Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 16.4.2008

Psystar aloitti Mac-kloonin myynnin

Yhdysvaltalainen tietokonevalmistaja Psystar on tuonut markkinoille Open Computer -tietokonemalliston, jossa voi ajaa Mac OS X -käyttöjärjestelmää. Yhtiön mukaan on turha maksaa lähes 2000 dollaria Apple-merkkisestä tietokoneesta, kun vastaavilla ominaisuuksilla varustetun tietokoneen saa neljäsosan hintaan.

Edullisin Open Computer -paketti maksaa 399 dollaria ja sisältää 2,2 gigahertsin Intel Core 2 Duo E4500 -prosessorin, 2 gigatavua keskusmuistia, 250 gigatavun kiintolevyn ja Intel GMA 950 -grafiikkapiirin. Mac OS X Leopard -käyttöjärjestelmän saa mukaan pakettiin esiasennettuna 150 dollarin lisähinnasta.

Psystarin tekemät Mac OS X -esiasennukset rikkovat suoraan Applen käyttäjälisenssiä, jossa kielletään Apple-ohjelmistojen asennus muihin kuin Apple-merkkisiin tietokoneisiin. Psystar puolestaan uskoo, että Applen käyttäjälisenssi rikkoo Yhdysvaltojen antitrustilakeja. Psystar aikoo näin ollen jatkaa Open Computer -tietokoneiden myyntiä.

Lue juttu oma, 16.4.2008 00:04. Lähde: MacWorld, Psystar
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 18 uutta / 18 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
coppola Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
coppola, 18.4.2008 09:39:34
Pisteet: 0
Melkoinen väite kyllä, että mac maksaa 2000 taalaa. Mac mini taitaa olla lähinnä tuota kokoonpanoa ja sen hinta on kyllä 599. Ilmeisesti Psystar ei edes sisällä mac os x lisenssiä joten hinta yhteensä on 528.
lifer Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
lifer, 16.4.2008 14:27:19
Pisteet: 0
Nyt minäkin voisin ehkä vihdoin testata OSX:ää :)

Tuo käyttäjälisenssissä oleva kielto on ainakin minun oikeustajuni mukaan hieman outo. Vähän sama kuin Sony kieltäisi Blu-ray elokuvien katsomisen millään muulla kuin jollain tietyllä Sonyn laitteella.

Tai mitä jos vaikka Photaria/CAD:ia/jotain vastaavaa ei saisi asentaa muihin kuin Lenovo -merkkisiin koneisiin..
Sectoid Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
Sectoid, 16.4.2008 14:38:29
Pisteet: 0
Tuo käyttäjälisenssissä oleva kielto on ainakin minun oikeustajuni mukaan hieman outo.
Minun oikeustajuni mukaan yksityinen yritys tai henkilö saa lisensoida omistamansa ohjelmiston aivan miten haluaa. Kuluttajat voivat sitten päättää onko lisenssiehdot kohtuulliset ja jättää lisenssin ostamatta jos näin ei ole.

Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on tietenkin oma juttunsa, mutta Applen tapauksessa ei mielestäni voi tästä puhua.
weicco Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
weicco, 16.4.2008 16:29:46
Pisteet: 0
Applella tosin on määräävä markkina-asema musiikkipuolella, jota ilmeisesti jenkkilän kilpailuviranomaiset tarkkailevat.

Muuten olen täysin samaa mieltä kanssasi, että firmalla pitää olla oikeus päättää miten ja millä ehdoin se tuotteitansa myy. Ja potentiaalisella asiakkaalla on oikeus olla ostamatta.

Olmarille, että Apple ei tee rautaansa. Se vain kokoaa sen normi PC osista.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
olmari Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
olmari, 16.4.2008 16:58:37
Pisteet: 0
Olmarille, että Apple ei tee rautaansa. Se vain kokoaa sen normi PC osista.
Niin... En ota taas siihen kantaa että vääntääkö Jobs itse rautansa vai tilaako alihankinnalla, jokatapauksessa kone on Applen tuottama, samaten OSX, näistä muodostu se kokonaisuus... Ja ennenkuin joku ihmettelee, itse olen se potentiaalinen asiakas joka ei ole Applen kompuutteria hommannut...

Toisaalta luulisi olevan Applelle imartelevaa (muttei suoraan rahaa tuottavaa) että Apple-only käyttistä ihmiset pitää niin hyvänä että se pitää saada "väkisin".
Mike Steel Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
Mike Steel, 17.4.2008 06:01:25
Pisteet: 0
Muuten olen täysin samaa mieltä kanssasi, että firmalla pitää olla oikeus päättää miten ja millä ehdoin se tuotteitansa myy. Ja potentiaalisella asiakkaalla on oikeus olla ostamatta.
- Kaikilla muilla paitsi MS:llä...sitähän tuntuu koskevan aivan eri lait kuin muita. Eihän se saa edes päättää mitä käyttikseensä laittaa. Ajatelkaas mikä haloo siitä syntyisi jos se vielä alkaisi tällaisia linjavetoja vetämään.

Yleensäkin Applella tuntuu olevan oikeus fanien mielestä tehdä aina mitä tahansa, ja MS:lla ei mitään.

Eikös se vähän näin ole...?
"This was no boating accident!"
olmari Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
olmari, 17.4.2008 16:27:02
Pisteet: 0
Muuten olen täysin samaa mieltä kanssasi, että firmalla pitää olla oikeus päättää miten ja millä ehdoin se tuotteitansa myy. Ja potentiaalisella asiakkaalla on oikeus olla ostamatta.
- Kaikilla muilla paitsi MS:llä...sitähän tuntuu koskevan aivan eri lait kuin muita. Eihän se saa edes päättää mitä käyttikseensä laittaa. Ajatelkaas mikä haloo siitä syntyisi jos se vielä alkaisi tällaisia linjavetoja vetämään.
Yleensäkin Applella tuntuu olevan oikeus fanien mielestä tehdä aina mitä tahansa, ja MS:lla ei mitään.
Eikös se vähän näin ole...?
a) MS kauppaa pelkkää käyttöjärjestelmää, ei "Microsoft Tietokonetta"
b) MS:llä on monopoliasema, joka tuo tiettyjä rajoitteita toimintaan, sama olisi myös Applella jos he kaupittelisivat pelkkää käyttistä ja se olisi monopoliasemassa.
weicco Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
weicco, 18.4.2008 12:17:05
Pisteet: 0
a) MS kauppaa pelkkää käyttöjärjestelmää, ei "Microsoft Tietokonetta" b) MS:llä on monopoliasema, joka tuo tiettyjä rajoitteita toimintaan, sama olisi myös Applella jos he kaupittelisivat pelkkää käyttistä ja se olisi monopoliasemassa.
Olen kysynyt tätä aiemminkin, enkä ole saanut vastausta...

Jos MS ostaisi esim. Dellin pois kuleksimasta ja alkaisi myydä yksinomaan Dell rautaa + Windows Vistaa, niin kaikki olisi OK?

Hieman epäilen. Sen jälkeen ne monopolivinkumiset vasta todella alkaisivatkin. Sitäpaitsi Applella on USA:ssa iTunesilla markkinaosuus 67% ja iPodeilla 82%. Windowsilla näkyisi olevan Wikipedian mukaan 95%. En sitten tiedä mikä prosenttiluku on monopolin raja...
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
olmari Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
olmari, 18.4.2008 18:53:12
Pisteet: 0
a) MS kauppaa pelkkää käyttöjärjestelmää, ei "Microsoft Tietokonetta" b) MS:llä on monopoliasema, joka tuo tiettyjä rajoitteita toimintaan, sama olisi myös Applella jos he kaupittelisivat pelkkää käyttistä ja se olisi monopoliasemassa.
Olen kysynyt tätä aiemminkin, enkä ole saanut vastausta...
Jos MS ostaisi esim. Dellin pois kuleksimasta ja alkaisi myydä yksinomaan Dell rautaa + Windows Vistaa, niin kaikki olisi OK?
Periaatteessa kyllä juuri näin, joskin veikkaan että heidän tarvitsee julkaista uusi Windows versio joka on tehty vain tuota varten, eikä sallia lisenssein sen myyntiä sitten muualle kuin siihen MS-PC:seen. Mikä on sitten uuden Windowsin määritelmä niin lienee se veteen piirretty viiva, mutta samaa Vistaa he eivät voine yhtäkkiä alkaa myydä vain oman raudan kanssa, mutta tämä on mutua... Enkä osaa sanoa mitä vaikutusta nykyisellä monopoliasemalla sitten on, jos on.

Hieman epäilen. Sen jälkeen ne monopolivinkumiset vasta todella alkaisivatkin. Sitäpaitsi Applella on USA:ssa iTunesilla markkinaosuus 67% ja iPodeilla 82%. Windowsilla näkyisi olevan Wikipedian mukaan 95%. En sitten tiedä mikä prosenttiluku on monopolin raja...
Silläkin on merkitystä että minkä alueen monopoli on. Ipodeilla on tosi iso markkinaosuus musiikkisoittimissa ameriikoissa, mutta jos Apple nyt alkaisi myymään vaikkapa Apple merkkistä autoa niin ei siinä ipodien osuus paljoa vaikuta, muuten kuin sitten vaikkapa soitintelakan yhteydessä Applen autossa yms...
Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
mtoivo, 16.4.2008 17:28:30
Pisteet: 0
Apple ei tee rautaansa. Se vain kokoaa sen normi PC osista.
Harva tietokonebrändi tietysti nykyään koneitaan itse tekee piirejä myöten, tuskin olisi kannattavaakaan. Vaan enpä ole kovin montaa pc-koneta vielä nähnyt, jossa sisuskalut olisi kuten esimerkiksi MacProssa. Taitavat pelata pitkälti vielä legacy-biosillakin...
Dakkus Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
Dakkus, 16.4.2008 18:07:56
Pisteet: 0
Apple ei tee rautaansa. Se vain kokoaa sen normi PC osista.
Harva tietokonebrändi tietysti nykyään koneitaan itse tekee piirejä myöten, tuskin olisi kannattavaakaan. Vaan enpä ole kovin montaa pc-koneta vielä nähnyt, jossa sisuskalut olisi kuten esimerkiksi MacProssa. Taitavat pelata pitkälti vielä legacy-biosillakin...
Applen koneissa ei ole biosia, vaan sen virkaa hoitaa efi. Jostain syystä MS ei ole vääntänyt softaansa EFI-tukea, joten emolevyvalmistajat eivät ole vielä voineet siirtyä BIOSista EFIin. Mutta Applen koneissa se tosiaan on jo, koska ovat halunneet mieluummin käyttää uutta ja parempaa systeemiä kuin 80-lukulaista BIOSia.

EFI lienee myöskin the syy siihen, että windowsia pitää ajella mäkissä Boot Campin kautta.
--
Seuraa euroseteleidesi jälkiä! http://eurobilltracker.eu/ - "Hei! Tämähän on matkustanut Lissabonista tänne Helsinkiin!"
weicco Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
weicco, 16.4.2008 19:48:46
Pisteet: 0
Kerrotteko vielä tyhmälle, mikä tämän EFI:n ja BIOS:n seksuaalinen ero on ja miksi EFI on parempi kuin BIOS? Ja onko millään tällä merkitystä, kun käsittääkseni nyky käyttikset eivät käytä BIOS:ia juuri mihinkään.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Buzer Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
Buzer, 16.4.2008 22:06:29
Pisteet: 0
Kerrotteko vielä tyhmälle, mikä tämän EFI:n ja BIOS:n seksuaalinen ero on ja miksi EFI on parempi kuin BIOS? Ja onko millään tällä merkitystä, kun käsittääkseni nyky käyttikset eivät käytä BIOS:ia juuri mihinkään.
Ensimäisenä tulee mieleen ominaisuus mikä ei vaadi EFI:ä, mutta silti melkein kaikki sitä huonompaa vaihtoehtoa koska se on natiivi (EFI:ssä se vaihtuu GUIDPT:hen): MBR -> GUID Partition Table jolloin päästään eroon mm. 2TB osiorajoituksesta

EBC on myös aika mukava. Tällöin ei tarvitse huolehtia siitä, että toimiiko se verkkokortti käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen.
Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
mtoivo, 16.4.2008 23:12:44
Pisteet: 0
Kerrotteko vielä tyhmälle, mikä tämän EFI:n ja BIOS:n seksuaalinen ero on ja miksi EFI on parempi kuin BIOS? Ja onko millään tällä merkitystä, kun käsittääkseni nyky käyttikset eivät käytä BIOS:ia juuri mihinkään.
Tervetuloa Internettiin, tämä on wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_I...
Mike Steel Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
Mike Steel, 17.4.2008 05:58:56
Pisteet: 0
ostain syystä MS ei ole vääntänyt softaansa EFI-tukea, joten emolevyvalmistajat eivät ole vielä voineet siirtyä BIOSista EFIin.
- Noh noh. EFI tuli aivan ensimmäisenä Itanium raudalle, ja Win2003 Server tuolla raudalla tuki sitä (kauan ennenkuin Applea). Luonnollisesti myös Win2008 Server tukee tuota. Tuki tuli myös Vistalle SP1:n kautta.

Kaipa tuo on ollut vähän muna&kana -ongelma. MS:llä ei tarvetta tehdä tukea tuolle koska valmistajat eivät sitä käytä, ja toisin päin. Ehkäpä tilanne tulevaisuudessa viimein muuttuu PC puolellakin.
"This was no boating accident!"
Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
mtoivo, 16.4.2008 18:23:12
Pisteet: 0
Vaan enpä ole kovin montaa pc-koneta vielä nähnyt, jossa sisuskalut olisi kuten esimerkiksi MacProssa. Taitavat pelata pitkälti vielä legacy-biosillakin...
Applen koneissa ei ole biosia, vaan sen virkaa hoitaa efi.
Jep. PC-koneisiin tuolla heitolla viittasinkin, vaikka saattoi kirjallinen ulosanto olla ehkä turhan mutkikas.
olmari Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
olmari, 16.4.2008 15:37:39
Pisteet: 0
Niin... Toisaalta Apple tekee itse rautansa että siihen softansa, mitäpäs siinä kenelläkään on sanomista?
simison Re: Psystar aloitti Mac-kloonin...
simison, 16.4.2008 16:36:49
Pisteet: 0
Niin... Toisaalta Apple tekee itse rautansa että siihen softansa, mitäpäs siinä kenelläkään on sanomista?
Kyllä mä saan OS X:ni asentaa ihan mihin mä haluan, eikä Applella ole siihen mitään sanomista. Joo, lukee lisensseissä mut oikeudessa tommonen ei tulis menemään läpi edes USAssa.

Tietty apple voi haitata päivityksillä tuon toimintaa ihan niin paljon kuin tykkää, eikä siihenkään ole kellään mitään sanomista, kun eivät käyttiksensä kanssa ole monopoliasemassa.
Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: http://www.ihminen.org