Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 21.10.2003

RIAA lähestyi jälleen vertaisverkkopiraatteja

RIAA lähestyi jälleen viime viikolla vertaisverkkoja käyttäviä tiedostonjakajia ja varoitti 204 henkilöä, että heitä tullaan syyttämään tekijänoikeuksin suojatun musiikin luvattomasta kopioinnista. Levy-yhtiöiden oikeuksia valvova järjestö totesi keränneensä vakuuttavia todisteita jokaista syytteen saavaa henkilöä vastaan. "Tavoitteemme ei ole voittaa lakisyytteitä, vaan ylläpitää bisneskulttuuria, jossa laillisesti musiikkia verkossa myyvät yritykset sekä perinteiset jälleenmyyjäyritykset voivat selviytyä", totesi RIAA:n johtaja Cary Sherman.

Vaikka RIAA:n edellinen syytekierros käänsikin vertaisverkkojen käyttäjämäärät laskuun, on järjestön toiminta saanut osakseen runsaasti kritiikkiä mm. vääriin henkilöihin (ainakin kriitikoiden mukaan) kohdistuneiden syytteiden (1, 2) vuoksi. "RIAA nosti syytteet ensin ja esitti kysymykset vasta sen jälkeen. Asiat pitäisi pyrkiä selvittämään ilman tuomioistuinta", sanoi EFF:n Cindy Cohn.

Lue juttu K2, 21.10.2003 10:33. Lähde: Siliconvalley.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 23 uutta / 23 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Älä tue RIAA:ta
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 12:31:39
Pisteet: 0
Sektorin "iTunesin Windows-version startti vauhdikas" -jutun kommentoinneissa oli pari linkkiä jotka laulavat päästä myös tämän jutun yhteyteen:
http://www.downhillbattle.org/itunes/
http://www.magnetbox.com/riaa/

Miten paljon yhdellä organisaatiolla saa olla valtaa? Mielestäni RIAA:n kohdalla sopivuuden rajat on ylitetty aikoja sitten.

*a
Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 14:39:35
Pisteet: +1
Olen aina ollut sitä mieltä, että yksilön, joka osaa jotain tarpeeksi hyvin, kuuluu saada lahjakkuudestaan palkkio ja arvostusta. Tätä olen aina soveltanut musiikin ja pelien yms. hyödykkeiden ostamisessa. Eihän kukaan tule teidänkään työpanoksesta saamastanne palkasta viemään osaa vastoin lakia. Miksi tässä pitäisi olla erilailla? Tämä liittyy RIAA uutiseen siten, että tähän tilanteeseen ei olisi jouduttu, ellei piratismi olisi nostanut näin rajusti päätään. RIAA:n keinot torjua piratismia ovat taas eri asia, enkä niitä allekirjoita minäkään.

Sitten on nämä, jotka rutisevat levyjen kalleudesta, ja siitä, ettei niiden hinnasta mene kuin murto-osa artistille. Eipä menekään, mutta sen levymyynnin ansiosta seuraava levytyssopimus on arvokkaampi. Siitä voidaan keskustella taas, miksi jotkut artistit suostuvat paskoihin levydiileihin ja siitä sitten valitetaan, siinä tapauksessa voi katsoa ainoastaan peiliin ja lykätä lisää kokoelmalevyjä markkinoille.

On oikein, että ihmiset säikytellään takaisin levykauppoihin.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 14:56:26
Pisteet: 0
On oikein, että ihmiset säikytellään takaisin levykauppoihin.
Ei mahda mitään mutta cd-levy musiikin jakelukanavana on henkitoreissaan ja odottaa kuopatuksi tulemista. Se joka ei tajua nyt uutta musiikinjakelun bisnesmallia (tyyliin iTunes), uppoaa laivansa mukana kuin rotta. Asiakkaitaan rikollisiksi nimittelevälle sakille tulee pää vetävän käteen hyvinkin nopeasti.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 15:32:23
Pisteet: 0
Ei mahda mitään mutta cd-levy musiikin jakelukanavana on henkitoreissaan ja odottaa kuopatuksi tulemista. Se joka ei tajua nyt uutta musiikinjakelun bisnesmallia (tyyliin iTunes), uppoaa laivansa mukana kuin rotta.
En usko, että cd-levyjen myynti loppuu ja että musiikki kokonaan bittimuotoon muuttuu. Meitä, jotka haluavat levynkannet ja sen läpyskän levyn sisällä, siis jotain käsin kosketeltavaa, on ymmärtääkseni aika paljon (vrt. keräilijät). Musiikin jakelu ei ole ilmaista bittimuodossakaan. Siinä mielessä olet oikeassa, että itsekin waretan levyn ensin, ja jos se on hyvä ostan sen, ja täten täytän tuon mainitsemasi tunnusmerkin, 'asiakas ja rikollinen yhtäaikaa'.

Nähtäväksi jää, miten jakelu bittimuodossa ottaa tuulta alleen.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 15:39:08
Pisteet: +1
Samaa mieltä. Odottelen tässä että evoluutio jyllää ja samalla kieltäydyn ostamasta enää yhtään muoviläpyskää kun nykyään mieluummin 'kuuntelen' kuin 'omistan' musiikkia ja maksaisin myös mieluummin vain siitä kuuntelusta. Kun tulevaisuudessa suuri osa musiikista siirtyy digitaaliseen muotoon, häviää myös tarve varastoida sitä hyllyyn ja 'omistaa' se. Tämä vie aikansa, mutta niin tulee käymään. Samaten en myöskään enää suostu sisällöntuottajien talutusnuoraan, se on nähty mihin he vapauden saatuaan pystyvät, ja nyt puhun niistä levy-yhtiöiden talousihmisistä. Kun jakelusysteemit viimein saadaan kuntoon, tulee sen perustua avoimille standardeille. Nythän homma on vielä niin, että tuhat ja yksi nettilevypaikkaa kehittää jokainen oman systeeminsä. Ja rahoittajille näytetään hienoja bisnesmahdollisuuksia. Nuo cd-levyjen kopiosysteemit näyttivät mikä on levy-yhtiöitten kantaa asiakkaisiin eli hyväksyn tästä lähin vain avoimet systeemit.

Luen Hesarini nykyisin verkosta, työpöytäni on tyhjä papereista koska tiedostot ovat lopulta parempia, kotona kaikki musiikki ja leffat ovat katseelta piilossa htpc:llä. Kyse on vain ajatustavan muutoksesta. Kirjahyllyyni sentään vielä ostan kirjat paperimuodossa. Tuntuu se silti aina välillä paperi hyvältä sormenpäissä.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 20:21:13
Pisteet: 0
Ei mahda mitään mutta cd-levy musiikin jakelukanavana on henkitoreissaan ja odottaa kuopatuksi tulemista.
saatan harkita siirtymistä digitaaliseen jakeluun siinä vaiheessa kun joku tuo markkinoille laitteen missä biisi säilyy 100% varmasti vaikkapa 30 vuotta ilman että tarvitsee pelätä median/tallenusvälineen rikkoutuvan/kadottavan tietoja, nykyisellään ei tule mieleen mitään vehjettä missä data säilyisi varmasti digi muodossa (no cd:llähän tuo on bitteinä, tarkoitan lähinnä erilaisia flash/kovalevy/muistikortti virityksiä), ja olisi vielä inhimillisen kokoinen (käytän kyllä ipodia joten siitä ei ole kyse mutta en silti luota että ipodin kovalevy säilyy ehjänä edes 5 vuotta).

ja jottei aivan ot:ksi mene niin riaa:n toimet on aika koomisia, joskis omalla tavallaan oikealla asialla. itse edes muista koska olisi viimeksi musiikkia netistä imutellu (laittomasti tai laillisesti) joten ei sinällään koske minua, tosin riaan toimia seuranneena ei kyllä ole yhtään varmaa etteikö haasta joku päivä kolahtaisi postiluukusta :)
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 22.10.2003 10:32:19
Pisteet: 0

saatan harkita siirtymistä digitaaliseen jakeluun siinä vaiheessa kun joku tuo markkinoille laitteen missä biisi säilyy 100% varmasti vaikkapa 30 vuotta ilman että tarvitsee pelätä median/tallenusvälineen rikkoutuvan/kadottavan tietoja
DLT-nauhoilla arkistointiaika on järjestään 30 vuotta:

http://www.google.com/search?q=DLTtape+%22archival...

Eivät nuokaan kaikkea mahdollista kestä, mutta huomattavasti enemmän kuin CD:t. Eiköhän muutamalle 100 gigan nauhalle mahtuisi normaalikäyttäjän ostamat kappaleet häviöttömästikin pakattuina.
Gonzales Re: Ostakaa levynne!
Gonzales, 21.10.2003 21:00:03
Pisteet: 0
saatan harkita siirtymistä digitaaliseen jakeluun siinä vaiheessa kun joku tuo markkinoille laitteen missä biisi säilyy 100% varmasti vaikkapa 30 vuotta ilman että tarvitsee pelätä median/tallenusvälineen rikkoutuvan/kadottavan tietoja, nykyisellään ei tule mieleen mitään vehjettä missä data säilyisi varmasti digi muodossa
Ohi menee otsikosta ja komeasti, mutta: Etkös ole nähnyt niitä Philipsin uusia mainoksia, joissa "Aikaisemmin nauhoitin VHS-nauhalle, nyt tallennan ikiajoiksi DVD+RW-levylle." Jos tuo pitää paikkaansa on optisen levyn luotettavuus parantunut muutamassa vuodessa aimo harppauksen. Ainakin itse taitaisin kuitenkin vielä nauhoittaa musiikin mielummin C-kasetille kuin polttaisin CD-R levylle, jos pitäisi vielä kymmenen vuoden päästä tuota samalta medialta kuuntelemaan.
--
Hurjat Hipit - ilmaista mp3 jytää
http://www.hurjathipit.com
asdfghjklz Re: Ostakaa levynne!
asdfghjklz, 21.10.2003 15:30:53
Pisteet: 0
Ei mahda mitään mutta cd-levy musiikin jakelukanavana on henkitoreissaan ja odottaa kuopatuksi tulemista. Se joka ei tajua nyt uutta musiikinjakelun bisnesmallia (tyyliin iTunes), uppoaa laivansa mukana kuin rotta. Asiakkaitaan rikollisiksi nimittelevälle sakille tulee pää vetävän käteen hyvinkin nopeasti.
Tämä ei pidä mitenkään paikkansa. CD tulee pysymään vielä pitkään muusiikin jakelukanavana kunnes jotain selkeästi parempaa kehitetään. Esim. Afrikassa on edelleen perinteiset kasetit kovassa käytössä ja CD-levyistä ei olla kuultukkaan.

Siinä vaiheessa vasta CD-levyt tullaan todella korvaamaan muilla systeemeillä, kun iPodin kaltaisella langattomalla laitteella pystytään ostaamaan musiikkikappaleita langattomasti ihan missä vain (tyylii WAP) ja kappaleet pystyy siirtämään langattomasti kotioloissa toiseen laitteeseen.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 19:54:50
Pisteet: +1
Olen aina ollut sitä mieltä, että yksilön, joka osaa jotain tarpeeksi hyvin, kuuluu saada lahjakkuudestaan palkkio ja arvostusta. Tätä olen aina soveltanut musiikin ja pelien yms. hyödykkeiden ostamisessa. Eihän kukaan tule teidänkään työpanoksesta saamastanne palkasta viemään osaa vastoin lakia. Miksi tässä pitäisi olla erilailla? Tämä liittyy RIAA uutiseen siten, että tähän tilanteeseen ei olisi jouduttu, ellei piratismi olisi nostanut näin rajusti päätään. RIAA:n keinot torjua piratismia ovat taas eri asia, enkä niitä allekirjoita minäkään.
Kyllä arvostusta ja muuta. Mutta kuvitteleppa että softasi myynnistä saadut rahat menevät Microsoftille joka jakaa ne ihmisille jotka tekevät pop-up -mainoksia. Tai sitten suoraan Microsoftin taskuun.

Levy-yhtiö antaa artistille levytyssopimuksen. Hyvin harvoin artisti itse saa mitään provikkaa levyn myynnistä tai se on hyvin vähäinen (ainakin Jenkeissä). Monet artistit, esim. Madonna ovatkin vastanneet tähän perustamalla oman levy-yhtiön.

Eli käytännössä suuri hyöty menee suoraan levy-yhtiöille ja en jaksa katsella RIAA:n sivuja selvittääkseni käyttääkö se edes osan rahoista "yleissivistävään toimintaan" niinkuin Suomen vastine.

Sitten on nämä, jotka rutisevat levyjen kalleudesta, ja siitä, ettei niiden hinnasta mene kuin murto-osa artistille. Eipä menekään, mutta sen levymyynnin ansiosta seuraava levytyssopimus on arvokkaampi.
Paitsi että hinnoissa on ilmaa, jonka RIAA juuri todisti laskemalla tavallisten ääni-CD:en hintoja.

Siitä voidaan keskustella taas, miksi jotkut artistit suostuvat paskoihin levydiileihin ja siitä sitten valitetaan, siinä tapauksessa voi katsoa ainoastaan peiliin ja lykätä lisää kokoelmalevyjä markkinoille.
En kannata levydiilejä. Haluan ostaa kappaleeni yksittäisinä verkosta. Harvemmin koko levy kiinnostaa.

On oikein, että ihmiset säikytellään takaisin levykauppoihin.
Tai sitten vaan ruvetaan download-piraateiksi niin, ettei koneella oli kerralla jaossa kuin alle 10 kappaletta. Loput siirretään toiseen kansioon. Pelotellahan tässä yritetään, ei tässä suurempaa järkeä ole.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 20:20:52
Pisteet: +1
Kyllä arvostusta ja muuta. Mutta kuvitteleppa että softasi myynnistä saadut rahat menevät Microsoftille joka jakaa ne ihmisille jotka tekevät pop-up -mainoksia. Tai sitten suoraan Microsoftin taskuun.
Ääh, analogiat pitäisi kieltää lailla, ne harvoin toimivat, eikä niillä saada muuta kuin sekaannusta aikaan.

Levy-yhtiö antaa artistille levytyssopimuksen. Hyvin harvoin artisti itse saa mitään provikkaa levyn myynnistä tai se on hyvin vähäinen (ainakin Jenkeissä). Monet artistit, esim. Madonna ovatkin vastanneet tähän perustamalla oman levy-yhtiön.
Yleinen käytäntö tässä asiassa on aivan päin vastainen, mitä tuossa sanot. Artisti saa provision levymyynnistä lähes poikkeuksetta (poislukien ne paskat diilit). Oman levy-yhtiön perustaminen onkin hyvä keino lisätä omia tienistejä, tai kuten muutamat suomalaisetkin orkesterit ovat tehneet, siirtää se alennettuihin levyjen hintoihin. Tässä tapauksessa joutuu kuitenkin 'oikeisiin töihin'.

Paitsi että hinnoissa on ilmaa, jonka RIAA juuri todisti laskemalla tavallisten ääni-CD:en hintoja.
Tässähän se kummallisuus piileekin, kun ihmiset valittavat siitä, kun levy-yhtiölle jää viivan allekin jotain. Ei kai levy-yhtiöt mitään hyväntekeväisyyttä harrasta, vaan tuottoa haetaan. Valitatko Microsoftinkin tuotteissa olevan ilmaa, "kun Windows on niin kallis".

En kannata levydiilejä. Haluan ostaa kappaleeni yksittäisinä verkosta. Harvemmin koko levy kiinnostaa.
Tähän on vaikea vastata mitään, itse haluan levyt nimenomaan kokonaisina, ne ovat kokonaisuuksia, jonka yksittäiset kappaleet muodostavat. Usein artistit miettivät hyvinkin tarkasti jo kappaleiden järjestystä levyllä tietynlaisen 'tunnelman kulun' muodostamiseksi.

Tai sitten vaan ruvetaan download-piraateiksi niin, ettei koneella oli kerralla jaossa kuin alle 10 kappaletta. Loput siirretään toiseen kansioon. Pelotellahan tässä yritetään, ei tässä suurempaa järkeä ole.
Tämä nyt ei taas sovi minun moraalilleni, kun juuri pääsin sanomasta, että haluan maksaa levyistäni, että artistit eivät joutuisi leivättömiksi. Kun ajattelee itsensä artistin asemaan, ja sitä miltä se itsestä tuntuisi, kun ihmiset ns. ryöväävät leivän pöydästä warettamalla levyt, saattaa ymmärtää kantani. Jos ylipäätään haluaa ottaa ne minä-minä-kaikki-mulle-heti-ja-nyt-lasit pois silmiltään.

Warettamalla saadaan ne pienet, mutta hyvät artistit menemään 'oikeisiin töihin' ja täten köyhdytetään musiikin monipuolisuus olemattomiin.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 22.10.2003 07:31:44
Pisteet: 0
Tässä tapauksessa joutuu kuitenkin 'oikeisiin töihin'.
Joka olisi mielestäni vain ja ainoastaan hyvä asia.
Voisi musiikin tasokin hieman nousta, kun ei vain juostaisi rahan perässä vaan tehtäisiin musiikki harrastuksena tjsp. ja sitten rahat saataisiin ihan oikeasta työstä.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 22.10.2003 13:13:15
Pisteet: 0
Voisi musiikin tasokin hieman nousta, kun ei vain juostaisi rahan perässä vaan tehtäisiin musiikki harrastuksena tjsp. ja sitten rahat saataisiin ihan oikeasta työstä.
Jos tosiaan luulet, että artistit tekevät musiikkia rahan takia niin olet tosi pahasti hakoteillä. Rahan perässä juoksijat löytyvät jostain aivan muualta. Oletko koskaan tehnyt mitään rakkaudesta siihen?

Musiikin taso on edelleen korkea, kunhan vaan katsot näitten britneyspearssien ja eminemien taakse.
Gonzales Re: Ostakaa levynne!
Gonzales, 22.10.2003 15:47:16
Pisteet: 0
Voisi musiikin tasokin hieman nousta, kun ei vain juostaisi rahan perässä vaan tehtäisiin musiikki harrastuksena tjsp. ja sitten rahat saataisiin ihan oikeasta työstä.
Jos tosiaan luulet, että artistit tekevät musiikkia rahan takia niin olet tosi pahasti hakoteillä. Rahan perässä juoksijat löytyvät jostain aivan muualta.
Tätä samaa asiaa pani miettimään noin vuoden takainen Soundi-lehden artikkeli kopiosuojauksista jossa Neljä Ruusua -yhtyeen Ilkka Alanko ilmoitti että jos piratismi lisääntyy joutuu Neljä Ruusuakin harkitsemaan musiikin tekemisen lopettamista.
--
Hurjat Hipit - ilmaista mp3 jytää
http://www.hurjathipit.com
Varjagi Re: Ostakaa levynne!
Varjagi, 21.10.2003 15:08:10
Pisteet: 0
Samaa mieltä olen itsekin siitä, että levyt musiikki tulisi ostaa - hintoihin yms. sen kummemmin syventymättä (siitähän ei tässä artikkelissa ollut kyse).

Sitä ei voi kuitenkaan kukaan kiistää, että RIAA toimii täysin vailla holttia näissä tapauksissa?
Nuo tekijänoikeuslain rikkomisesta tulevat sakot ovat normaalituloiselle ihmiselle aivan järjetön summa, eikä mielestäni RIAA:lla ole todellakaan oikeuksia tehdä sitä, mitä se juuri nyt on tekemässä. Piratismi kun ei nyt _kuitenkaan_ ole tavalliselle P2P-ohjelmien käyttäjälle mikään iso asia (seurauksista riippumatta), vaan ennemminkin rinnastettavissa. Esim. pelien pelaamiseen; "Tarkastan sähköpostit, käyn katsomassa mitä on tullut imutettua ja sitten poistun koneelta"-tyyliin.

Mutta kuten kaikessa, on tässäkin kaksi puolta; "waretus" on mielestäni aika pieni juttu (kun sen asettaa oikeisiin mittasuhteisiin), mutta silti on ymmärrettävää, että RIAA:n kaltaiset järjestöt puuttuvat asiaan - vaan ei näin!
... ja N:n kunnanjohtajakiista jatkuu!
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 22.10.2003 11:29:58
Pisteet: 0
Aluksikin: taidat olla kovakin p2p -käyttäjä..

Nuo tekijänoikeuslain rikkomisesta tulevat sakot ovat normaalituloiselle ihmiselle aivan järjetön summa, eikä mielestäni RIAA:lla ole todellakaan oikeuksia tehdä sitä, mitä se juuri nyt on tekemässä.
Aivan, näin saadaan ihmiset _oikeasti_ herätettyä tähän maailmaan. Rikos on rikos, vaikka kuinka katsoisi.

iratismi kun ei nyt _kuitenkaan_ ole tavalliselle P2P-ohjelmien käyttäjälle mikään iso asia (seurauksista riippumatta), vaan ennemminkin rinnastettavissa.
Ei niin, koska siitä kiinnijäämisen riski on ollut tähän mennessä olemattoman pieni. Lähinnä linnaan on passitettu suurempien "warez" -ryhmien jäseniä.

sim. pelien pelaamiseen; "Tarkastan sähköpostit, käyn katsomassa mitä on tullut imutettua ja sitten poistun koneelta"-tyyliin.
Rikoksista on siis tullut näkymättömästi sallittua huvi "koska kaikkihan niin tekee"?

Mutta kuten kaikessa, on tässäkin kaksi puolta; "waretus" on mielestäni aika pieni juttu (kun sen asettaa oikeisiin mittasuhteisiin), mutta silti on ymmärrettävää, että RIAA:n kaltaiset järjestöt puuttuvat asiaan - vaan ei näin!
Mielestäni tämä on aivan oikea tapa! Kova kovaa vastaan. Väitän ettei _kukaan- p2p ohjelmia "Tarkastan sähköpostit, käyn katsomassa mitä on tullut imutettua ja sitten poistun koneelta" -tyypit lataile sieltä mitään muuta kuin musiikkia, pelejä, pornoa ja leffoja. Laittomasti.
Re: Ostakaa levynne!
Anonyymi kommentoija, 23.10.2003 00:42:09
Pisteet: 0
Rikoksista on siis tullut näkymättömästi sallittua huvi "koska kaikkihan niin tekee"?
Suomessa on täysin laillista imuroida netistä musiikkia, oli se mistä lähteestä tahansa. Toisekseen, jos lähes kaikki ihmiset rikkovat lakia, ehkä laissa on jotain vikaa, eikä ihmisissä.
Jaa a..
Anonyymi kommentoija, 24.10.2003 11:24:45
Pisteet: 0
Alkoholia ei saa myydä alle 18 vuotiaalle .. Tupakkaa eisaa myydä alle 18 vuotiaalle.. Autoa ei saa ajaa ilman korttia.. Vesille ei saa mennä ku selvinpäin... Musiikkia ei saa kopsata netistä... Pelejä eisasa kopsata... Elokuvia ei saa ladata... Elokuviin ei saa mennä pummilla niinku muute ei junkaakaa.. linkkiinkää yms.. Mutta kaikkinäitä tehdään... ELI RIIA VALVOMAAN MYÖS Joukkoliikennettä...Teattereita.. koulujen ruokaloita.. myymälöitä alkoja yms.. LAITETAA STOPPI TÄLLE HOLTITTOMALLE ELÄMÄLLE :P *nauraa*
Hypnos SuurRikolliset
Hypnos, 21.10.2003 12:09:25
Pisteet: 0
Jääköhän haaviin tällä kertaa 12-vuotias tyttö vai 80-vuotias mummo ilman tietokonetta... Mielenkiintoinen muuten tuo Shermanin kommentti: "Tavoitteemme ei ole voittaa lakisyytteitä..." Käydään oikeutta vaikka ei haluta edes voittaa??? Luulisi tuomioistuimella olevan muuta tekemistä, kun lume-oikeudenkäynnit.

Yrittäisivät pitää "bineskulttuurin" poissa oikeussalista.
Re: SuurRikolliset
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 15:47:37
Pisteet: 0
Haen itse nykyään kaiken musiikini verkosta. Systeemeissä joissa yksittäiset jakajat pystyy tunnistamaan, levy-yhtiöiden taktiikkana voisi ihan hyvin olla 'valitaan kuukauden uhri' eli valitaan palvelimelta se käyttäjä, jolla on eniten jaossa. Kun kerran kuukaudessa, ennalta määräämättömänä aikana, valitaan yksi syytettäväksi, arvaas onko vähemmän tunkua kotikäyttäjillä päästä siihen listan ensimmäiseksi? Tuo olisi levy-yhtiöiltä paljon helpompaa kuin satojen ihmisten syyttäminen. Valitaan vain kerran kuussa yksi syytettävä, ja kerrotaan samalla kuinka paljon tämä on jakanut tiedostoja. Tämä riittäisi ihan Amerikan kokoiseenkin maahan. Kun ihmiset näkisivät edellisen kuukauden jakajan jaon määrän, vain tyhmimmät yrittäisivät sitä ylittää. Ja kuukausi kuukaudelta tuo jakomäärä laskisi, ja luultavasti hyvinkin nopeasti, sillä kukapa haluaisi joutua syytteen kohteeksi? Ja jos oikeusjuttuja on kuukaudessa tulossa vain yksi, ei se paljoa levy-yhtiöltä resursseja vaatisi.

Tyhmäähän tämä on ääneen sanoa, kun nehän saattaavat jopa tehdä näin...
zerocool Re: SuurRikolliset
zerocool, 21.10.2003 19:34:45
Pisteet: 0
Tyhmäähän tämä on ääneen sanoa, kun nehän saattaavat jopa tehdä näin...
Saattaisi olla jopa toimiva konsti... mutta... mitäs sitten kun p2p kokee evoluution ja kaikki liikenne olisi vaikka 1024bit salattua yms... teho saattaisi imuissa laskea mutta olisi ainakin turvallisempi olo... kaiketi?
Video: no video
Starting playback...
Varjagi Väärin...
Varjagi, 21.10.2003 13:21:54
Pisteet: 0
Mielestäni on jollakin tavalla irvokasta, että musiikista (eli ainakin perinteisen kannan mukaan "taiteesta") puhutaan bisneskulttuurina.

Näinhän tuo tietysti nykyaikana on, eikä tätä voida estää, mutta kuitenkin - RIAA kun puhuu musiikista (ja muusta taiteesta, esim. elokuvat) kuin nämä olisivat rinnastettavissa TV-Shopin kehonrakennuslaitteisiin.
... ja N:n kunnanjohtajakiista jatkuu!
Tug3 Re: Väärin...
Tug3, 21.10.2003 15:11:23
Pisteet: +1
Mielestäni on jollakin tavalla irvokasta, että musiikista (eli ainakin perinteisen kannan mukaan "taiteesta") puhutaan bisneskulttuurina.
Eihän tässä mitään irvokasta ole (siis minun mielestäni).

RIAA:han vain nyt (vihdoin) toteaa ääneen sen, minkä jo suurin osa asiasta hiukkaakaan kiinnostuneista ovat tienneet vuosia/vuosikymmeniä: "Levy-yhtiöt eivät ole kiinnostuneet mistään taiteesta. Kyse vain ja ainoastaan puhtaasti bisneksestä = rahanteosta."

On mielestäni aika naiivia edes yrittää sekottaa levy-yhtiöitä ja taidetta keskenään. Sama kun lähtisi spekuloimaan siitä onko Nokian pelikännykkä tai Microsoft Windows taidetta? - Bisnestä ne on!

Näinhän tuo tietysti nykyaikana on, eikä tätä voida estää, mutta kuitenkin - RIAA kun puhuu musiikista (ja muusta taiteesta, esim. elokuvat) kuin nämä olisivat rinnastettavissa TV-Shopin kehonrakennuslaitteisiin.
Sinällään sattuva rinnastus. RIAAn edustamien yhtiöiden kuva musiikista on mielestäni hyvinkin lähellä TV-Shop:n kauppiaiden kuva kehonrakennuslaittesta. Myyjä tietää hyvin myyvänsä kakkaa ja luo sen ympärille siksi kauniin kuoren, jotta se menisi kaupaksi. - Ja meneehän se.

Ei ihmiset osta hyvää ja kestävää - ihmiset ostaa sitä mitä heille myydään, vaikka väkisin. - Ja tippaakaan hurskastelematta kuulun itse juuri "näihin ihmisiin". En minäkään ole immuuni mainonnalle. Välillä sitä vain "herää" ja yrittää hieman pyristellä vastaan valitsemalla toisin - esim. ostamalla levyn suoraan artistilta itseltään keikan jälkeen, siis sellaisen kotipolttoisen ja taatusti RIAA/Teosto vapaan! Tällöin ainakin tietää *kaiken* voiton menevän juuri sen artistin taskuun - minne se mielestäni kokonaisuudessaan kuuluukin!
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!