Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 6.5.2002

Red Hat 7.3 julkistettu

Red Hat julkisti tänään uuden version Linux-levityspaketistaan. Red Hat Linux 7.3 sisältää lukuisia pieniä parannuksia aikaisempaan versioon nähden sekä kokonaan uusia ominaisuuksia, mm. käyttöjärjestelmäasennuksen yhteydessä käynnistettävän palomuurisovelluksen sekä videoneuvotteluohjelmiston. Red Hat 7.3:n ohjelmistopakettiin kuuluu myös Mozilla-nettiselain. Red Hatin omien sanojen mukaan Linux-markkinoiden parhaan tukipalvelun sisältävä tuotepaketti tulee kauppoihin 15. toukokuuta.

Lue juttu K2, 6.5.2002 18:35. Lähde: CNET.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 25 uutta / 25 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 6.5.2002 19:00:36
Pisteet: 0
Valmiiksi antiikkiset softat, tuen jenkeissä, surkean päivitys automagiikan (vrt debianin apt-get tai susen yast pesevät ja tiskaavat up2daten), vakiona karsean desktopin (vanha gnome), 'epästandardin' devel snapshot kääntäjän (vaikkakin suht toimiva), mihinkään taipumattoman asennusohjelman (vrt yast2), kyseenalaiset init skriptit (lukkiutuva ypbind jne), kamalan sotkussa olevat dependencyt pakettien välillä, sekä aimo annoksen turhaa säätämistä.

Niin, mitäs muuta rahalla saa ? Oikeasti ?
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 6.5.2002 19:11:31
Pisteet: +1
Niin, mitäs muuta rahalla saa ? Oikeasti ?
Alan Coxin korjaamaan yötä myöten kerneliä jos siitä löytyy bugi ;)
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 6.5.2002 23:24:45
Pisteet: 0
Valmiiksi antiikkiset softat
Meinaat, että kaupallinen distro pitäisi tehdä vetämällä julkaisua edeltävän iltana tuoreet CVS:t kaikista mahdollisista komponenteista, kääntää ne ja lähtettää CD-prässäämöön testaamatta? No mikä jottei...
Kypeli Re: rahalla saa
Kypeli, 6.5.2002 19:36:45
Pisteet: 0
Niin, mitäs muuta rahalla saa ? Oikeasti ?
Kai sen joku ilmatteksi sitten haluaa. Tällä hetkellä koitan imuroida RPM:ä Funetista, niin imutusvauhti on sellaista 10-50 kt/s kun normisti tulee 250kt/s.
aov Re: rahalla saa
aov, 7.5.2002 09:37:31
Pisteet: 0
Niin, mitäs muuta rahalla saa ? Oikeasti ?
Kai sen joku ilmatteksi sitten haluaa. Tällä hetkellä koitan imuroida RPM:ä Funetista, niin imutusvauhti on sellaista 10-50 kt/s kun normisti tulee 250kt/s.
huomasin saman ja loikkasin länsinaapuriin (sunet). Sieltä tulee hyvin..
lokori Re: rahalla saa
lokori, 7.5.2002 08:02:49
Pisteet: 0
Valmiiksi antiikkiset softat,
Hyvin on riittänyt. Mutta minä päivitänkin softia vasta jos niissä on joku bugi jonka uusi versio fixaa tai _vakava_ turvallisuusaukko.

Se että on uusin versio jostain softasta ei tee minuun vaikutusta. Ennen (MS-DOS aikana) teki, mutta silloin softista sai uusia versioita n. vuoden välein.

akiona karsean desktopin (vanha gnome),
Asennusohjelma kysyy kyllä että haluatko gnomen, kde:n vai molemmat. Voi olla monta muutakin asiaa _sinun_ mielestäsi pielessä jos pistät "default install" tms. Harvalle se "default" sopii muissakaan systeemeissä.

'epästandardin' devel snapshot kääntäjän (vaikkakin suht toimiva),
täh?

ihinkään taipumattoman asennusohjelman (vrt yast2)
En osaa verrata mutta punahatun asennusohjelma on imho hyvin selkeä ja toimiva.

kyseenalaiset init skriptit (lukkiutuva ypbind jne),
täh? (mikä edes on ypbind? En ole koskaan kuullutkaan vaikka olen kaikenlaista redhatilla tehnyt)

amalan sotkussa olevat dependencyt pakettien välillä, sekä aimo annoksen turhaa säätämistä.
Täh? Mitkä dependencyt on sotkussa?

Turhaa säätämistä nyt on ylipäätään luvassa kun instaa minkä tahansa linux distribuution. Redhatin kohdalla vain on esim. sellainen ohjelma kuin linuxconf jolla se turha säätäminen onnistuu lukematta n. 1000 sivuisia manuaaleja.

Ja ennen kuin joku aukoo päätään linuxconfista..

IMHO se on Unixien suurin vika, ja samalla asia jota ns. "uskovaiset" gnu-partaukot eivät näe, että 95% tietokoneen käyttäjistä ei halua tietää miten asiat tarkalleen toimivat tai millaisella scriptalla jonkun sendmailin saa konffattua tai mitä ominaisuuksia ext2/reiserfs/omasuosikki -filesysteemillä on.

Joku linuxconf -tyylinen control paneeli josta voi säätää hostnamet, user accountit yms. on aivan ehdoton sellaiselle jolle kone on työväline eikä itse tarkoitus.

Niin, mitäs muuta rahalla saa ? Oikeasti ?
Hevosella pää ja rahamies ei saa.
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 08:57:56
Pisteet: 0
Valmiiksi antiikkiset softat,
Hyvin on riittänyt. Mutta minä päivitänkin softia vasta jos niissä on joku bugi jonka uusi versio fixaa tai _vakava_ turvallisuusaukko.
Jaa no sitten et niitä varmasti juurikaan käytä. Ainakaan KDE 3 sarjan Konqueroria, KDevelop:ia, KOfficea tms. KDE gang on aika huono yleensä noissa .0 releaseissa, ja etenkin nyt, kun KDE on saanut alkeellista threaditukea alleen.


Se että on uusin versio jostain softasta ei tee minuun vaikutusta. Ennen (MS-DOS aikana) teki, mutta silloin softista sai uusia versioita n. vuoden välein.
Koetas käyttää niitä softia. Alkaa valjeta todellisuus :). Paikattava niitä piru on (ainakin minun) että järki säilyy. Niin, ja myös niitä mäsän softia (OXP on katastrofi).

'epästandardin' devel snapshot kääntäjän (vaikkakin suht toimiva),
täh?
Toteas rpm -q gcc ja koeta kaivaa se release gcc.gnu.org:sta. Eikö löydy ? Ei silti, toimiihan se paremmin (kirkkaasti) kuin 2.95.3 release. Tosin muut ovat patchänneet tuon .3 releasen toimivaksi, siis säilyttäen binääriyhteensopivuuden itse release-kääntäjään.

kyseenalaiset init skriptit (lukkiutuva ypbind jne),
täh? (mikä edes on ypbind? En ole koskaan kuullutkaan vaikka olen kaikenlaista redhatilla tehnyt)
Ettei man ypbind auttaisi ?

Turhaa säätämistä nyt on ylipäätään luvassa kun instaa minkä tahansa linux distribuution. Redhatin kohdalla vain on esim. sellainen ohjelma kuin linuxconf jolla se turha säätäminen onnistuu lukematta n. 1000 sivuisia manuaaleja.
Ja linuxconf on vakiokamaa kaikissa distroissa. Sitäpaitsi, ei sitä voi käyttää kymmentä minuuttia kaatamatta sitä puolenkymmentä kertaa. YaST = 0 kaatumista. Koskaan.


Joku linuxconf -tyylinen control paneeli josta voi säätää hostnamet, user accountit yms. on aivan ehdoton sellaiselle jolle kone on työväline eikä itse tarkoitus.
Aivan. Siksi SuSE on tehnyt YaST:n. Yksi paikka josta säätää vaikka sun mitä, ja joka toimii (yast2 nyt kasissa).
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 13:12:09
Pisteet: 0
Turhaa säätämistä nyt on ylipäätään luvassa kun instaa minkä tahansa linux distribuution. Redhatin kohdalla vain on esim. sellainen ohjelma kuin linuxconf jolla se turha säätäminen onnistuu lukematta n. 1000 sivuisia manuaaleja.
Red Hat 7.3:ssa ei ole linuxconfia.

"The following applications and packages not previously mentioned have been removed from Red Hat Linux 7.3:

linuxconf"

ftp://ftp.funet.fi/pub/mirrors/ftp.redhat.com/pub/...
Djadja-P Re: rahalla saa
Djadja-P, 7.5.2002 09:22:33
Pisteet: 0
'epästandardin' devel snapshot kääntäjän (vaikkakin suht toimiva),
täh?
RH:lla on jo vähän aikaa ollut tapana pätsäillä gcc:n jotain snapshot versiota ja pistää se pakettiinsa mukaan. En ymmärrä syytä. Parin päivityksen jälkeen 7.2:n mukana tullut kyllä alkoi jopa kääntää kerneliä.

täh? (mikä edes on ypbind? En ole koskaan kuullutkaan vaikka olen kaikenlaista redhatilla tehnyt)
Liittyy yp:hen (Yellow Pages). Kuka kumma sitä muka käyttää ja miksi?
--
Ammutaanhan navetassakin!
bleve Re: rahalla saa
bleve, 7.5.2002 10:34:46
Pisteet: 0
RH:lla on jo vähän aikaa ollut tapana pätsäillä gcc:n jotain snapshot versiota ja pistää se pakettiinsa mukaan. En ymmärrä syytä. Parin päivityksen jälkeen 7.2:n mukana tullut kyllä alkoi jopa kääntää kerneliä.
Eipäs sekoilla, setä. Rh 7.1:ssä tuli kääntäjään päivityksiä. 7.2:ssä ei ole tullut yhtään kääntäjä-päivitystä järjestelmäkääntäjään.
heko Re: rahalla saa
heko, 7.5.2002 22:53:54
Pisteet: 0

Liittyy yp:hen (Yellow Pages). Kuka kumma sitä muka käyttää ja miksi?
Theo de Raadt muistaakseni noin yhtenä esimerkkinä.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
heko Re: rahalla saa
heko, 7.5.2002 22:58:11
Pisteet: 0

RH:lla on jo vähän aikaa ollut tapana pätsäillä gcc:n jotain snapshot versiota ja pistää se pakettiinsa mukaan. En ymmärrä syytä. Parin päivityksen jälkeen 7.2:n mukana tullut kyllä alkoi jopa kääntää kerneliä.
Voi elämä. kerneli ei käänny koska siinä on rikkinäistä koodia. Samoin kuin N muuta softaa. "How did this ever work?" Jos (vanhan) gcc:n tekemää asmia rupeaa katsomaan niin voi todeta ettei se edes tee mitä pitäisi tehdä ja toimii sattumalta (esim. siksi, ettei ko. komentoja koskaan suoriteta).

gcc:n pätsäilyllä on pyritty saamaan nimenomaan aikaan mm. ISO-C99/ANSI-C-standardinmukaisuutta enemmän.

Siitä, että tämä olisi pitänyt koordinoida paremmin gcc-tiimin kanssa, eikä lähteä omille laduilleen, olen jokseenkin samaa mieltä. Ei niin, etteikö punahatulla olisi täyttä oikeutta niin tehdä. Tätä se open source on.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 8.5.2002 15:23:48
Pisteet: 0
Siitä, että tämä olisi pitänyt koordinoida paremmin gcc-tiimin kanssa, eikä lähteä omille laduilleen, olen jokseenkin samaa mieltä. Ei niin, etteikö punahatulla olisi täyttä oikeutta niin tehdä. Tätä se open source on.
Näin on. Tosin sen olisi saanut punapipo mielestäni tehdä, että olisivat pitäneet binääriyhteensopivuuden vanhempiin. Esmes SuSE sai paikattua .3 releasen jonkinlaiseen kuosiin armottoman paikkauksen tuloksena (gcc-2.95.3-216). Toisaalta, sinänsä hassua SuSE:lta leimata kääntäjä .3:ksi vaikka sillä ei ole yhtään mitään tekemistä tuon releasen kanssa. Suo siellä vetelä täällä.
heko Re: rahalla saa
heko, 10.5.2002 15:34:19
Pisteet: 0
Näin on. Tosin sen olisi saanut punapipo mielestäni tehdä, että olisivat pitäneet binääriyhteensopivuuden vanhempiin.
++-yhteensopimattomuus oli joka tapauksessa edessä pian gcc3:n myötä. RedHat on tässä asiassa ihan looginen: uusi major-versio (esim. 7) tarkoittaa yhteensopimattomuutta.

Esmes SuSE sai paikattua .3 releasen jonkinlaiseen kuosiin armottoman paikkauksen tuloksena (gcc-2.95.3-216). Toisaalta, sinänsä hassua SuSE:lta leimata kääntäjä .3:ksi vaikka sillä ei ole yhtään mitään tekemistä tuon releasen kanssa. Suo siellä vetelä täällä.
Logiikkani pettää. "Sai paikattua .3-releasen" mutta ".3-releasella ei ole mitään tekemistä [Susen] releasen kanssa"?
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 10.5.2002 23:06:34
Pisteet: 0
Näin on. Tosin sen olisi saanut punapipo mielestäni tehdä, että olisivat pitäneet binääriyhteensopivuuden vanhempiin.
++-yhteensopimattomuus oli joka tapauksessa edessä pian gcc3:n myötä.
Toimiva kolmossarja on vieläkin kaukana, ja lähinnä utopiaa se oli 7.0:n ilmestymisen aikoihin.

Logiikkani pettää. "Sai paikattua .3-releasen" mutta ".3-releasella ei ole mitään tekemistä [Susen] releasen kanssa"?
Poista nuo [ ]. gcc-2.95.3-release.

No okei, ehkä se oli hieman väärin sanottu. Yrintin sanoa, että kääntäjä on täysin binääriyhteensopiva release kääntäjän kanssa. Ainoa erotus on tosiaan se, että se toimii.
Djadja-P Re: rahalla saa
Djadja-P, 8.5.2002 15:28:19
Pisteet: 0
Voi elämä. kerneli ei käänny koska siinä on rikkinäistä koodia.
Toki toki, mutta se kääntyi vanhempien (Bleven korjaus huomioonottaen, tietenkin) Redhatien kääntäjällä.

Siitä, että tämä olisi pitänyt koordinoida paremmin gcc-tiimin kanssa, eikä lähteä omille laduilleen, olen jokseenkin samaa mieltä.
Nimenomaan.

Ei niin, etteikö punahatulla olisi täyttä oikeutta niin tehdä. Tätä se open source on.
Legaainen oikeus toki, moraalinen sitten... no eipä oikein.

Mutta jäädäänpä sitten odottelemaan RH 8.0:aa, jonka arvaisin olevan gcc3:lla käännetty distro.
--
Ammutaanhan navetassakin!
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 8.5.2002 20:47:42
Pisteet: 0
Mutta jäädäänpä sitten odottelemaan RH 8.0:aa, jonka arvaisin olevan gcc3:lla käännetty distro.
Sitä saadaankin sitten odottaa, päätellen siitä miten hyvin gcc:n kolmossarja toimii. Ehkä se 3.1 olisi jo jotain toimivaa..
heko Re: rahalla saa
heko, 8.5.2002 00:35:03
Pisteet: +1

IMHO se on Unixien suurin vika, ja samalla asia jota ns. "uskovaiset" gnu-partaukot eivät näe, että 95% tietokoneen käyttäjistä ei halua tietää miten asiat tarkalleen toimivat tai millaisella scriptalla jonkun sendmailin saa konffattua tai mitä ominaisuuksia ext2/reiserfs/omasuosikki -filesysteemillä on.
GNU-uskovaisten partaukkojen mielestä ehkä kaikkien pitäisi käyttää Linuxia, mutta monien muiden partaukkojen mielestä ihmisten pitäisi käyttää sitä käyttöjärjestelmää, joka on itselle mukavin, kunhan partaukot saavat kehittää järjestelmää itselleen, omiin tarpeisiinsa. Jos muita järjestelmään tyytyväisiä partaukkoja löytyy, fine. Ehkä ne kontribuoivat järjestelmään.

Ei ole olemassa mitään yhtenäistä *nix-liikettä joka haluaa tai ei halua *nixia joka kotiin. Tämän vuoksi on myös erilaisia *nixeja ja *nix-klooneja. Mikään ei myöskään velvoita ketään tekemästä käyttöjärjestelmästä sellaista, että se sopisi joka makuun tai jonkun tietyn makuun. Ei, vaikka sitä myisi. Markkinasegmenttinsä saa valita ihan itse.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
paavon Re: rahalla saa
paavon, 6.5.2002 20:03:51
Pisteet: 0
Valmiiksi antiikkiset softat
mikäs tässä on niin antiikkista ja missä ne sitten ei ole jos redhatissa on.
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 6.5.2002 21:52:59
Pisteet: 0
Valmiiksi antiikkiset softat
mikäs tässä on niin antiikkista ja missä ne sitten ei ole jos redhatissa on.
Enemmänkin se oli viite siihen, että viikon päästä näin on, kun julkaisu/päivitys tahti on hidas (no onhan se rawhide tietysti, mutta kuka tietää mitä sieltä saa). Kyllä muuten uudessa punapipossa yleensä on kaikki about paikallaan. Kuitenkin esim (rpm -q):
gdb-5.1-28
glibc-2.2.5-38;
kdebase3-3.0-49;
qt3-3.0.3-57.rpm;
gnome-core-1.4.0.6-85;
gnome-libs-1.4.1.4-90 JNE. Systeemi on SuSE 8.0.
Re: rahalla saa
Anonyymi kommentoija, 6.5.2002 22:05:48
Pisteet: 0
gdb-5.1-28;
Korjaan, se oli gdb-5.1.1-84. Oli vahingossa tippunut vanha paketti sisään.
nopeita ftp mirroreita suomessa..
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 22:33:38
Pisteet: +1
Morrigu Missä KDE?
Morrigu, 6.5.2002 21:46:03
Pisteet: 0
Miksei uusinta versiota KDE:stä tai Gnomesta ? Eivätkös ne kuitenkin ole niitä puhutuimpia Linux-aiheisia uudistuksia viimeaikoina...
Re: Missä KDE?
Anonyymi kommentoija, 6.5.2002 23:17:44
Pisteet: 0
Miksei uusinta versiota KDE:stä tai Gnomesta ? Eivätkös ne kuitenkin ole niitä puhutuimpia Linux-aiheisia uudistuksia viimeaikoina...
"KDE 3.0 and GNOME 1.4 graphical desktops" (redhat.com) tai jos suomalaisesta it-uutissivustosta tahtoo asian lukea, niin tonnikala.net. On myös kuulemma ensimmäinen x.3 versio Red Hatista ikinä. Mielenkiintoista tietoa, piristävät aina muuten niin typeriä tiedotteita.

Eikö jo Red Hat 7.2:ssa ollut firewall ja asennuksessa kyseltiin mitä pääsee lävitse ja mitä ei. Ja kyllä muistan Mozillakin nähneeni. Eli oikeasti mitään hyödyllisiä ja varsinkaan ostamisen arvoisia ominaisuuksia ei ole mukana, höh.
anger Re: Missä KDE?
anger, 7.5.2002 00:26:54
Pisteet: +1
Eikö jo Red Hat 7.2:ssa ollut firewall ja asennuksessa kyseltiin mitä pääsee lävitse ja mitä ei. Ja kyllä muistan Mozillakin nähneeni. Eli oikeasti mitään hyödyllisiä ja varsinkaan ostamisen arvoisia ominaisuuksia ei ole mukana, höh.
Firewallia kyseltiin asennuksen yhteydessä mielestäni jo 7.0:ssa.

Ja mitä hyödyllistä tässä versiossa sitten on, taitaa ainakin minun näkökulmastani jäädä KDE3:n. Itse päivittelin KDE3:sta 7.1:n ja ongelmiahan siitä vain seurasi, vaikka riippuvuudet olivatkin kunnossa. Loppujen lopuksi ne ohjelmat riippuvat niin monesta muustakin, eikä riippuvuusohjelmien tulevien versioiden toiminnasta voida olla varmoja, joten ongelmia saattaa joka tapauksessa tulla. Kokonaisuuden asentaessa voisi ainakin olettaa, että paketit pelaavat hyvin yhteen.

Tietenkin sitten voidaan pohtia, kannattaako tällaisesta maksaa. Toisaalta kannattaako samalla periaatteella mistään muustakaan distrosta maksaa mitään, jos ne kerran saa ilmaiseksi netistä? Omasta mielestäni RedHat on aivan yhtä hyvä/huono distro siinä missä muutkin, eikä sen parjattu RPM-systeemi nyt niin huono ole. Totta, saahan senkin sekaisin jos asentelee esim. toisten distrojen paketteja omaan systeemiinsä, ja johan alkaakin olla edessä aika hirveä "dependency hell". Itse olen pysytellyt tarkasti RedHatille suunnatuissa paketeissa ja hyvin olen tullut toimeen. Enkä myöskään ole löytänyt vielä yhtäkään sellaista ohjelmaa joka ei RH:n gcc:llä kääntyisi. Jopa MPlayer kääntyy kiltisti ja toimii hyvin, ainoina hankaluutena asennuksessa on vain kehittäjien keinotekoisesti tekemät hidasteet.

Loppujen lopuksi samat GNU ohjelmathan näissä distroissa pyörivät.