Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 28.8.2002

Sony ja Microsoft nokittelevat

Sekä Sony että Microsoft ilmoittivat tänään laskevansa pelikonsoliensa hintoja Euroopassa. Sony pudottaa Playstation 2:n hintaa Iso-Britanniassa 15 prosentilla ja muualla Euroopassa noin 17 prosentilla. Konsolin tukkuhinnaksi tulee pudotusten jälkeen noin 250 dollaria. Suuryhtiöiden välinen kilpailu sai huvittavia piirteitä, kun Microsoft ilmoitti noin tuntia myöhemmin pudottavansa Xbox-pelikonsolinsa hintaa noin 50 dollarilla Euroopassa, jolloin sen tukkuhinnaksi tulee 244 dollaria. Sonyn hinnanpudotukset astuvat voimaan torstaina keskiyöllä ja Microsoftin perjantaina.

Lue juttu K2, 28.8.2002 16:33. Lähde: News.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 28 uutta / 28 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
ääliö
Anonyymi kommentoija, 28.8.2002 18:39:38
Pisteet: 0
Huvittavinta tässä on se, että mikrosoft pyrkii kaappaamaan markkinat itselleen vaikka mikä olisi. Myydään konsolia vaikka 500 egeä tappiolla, mutta myydään kuitenkin. Voisivat kilpailuviranomaiset älähtää jo tuohon M$:n kepulikonsteihin. Suxboxin hankin vasta sitten kun m$ alkaa niputtamaan sitä XP:n kanssa samaan hintaan.
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 28.8.2002 19:34:29
Pisteet: 0
Voisivat kilpailuviranomaiset älähtää jo tuohon M$:n kepulikonsteihin. Suxboxin hankin vasta sitten kun m$ alkaa niputtamaan sitä XP:n kanssa samaan hintaan.
--

eli MS ei saisi laskea konsolin hintaa silloin kun niitä huvittaa ?? (no selväähän tuo että laskevat sonyn perässä tuota hintaa mutta vapaata kilpailuahan tuo on).
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 28.8.2002 19:40:51
Pisteet: 0
eli MS ei saisi laskea konsolin hintaa silloin kun niitä huvittaa ?? (no selväähän tuo että laskevat sonyn perässä tuota hintaa mutta vapaata kilpailuahan tuo on).
silloin kun firma myy tuotteitaan alle kustannusten, käyttäen muilta aloilta saamiaan tuloja ja näin ajaen heikommat pois markkinoita, voitaisiin tälläistä toimintaa jo kutsua monopoliksi....
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 28.8.2002 21:05:21
Pisteet: +1
eli MS ei saisi laskea konsolin hintaa silloin kun niitä huvittaa ?? (no selväähän tuo että laskevat sonyn perässä tuota hintaa mutta vapaata kilpailuahan tuo on).
silloin kun firma myy tuotteitaan alle kustannusten, käyttäen muilta aloilta saamiaan tuloja ja näin ajaen heikommat pois markkinoita, voitaisiin tälläistä toimintaa jo kutsua monopoliksi....
Ei. Tuota voitaisiin kutsua polkumyynniksi. Monopoliksi kutsutaan (edelleenkin) määräävää asemaa markkinoilla. Monopolissahan ei sinänsä ole mitään laitonta, onglmia tulee vasta sitten jos monopoliasemassa oleva taho käyttää valtaansa väärin.

Niin ja Microsoft on vielä _aika_kaukana_ monopoliasemsta konsolimarkkinoilla.
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 08:52:47
Pisteet: 0
eli MS ei saisi laskea konsolin hintaa silloin kun niitä huvittaa ?? (no selväähän tuo että laskevat sonyn perässä tuota hintaa mutta vapaata kilpailuahan tuo on).
silloin kun firma myy tuotteitaan alle kustannusten, käyttäen muilta aloilta saamiaan tuloja ja näin ajaen heikommat pois markkinoita, voitaisiin tälläistä toimintaa jo kutsua monopoliksi....
Ei. Tuota voitaisiin kutsua polkumyynniksi. Monopoliksi kutsutaan (edelleenkin) määräävää asemaa markkinoilla. Monopolissahan ei sinänsä ole mitään laitonta, onglmia tulee vasta sitten jos monopoliasemassa oleva taho käyttää valtaansa väärin.
Niin ja Microsoft on vielä _aika_kaukana_ monopoliasemsta konsolimarkkinoilla.
se että microsoft saa jollain toisella alalla monopolillaan rahaa markkinoiden valtaamiseen uudella markkina-alueella kuuluu kyllä monopolin haittapuoliin. tuolla logiikalla ie:n liittäminen windowsin mukaan ei ollut monopolin väärinkäyttöä koska vielä silloin microsoftin selaimella ei ollut monopolia.....
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 13:24:32
Pisteet: 0
Niin ja Microsoft on vielä _aika_kaukana_ monopoliasemsta konsolimarkkinoilla.
se että microsoft saa jollain toisella alalla monopolillaan rahaa markkinoiden valtaamiseen uudella markkina-alueella kuuluu kyllä monopolin haittapuoliin.
Kyllä nyt juuri SONY käyttää monopoliasemansa väärin, yrittää päästä kilpailijoista eroon. Microsoft ei vaan anna periksi.
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 11:21:05
Pisteet: 0

Ei. Tuota voitaisiin kutsua polkumyynniksi. Monopoliksi kutsutaan (edelleenkin) määräävää asemaa markkinoilla.
ei määrävä asema markkinoilla vielä ole monopoli, ennemminkin oligopoli. monopoli on vasta silloin kuin ei ole muita kilpailijoita asianomaisilla markkinoilla. esim. suomessa miesviinan vähittäismyyntiä 'harrastaa' ainoastaan alko. tällainen pikkunnusaus.
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 12:50:21
Pisteet: 0
Ei. Tuota voitaisiin kutsua polkumyynniksi. Monopoliksi kutsutaan (edelleenkin) määräävää asemaa markkinoilla.
ei määrävä asema markkinoilla vielä ole monopoli, ennemminkin oligopoli. monopoli on vasta silloin kuin ei ole muita kilpailijoita asianomaisilla markkinoilla. esim. suomessa miesviinan vähittäismyyntiä 'harrastaa' ainoastaan alko. tällainen pikkunnusaus.
Määräävämarkkina asemahan se ongelmat aiheuttaa, se miksi tuotatilannetta kutsutaan.

Taitaa muuten olla niin, että monoli alko toimittaa suomalaisten juomasta viinasta pienemmän osan kuin oligopoli Microsoft-tietokoneiden käyttöjärjestelmistä, vai olenko väärässä?
Re: ääliö
samleh, 29.8.2002 22:05:17
Pisteet: 0
Taitaa muuten olla niin, että monoli alko toimittaa suomalaisten juomasta viinasta pienemmän osan kuin oligopoli Microsoft-tietokoneiden käyttöjärjestelmistä, vai olenko väärässä?
Microsoft on yksi, joten se ei ole oligopoli.
--
just joo.
Re: ääliö
K2, 28.8.2002 21:28:08
Pisteet: 0
silloin kun firma myy tuotteitaan alle kustannusten, käyttäen muilta aloilta saamiaan tuloja ja näin ajaen heikommat pois markkinoita, voitaisiin tälläistä toimintaa jo kutsua monopoliksi....
Jaa? Käsittääkseni PS2, GameCube ja Xbox on jokainen kaupan alle tuotantokustannusten. Kenellä niistä on monopoli? Hirtetäänkö kaikki?
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 23:18:16
Pisteet: 0
Näin tehdään ja samoin Dellille ja muille PClle, sekä tietty Macille. Muut kumoon kunnolla ja hankitaan kaikki € (Euro) laskimet. Nyt niitä saa halvalla, eikä tarvitse heti päivittää.
Re: ääliö
samleh, 29.8.2002 12:24:16
Pisteet: 0
silloin kun firma myy tuotteitaan alle kustannusten, käyttäen muilta aloilta saamiaan tuloja ja näin ajaen heikommat pois markkinoita, voitaisiin tälläistä toimintaa jo kutsua monopoliksi....
Ääliö. Mopoli tarkoittaa jotain ihan muuta. Tuo on polkumyyntiä tai jotain sellaista. Konsoleissa MS ei ole lähelläkään monopolia.
--
just joo.
Re: ääliö
Anonyymi kommentoija, 30.8.2002 10:12:51
Pisteet: 0
Huvittavinta tässä on se, että mikrosoft pyrkii kaappaamaan markkinat itselleen vaikka mikä olisi. Myydään konsolia vaikka 500 egeä tappiolla, mutta myydään kuitenkin.
No ei se laitonta ole? Vai? Eikä siitä kärsi kukaan muu kuin MS, jos kärsii.

oisivat kilpailuviranomaiset älähtää jo tuohon M$:n kepulikonsteihin. Suxboxin hankin vasta sitten kun m$ alkaa niputtamaan sitä XP:n kanssa samaan hintaan.
Kepulikonsteihin? Tiputtamalla hintaa? Eli pitäisi puuttua asiaan koska MS myy konsoliaan halvemmalla kuin ennen. Huh huh mitä sontaa.

Eli jos olisit itse yrittäjä ja tekisit jonkun tuotteen jolle löytyy markkkinoilta kilpailijoita. Milläköhän herra mahtaisi mm. kilpailla? Muilla kuin ominaisuuksilla tms? Eiköhän se hinta ole. Joten antaa MS:n ja muiden pudotella hintojaan, kuluttajan etuhan se vain on!

--Apina
anony Re: ääliö
anony, 28.8.2002 18:59:38
Pisteet: 0
Huvittavinta tässä on se, että mikrosoft pyrkii kaappaamaan markkinat itselleen vaikka mikä olisi. Myydään konsolia vaikka 500 egeä tappiolla, mutta myydään kuitenkin. Voisivat kilpailuviranomaiset älähtää jo tuohon M$:n kepulikonsteihin. Suxboxin hankin vasta sitten kun m$ alkaa niputtamaan sitä XP:n kanssa samaan hintaan.
Mitäs kummaa tuossa on? Tuskin kuitenkaan 500 euroa tappiolla ja kohta Xboxia valmistetaankin halvemmalla, http://edome.fi.soneraplaza.net/laitteet/#10300814...
"Don't waste time downloading Linux!" -linux-magazine.co.uk
Re: ääliö
mxmattil, 29.8.2002 13:20:53
Pisteet: 0
Huvittavinta tässä on se, että mikrosoft pyrkii kaappaamaan markkinat itselleen vaikka mikä olisi. Myydään konsolia vaikka 500 egeä tappiolla, mutta myydään kuitenkin. Voisivat kilpailuviranomaiset älähtää jo tuohon M$:n kepulikonsteihin. Suxboxin hankin vasta sitten kun m$ alkaa niputtamaan sitä XP:n kanssa samaan hintaan.
Tuo on tarkasti valittu strategia. Verratkaapa xboxin ja muiden koneiden pelien hintoja niin huomaatte mistä ms aikoo sen voiton vetää.
http://www.dvd.to - DVD hakukone
hienoa
Anonyymi kommentoija, 28.8.2002 20:16:42
Pisteet: 0
Tämähän vaikuttaa lupaavalta, kun vielä saataisiin Linux toimimaan kunnolla xboxissa niin voisin sellaisen ostaakin. Se kun on huomattavasti halvempi kuin osiensa summa :)
Re: hienoa
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 08:01:57
Pisteet: 0
Tämähän vaikuttaa lupaavalta, kun vielä saataisiin Linux toimimaan kunnolla xboxissa niin voisin sellaisen ostaakin. Se kun on huomattavasti halvempi kuin osiensa summa :)
Linuxia ja halpenemista odotellessa hardiksen hinta tippuukin sen verran että voit ostaa oikean tietokoneen sitten samalla hinnalla ;)
No, hintojen lasku on tietysti ihan kivaa ja voi vain todeta että onneksi on kilpailua.
Re: hienoa
mxmattil, 29.8.2002 13:19:43
Pisteet: 0
Tämähän vaikuttaa lupaavalta, kun vielä saataisiin Linux toimimaan kunnolla xboxissa niin voisin sellaisen ostaakin. Se kun on huomattavasti halvempi kuin osiensa summa :)
Noniin hopihop ostamaan ;-D
(en kyllä takaa että se kunnolla toimii mutta kuitenkin)

http://xbox-linux.sourceforge.net/
http://www.dvd.to - DVD hakukone
Hinta kohdallaan
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 11:53:00
Pisteet: 0
Tuossa lähdeartikkelissa muuten puhutaan vähittäishinnoista (suggested _retail_ price), ei tukkuhinnoista. Toki tuollainen "ohjehinta" voi olla ihan eri asia, kuin mitä kaupan hintalapussa oikeasti tulee lukemaan, mutta kaksi ja puoli sataa Xboxista ei kuulostaisi ollenkaan hassummalta...
Re: Hinta kohdallaan
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 23:13:28
Pisteet: 0
Aivan, ja joulun jälkeisessä alessa hinta voisi olla jo inhimillinen. Peleillä ja muulla oheisrojullahan se saadaan kannattavaksi kuitenkin.
jyrkipes Re: Hinta kohdallaan
jyrkipes, 31.8.2002 05:40:22
Pisteet: 0
Tällä puolen (USA) rapakkoa hinnat oli tänään:
-XBox ja Play2, 199USD
-GameCube 149USD
Jyrki, jos väärässä => ongelma sinun. http://www.jyge.net/
sony sitten ei vai?
Anonyymi kommentoija, 30.8.2002 14:44:38
Pisteet: 0
Niin että kun valitatte mikrosoftin käyttävän muilta aloilta saamaa rahaa xboxinsa myyntiin niin sony ei sitten varmaan käytä... elkää valittako ostakaa halvalla kun saa.
bungle Kilpailuahan tämä
bungle, 28.8.2002 18:23:43
Pisteet: 0
Suuryhtiöiden välinen kilpailu sai huvittavia piirteitä , kun Microsoft ilmoitti noin tuntia myöhemmin pudottavansa Xbox-pelikonsolinsa hintaa
Onko tässä jotain huvittavaa. Eikö kilpailuun yleensä vastata kilpailemalla? Ja jos ei pystytä kilpailemaan hinnalla, niin sitten jollain muulla.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Pineapple Re: Kilpailuahan tämä
Pineapple, 29.8.2002 12:49:38
Pisteet: 0
Suuryhtiöiden välinen kilpailu sai huvittavia piirteitä , kun Microsoft ilmoitti noin tuntia myöhemmin pudottavansa Xbox-pelikonsolinsa hintaa
Onko tässä jotain huvittavaa. Eikö kilpailuun yleensä vastata kilpailemalla? Ja jos ei pystytä kilpailemaan hinnalla, niin sitten jollain muulla.
Normaalia pikemminkin. Sama hommahan se on prosessori-markkinoilla. Jos AMD julkaisee jotain, samalla viikolla tulee Inteliltä uusi julkaisu - jos Intel laskee hintoja, samalla viikolla putoaa AMDnkin hinnat.

niin ja jos ei muuten voida kilpailla niin sittenhän on tapana haastaa oikeuteen..
Pineapple
Re: Kilpailuahan tämä
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 13:32:21
Pisteet: 0
Normaalia pikemminkin.
Näin kaikki hyvät pikkuyritykset menevät konkurssiin, kun niillä ei ole varaa kilpailla. Ja kuka tästä sitten hyötyy?
velikani Re: Kilpailuahan tämä
velikani, 29.8.2002 19:55:28
Pisteet: 0
Näin kaikki hyvät pikkuyritykset menevät konkurssiin, kun niillä ei ole varaa kilpailla. Ja kuka tästä sitten hyötyy?
niin tuota, montako pikkuyritystä valmistaa pelikonsolia miljoonayleisölle? ja kuinka moni kehuu toimittavansa maailman parhaan, käsin rakennetun ja perinteitä noudattavan konsolin? =)
{{`o.0´}} -- H7
hessu Re: Kilpailuahan tämä
hessu, 29.8.2002 13:18:11
Pisteet: 0
Suuryhtiöiden välinen kilpailu sai huvittavia piirteitä , kun Microsoft ilmoitti noin tuntia myöhemmin pudottavansa Xbox-pelikonsolinsa hintaa
Onko tässä jotain huvittavaa. Eikö kilpailuun yleensä vastata kilpailemalla? Ja jos ei pystytä kilpailemaan hinnalla, niin sitten jollain muulla.
Ja kilpailuhan nimenomaan päätyy (lähes) aina kuluttajan eduksi.

Olisiko kumpikaan pudottanut hintoja ilman toisistaan saamaa kilpailua ? tuskin.

Olisiko meillä 3Ghz:n raja menossa rikki prosessoreissa, jos AMD ei olisi ruvennut tosissaan kilpailemaan Intelin kanssa ? tuskin.

Alkaa jo XBOX:kin vaikuttamaan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. PS2:n mulla jo onkin... tosin ostettu silloin, kun hinnat olivat vielä sikamaiset.