Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 15.8.2003

Seuraavan Xbox-version grafiikkapiiristä vastaa ATI

Näytönohjainvalmistaja ATI ilmoitti torstaina solmineensa sopimuksen Microsoftin kanssa Xbox-pelikonsolin seuraavan version grafiikkapiirien valmistuksesta. Sopimus päättää kuukausia kestäneet spekulaatiot siitä, uusiiko Microsoft sopimuksensa markkinajohtaja Nvidian kanssa. ATI on nyt erittäin vahvassa asemassa konsolien grafiikkapiirien toimittajana, sillä Xboxin lisäksi ATI on jo pitkään valmistanut grafiikkapiirejä Nintendon GameCube-konsolia varten.

Lue juttu oma, 15.8.2003 00:10. Lähde: News.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 20 uutta / 20 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
OK
Anonyymi kommentoija, 15.8.2003 07:49:35
Pisteet: 0
Tämä vaikuttaa ihan viisaalta päätökseltä, ATI on johtanut graffapuolella kohta vuoden päivät, eikä nVIdia ole kovasta yrityksestä huolimatta pystynyt uhkaamaan uusien Radeon korttien johtoasemaa.

Uudet Radeonit toimivat nopeammin, kuumenevat reilusti vähemmän ja tarjoavat kuitenkin täsmälleen samat ominaisuudet, plus lisänä vielä(kin) parempi kuvan laatu.
zepi Re: OK
zepi, 15.8.2003 11:06:05
Pisteet: 0
Tämä vaikuttaa ihan viisaalta päätökseltä, ATI on johtanut graffapuolella kohta vuoden päivät, eikä nVIdia ole kovasta yrityksestä huolimatta pystynyt uhkaamaan uusien Radeon korttien johtoasemaa.
Hmm, olen ollut ATI:n puolella viimevuosina jo senkin takia, että se on ollut tappiolla tuossa kilvassa nvidiaa vastaan. Nyt näyttää siltä että pitäisi olla NVIDIAn puolella. Se vain on paha, että kyseisene puljun kortit ovat niin kalliita, ettei niihin ole meikäläisellä varaa. Mitäs aiheuttavat itselleen vaikeuksia. ylihinnoittelulla.. :/
RuffRuff Re: OK
RuffRuff, 15.8.2003 08:57:44
Pisteet: 0
Tämä vaikuttaa ihan viisaalta päätökseltä, ATI on johtanut graffapuolella kohta vuoden päivät,
Totta ja mikä on varmaan tärkeämpää, ATI on ollut OEM-valmistajien ykkönen jo ikuisuuden. Tällä on varmasti MS:n vaakakupissa nVidian kämmeistä johtuen suuri paino.

Uudet Radeonit toimivat nopeammin, kuumenevat reilusti vähemmän ja tarjoavat kuitenkin täsmälleen samat ominaisuudet, plus lisänä vielä(kin) parempi kuvan laatu.
Joku muukin on onnellinen Radeonin omistaja =)
I agree, Radeon-chipit ovat kyllä hyviä.
Re: OK
Anonyymi kommentoija, 15.8.2003 14:21:30
Pisteet: 0
Joku muukin on onnellinen Radeonin omistaja =) I agree, Radeon-chipit ovat kyllä hyviä.
Kunpa ATI vaan tekisi yhtä hyviä ja helposti asennettavia ajureita Linuxille kuin Nvidia. ATI ei kai tee yhtikäs mittään vaan luottaa siihen että joku ulkopuolinen onnistuu ilman spexejä saamaan jotain kunnollista kasattua. Meikäläinen haluaa tietenkin tuen kaikille herkuille, ei pelkästään "jokseenkin toivima" 2D. Eli 3D, DVI, multihead jne pitää kaikki toimia. Nvidan ajurit tekevät tuon, miten on ATI:n laita?
Re: OK
Anonyymi kommentoija, 16.8.2003 13:25:10
Pisteet: 0
Kunpa ATI vaan tekisi yhtä hyviä ja helposti asennettavia ajureita Linuxille kuin Nvidia. ATI ei kai tee yhtikäs mittään vaan luottaa siihen että joku ulkopuolinen onnistuu ilman spexejä saamaan jotain kunnollista kasattua. Meikäläinen haluaa tietenkin tuen kaikille herkuille, ei pelkästään "jokseenkin toivima" 2D. Eli 3D, DVI, multihead jne pitää kaikki toimia. Nvidan ajurit tekevät tuon, miten on ATI:n laita?
catalyst-projekti näyttäisi tekevän tuloaan myös linux-ympäristöön: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=f54c5...

-meik
äölk Re: OK
äölk, 15.8.2003 18:06:07
Pisteet: 0
Nvidan ajurit tekevät tuon
Jep, ja siksipä Nvidiaa tuen. Näyttävätpä kohtalaisen hyvin ylläpitävänkin ajureitaan, eikä itselläni ole pitkään aikaan ollut mitään ongelmia niiden kanssa, joskus vuosi sitten ne vielä kaatoivat X:ää vähän liian tiheään.
weicco Re: OK
weicco, 15.8.2003 15:27:08
Pisteet: 0
Kunpa ATI vaan tekisi yhtä hyviä ja helposti asennettavia ajureita Linuxille kuin Nvidia.
Pakkoko siihen X-Boxiin on Linuxia tunkea?

Mutta jospa X-Box tästä taitaa hyötyä aikalailla. Kuvanlaatu paranee (uskoisin näin) ja voisi jo harkita moisen ostamista DVD-soittimeksi, kun vanhasta aika jättää. Vielä kun siihen saisi itse koodattua ohjelmistoa, niin johan olisi pop.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: OK
Anonyymi kommentoija, 15.8.2003 16:00:21
Pisteet: 0
Pakkoko siihen X-Boxiin on Linuxia tunkea?
Kyse oli siis ihan normaalista näytönohjaimesta, ei XBox2:ssa olevasta....
Pineapple Re: OK
Pineapple, 15.8.2003 15:54:40
Pisteet: 0
Kunpa ATI vaan tekisi yhtä hyviä ja helposti asennettavia ajureita Linuxille kuin Nvidia.
Pakkoko siihen X-Boxiin on Linuxia tunkea?
Mutta jospa X-Box tästä taitaa hyötyä aikalailla. Kuvanlaatu paranee (uskoisin näin) ja voisi jo harkita moisen ostamista DVD-soittimeksi, kun vanhasta aika jättää. Vielä kun siihen saisi itse koodattua ohjelmistoa, niin johan olisi pop.
Modatussa Xboxissa on mahdollista ajaa unsignattuja ohjelmia. Devkitti löytyy warena ja ilmaisversiona. Modaaminen myös poistaa tarpeen ostaa erillinen DVD-kitti (tosin jos kaukosäätimen haluaa ostos on edelleen tehtävä.)
Pineapple
susi Re: OK
susi, 15.8.2003 09:58:31
Pisteet: 0
Tämä vaikuttaa ihan viisaalta päätökseltä, ATI on johtanut graffapuolella kohta vuoden päivät, eikä nVIdia ole kovasta yrityksestä huolimatta pystynyt uhkaamaan uusien Radeon korttien johtoasemaa.
Ja kaikkeinhan parasta koko jutussa on se, että ATI on kanadalainen firma kun taas Nvidia on jenkki.
Microsoft luotettava kumppani
Anonyymi kommentoija, 15.8.2003 14:57:12
Pisteet: 0
Saa nähdä kuinka kauan ATI:n hermot kestää Microsoftin kanssa. M$ ei tunnetusti ole mikään unelma yhteistyökumppani, vaan sen kanssa on oltava koko ajan varpaillaan. Ettei M$ vain rupea dominoimaan ja taluttamaan kuin pässiä narussa.
Hyviä esimerkkejä maailmalla on lähiajoiltakin muutama Sendo ja NVIDIA, molemmat päätyivät hirveään riitaan M$:n kanssa.
Ja etenkin kun tuntee M$:n historiaa on ATI:n syytä tehdä tarkka diili tai huomaa pian että jää nuolemaan näppejään kun M$ pöllii kaikki IPR:t
kippis Samaa mieltä
kippis, 15.8.2003 09:46:32
Pisteet: 0
Ihan softapuoltakin katsoessa on etenkin Radeonin drivereissa tapahtunut huimaa kehitystä. Kaiken maailman 3dmark2003-optimointeihin jätän ottamatta kantaa mutta ensimmäisten Radeonien kauheat softaviritelmät tuntuvat viimein painuneen pois yleisön mielestä... itsekin olin jo vaihtamassa Nvidian leiriin mutta onneksi tulin järkiini ja ostin GF 4200 Ultran ja Matrox G550:n jälkeen taas 9600 pro:n, hintaansa nähden aivan ylivertainen ohjain.

Atin kuvanlaadussa ei todellakaan ole valittamista mutta vaihtakaapa joutessanne vaikkapa GF 4200 Matroxiin (itse käytin G550:a melkein vuoden tuon GF 4200:n jälkeen himassa TFT:llä) ja tulkaa vielä väittämään että Geforcen kuvanlaadussa ei ole vikaa. Hohoho.
Re: Samaa mieltä
Anonyymi kommentoija, 16.8.2003 14:49:52
Pisteet: 0
Ihan softapuoltakin katsoessa on etenkin Radeonin drivereissa tapahtunut huimaa kehitystä. Kaiken maailman 3dmark2003-optimointeihin jätän ottamatta kantaa mutta ensimmäisten Radeonien kauheat softaviritelmät tuntuvat viimein painuneen pois yleisön mielestä... itsekin olin jo vaihtamassa Nvidian leiriin mutta onneksi tulin järkiini ja ostin GF 4200 Ultran ja Matrox G550:n jälkeen taas 9600 pro:n, hintaansa nähden aivan ylivertainen ohjain.
Enpä oikeasti kehuisi omalla tyhmyydelläni:

http://www6.tomshardware.com/graphic/20030416/inde...

Samaan hintaan saa jo nopeampia näytönohjaimia (Radeon 9500 (eikä tarvii edes olla PRO)), jotka kyllä voittavat tuon.

Taas yksi, joka on mennyt ATI:n kieron versionumeroinnin lankaan. Sanotaan nyt vielä, että koneessani oleva 8500 hakkaa testien mukaan leikiten 9000:n, 9100:n ja 9200:n. ATI vaan laittaa suuremmat numerot ja tyhmät ihmiset ostavat.

Atin kuvanlaadussa ei todellakaan ole valittamista mutta vaihtakaapa joutessanne vaikkapa GF 4200 Matroxiin (itse käytin G550:a melkein vuoden tuon GF 4200:n jälkeen himassa TFT:llä) ja tulkaa vielä väittämään että Geforcen kuvanlaadussa ei ole vikaa. Hohoho.
Re: Samaa mieltä
Anonyymi kommentoija, 17.8.2003 15:08:18
Pisteet: 0
Samaan hintaan saa jo nopeampia näytönohjaimia (Radeon 9500 (eikä tarvii edes olla PRO)), jotka kyllä voittavat tuon.
ttä koneessani oleva 8500 hakkaa testien mukaan leikiten 9000:n, 9100:n ja 9200:n. ATI vaan laittaa suuremmat numerot ja tyhmät ihmiset ostavat.
Kyse taitaa olla siitä että ei saa, vaikka radeon 8500 oli aikoinaan todella hyvä ostos. mutta se maksoikin silloin 9000-9200 radeoineihin verrattuna kaksi tai kolme kertaa enemmän. Ja fakta on se että ei enää kovin helposti r8500:sta saa ainakaan uutena alle 100e:n.

Ja r9500 ei taida missään testissä voittaa r9600:sta modaamattomana. r9500pro toki voittaa, mutta tässä tullaan taas siihen että r9600proon halvempi valmistaa kuin r9500pro ja hintaero on sen mukainen.

Joten kyllä minä tässä väittäisin että r9600pro:n hinta-laatusuhde on loistava, ehkä parempikin kuin r9500pron jonka itse omistan.

Laatuhan riippuu myös siitä että ei olla ihan niitä paskimpia komponentteja käytetty... joten sitä ei ole ihan niin helppo laskea, mutta 3dmarkkia/per euro laskutavalla 9600pro roxottaa
setae Re: Samaa mieltä
setae, 17.8.2003 12:19:04
Pisteet: 0
Atin kuvanlaadussa ei todellakaan ole valittamista mutta vaihtakaapa joutessanne vaikkapa GF 4200 Matroxiin (itse käytin G550:a melkein vuoden tuon GF 4200:n jälkeen himassa TFT:llä) ja tulkaa vielä väittämään että Geforcen kuvanlaadussa ei ole vikaa. Hohoho.
sivutaan aihetta useammalla metrillä;

Itse en suurempia eroja 2d-työpöytäkuvassa havainnut vaihdettuani Gainwardin GF4 TI-4200 ultra golden samplen takaisin Matroxin G400:een; kuva pysyi edelleen vähän pehmenneenä. Syyksi paljastui lopulta kuitenkin se, mitä en suostunut uskomaan, eli monitorini, joka ei 1280x960 resoluutiolla halunnut 85 hertsillä tuottaa tarkkaa kuvaa; laskettuani hertsit nyt 82:aan on kuvakin jo riittävän tarkka. En kyllä pääse enää kokeilemaan, antaisiko tuo Gainward 82 hertsillä yhtä kelvollisen kuvan.
Kaverini toi koneensa minulle korjattavaksi, ja olen tässä joutunut tuskailemaan niin koneen kuin siinä olevan Radeon 8500-näytönohjaimen kanssakin. Jälkimmäisen työpöytäkuva (1024x768, 75hz) on jo niin kamalan näköinen että alkaa päätä särkemään vähääkään pidemmän käytön jälkeen.

TV-Outin laatu sen sijaan on G400:ssa täysin toisesta ulottuvuudesta tuohon nvidiaan verrattuna.
daimoni offtopic
daimoni, 15.8.2003 10:18:43
Pisteet: 0
vähän offtopic mutta kilahtipa tämmöinen maili luukkuun :-P

Ilmoitus viruksen löytymisestä!

Virustorjuntajärjestelmä on löytänyt sinulle lähetetystä sähköpostista viruksen.

Sähköpostin lähettäjä: uutiskirje@sektori.com
Sähköpostin aihe: Sektori.com uutiskirje
Löytynyt virus: Exploit.IFrame.FileDownload

Viruksen saastuttama sähköposti on poistettu.

Mikäli tämän sähköpostin lähetti tuntemasi henkilö, kannattaa häntä
varoittaa mahdollisesta virustartunnasta.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
miksuh jaah
miksuh, 15.8.2003 17:15:22
Pisteet: 0
No ei se pelkkä graffapiiri sitä konsolia silti huipulle nosta. Onhan nykysenkin x-flopin myynti köhinyt melkosesti vaikka sen pitäs olla jo nykysen raudan puolesta pärjännyt paremmin. Ja tuskin sony jne myöskään jää vaan pyörittelemään peukaloitaan.
Re: jaah
Anonyymi kommentoija, 16.8.2003 12:08:47
Pisteet: 0
No ei se pelkkä graffapiiri sitä konsolia silti huipulle nosta. Onhan nykysenkin x-flopin myynti köhinyt melkosesti vaikka sen pitäs olla jo nykysen raudan puolesta pärjännyt paremmin. Ja tuskin sony jne myöskään jää vaan pyörittelemään peukaloitaan.
Tämän X-Boxin tarkoitus tukin on vielä tehdä mainittavasti voittoa, vaan lähinnä avata MS:lle rakoa markkinoilta ja luoda brändiä. X-Box 2 lienee se, jolla niitä markkinoita oikeasti ollaan valloittamassa.
Re: jaah
Anonyymi kommentoija, 17.8.2003 14:10:48
Pisteet: 0
No ei se pelkkä graffapiiri sitä konsolia silti huipulle nosta. Onhan nykysenkin x-flopin myynti köhinyt melkosesti vaikka sen pitäs olla jo nykysen raudan puolesta pärjännyt paremmin. Ja tuskin sony jne myöskään jää vaan pyörittelemään peukaloitaan.
-Näppärästi silti uusi tulokas (eli MS) löi vanhoille konkareille kapuloita rattaisiin. Nintendo on jo ohitettu, ja joutui lyömään koko konsolin valmistuksen jäihin varastojen täyttymisen takia, ja Sonylla on PS2:en myynti tippunut koko ajan.

Aikamoinen floppi siis...?

Ja koskaanhan ei kyse ollutkaan siitä etteikö X:ssä olisi ylivoimaisesti paras tekniikka. Mutta kuten eräs viisas mies aikanaan sanoi:

"When people start to think that the number of sold records has anything to do with the quality of the music...we're in trouble."

Ei varsinaisesti puhunut konsoleista mutta sopii tähän kuin nappi nenään.
Cornholio Heh.
Cornholio, 15.8.2003 08:13:48
Pisteet: 0
Olisikohan tuossa vaihdon takana ollut vähäsen niistä riidoista mitä M$ ja Nvidialla oli taannoin mm. toimituksista ja hinnoista. Nvidiahan ei jossain vaihheessa pystynyt tuottamaan kaikkia tarvittuja piirejä ja sittenhän niillä oli hieman erimielisyyksiä piirien hinnoista.
Taitavat vaan nuo rautavalmistajat ottaa takkiin tuossa, kun kovan kilpailun takia pitää myydä konsolit tappiolla ja sitten konsolivalmistaja kerää rahat peleistä.
Onhan se kuitenkin totta, että Nvidia ei viime aikaisista yrityksistä huolimatta ole onnistunut näytönohjain puolella heivaamaan ATIa syrjään ykköspaikalta, joten pitää siinä laadussakin olla sitten jotain vikaa.
"Sitä elää ja oppii. Tai ainakin elää." Douglas Adams