Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 15.12.2004

Teknolelut hajotetaan usein hermostuksissaan

Ainakin kymmenen prosenttia jouluna lahjoiksi ostetuista teknologisista tuotteista menee rikki käyttäjien ns. polttaessa hihansa niiden kanssa, arvioi Marylandin yliopiston professori Kent Norman. Hän suositteleekin paineiden purkamista vanhojen tietokonetuotteiden parissa, jotta arvokkaat uudet lahjat jäävät ehjiksi. "Kun ihmiset tuhlaavat kolme tonnia uuteen plasmatelevisioon ja jokin menee pieleen, tahtovat tappajan vaistot nousta pintaan", sanoo Norman.

Kognitiivisen psykologian tutkija Norman pyrkii kehittämään tuotteiden käytettävyyttä. Hän mukaansa matkapuhelimet ja muut teknologiset laitteet ovat liian monimutkaisia ja aiheuttavat käyttäjissä turhautumista. "Suunnittelijat leikkivät kanssamme kuurupiiloa", toteaa Norman ja viittaa toimintojen piilottamiseen monien mutkien taakse. Norman on teettänyt käyttäjien turhautumisesta tutkimuksen, jossa 20 prosenttia vastaajista tunnusti pudottaneensa tietokoneen lattialle hermostuksissaan ja yli 80 prosenttia vastaajista tunnusti huutaneensa ääneen tietokoneelleen.

Lue juttu K2, 15.12.2004 00:02. Lähde: UM Newsdesk
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 20 uutta / 20 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Yorak Ominaisuudet
Yorak, 15.12.2004 09:38:58
Pisteet: 0
Kognitiivisen psykologian tutkija Norman pyrkii kehittämään tuotteiden käytettävyyttä. Hän mukaansa matkapuhelimet ja muut teknologiset laitteet ovat liian
monimutkaisia ja aiheuttavat käyttäjissä turhautumista. "Suunnittelijat leikkivät
kanssamme kuurupiiloa", toteaa Norman ja viittaa toimintojen piilottamiseen
monien mutkien taakse.
Asia ei ole ihan niin suoraviivainen kuin tässä annetaan ymmärtää. Helppojen ja intuitiivisten käyttöliittymien suunnittelussa ja toteuttamisessa on monia ongelmia. Laitteiden kokoajan monimutkaistuessa (mutta toimintojen käyttötavan pysyessä ennallaan) on selvää, että laitteiden käyttömukavuus huononee valintojen määrän kasvaessa.

Käytetttävyystutkimus on hyvin uusi tieteenala ja omien kokemuksieni mukaan tällä hetkellä osaa lähinnä sanoa miten EI kannata asioita tehdä. Sensijaan tutkimuksen avulla kehitettyjä "hyviä" käyttöliittymiä en juurikaan ole nähnyt. (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Lieneekö syy resurssipulassa vai missä.
aranwe
aranwe, 15.12.2004 10:10:56
Pisteet: 0
Viimeksi eilen teki mieli lyödä päätä pöytään Windowsin vuoksi ja rikkoa Nokian puhelin. Sen sijaan tuota iBookia ei tee mieli särkeä, vaan sen voisi ottaa illalla kainaloon kun menee nukkumaan. Jotkut ne vain toimii.
if_then_else
Saltsa Re:
Saltsa, 15.12.2004 10:19:43
Pisteet: 0
Viimeksi eilen teki mieli lyödä päätä pöytään Windowsin vuoksi ja rikkoa Nokian puhelin. Sen sijaan tuota iBookia ei tee mieli särkeä, vaan sen voisi ottaa illalla kainaloon kun menee nukkumaan. Jotkut ne vain toimii.
Joo. Minulla oli juuri sama fiilis, tosin kyseessä oli joku Applen kone. Eipä meinaan kyseisestä koneesta löytynyt _mitään_ verkkodiagnoosiohjelmaa. Siinä sitten pällistelläänkin, miksi ei kone mene verkkoon. Olisi nyt edes ping-ohjelman toivonut siinä olevan.

Samanlaisia fiiliksiä on Linuxinkin kanssa ollut, kun on FS hajoillut, konsoli hajonnut (FC3:lla ikävä tapa poistaa /dev/console ja siksi ruutu pimeä buutissa ennen udeviä) ja muuta ikävää. Onhan noita samanlaisia kokemuksia Windowssillakin ollut, mutta ei merkittävästi enempää kuin muillakaan käyttiksillä, suhteutettuna käyttömäärään toki.
Re:
K2, 15.12.2004 10:44:37
Pisteet: 0
Joo. Minulla oli juuri sama fiilis, tosin kyseessä oli joku Applen kone. Eipä meinaan kyseisestä koneesta löytynyt _mitään_ verkkodiagnoosiohjelmaa. Siinä sitten pällistelläänkin, miksi ei kone mene verkkoon. Olisi nyt edes ping-ohjelman toivonut siinä olevan.
Jep, Apple on erinomainen kaveri niin kauan, kun kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos ei mene, niin sitten ei olekaan juuri mitään tehtävissä, ellei ole guru. Tällaisia kokemuksia iBookin kanssa. Toimii yleensä aina, mutta jos ei toimi, niin sitten alkaa itku. Windowsin säätäminen on helpompaa, mutta sitä sitten saakin säätää vähän väliä ja usein sekään ei auta.
feenix Re:
feenix, 15.12.2004 11:23:24
Pisteet: 0
Jep, Apple on erinomainen kaveri niin kauan, kun kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos ei mene, niin sitten ei olekaan juuri mitään tehtävissä, ellei ole guru. Tällaisia kokemuksia iBookin kanssa. Toimii yleensä aina, mutta jos ei toimi, niin sitten alkaa itku. Windowsin säätäminen on helpompaa, mutta sitä sitten saakin säätää vähän väliä ja usein sekään ei auta.
Hitto kun minoon sitten aina tyhmä kun ei tarvitse ikinä säätää Windowsia. Voisko joku antaa linkin tai vääntää rautalangasta mitä siinä pitäisi säätää kun minen keksi?

(Joo, ei aloiteta tästäkin taas käyttissotaa, en vaan oikeasti tajua näitä "koko ajan rikki", "koko ajan saa säätää" -heittoja vuosien yrittämisen jälkeenkään)

Itselleni ei kyllä ole tullut koskaan mitään hinkua heittää mitään kännyköitä, tietokoneita tai televisioita seinään. Ehkä olen tarpeeksi kiltti ja hellä niin ne toimivat suurimmalta osin oikein? Ainakin tuntuu välillä että joko olen aivan outo käyttäjä tai sitten muut hermoheikkoja ja/tai tyhmiä kun ongelmia on jatkuvasti, milloin minkäkin kanssa.

Kieltämättä nykykännykät ovat osittain hankalia käyttää ja bugisiakin monet, mutta ei silti jostain syystä tule heiteltyä niitä mihinkään. Nokia voisi kyllä hieman parantaa tuotteitaan, mutta ei kai kukaan Symbiania jaksa korjata, sellainen suo on jo. Mutta voisi sentään sellaisen vian poistaa, että kun tuosta änkakesta meni kaveri kokeilemaan jotain toista värimaailmaa niin eipä saa enää vakiona ollutta sinistä takaisin. Ihanaa. Paljon muutakin olisi.

Myöskin ihmetyttää joskus ihmisten tunnemuodostukset elottomiin esineisiin, puhumattakaan immateriaalisista objekteista. Vihataan milloin mitäkin asiaa, jota ei edes ole konkreettisesti materiana olemassa, saati että se olisi elollinen. Kiintymyksen esineisiin vielä ymmärtää, mutta suoranainen viha jotain immateriaalista ohjelmistoa kohtaan on jo outoa.
Hypnos Re:
Hypnos, 15.12.2004 15:24:21
Pisteet: 0
Hitto kun minoon sitten aina tyhmä kun ei tarvitse ikinä säätää Windowsia. Voisko joku antaa linkin tai vääntää rautalangasta mitä siinä pitäisi säätää kun minen keksi?
Riippuu paljolti varmaan käyttötarkoituksesta. Toimialue käytössä nämä hermoja raastavat ongelmat tulevat vasta kunnolla oikeuksiinsa. Viimeksi tänään törmäsin 2003 dokumentoimattomaan ominaisuuteen: Tein lähiverkkoon suorituskykyä mittaavia lokeja, tallensin lokit html muotoon, fontti koko asetettu 8. HTML-koodin tämä tallentui jostain syystä 8,25 jonka suorituskyky monitori tulkkasi 825 ja IE:ssä ruutu näkyi tyhjänä.... Toissa päivänä sain vihaisia soittoja, koska XP jostain syystä pudottaa AD:n kotihakemistosta käyttäjänimen pois ja mäppää näin aseman polkuun, jonne ei ole käyttöoikeuksia... Käyhän noiden ongelmien selvittely työstä, mutta työtäpä se minulle onkin.

Itselleni ei kyllä ole tullut koskaan mitään hinkua heittää mitään kännyköitä, tietokoneita tai televisioita seinään. Ehkä olen tarpeeksi kiltti ja hellä niin ne toimivat suurimmalta osin oikein? Ainakin tuntuu välillä että joko olen aivan outo käyttäjä tai sitten muut hermoheikkoja ja/tai tyhmiä kun ongelmia on jatkuvasti, milloin minkäkin kanssa.
En itsekkään paisko tekniikkaa seinille, koska parempiakin toimintamalleja on olemassa. Hieman huolestunut kyllä kännykkäteollisuudesta olen, koskapa omaa nokia 7500 joutuu vähän väliä boottaamaan, kun näppäinten painallukset eivät enää rekisteröidy. Kerran jäi kauitin päälle, eikä lähtenyt pois millään ennenkuin katkaisin puhelimisesta virran.

Myöskin ihmetyttää joskus ihmisten tunnemuodostukset elottomiin esineisiin, puhumattakaan immateriaalisista objekteista. Vihataan milloin mitäkin asiaa, jota ei edes ole konkreettisesti materiana olemassa, saati että se olisi elollinen. Kiintymyksen esineisiin vielä ymmärtää, mutta suoranainen viha jotain immateriaalista ohjelmistoa kohtaan on jo outoa.
Tämä on sitä lapsellista maagista ajattelua. Tietokoneet alkavat tulla niin lähelle ihmismäistä käytöstä, että niitä aletaan kohdellakin ihmismäisinä, niin hyvässä että pahassa. Myönnän aluliisti, että olen lukemattomia kertoja kiittänyt elotonta työasemaani päivän hyvästä työstä pään/monitorin taputuksella.
Xerxes Re:
Xerxes, 15.12.2004 18:17:26
Pisteet: +1
Ehkä olen tarpeeksi kiltti ja hellä niin ne toimivat suurimmalta osin oikein? Ainakin tuntuu välillä että joko olen aivan outo käyttäjä tai sitten muut hermoheikkoja ja/tai tyhmiä kun ongelmia on jatkuvasti, milloin minkäkin kanssa.
Kuulostaa siltä, että et vaadi koneelta suorituskykyä tai käyttömukavuutta, vaan siedät hidastelua ja käsittämättömiä viiveitä?-) Minusta ainakin vaikuttaa, että jos tekee asioita (esim painaa nappulaa) silloin kun se tuntuu "turvalliselta" eli kun kone on jo "asettunut" (eli ei ihan heti edellisen toimenpiteen jälkeen), niin säästyy monilta ongelmilta :) Se kielii ohjelmistojen yms. tökeröstä suunnittelusta. Harmi, ettei oma kärsivällisyyteni riitä moiseen hidasteluun. Kone kuitenkin suorittaa miljardi biljardia komentoa sekunnissa... :)

Myöskin ihmetyttää joskus ihmisten tunnemuodostukset elottomiin esineisiin, puhumattakaan immateriaalisista objekteista. Vihataan milloin mitäkin asiaa, jota ei edes ole konkreettisesti materiana olemassa, saati että se olisi elollinen. Kiintymyksen esineisiin vielä ymmärtää, mutta suoranainen viha jotain immateriaalista ohjelmistoa kohtaan on jo outoa.
Kiintymyksen kultaisiin härkäpatsaisiin vielä ymmärtää, mutta jonkin immateriaalisen olennon rakastaminen (ja jonkin toisen vihaaminen) on jo outoa, varsinkin jos kukaan ei ole edes nähnyt niitä. :)

Miksi jonkin asian pitäisi olla elävä tai edes materiaa, että sitä kohtaan voisi tuntea? Kai sinäkin vihaat tai rakastat jonkinlaista musiikkia? Immateriaalisuus ei tee asioista sen vähemmän todellisia. Jos joutuu käyttämään jotakin softaa, joka ei toimi johdonmukaisesti tai järkevästi, jota on muuten vain hankala käyttää tai jota ei ymmärrä, niin tietenkin siinä turhautuu. Ja riittävä turhautuminen aiheuttaa vihaa.
feenix Re:
feenix, 16.12.2004 08:48:23
Pisteet: 0
Kuulostaa siltä, että et vaadi koneelta suorituskykyä tai käyttömukavuutta, vaan siedät hidastelua ja käsittämättömiä viiveitä?-)
Tuota, koneeni on nopea, suorituskykyinen ja mukava. Hidastelua ei kyllä ole ilmennyt kertaakaan tällä koneella.

Minusta ainakin vaikuttaa, että jos tekee asioita (esim painaa nappulaa) silloin kun se tuntuu "turvalliselta" eli kun kone on jo "asettunut" (eli ei ihan heti edellisen toimenpiteen jälkeen), niin säästyy monilta ongelmilta :) Se kielii ohjelmistojen yms. tökeröstä suunnittelusta. Harmi, ettei oma kärsivällisyyteni riitä moiseen hidasteluun. Kone kuitenkin suorittaa miljardi biljardia komentoa sekunnissa... :)
En minä ainakaan odottele konetta, kone hoitaa hommat kun ehtii. Ei turhaa odottelua vaan töitä :)

Miksi jonkin asian pitäisi olla elävä tai edes materiaa, että sitä kohtaan voisi tuntea? Kai sinäkin vihaat tai rakastat jonkinlaista musiikkia? Immateriaalisuus ei tee asioista sen vähemmän todellisia. Jos joutuu käyttämään jotakin softaa, joka ei toimi johdonmukaisesti tai järkevästi, jota on muuten vain hankala käyttää tai jota ei ymmärrä, niin tietenkin siinä turhautuu. Ja riittävä turhautuminen aiheuttaa vihaa.
Ei, en tunne vihaa enkä rakkautta musiikkiin. Pidän tai en pidä jostain, viha olisi aivan järjetön tunne jotain musiikkia kohtaan, samoin kuin jotain ohjelmistoa, aatetta jne kohtaan. Tiedän olevani poikkeava, huomaan vain joka päivä uusia asioita joissa selkeästi olen. Tai sitten verrokkiryhmä on väärä...
pimeys Re:
pimeys, 15.12.2004 11:41:35
Pisteet: 0
Joo. Minulla oli juuri sama fiilis, tosin kyseessä oli joku Applen kone. Eipä meinaan kyseisestä koneesta löytynyt _mitään_ verkkodiagnoosiohjelmaa. Siinä sitten pällistelläänkin, miksi ei kone mene verkkoon. Olisi nyt edes ping-ohjelman toivonut siinä olevan.
Nyt en ymmärrä. Ainakin omasta mäkistäni löytyy ihan normaalit unixin verkkotyökaliut ping mukaanluettuna.
"Kirjoita verellä: ja sinä saat kokea, että veri on henkeä." -- F.N.
Re:
Nakkel, 15.12.2004 12:50:49
Pisteet: 0
Joo. Minulla oli juuri sama fiilis, tosin kyseessä oli joku Applen kone. Eipä meinaan kyseisestä koneesta löytynyt _mitään_ verkkodiagnoosiohjelmaa. Siinä sitten pällistelläänkin, miksi ei kone mene verkkoon. Olisi nyt edes ping-ohjelman toivonut siinä olevan.
Onkohan kyseessä jotain muuta kuin X sarjan OS? Ainakin 10.3:n mukana pamahtaa konsoli ping ja Applications->Utilities->Network Utility joka osaa graafisella puolella tehdä kaiken tarpeellisen verkkotutkailun.
Kaikki käy!
Saltsa Re:
Saltsa, 15.12.2004 16:19:31
Pisteet: 0
Onkohan kyseessä jotain muuta kuin X sarjan OS? Ainakin 10.3:n mukana pamahtaa konsoli ping ja Applications->Utilities->Network Utility joka osaa graafisella puolella tehdä kaiken tarpeellisen verkkotutkailun.
Ei. MacOS 8 luki siellä, tai sitten se oli 9. Ei kuitenkaan löytynyt, vaikka sen koko omppuvalikon kalusin läpi, ei ollut edes konsolia (joka btw MS:n käyttiksissä aina ollut). Nojoo, ei sotaa tuosta.
daimoni Re:
daimoni, 16.12.2004 14:23:24
Pisteet: 0
Ei. MacOS 8 luki siellä, tai sitten se oli 9. Ei kuitenkaan löytynyt, vaikka sen koko omppuvalikon kalusin läpi, ei ollut edes konsolia (joka btw MS:n käyttiksissä aina ollut). Nojoo, ei sotaa tuosta.
Aika aataminaikainen Mac sitten. Eipä itseänikään kyllä macit napostaneet yhtään ennen OS X:ää. Onneksi tajusivat tehdä unix-aliken päälle kympin...
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re:
Nakkel, 15.12.2004 20:44:52
Pisteet: 0
Ei. MacOS 8 luki siellä, tai sitten se oli 9. Ei kuitenkaan löytynyt, vaikka sen koko omppuvalikon kalusin läpi, ei ollut edes konsolia (joka btw MS:n käyttiksissä aina ollut). Nojoo, ei sotaa tuosta.
Juu ei sodita ei, rauhaa ja rakkautta maailmaan :)

Kuitenkin tietääkseni ei Maceissä mitään konsolia ole ollut ennen kymppi sarjaa. Ehkä erillisenä vipstaakkelina, mutta ei käyttiksen mukana.
Kaikki käy!

micc, 15.12.2004 08:47:34
Pisteet: 0
Hmm.. "tutkimus" on ehkä liian tanakka sana tuolle weppikyselylle.

Lähinnä tulee mieleen että Marylandin yliopisto kalastelee ilmaista palstatilaa tabloid -lehdistöön vetoavalla gonzo -tiedotteellaan... Tai sitten olen vain katellinen.
Hesse Manuaali
Hesse, 15.12.2004 10:28:20
Pisteet: 0
Itse olen nyt "vanhenmiten" huomannut, että kun hankitun tuotteen käyttöohjeeseen tutustuu 5 min. - niin lähes kaikkien vermeiden käpistely sujuu ilman erityisiä voimasanoja :-/ Mitä monimutkaisempi ja entuudestaan tuntemattomampi ko. tuote on... sitä enemmän on syytä varata aikaa manuaalin lukemiseen, mutta 60%:n kotielektroniikan laitteista 5 - 10 min. riittää ja 40%:n riittää kun katsoo pelkät ( mahdolliset ) kuvat.
nii
hooligan, 15.12.2004 07:25:04
Pisteet: 0
no perkele :) ainakin multa hajoaa ps2:n ohjaimia kerran vuodessa pelkästä turhautumisesta. En vaan vissiin osaa *polskimegasadsie* :(((((
superhoe Re: nii
superhoe, 15.12.2004 07:51:26
Pisteet: 0
no perkele :) ainakin multa hajoaa ps2:n ohjaimia kerran vuodessa pelkästä turhautumisesta. En vaan vissiin osaa *polskimegasadsie* :(((((
no mut lahtelaisilla on tunnetusti aika tiukka temperamentti :(((((( lollercoasters
--
Re: nii
mop1978, 15.12.2004 11:00:07
Pisteet: 0
no perkele :) ainakin multa hajoaa ps2:n ohjaimia kerran vuodessa pelkästä turhautumisesta. En vaan vissiin osaa *polskimegasadsie* :(((((
Tuota kuulee kyllä muiltakin , myös omat ohjaimet saavat "tarvittaessa" kyytiä.

Yleensäkin kaikki helposti heitettävät laitteet jotka syystä tai toisesta (yleensä minusta) johtuen eivät toimi oikein/ollenkaan ovat vaaravyöhykkeellä.

Läppäri nyt on säästynyt tältä , tosin sillekin pitää välillä korottaa ääntä.
-mop1978
poQ Re: nii
poQ, 15.12.2004 13:31:21
Pisteet: 0
no perkele :) ainakin multa hajoaa ps2:n ohjaimia kerran vuodessa pelkästä turhautumisesta. En vaan vissiin osaa *polskimegasadsie* :(((((
Tuota kuulee kyllä muiltakin , myös omat ohjaimet saavat "tarvittaessa" kyytiä.
Yleensäkin kaikki helposti heitettävät laitteet jotka syystä tai toisesta (yleensä minusta) johtuen eivät toimi oikein/ollenkaan ovat vaaravyöhykkeellä.
Läppäri nyt on säästynyt tältä , tosin sillekin pitää välillä korottaa ääntä.
Miten tulikaan ohjaimista mieleen ah niin ihanainen C64 ja legendaarinen Tac-2 ilotikku. Muistan joskus takoneeni tacin pohjaan reiän pöydänkulmaa vasten kun ei pelit luistaneet. Ilotikku ei tietenkään tästä mennyt miksikään. Tekisivät nykyäänkin näin kestäviä laitteita. Tosin tuossa taisi olla moneen nykyvempaimeen nähden huomattavan vähän sisälmyksiä...

.mie ja
Re: nii
ttallaaja, 16.12.2004 18:48:37
Pisteet: 0
Miten tulikaan ohjaimista mieleen ah niin ihanainen C64 ja legendaarinen Tac-2 ilotikku. Muistan joskus takoneeni tacin pohjaan reiän pöydänkulmaa vasten kun ei pelit luistaneet. Ilotikku ei tietenkään tästä mennyt miksikään. Tekisivät nykyäänkin näin kestäviä laitteita. Tosin tuossa taisi olla moneen nykyvempaimeen nähden huomattavan vähän sisälmyksiä...
Totta tosiaan tacit oli rautaa! Omat tacini osti silloin käytettynä enkä rikki saanut vaikka yritys oli kova :) Tuskin enään uskaltaisin ostaa käytettyä ohjainta.