|
Torstai, 15.8.2002 Tutkimustulos: MP3 ei haitaksi musiikkiteollisuudelleForrester Research julkaisi tiistaina tutkimuksen, jonka mukaan MP3-tiedostojen leviäminen Internetissä ei ole syy levymyynnin 15 prosentin putoamiselle Pohjois-Amerikassa. Sen sijaan Forrester esittää, että kuluttajille pitäisi kehittää jonkinlainen standardisoitu tapa, jolla he saisivat laillista musiikkia Internetistä.
RIAA:n (Recording Industry Association of America) edustamat levy-yhtiöt ovat syyttäneet levymyynnin romahduksesta parin viime vuoden aikana Napsteria ja muita vastaavia tiedostonjakopalveluita. Forrester ehdottaa kuitenkin syylliseksi tietokone- ja konsolipelien sekä DVD-myynnin menestystä. Tuhannen verkkokäyttäjän keskuudessa suoritetun kyselyn perusteella digitaalisen musiikin kuluttajat eivät ole pienentäneet CD-levyihin kuluttamaansa rahamäärää.
Lue juttu K2, 15.8.2002 10:05. Lähde: The Globe And Mail
|
|
Anonyymi kommentoija, 15.8.2002 12:11:42
No eiköhän cd jakeluformaattina häviä siinä vaiheessa kun joku keksii ruveta myymään musiikkia suoraan kaupoissa ihmisten soittimiin.....
Anonyymi kommentoija, 15.8.2002 16:16:16
Anonyymi kommentoija, 16.8.2002 10:21:07
Djadja-P, 19.8.2002 12:01:07
CD-levyjen kopioijille jälleen kerran muistutkseksi: kaverilta kopioitu levy on laiton kopio, lainatkaa CD:t kirjastosta ja kopioikaa niitä: se on laillista.
Ammutaanhan navetassakin!
äölk, 19.8.2002 16:47:38
äölk, 19.8.2002 16:50:29
Anonyymi kommentoija, 15.8.2002 16:49:50
Myönnän että olen polttanut levyjä itselleni, vaikka niistä puuttuukin se niin mukava alkupreäisen tuntu. En tunne olevani kuitenkaan rikollinen, koska jokaisesta levystä on mennyt maksu teostolle, joka sitä kautta voi tukea artistejaan. Itse katson että viimeistään kasettimaksun laajentuessa, on turha itkeä "kotipoltosta", jos levyt on ostettu Suomesta.
Tuo musiikkit teollisuuden suuri ahneus on saanut minut tekemään valintani olla ostamatta levyja. Sama kävi kun finkino nosti lippujen hintaa ennätysvuoden jälkeen vedoten siihen että kyllähän teatterit ja konsertitkin maksavat tuon uuden hinnan verran. Vertaus filmikelan pyörittämisestä siihen että jotkun oikesti hikoilevat siellä edessä sai minut lopettamaan elokuvissa käynnin(ainakin finkonon). Teatterissa olen käynyt sitten senkin edestä ja kyllähän ne filmitkin näyttävät pikavauhtia tulevan parilla eurolla vuokrattavaksi.
äölk, 15.8.2002 17:20:25
Anonyymi kommentoija, 16.8.2002 14:34:55
1. RIAA produced acts are talentless genre filling cliches.
2. CDs are insanely expensive.
Fix those two things, and you will get your customers back. Continue to fuck us in the ass, and we will continue to download at a faster and faster pace.
Anonyymi kommentoija, 24.8.2002 14:13:58
Mulle listapoppi on tosi jees ekä Britney ole out vaikka viimeinen albumi juuri ole myynytkään aikasempiin kahteen verrattuna. Kuluu kaikki levyt niin etten enä vuoden kuluttua niitä juuri kuuntele, pitää ottaa useamman vuoden tauko ennen kuin voi taas kuunnella jonkun verran, enkä puhu Britneystä vaan yleisesti levyistä (viime aikoina oon kaivanu mm. Techno & Dance 1 & 2 levyt esiin Metallican 'blackin' ohella =)
Mutta takaisin asiaan.. Moni kopioi cd:nsä mp3siksi kotikoneelleen ettei itse kalliilla ostettua levyä tarvitsisi naarmuttaa ajan mittaan, ja onhan mp3sia toki helpompi kuunnella ja selata siinä koneella ollessa. Itse levyttävänä artistina oon ajatellu että olisi hyvä veto pistää cd:lle dataraita mukaan missä on perinteiset biografiat, musavideoita jne. mutta myös mp3:sina koko albumi jotta käyttäjä säästyisi levyltä mp3ksi rippaamis-sessiolta. Tämän tekisin vastavetona kaikkia kopiosuojauksia yms. vastaan ja olishan se sinälläänkin uniikki veto. Miltä kuulostaisi? Onko kukaan tehny vielä näin?
Regards,
- J. Kalsi / www.joelkalsi.com
Kareth, 15.8.2002 16:54:57
Jude, 16.8.2002 09:46:13
Ensinnäkin tiedän sen että pääsääntöisesti levy-yhtiöiden pomot ovat mielikuvituksettomia "ekonomeja" jotka eivät ymmärrä musiikin päälle tuon taivallista. Kuvittelevat että riittävä markkinointi voi nostaa artistin kuin artistin listojen huipulle. Osin tämä pitää paikkansa, mutta liian usein toistettuna temppu alkaa potkia itseään nilkkaan. Esimerkkinä toimii oivallisesti levyjen tv-mainonta, aikanaan jokainen tv-aikaa saanut levy oli listojen kärjessä, tänään tämä ei ole niinkään selviö. Nyt halutaan panostaa enemmän varmoihin tuotteisiin ja saada sitä kautta rahat takaisin.
Musiikista nuo tyypit eivät paljoakaan tajua. Monille voi kantaa hitin nenän eteen ja he eivät erota sitä täydestä flopista. Muistetaan että aikaanaan eräs levy-yhtiön pomo sanoi Beatlesille ei, koska ei nähnyt siinä kaupallista menestystä. Branson (Virginin perustaja) oli valmis myymään Tubular Bellsin 10.000 punnalla, mutta kukaan ei ostanut sitä -> levy pysyi Brittien listalla yli 10 vuotta. Huomatkaa että Branson ei itsekään nähnyt levyn potentiaalia. Suomessa eräs suurn levy-yhtiön johtaja ei aikanaan uskonut että Juice Leskisen musiikki saattaisi myydä. Jokainen dj (aikaan ennen soittolistoja) pystyi erottamaan hyvän biisin parissa kymmenessä sekunnissa (tuon on David Bowie sanonut joskus ääneen: "Ensimmäiset kaksikymmentä sekuntia ratkaisevat että tuleeko biisistä hitti") ja päätti siten että pääseekö biisi omalle soittolistalle. Levy-yhtiöt voisivat palkata muutaman "hittikorvallisen" dj:n kuuntelemaan potentiaaleja biisejä.
Digitaalinen vallankumous MP3:neen on täysi päänsärky levy-yhtiöille. Syykin on melko selvä: he omistavat koko vanhan tuotantoketjun [ musiikkikustantamot -> studiot -> CD-tehtaat -> tukkuporras -> musiikkikaupat ] tekijältä ostajalle ja siinä on paljon rahaa kiinni. Tietysti he haluavat saada tuosta panostuksesta rahansa takaisin. Tämä lienee suurin vastahankaisuus MP3-vallankumousta vastaan. Muutenhan he voisivat ostaa jonkun Gnutella-softan ja rahastaa sitä kautta, vai liekö heillä tarpeeksi mielikuvitusta tuohon temppuun. Funtsatkaa nyt hieman: kerätä softasta rahat ja kyseisellä softalla voi käydä imuroimassa levy-yhtiöstä pientä maksua vastaan musiikkia ja softasan piilotettu koodi laittaisi aina musiikkiin pienen koodin jolla ehkäistään edelleen jakelua. Mutta tämä ei tule tapahtumaan koska vanhanaikaisen tuotantoketjun panostukset on vielä poistamatta kirjanpidosta.
[url]espoo.paikalliset.info[/url] - nyt myös Espoossa
sivutuloja.netsitestory.com - kuinka ansaita AdSensen avulla
Anonyymi kommentoija, 16.8.2002 11:29:24
ja esim Britanniassa dj:den soittolistat muokkaa pitkälti hitit.
tosin kuulemma vaikka olisitkin entinen dj ja levyhtiön pomo, ei sekään takaa mitään jos ei sitä näkemystä ole: "eihän tota paskaa kukaan osta" (Bomfunk MC's:stä sanottu kommentti).
Näitähän esimerkkejä on.
ja kun löytyy SE menestysbändi, niin levyhtiöllä ei riitäkään rahkeet kun sen YHDEN bändi asioiden hoitoon (siis suomessa).
Morrigu, 15.8.2002 12:17:41
Mutta onhan se kuitenkin hienoa saada asiasta virallinen (eriasia tunnustavatko levy-yhtiöt tätä tutkimusta viralliseksi..) tutkimus, mustaa valkoisella. Onpa jotain konkreettista eikä pelkästään mutu-tietoutta käytettävissä.
Ehkä pulmana on se, että nimenomaan pienempien bändien myynti on lisääntynyt, kun taas hittibändien myynti tippunut? En ole pahemmin seurannut Sonyn, Warner Brosin yms julkaisulistoja, mutta jos sieltä löytyy vain Britney Spearsia ja änsynkkiä, niin ehkä heidän tuloksensa on tosiaan tippunut?
Edelleen kummastuttaa, ettei isoilla levy-yhtiöillä tunnu olevaan minkäänlaisia intressejä musiikin nettikauppaamiseen. Lukuunottamatta tietysti että levyjä voit tilata netistä, hinta yleensä viimeistään postikulujen kanssa saman verran kuin jos kävisit paikallisesta puodista ostamassa. Ja jos yksittäisten biisien kauppaaminen netissä aloitettaisiin jonkin ison lafkan toimesta, niin formaattina olis varmaankin jokin semmoinen, että pitää olla erillinen softa (vain Windowsiin tietenkin), ja biisien siirtämisestä kannettavalle/mp3-soittimelle voi vain unelmoida.
Paljonko sinä maksaisit yksittäisestä mp3:sta (väh. 192kbits , lame VBR) tai ogg:sta (väh. 160kbits) ?
Anonyymi kommentoija, 15.8.2002 18:07:13
Toisaalta noiden kautta on ollut niin helppo tutustua kummallisempiinkin (joidenkin mielestä varmaankin suorastaan hämäriin) artisteihin, joten vaikkapa Sony ja WB eivät ole ostoksistani paljoakaan rikastuneet. Voisinkin kuvitella, että ihmiset, jotka kuuntelevat tuota listapoppia, eivät myöskään ole kovin kiinnostuneita siitä, onko levy alkuperäinen vai ei - ennemminkin saavat varmaan hävetä kun vuoden päästä se hyllyssä pölyttyvä Britney onkin jo auttamattomasti out. :) Listapoppi ei kaikessa yksinkertaisuudessaan ole suunniteltu kovin pitkäikäiseksi. Eli niin mukava kuin niiden mp3:sten kanssa musiikkiin tutustuminen onkin, voi kuitenkin olla että nuo isot firmat todella jäävät tappiolle.
Ja minä en kyllä mielelläni ostaisi musiikkiani tiedostoina. Kyllä siinä vanhanaikaisen, käsin kosketeltavan levyn omistamisessa on sitä jotakin.
Anonyymi kommentoija, 16.8.2002 10:21:08
Anonyymi kommentoija, 16.8.2002 11:01:59
TeknoHog, 15.8.2002 13:48:04
Firmojen haluttomuus laajamittaiseen nettikauppaan voikin johtua siitä tosiasiasta, että bittejä voi kopioida. En ehkä voi suoraan väitellä siitä, miten informaatio haluaisi olla vapaata, mutta tietokoneet nyt vain toimivat niin. Ei ilmaakaan voi myydä pienissä paketeissa kuluttajille, vaikka kuinka haluaisi. Paitsi tietenkin saksalaista ilmaa 4 miljardilla ;-)
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Anonyymi kommentoija, 15.8.2002 15:22:53
Firmojen haluttomuus laajamittaiseen nettikauppaan voikin johtua siitä tosiasiasta, että bittejä voi kopioida. En ehkä voi suoraan väitellä siitä, miten informaatio haluaisi olla vapaata, mutta tietokoneet nyt vain toimivat niin. Ei ilmaakaan voi myydä pienissä paketeissa kuluttajille, vaikka kuinka haluaisi. Paitsi tietenkin saksalaista ilmaa 4 miljardilla ;-)
luulisi olevan mahdollista toteuttaa niin että sisään pääsee vain 1 tyyppi kerrallaan samoilla tunnuksilla......
Anonyymi kommentoija, 15.8.2002 16:01:12
juu. nk. vahvalla tunnistuksella voitaisiin jopa tehdä niin, että vain se yks tyyppi pääsee sisään tunnuksella in general, koska saman avaimen pin-koodin takana olisi myös pankki ja muut palvelut. ei siihen niin pitkä aika ole...
gm4, 15.8.2002 18:43:55
Jos ihmettelet levyjen korkeita hintoja vähittäiskaupassa, niin se on pelkästään näiden välistävetäjien ahneudesta. Toisaalta pienlevykaupan ostaessa varovaisia määriä on hinta tylysti korkeampi, kun taas suuremmat ketjut saavat tuotteet monesti lähes tehdashintaan, ja täydellä palautusoikeudella (tässäkin on kovin useasti kyse vain kultalevyrajan rikkomisesta, kun se on levy-yhtiön varastosta lähtenyt, on levy myyty. Sillä ei ole enää mitään merkitystä päätyykö koko roska kahden euron tarjouslaariin)
PS. Hyvin encoodatusta biisistä olisin valmis maksamaan suuriakin summia esim. jotain ennenjulkaisematonta FSOL-tuotantoa, Dead Can Dance tms, hyvinkin vois pulittaa 5 euroa per biisi. Ja taas toisaalta 99.9% tarjonnasta en maksaisi senttiä enempää.
Anonyymi kommentoija, 16.8.2002 10:33:00
kaunis ajatus, mutta ei toimi, enkä ole niin varma että haluaisinko sen toimivankaan. jos joku on hyvä artisti musiikin saralla, hänellä ei välttämättä ole näkemystä markkinoinnista, myynnistä, visuaalisesta ilmeestä, jakelukanavista, keikkapromootiosta jne. ja vaikka niitä kavereita löytyisikin, niin joku saattaa jatkossakin haluta luoda muusikon uraansa ammattimaisesti luottaen siihen, että taustaorganisaatio (josta harmi kyllä joutuu maksamaan) hoitaa nämä hommat.
kuluttaja taas haluaa ostaa hienon paketin, johon musiikin lisäksi liittyy muutakin kuten paketointi. mainitsemasi FSOLin kohdalla vaikkapa olen erittäin tyytyväinen kokonaispakettiin, en haluaisi imuroida netistä kasaa tiedostoja kun voin ihailla Buggy G. Ripheadin kansitaidetta. vaikka kyseisessä tapauksessa FSOLin jätkät ovatkin vääntäneet paketin kokoon, en usko että he ovat kuitenkaan tuhlanneet aikaansa kansipainatusten, paketoinnin, ja muun käytännön säädön kanssa - se on ollut kyllä levy-yhtiön (vieläpä ison sellaisen) heiniä.
eivät kaikki levy-yhtiöt ole pahoja. artistien täytyisi vaan muistaa, että vaikka olisivat kuinka kovia musiikillisesti ja vaikka sitten muillakin taiteen saroilla, niin ovatko tarpeeksi kovia promottamaan tuotantoaan? tänä päivänä markkinoilla on helvetisti musiikkia, ja vaikka periaatteista on hienoa pitää kiinni ja täydellinen taiteellinen vapaus and all that shit, niin olisi hienoa jos musiikkia kuulisikin joku. ja ehkä ostaisikin, jolloin saisi vaivanpalkkaa.
-mark_m
gm4, 16.8.2002 15:37:49
Niin, noh itselleni riittää läjä tiedostoja. Jos kiinnostun jostain CD-Kansitaiteesta (ennen sentäs pääsi nauttimaan gatefold 12" kokoisista ;) voin yrittää etsiä kyseisen kuvataiteilijan muuta tuotantoa.
Promootio, periaatteet, täydellinen taiteellinen vapaus, vaivanpalkkaa mistä? Niin ei tietenkään kaikki levy-yhtiöt itsessään pahoja ole, mutta krääh... väistämättä ajautuisimme liiaksi offtopic ;p ehkä parempi että avaan kaljan ja pistän pari linkkiä http://www.futuresoundoflondon.com/press/press1.ht... / Uusi AMORPHOUS ANDROGYNOUS album out NOW!!! The Isness [ ilmainen mainos ]
http://www.mellohippo.com/
THE MELLO HIPPO DISCO SHOW!
äölk, 15.8.2002 12:57:10
keijokk, 15.8.2002 13:48:52
Kummallista että noita "absoluuttisen" sävelkorvan omaavia ihmisiä on vain niin paljon. Luulempa että suurin osa heistä menee kategoriaan "kun se on mp3 niin tietysti se on huonompilaatuinen kun cd-levy".
Anonyymi kommentoija, 15.8.2002 14:13:34
Kyllä, kyllä, asia tuli kuitenkin ymmärretyksi, kunhan viilaan.. :)
btw: Väitän kyllä erottavani vähintään 95%:sti 128-192kbps laatuiset mp3:t cd-tason äänestä kunnollisella laitteistolla kuunneltuna, tietysti riippuu vähän musiikin tyylistä.
hsalonen, 18.8.2002 14:20:53
Siitä olen myös samaa mieltä, että laitteisto vaikuttaa, samoin kuin muuntimet, mutta nyt alkaa esim. dvd-soittimissa olla integroituna tämä ominaisuus, joten vertailu on helppoa.
Ero MP3:sen ja CD:n välillä tulee selkeimmin esiin, kun ylätaajuuskaistalla (siellä spektrin ylemmässä päässä) on paljon tavaraa. Tavallinen disco/rock-musiikki on vahvasti basso-voittoista, joten tämä ei häiritse.
Koetin yhdessä projektissa testeta MP3:ia eri bitrateilla. Pakkasin kolme biisiä vaihtuvalla bitratella ja ajoin sellaisen frekvenssianalysaattorin läpi, joka ottaa pitkän ajan keskiarvoja.
Tulokset olivat selviä: MP3-pakkaaja yksinkertaisesti "katkaisee" spektrin jostain kohtaa ja jättää ylemmät taajuudet pois. Tätä ei aina huomaa, mutta huonolla bitratella (meille riitti 64kbps) ääni kuulostaa ontolta.
--Harri
PS. Kun tänne kirjoitan, on myös pakko sanoa, että Isness ei oikein kuulostanut hyvältä FSOL:ilta. Nähtävästi pseudonyymikin oli käytössä, että FSOL-ihmiset ostaisivat sen "Papua-New Guinea Translations"-levyn, joka oli vielä huonompi. Tai sitten minusta on tulossa vanha, kun uudempi Bochum Welt:kään ei kuulosta miltään :-(
äölk, 15.8.2002 17:42:10
keijokk, 15.8.2002 11:48:57
Levy-yhtiöt eivät vain halua myöntää sitä, että myynnin lasku ei ole heidän oma vikansa. Ne jotka arvostavat käsin kosketeltavaa cd-levyä, ostavat kyllä sellaisen. Niin he ovat tehneet tähänkin asti. Eivät he aikaisemminkaan ostaneet paskaa musiikkia, miksi he ostaisivat sitä nyt? Jos hyvä musiikki vähenee niin taatusti myös myynti tippuu.