Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 7.5.2008

USA:n rajaviranomaisille oikeus kopioida kannettavasi tiedot

Yhdysvaltojen rajaviranomaisille on myönnetty lisää valtuuksia. Jatkossa jonot rajoilla ja lentoasemilla voivat paisua sen ansiosta, että viranomaisilla on nyt oikeus ottaa kopiot matkapuhelimien, kannettavien ja muiden digitaalisten tallentimien sisältämistä tiedoista. Viranomaiset saavat myös säilyttää nämä tiedot niin kauan kuin tarpeelliseksi katsovat. Jo entuudestaan matkustajilta on otettu sormenjälkiä ja heidät on valokuvattu, mutta nyt "the land of free" ottaa askeleen eteenpäin maahan saapuvien vierailijoiden tarkkailussa.

Matkailuyhtiöitä edustava Abta ei ole tyytyväinen USA:n päätökseen. Se pelkää matkustajien laitteiden tietosisällön puolesta. Lisäksi Abta on huolissaan rajavartioiden osaamistasosta tietoteknisten laitteiden kanssa. Symantec puolestaan uskoo, että bisnesmatkalaiset matkustavat jatkossa Yhdysvaltoihin ns. tyhjät kannettavat kainaloissaan. "Toivottavasti he eivät tutki kaikkien matkustajien datoja - tai voimme joutua odottamaan jonossa viikkoja", totesi Symantecin tietoturva-asiantuntija Guy Bunker.

Lue juttu K2, 7.5.2008 01:36. Lähde: The Mirror
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 15 uutta / 15 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Re: USA:n rajaviranomaisille...
pitr_, 7.5.2008 09:42:03
Pisteet: +1
Jos ne on perustamassa warezz@usa palvelua, jossa kaikkien iPodien sisältö myydään jotta kansakunnalla on varaa ostaa öljyä autoihinsa?

Tai oikeasti: todellisuus ylittää jälleen kerran fiktion. En yritä edes ajatella, miten kryptata tieto jotta se ei olisi luettavana, yritän miettiä _miksi_ tämä on mahdollista? Ja miksi tähän suostumme.

Eikö tässä vaiheessa pitäisi olla harvinaisen selvää, että jokainen Usan passilla eurooppaan saapuva skannataan vastaavasti.

Jenkkien meininki muistuttaa Kiinan imperiumin edellistä suvantovaihetta 1800-luvulla, jolloin he pyrkivät aktiivisesti eristymään muusta maailmasta tunnetuin seurauksin. Uudempana esimerkkinä P-Korea.
jmiettin Re: USA:n rajaviranomaisille...
jmiettin, 9.5.2008 10:36:37
Pisteet: 0
Eli kun matkustaa jenkkeihin niin kannattaa lähettää tiedot ensin UPS:n tahi vastaavan avulla ensin perille ja sitten mennä tyhjin käsin sinne.
Don't fix it, if it is not broken.(^_^)
Re: USA:n rajaviranomaisille...
mtoivo, 7.5.2008 09:19:20
Pisteet: 0
Truecrypt for the win. Onnea datanlouhintaan.
Mike Steel Re: USA:n rajaviranomaisille...
Mike Steel, 7.5.2008 13:05:07
Pisteet: 0
Truecrypt for the win. Onnea datanlouhintaan.
Joo, TrueCrypt ja BitLocker ovat tässä mukavia. Tosin tällöin voi seurauksena olla asenne "vain rikolliset/terroristit käyttävät salausohjelmistoja" ja a) ei pääse maahan ollenkaan tai b) laite jää viranomaisten haltuun kunnes NSA on murtanut suojauksen tai c) et enää koskaan näe konettasi ainakaan ilman että sen levy on low-level formatoitu...
"This was no boating accident!"
Re: USA:n rajaviranomaisille...
mtoivo, 7.5.2008 13:50:02
Pisteet: 0
Joo, TrueCrypt ja BitLocker ovat tässä mukavia. Tosin tällöin voi seurauksena olla asenne "vain rikolliset/terroristit käyttävät salausohjelmistoja" ja a) ei pääse maahan ollenkaan
Valitsen kohdan a. En ole suunnitellut jenkkeihin menoa sen jälkeen, kun maahantulotarkastukset muuttuivat vähän liian tarkoiksi. Eikä näillä näkymin tarvitse työnkään puolesta sinne reissata, joten ei tarvise päätään vaivata tuon kansakunnan kiihtyvästä rappiotilasta.
Mike Steel Re: USA:n rajaviranomaisille...
Mike Steel, 7.5.2008 14:53:25
Pisteet: 0
Valitsen kohdan a.
- Varmaan juuri näin, mutta tietysti tuo ei paljon lämmitä jos olet jo maksanut matkan ja vasta lentoasemalla tämä koko sotku selviää...
"This was no boating accident!"
bungle Re: USA:n rajaviranomaisille...
bungle, 8.5.2008 01:19:25
Pisteet: 0
- Varmaan juuri näin, mutta tietysti tuo ei paljon lämmitä jos olet jo maksanut matkan ja vasta lentoasemalla tämä koko sotku selviää...
Tuskin kenellekään voi tulla yllätyksenä nämä jenkkien pelleilyt? Kyllä tuo kansakunta tekee nyt itselleen erittäin pahasti hallaa sulkemalla oviaan. Todennäköisesti kuitenkin tulevat kalliit oppirahat näistäkin seikkailuista maksamaan.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
bungle Re: USA:n rajaviranomaisille...
bungle, 8.5.2008 01:20:51
Pisteet: 0
Todennäköisesti kuitenkin tulevat kalliit oppirahat näistäkin seikkailuista maksamaan.
Vai pitäisikö sanoa maksattamaan? Jenkithän on maana sellainen, joka on aina maksattanut töppäilynsä muilla. Tällä hetkellä kiinalaiset taitavat rahoitta meininkiä. Välillä arabit ja sitä rahaa. Jenkit itse omistavat hyvin vähän yhtään mitään.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: USA:n rajaviranomaisille...
mtoivo, 8.5.2008 09:08:45
Pisteet: 0
Vai pitäisikö sanoa maksattamaan? Jenkithän on maana sellainen, joka on aina maksattanut töppäilynsä muilla.
Listasta jäi vielä eurooppalaiset, jotka ovat syytäneet rahaa jenkkilän sub-prime kriisiin, ei vissiin tulla näkeen niitä rahoja. Tavan ihmiset senkin maksaa lopulta, kun töpeksinyt pankki joutuu kiristään toimintoja kotimaan markkinoilla.
susi Re: USA:n rajaviranomaisille...
susi, 8.5.2008 14:52:55
Pisteet: 0
Listasta jäi vielä eurooppalaiset, jotka ovat syytäneet rahaa jenkkilän sub-prime kriisiin, ei vissiin tulla näkeen niitä rahoja. Tavan ihmiset senkin maksaa lopulta, kun töpeksinyt pankki joutuu kiristään toimintoja kotimaan markkinoilla.
No kyllä jenkkipankit ne suurimmat tappiot ottavat. Toki Saksassa vähän jännitettiin, mutta vielä enemmän jännittävät nyt ne rapakon takana elelevät patriootit. Liputetaan vapaan kaupan puolesta ja nyt ollaan sitten Kiinan vanavedessä ruikuttamassa, kun se vapaa kaupankäynti ei olekaan niin kivaa.

Kyllä se kansakunta maksaa omista töppäyksistään. FDI-sijoituksilla voidaan toki kattaa osa, mutta yksityissektori tulee erottaa julkisesta sektorista. Tällä hetkellä julkinen sektori tuhlaa rahaa sotimalla ja yksityssektori kärsii siitä syntyvistä veloista. Henkilökohtaisesti koko maan voisi upottaa mereen, mutta valitettavasti globaali talous romahtaisi ja myös kaikki muut saisivat munilleen siitä.
bungle Re: USA:n rajaviranomaisille...
bungle, 9.5.2008 00:27:25
Pisteet: 0
Tällä hetkellä julkinen sektori tuhlaa rahaa sotimalla ja yksityssektori kärsii siitä syntyvistä veloista. Henkilökohtaisesti koko maan voisi upottaa mereen, mutta valitettavasti globaali talous romahtaisi ja myös kaikki muut saisivat munilleen siitä.
Oletko sitä mieltä, että julkisella sektorilla on jotain valtaa amerikassa (tai kansalla) - ts. sodat on julkisen sektorin päättämiä (vai pitäisikö kurkistaa pintaa syvemmälle)? Maat, jotka aloittavat sotia eivät "koskaan" ole sillä "hyvällä" puolella eivätkä niiden motiivit kestä päivänvaloa.

Mitä tulee globaalin talouden romahduttamiseen, niin se kyllä tapahtuu aina, kun valtaa pitävät niin haluavat (esim. 1900-luvun alun pörssiromahdukset). Romahduksilla vaan saadaan rahat taas kerran jaettua uudelleen pienemmälle porukalle ja muiden tekemän työn hedelmät poimittua.

Dollari on olemassa niin kauan kuin öljymaat sitovat öljynsä dollariin. Jos öljymaat sitovat kaikki öljynsä vaikkapa euroon, niin dollarilla ei sen jälkeen tee enää yhtään mitään (se menettää täydellisesti asemansa maailmanvaluuttana - aseet ovat tämän turvaamiseksi). Joku lähi-idän maahan tekikin näin http://archives.cnn.com/2000/WORLD/meast/10/30/ira... Kuinka lopulta kävikään? Vieläkö sieltä saa öljyä euroilla? Mikäs euroopan maa olikaan se amerikan kaveri? Siellä ei taideta kauheesti euroja käytellä.

Sotaakaan ei kannata edes yrittää voittaa. Tärkeintä on ylläpitää sitä. Ja mikäs vielä hienompaa näiden "valloittajien" mielestä kuin se, että valloitettavan maan ihmiset saadaan tappamaan toisensa. Ei tarvitse kuin vähän provosoida hankaluuksia väestöryhmien välille, niin loppu hoituukii itsestään.

Mutta onneksi tämä sama koneisto on tehnyt kaikkensa samalla viihdyttääkseen meitä sivustakatsojia, jotta asia ei juurikaan jaksa kiinnostaa tai se koetaan etäiseksi. Televisio kertoo meille "totuuden". Tai sitten emme välitä tietää totuutta - eikä se olisi edes hauskaakaan vai...
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
susi Re: USA:n rajaviranomaisille...
susi, 15.5.2008 01:58:10
Pisteet: 0
Oletko sitä mieltä, että julkisella sektorilla on jotain valtaa amerikassa (tai kansalla) - ts. sodat on julkisen sektorin päättämiä...
Kuulostaa pahasti siltä, että Zeitgeist-video on otettu hieman turhan vakavasti (sanomasi pointit mainitaan samassa aikajärjestyksessä kyseisessä videossa). Samaa mieltä olen, että sodan aloittajilla tuskin on kovinkaan puhtaita jauhoja pussissaan, mutta ei kaikkea muut seikat ovat hieman hataralla pohjalla. Zeitgeist tarjoaa mielenkiintoisia näkökulmia, mutta sekin pitää sisällään paljon epätäydellistä tai virheellisesti esitettyä tietoutta. Se tulisikin ottaa taas "vastapuolen" propaganda-videona. Erittäin mielenkiintoinen paketti tosin. Suosittelen katsomaan, jos ei joku ole sitä vielä nähnyt.

Itse asiassa kaikki kärsivät nykyisestä dollarin öljyyn sitomisesta. Dollarin heikko kurssi on osasyy öljyn kalliiseen hintaan. Vaikka USA saakin merkittäviä hyötyjä dollarin "kotimaisuudesta", on sen varjolla käytävä "öljysota" kuitenkin spekulaatiota. Irakin sodan painaessa dollarin kurssia alas, kulta ehditiin jo sitoa euroon vuonna 2005 eli mielenkiintoisia aikoja eletään dollarin suhteen.

USA:n maksutasealijäämät ja ulkomaanvelka ovat toki helpommin hoidettavissa, kun valuuttana on dollari, mutta edes tällä kotikenttäedulla Amerikalla tulee näillä näkymin olemaan melkoisia haasteita selviytyä tilanteesta kunnialla. Mikäli nykyinen kehitys jatkuu vielä pitkään, on pelkona dollarin uskottavuuden menetys, josta todennäköisesti seuraisi maailmanlaajuinen talouskriisi. Itse asiassa yhdeksi osasyyksi dollarin laskevaan kurssiin pidetään sen pikkuhiljaa menettämäänsä asemaa maailman reservivaluuttana (lisää wikissä: http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_dollar)...
Mike Steel Re: USA:n rajaviranomaisille...
Mike Steel, 9.5.2008 09:16:47
Pisteet: 0
ällä hetkellä julkinen sektori tuhlaa rahaa sotimalla ja yksityssektori kärsii siitä syntyvistä veloista.
- täytyy kuitenkin muistaa että suurin osa jenkkien aseistuksesta on peräisin omasta maasta, eli suuri osa tuosta hallituksen aseisiin laittamasta rahamäärästä pysyy omassa maassa ja työllistää porukkaa (eli osa rahasta tulee veroina yms takaisin).

Eihän se tietysti sodasta moraalisesti sen parempaa (tai huonompaa) tee.
"This was no boating accident!"
kilotavu Re: USA:n rajaviranomaisille...
kilotavu, 8.5.2008 10:50:23
Pisteet: 0
Kumpaa joku toisi demokratian ja ihmisoikeuksien kunnioituksen Yhdysvaltoihin!
Rousku Re: USA:n rajaviranomaisille...
Rousku, 7.5.2008 16:17:11
Pisteet: 0
Symantec aavisti aivan oikein. mm. Apple on julkaissut tiedoitteen jonka mukaan yhtiön työntekijöiden koneet tulee olla 'tyhjiä' Yhdysvaltojen rajaa ylittäessä suuntaan tai toiseen.