jatkuu nykyisellään, ovat prosessorit yhtä kuumia kuin reaktoriytimet vuonna 2010 ja kuumia kuin auringon pinta vuonna 2015. Selvää on, että nykyinen kehitys ei voi jatkua ja ratkaisuksi Gelsinger tarjoaa Intelin kilpailijoiden jo hyödyntämiä teknologioita. Compaqin Alpha hyödyntää ns. Simultaneous Multi-Threading (SMT) -teknologiaa, jonka ansiosta ohjelmat näkevät yhden prosessorin sijasta neljä prosessoria ja voivat näin ollen käyttää prosessoria tehokkaammin. IBM Power4 ja Sun MAJC -prosessoreissa lämpöongelma on ratkaistu käyttämällä useampaa prosessoriydintä samalla piilastulla. Ratkaisut lisäävät prosessorin rakenteen monimutkaisuutta ja lämmöntuottoa vain noin kymmenen prosenttia. Pat Gelsingerin väitteet perustuvat Mooren lakiin, jos se pysyy voimassa seuraavat kymmenen vuotta.

Lue juttu oma, 6.2.2001 22:44. Lähde: The Register
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 22 uutta / 22 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
JEE!
Anonyymi kommentoija, 7.2.2001 13:52:47
Pisteet: 0
Tämähän pukkaa olemaan pelkästään hyvä, lämpöä johtavaa kaapelia vaan koneesta seinässä olevaan lämpöpatteriin ja näin onkin ratkastu kodin lämpöongelmat... ;)
Justus Sepä se..
Justus, 6.2.2001 23:35:35
Pisteet: +1
Applekin valoi uuden Powerbookin titaniumiin varmasti pitkälti lämpöongelmien takia. Jopa julkaisu viipyi (G4-kannettava) pitkään ennenkuin ratkaistiin tuo ongelma. Muovi luultavasti olisi sulanut. Oman Powerbook G3 400 Mhz:n pohjalla voisi paistaa munia kun on vähän aikaa konetta käyttänyt. Lisäksi se huutaa kuin syötävä silloin tällöin, tuuletus menee viideksi minuutiksi päälle.
Memes don't exist. Tell your friends.
bungle Re: Sepä se..
bungle, 7.2.2001 12:30:06
Pisteet: 0
Applekin valoi uuden Powerbookin titaniumiin varmasti pitkälti lämpöongelmien takia.
Sanos nyt mulle, että minne ne lämpöongelmat häviävät, jos kotelo on titaniumia? Kyllä se prossu siellä sisällä yhtäkuumana edelleen käy.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Justus Re: Sepä se..
Justus, 9.2.2001 10:18:20
Pisteet: 0
Applekin valoi uuden Powerbookin titaniumiin varmasti pitkälti lämpöongelmien takia.
Sanos nyt mulle, että minne ne lämpöongelmat häviävät, jos kotelo on titaniumia? Kyllä se prossu siellä sisällä yhtäkuumana edelleen käy.
Da, G4 on vielä kuumempikin kuin G3, mutta muovi sulaa helposti, titanium ei niin kovin herkästi. Siksi metallia. Eikä Apple ainoa ole, olen nähnyt metallikuorisia (alumiini?) PC-kannettaviakin.
Memes don't exist. Tell your friends.
Re: Sepä se..
Anonyymi kommentoija, 9.2.2001 23:19:13
Pisteet: 0
Da, G4 on vielä kuumempikin kuin G3, mutta muovi sulaa helposti, titanium ei niin kovin herkästi. Siksi metallia. Eikä Apple ainoa ole, olen nähnyt metallikuorisia (alumiini?) PC-kannettaviakin.
Eiköhän sen metallikuoren funktio ole kuitenkin johtaa sitä lämpöä pois. Ei noi nyt sentään _niin_ kuumana käy, että kone sulaisi käsiin. Kyllä siinä vaiheessa polttelisi se titaanikuorikin.

Ja noi ppc:thän ovat nimenomaan pienitehoisempia, kuin intelit tahi amd:t.
jrop on-chip jäähdytystä
jrop, 6.2.2001 23:42:02
Pisteet: +1
Taitaa olla kovia sanoja tulevaisuudessa erilaiset 'on-chip' cooler ratkaisut, kuten mikrotuulettimet ja erilaiset nanojäähdytysratkaisutt tyyliin 'integroitu peltier'.

Tai sitten täytyy muuttaa koko prosessoriarkkitehtuuria hiukkasen tehokkaampaan suuntaan (mitä se sitten ikinä onkaan).


- Janne
welmu Re: on-chip jäähdytystä
welmu, 8.2.2001 02:12:08
Pisteet: 0
Tai sitten täytyy muuttaa koko prosessoriarkkitehtuuria hiukkasen tehokkaampaan suuntaan (mitä se sitten ikinä onkaan).
Mitä todennäköisemmin se on hajautettu laskenta. IBM:n Power4-arkkitehtuuri on melko varmasti esimakua siitä kehityssuunnasta, mikä koti-PC:ihinkin on tulossa.

Tosin jännitteitähän prossuissa pystytään vielä laskemaan jonkun aikaa ennen kuin alkavat edes rajat häämöttämään, joten varmaan vielä muutaman vuoden ajan nähdään kehitystä tuolla(kin) puolella.
zepi Re: on-chip jäähdytystä
zepi, 7.2.2001 00:08:42
Pisteet: 0
Tai sitten täytyy muuttaa koko prosessoriarkkitehtuuria hiukkasen tehokkaampaan suuntaan (mitä se sitten ikinä onkaan).
Niin, mitä suotta mitään jäähdyttelemään, tehdään vaan prossu huoneenlämpösestä suprajohteesta ja johan vähenee resistanssit prossusta.
Re: on-chip jäähdytystä
Anonyymi kommentoija, 7.2.2001 18:12:59
Pisteet: 0
Niin, mitä suotta mitään jäähdyttelemään, tehdään vaan prossu huoneenlämpösestä suprajohteesta ja johan vähenee resistanssit prossusta.
Höpsis. Siirrettään koneet pannuhuoneisiin ja siirrytään sähkölämmitykseen. ;>
jrop Re: on-chip jäähdytystä
jrop, 7.2.2001 10:39:48
Pisteet: 0
Niin, mitä suotta mitään jäähdyttelemään, tehdään vaan prossu huoneenlämpösestä suprajohteesta ja johan vähenee resistanssit prossusta.
Jooh. :) Tosin mikäli minä mitään ymmärrän niin transistorin toteuttaminen suprajohteella on "hiukka" hankalaa. Itse johtimet kyllä voisi siitä tehdä.


- Janne
plaah.
Zemial, 6.2.2001 23:18:16
Pisteet: 0
On sitä kuule ennenkin typpeä tungettu prossun päälle, ei lämpö ole mikään ongelma niin kauan kun vaan coren päällä on tarpeeksi pintaa johtaa se pois johonkin.

Saadaanhan se voimalan ydinkin jäähtymään.

Itseäni tuo uhkakuva ei pelota koska amd:hän on luvannut toteuttaa tulevaisuudessa prosessorit jollain uudella piillä, jonka jälkeen ei tarvittaisi edes puhallinta prossuille. (ja on siihen pakko tulla loppu koska sulaahan se piikin)
Re: plaah.
Anonyymi kommentoija, 6.2.2001 23:24:40
Pisteet: 0
Ei se lämpö mutta se jäähdytysmeteli. Minä ainakin haluan _äänettömän_ koneen.
Re: plaah.
Anonyymi kommentoija, 7.2.2001 02:49:49
Pisteet: 0
Ei se lämpö mutta se jäähdytysmeteli. Minä ainakin haluan _äänettömän_ koneen.
Alikellotus kunniaan! Merkkikoneissahan on usein pelkät siilit, joten miksei kloonitkin toimisi ilman tuulettimia.
Re: plaah.
Anonyymi kommentoija, 7.2.2001 08:31:48
Pisteet: 0
Alikellotus kunniaan! Merkkikoneissahan on usein pelkät siilit, joten miksei kloonitkin toimisi ilman tuulettimia.
Heh, näytä mulle merkkikone (PC), jossa ei tarvita tuuletusta.
ssundell Re: plaah.
ssundell, 7.2.2001 13:14:18
Pisteet: 0
Heh, näytä mulle merkkikone (PC), jossa ei tarvita tuuletusta.
Kokonaan ilman tuuletusta taitaa olla aika harvassa, virtalähteeseen on tapana laittaa joku hyrrä.

Muuten... Peruspöytäkoneissa alkaa nykyään merkkivalmistajillakin olla tuuletin prossun päällä, samoin kuin esim. näytönohjaimessa. Vaan esimerkiksi Fujitsu Siemensin Jetsonissa taisi olla yksi tuuletin puhaltamasa läpi virtalähteen, ja prossun päällä ainoastaan ilmanohjain ja tukeva siili.
engine Re: plaah.
engine, 7.2.2001 11:48:33
Pisteet: 0
Heh, näytä mulle merkkikone (PC), jossa ei tarvita tuuletusta.
Tule vaikka heti katsomaan, Mikromikkoni toimii helposti ilman tuuletusta (486dx2/66).
Kaikki mielipiteet, jotka esitän kirjallisesti tai suullisesti tällä tai millä hyvänsä julkisella keskustelualueella, ovat vain ja pelkästään omiani, eivätkä ne edusta minkään yrityksen, yhteisön, ryhmän tai muun yksityishenkilön ajatuksia tai periaatteita. Täten olen kirjoituksistani henkilökohtaisesti yksin vastuussa, jolloin niiden käyttö minuun liittyviä tahoja, kuten työnantajaani tai perhettäni vastaan, on ehdottomasti kielletty.
Re: titaania?
Anonyymi kommentoija, 26.2.2001 13:41:43
Pisteet: 0
muistaakseni titaani johtaa aika heikosti lämpöä?
Re: plaah.
Anonyymi kommentoija, 7.2.2001 11:38:09
Pisteet: 0
Ei se lämpö mutta se jäähdytysmeteli. Minä ainakin haluan _äänettömän_ koneen.
Äänetön kone ... se olisi oikea unelma ...
Djadja-P Re: plaah.
Djadja-P, 7.2.2001 13:34:33
Pisteet: 0
Äänetön kone ... se olisi oikea unelma ...
No missä on ongelma? Ostat kortti-PC:n (noin 266MHz penalla) ja siihen nipun CompactFlasheja levyksi. Ihan on hiljaa. Flasheista kyllä kertyy hintaa jos levytilaa gigatolkulla tarvitsee.
--
Ammutaanhan navetassakin!
Torx Raja tulee vastaan.
Torx, 9.2.2001 00:21:07
Pisteet: 0
Tämän hetkiselllä prosessoriarkkitehtuurilla on raja tulossa vastaan. Pitäisi kehittää kokonaan uusi tekniikka valmistaa prosessoreita. Tätä joudutaan odottamaan kenties aika kauan, ja tuskin kukaan pystyy arviomaan kuinka kauan. Itse veikkaisin että raja tulee vastaan tässä kymmenen vuoden sisällä. Sen jälkeen prosessorien kehittyminen hidastuu huomattavasti ja veikkaisin että pääsemme normaaleihin lukuihin eli kymmenen vuotta vanha pc toimii loistavasti.
Kalma moniprosessorit.
Kalma, 7.2.2001 22:12:28
Pisteet: 0
Koskakohan AMD ja Intel alkavat hyödyntää tuota SMT-teknologiaa, vai onko tämä jotenkin ohjelmistollinen ongelma? Mikä muuten rajoittaa prosessorin coren niin pieneksi, jos coren kokoa kasvattaisi niin saataisiin huomattavasti pienenpi komponenttitiheys prosessorissa minkä luulisi auttavan prosessoria pitämään lämmöt kurissa. Olisi myös jäähdytettävä pinta-ala suurempi -> parempi lämmönsiirto.

Eikä siinä mitään jos vuonna 2015 lämmöt ovat kuin auringon pinnalla, se on selvä edistysaskel vuoden 2010 lukemiin :)
feenix Re: moniprosessorit.
feenix, 22.5.2002 11:15:04
Pisteet: 0
muuten rajoittaa prosessorin coren niin pieneksi, jos coren kokoa kasvattaisi niin saataisiin huomattavasti pienenpi komponenttitiheys prosessorissa minkä luulisi auttavan prosessoria pitämään lämmöt kurissa. Olisi myös jäähdytettävä pinta-ala suurempi -> parempi lämmönsiirto.
Mietipä hetki miksi valmistajat siirtyvät koko ajan pienempään tekniikkaan ja suureen ääneen mainostavat kun saavat seuraavan tekniikan käyttöön. Pienempi viivanleveys, nopeampi prosessori, viileämpi (riippuen tietysti myös rakenteesta), pienempi core. Voisihan sen prosessorin tehdä vaikkapa A4-kokoiseksi, mutta tehokas se ei olisi ja hukkaanhan siinä menisi materiaaleja. Joten ennemminkin pitäisi suunnitella joku tapa integroida isompaa jäähdytyspintaa siihen coreen niin voisi auttaa asiaa.