Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 16.2.2004

Vantaan Energia toi markkinoille langattoman Wivanet 128 -liittymän

Vantaan Energia on tuonut langattomien 512k- ja 1M-liittymien rinnalle Wivanet 128 -liittymän, joka on yhtiön mukaan 24,90 euron kuukausihinnallaan markkinoiden edullisin kiinteähintaliittymä ja haastaa valtaoperaattorien liityntätuotteet kautta linjan. Uutuusliittymää on aluksi saatavilla rajoitettu 2000 liittymän erä, jonka asemoiduttua markkinoilla arvioidaan tuotteen jatkotarve kerätyn kokemuksen valossa uudelleen , kertoo Wivanetin tuotepäällikkö Marko Heinsola Vantaan Energialta.

Vielä tällä hetkellä vallitsevassa markkinatilanteessa langattomat liittymämme mielletään helposti kilpailijoiksi markkinoiden valtavirtaa edustaville xDSL -liitymille, mutta tästähän ei ole alkuunkaan kysymys, valistaa Heinsola. "Palvelukonseptimme kyseenalaistaa koko 3G:n mielekkyyden, sillä kun WLAN-ominaisuuksin varustetut puhelinmallit tänä vuonna tulevat, markkinoilla muuttuu koko olemassa oleva matkapuhelinbusineksen liiketoimintamalli täysin. WLAN-verkkojen peittoalueilla on mahdollisuus käyttää puhepuolella VoIP-palveluita normaalien GSM-puhepalveluiden sijaan, jolloin ne välitetään WLAN-operaattorin verkossa matkapuhelinoperaattorin jäädessä nuolemaan näppejään", Heinsola kertoo.

Lue juttu oma, 16.2.2004 10:38. Lähde: Wivanet
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 19 uutta / 19 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Markkinoiden edullisin
Anonyymi kommentoija, 16.2.2004 12:25:20
Pisteet: 0
Meillä Mäntsälässä on kyllä vastaavanlainen liittymä ollut saatavilla 25e/kk pidemmän aikaa.

Ja väittäisin, että Suomen kattavin näin laaja wlan-verkko löytyy täältä. http://www.msoynet.com/
Re: Markkinoiden edullisin
Anonyymi kommentoija, 16.2.2004 17:19:44
Pisteet: 0
Meillä Mäntsälässä on kyllä vastaavanlainen liittymä ollut saatavilla 25e/kk pidemmän aikaa.

Suomicommunications:

http://www.suomicom.fi

nopeus 30 / 30 kbps – hinta 9 € / kk
nopeus 200 / 100 kbps – hinta 22 € / kk
Laajakaista-1 – nopeus 1000 / 500 kbps – hinta 25 € / kk Laajakaista-3 – nopeus 3000 / 500 kbps – hinta 149 € / kk
Re: Markkinoiden edullisin
Anonyymi kommentoija, 17.2.2004 23:39:23
Pisteet: 0
Meillä Mäntsälässä on kyllä vastaavanlainen liittymä ollut saatavilla 25e/kk pidemmän aikaa.
Samoin Raumalla, sähkön ostajille 24e/kk.
Ja väittäisin, että Suomen kattavin näin laaja wlan-verkko löytyy täältä. http://www.msoynet.com/
http://www.superstrada.com/yleiskartta.html täälläkin alkaa olla melkein koko kaupungin keskustan alue peitossa.
vaasassakin kaupunginkattava verkko
Anonyymi kommentoija, 16.2.2004 15:31:49
Pisteet: 0
www.netsafir.com
zeker Terveruloa edullinen laajakaista!
zeker, 16.2.2004 15:38:18
Pisteet: +1
Mielestäni juuri tälläisiä yhteyksiä tarvitaankin. On paljon ihmisiä joilla olisi käyttöä kiinteälle nettiyhteydelle, mutta käyttö on vain satunnaista (esimerkiksi laskujen maksua, uutisten lukua tms. vähän kaistaa kuluttavaa). Ei sellaisten ihmisten kannata maksaa sitä normaalia 50e:tä laajakaistasta, kun heille riittää varsin hyvin hitaampi yhteys joka on käytössä kuitenkin jatkuvasti eli aina tarvittaessa ilman kiusallisia ja ongelmallisia modeemiyhteyksiä.

25e:n hintaluokassa oleva yhteys (esim. 128) on sopiva monelle perheelle, jotka eivät käytä Internettiä päivittäin. Tämän hintaluokan yhteys tulee korvaamaan (toivottavasti) viimeinkin modeemit ja ISDN-yhteydet, joten jälleen katoaa yksi syy miksi kiinteää lankapuhelinta tarvittaisiin. Ainakin itse tulen suosittelenkin sellaisia ihmisiä joiden internetin ja puhelimen käyttö on vähäistä luopumaan kiiteästä puhelimesta ja ottamaan edullisen laajakaistan (esim. juuri tälläisen 128-nopeuksisen noin 25e hintaluokassa). Lankapuhelimen järkyttävien kk-maksujen ansiosta varmasti säästöäkin tulee näin kun luopuu kiiteästä puhelimesta.

WLAN-yhteyksien heikko puoli on vain kalliit hankintakustannukset, mutta toivottavasti tämä lisää operaattoreiden mielenkiintoa tarjota vastaavan hintaista tuotetta myös muilla tekniikoilla markkinoille (muallekkin kuin pääkaupunkiseudulle).

Jos tämän hintaluokan laajakaista tulisi vain tarjolle edes kaikkiin 30000< kaupunkeihin niin voisi sanoa että kyse ei ole vain paikallisesti ilmiöstä. Sillä nytkin tilanne on se, että ei tarvitse mennä kuin vajaat 400km pohjoiseen Helsingistä "kohtuullisen kokoiseen kaupunkiin" niin halvin kiiteä Internet-yhteys on käytännössä 49e/kk.
Re: Terveruloa edullinen laajakaista!
Anonyymi kommentoija, 16.2.2004 16:48:54
Pisteet: 0
Mielestäni juuri tälläisiä yhteyksiä tarvitaankin. On paljon ihmisiä joilla olisi käyttöä kiinteälle nettiyhteydelle, mutta käyttö on vain satunnaista (esimerkiksi laskujen maksua, uutisten lukua tms. vähän kaistaa kuluttavaa). Ei sellaisten ihmisten kannata maksaa sitä normaalia 50e:tä laajakaistasta, kun heille riittää varsin hyvin hitaampi yhteys joka on käytössä kuitenkin jatkuvasti eli aina tarvittaessa ilman kiusallisia ja ongelmallisia modeemiyhteyksiä.
Täytyy nyt mainita esim. HTV on ties kuinka pitkään tarjonnut 100 kbps yhteyttä 29e/kk hintaan.
25e:n hintaluokassa oleva yhteys (esim. 128) on sopiva monelle perheelle, jotka eivät käytä Internettiä päivittäin. Tämän hintaluokan yhteys tulee korvaamaan (toivottavasti) viimeinkin modeemit ja ISDN-yhteydet, joten jälleen katoaa yksi syy miksi kiinteää lankapuhelinta tarvittaisiin. Ainakin itse tulen suosittelenkin sellaisia ihmisiä joiden internetin ja puhelimen käyttö on vähäistä luopumaan kiiteästä puhelimesta ja ottamaan edullisen laajakaistan (esim. juuri tälläisen 128-nopeuksisen noin 25e hintaluokassa). Lankapuhelimen järkyttävien kk-maksujen ansiosta varmasti säästöäkin tulee näin kun luopuu kiiteästä puhelimesta.
Minusta tuo on kyllä vieläkin liikaa, toki hinnat on yli puolittunut niistä ajoista kun ensimmäiset liittymät tuli. Mutta siltikin, netti kun alkaa olemaan melko pakollinen esim. pankkiasioiden vuoksi. Toivottavasti nuo nyt laskisivat tuon kuluttaja-asiamiehen valituksen vuoksi.
WLAN-yhteyksien heikko puoli on vain kalliit hankintakustannukset, mutta toivottavasti tämä lisää operaattoreiden mielenkiintoa tarjota vastaavan hintaista tuotetta myös muilla tekniikoilla markkinoille (muallekkin kuin pääkaupunkiseudulle).
Ilmeisesti myös yhteyden laaduissa on eroa riippuen missä asut, kaveri haukkui yhteyden pystyyn kun nopeus heilui liikaa ja pätki.
zeker Re: Terveruloa edullinen laajakaista!
zeker, 16.2.2004 18:07:24
Pisteet: +1
Minusta tuo on kyllä vieläkin liikaa, toki hinnat on yli puolittunut niistä ajoista kun ensimmäiset liittymät tuli. Mutta siltikin, netti kun alkaa olemaan melko pakollinen esim. pankkiasioiden vuoksi. Toivottavasti nuo nyt laskisivat tuon kuluttaja-asiamiehen valituksen vuoksi.
Ainahan se olisi kiva jos tuote olisi vieläkin halvempi. Tällä hetkellä kuitenkin 25e on suuri kehitysaskel 49e/kk tuotteisiin verrattuna. Mutta luonnollinen hinta parin vuoden päästä vastaavalle yhtedelle mielestäni olisi 10-20e/kk johon pitäisi kaikilla nettiyhteyttä tarvitsevilla jo olla varaa. Toivottavasti hinta putoaa kuluttaja-asiamiehen toimien ansiosta jo lähitulevaisuudessa entisestäänkin.

WLAN-yhteyksien heikko puoli on vain kalliit hankintakustannukset, mutta toivottavasti tämä lisää operaattoreiden mielenkiintoa tarjota vastaavan hintaista tuotetta myös muilla tekniikoilla markkinoille (muallekkin kuin pääkaupunkiseudulle).
Ilmeisesti myös yhteyden laaduissa on eroa riippuen missä asut, kaveri haukkui yhteyden pystyyn kun nopeus heilui liikaa ja pätki.
Kai tärkeintä (=merkittävintä) on tukiaseman paikka suhteessa omaan asuinpaikkaan. Itsekkin kokeilin WLAN-yhteyttä kun tukiasemalle on matkaa 400m, mutta minkäänlaista yhteyttä en saanut koska asun erään kerrostalon katvealueella vaikka periaatteessa olen kantama-alueella (olisivat saaneet suunnitella tukiaseman paikan paremmin minun kannalta ajatellen)
Re: Terveruloa edullinen laajakaista!
Anonyymi kommentoija, 17.2.2004 00:28:39
Pisteet: 0
Mielestäni juuri tälläisiä yhteyksiä tarvitaankin. On paljon ihmisiä joilla olisi käyttöä kiinteälle nettiyhteydelle, mutta käyttö on vain satunnaista (esimerkiksi laskujen maksua, uutisten lukua tms. vähän kaistaa kuluttavaa).
Aivan. Lakkautin 512/512 -yhteyden n. kahden kuukauden käytön jälkeen. Linux ynnämuut tuli imutettua enkä todellakaan halua maksaa 48 euroa kuussa sähköpostin/uutisryhmän luvusta ja pienehköstä surffailusta. + nettipankki. Linuxit saa vaikka huuto.netistä, päivitykset sitten tulisivat tuollaisella 128 -yhteydellä mukavasti.
jjx onko jossain käytössä..
jjx, 16.2.2004 11:51:56
Pisteet: 0
Onko jossain käytössä esim. kokonaisen kaupungin kattava WLAN verkko, jossa voi soitella VoIP puheluita kannettavalla luurilla esim. taksissa istuessaan? Ymmärrän kyllä että kahvila-surfailuun WLAN on mitä mainioin. Mielestäni olisi kuitenkin typerä lähteä siitä oletuksesta, että liikkuville ihmisille tulee riittämään hamaan tulevaisuuteen nykyiset GSM nopeudet.

Ongelma on nähdäkseni siinä, että paikallinen langaton viestintäratkaisu on yleensä hyvin helppo rakentaa. Ihan eri juttu on sitten rakentaa järjestelmästä sellainen, että se a)skaalautuu koko kaupungin kattavaksi b)hanskaa useat tuhannet yhtäaikaiset yhteydet.
superhoe Tosiaankin
superhoe, 16.2.2004 10:52:23
Pisteet: 0
Joo, tosiaankin 'kyseenalaistaa 3g:n mielekkyyden'.

Käsittääkseni mobiilin viestinnän idea on se, että sitä voi käyttää laajoilla alueilla, 'missä tahansa'. Palataan asiaan sitten kun koko Suomi on WLAN-peiton piirissä..
--
Re: Tosiaankin
Anonyymi kommentoija, 16.2.2004 11:15:54
Pisteet: 0
Joo, tosiaankin 'kyseenalaistaa 3g:n mielekkyyden'. Käsittääkseni mobiilin viestinnän idea on se, että sitä voi käyttää laajoilla alueilla, 'missä tahansa'. Palataan asiaan sitten kun koko Suomi on WLAN-peiton piirissä..
Suurimmalle osalle riittää jos yhteys toimii esim. kaupungissa. Pk-seutu (miljoona asukasta + täällä vain töissä käyvät) saadaan peitettyä aika halvalla pelkällä wlanilla. Jossain harvaanasutuilla seuduilla voidaan käyttää muita tapoja. Epäilenpä maajussien halukkuutta maksaa lysti :).
feenix Re: Tosiaankin
feenix, 16.2.2004 11:09:53
Pisteet: 0
Joo, tosiaankin 'kyseenalaistaa 3g:n mielekkyyden'. Käsittääkseni mobiilin viestinnän idea on se, että sitä voi käyttää laajoilla alueilla, 'missä tahansa'. Palataan asiaan sitten kun koko Suomi on WLAN-peiton piirissä..
Tuossa juuri sanottiinkin, että WLAN-operaattorien alueella voi käyttää IP-verkkoja eikä kalliita GSM-verkkoja. Ei siinä väitetty GSM:n olevan turha.

Sen sijaan 3G:n mielekkyyttä voi oikeasti pohtia. Suurin käyttäjäryhmä mobiilille "laajakaistalle" sijaitsee juurikin alueilla, joissa WLAN-verkon toteutus yhteistyössä olisi aika helppoa. Ja paljon edullisempaa kuin yrittää säätää 3G:tä jne. Mutta näkee miten käy, ainahan nuo huonommat vaihtohedot voittavat.
Re: Tosiaankin
Anonyymi kommentoija, 16.2.2004 11:36:13
Pisteet: 0
WLAN-verkon toteutus yhteistyössä olisi aika helppoa. Ja paljon edullisempaa kuin yrittää säätää 3G:tä.
Eikös se Jippiikin aikoinaan oikein Arto Karilan johdolla ollut viemässä WLANia joka niemeen ja notkoon.

Taisi kuitenkin realismi iskeä tuulettimeen, kun nykyisin Saunalahti kauppaa vain piuhaa ja GSM:ää.
coppola Re: Tosiaankin
coppola, 17.2.2004 02:11:49
Pisteet: 0
WLAN-verkon toteutus yhteistyössä olisi aika helppoa. Ja paljon edullisempaa kuin yrittää säätää 3G:tä.
Eikös se Jippiikin aikoinaan oikein Arto Karilan johdolla ollut viemässä WLANia joka niemeen ja notkoon.
Taisi kuitenkin realismi iskeä tuulettimeen, kun nykyisin Saunalahti kauppaa vain piuhaa ja GSM:ää.
Näin taisi käydä.. Ainakin jos katsoo miten kavereilla tuo wlan toimii niin aika kaukana ollaan gsm verkon varmuudesta. Sama jos vertaa ladaa ferrariin.
Re: Tosiaankin
Anonyymi kommentoija, 16.2.2004 14:20:35
Pisteet: 0
Tuossa juuri sanottiinkin, että WLAN-operaattorien alueella voi käyttää IP-verkkoja eikä kalliita GSM-verkkoja. Ei siinä väitetty GSM:n olevan turha.
Kumma sitten ettei esim DECT->GSM roaming ottanut aikoinan tuulta alleen hypestä huolimatta, vaikka se oli paljon helpompaakin toteuttaa kuin vaihtaa pakettikytkentäinen puhe lennosta piirikytkentäiseen :) Now, kun on sentään trendikkäästä WLANista ja VOIPista kyse, niin pakkohan sen on menestyä....

Sen sijaan 3G:n mielekkyyttä voi oikeasti pohtia. Suurin käyttäjäryhmä mobiilille "laajakaistalle" sijaitsee juurikin alueilla, joissa WLAN-verkon toteutus yhteistyössä olisi aika helppoa. Ja paljon edullisempaa kuin yrittää säätää 3G:tä jne. Mutta näkee miten käy, ainahan nuo huonommat vaihtohedot voittavat.
Edullisuus ei ole kuitenkaan niin suoraviivainen juttu.. wlan-tukiasemia joutuu kuitenkin asentamaan paljon enemmän kuin 3g-tukiasemia, ainakaan jos haluaa yhtään sisätiloja kattaa. Ja sitten kun huomaa ettei sitä d-linkin tukiasemaa oikeasti voi käyttää, vaan tarviikin ciscoa että saa luotettavaa toimintaa ja huoltosopimuksia..

Ja loppupelistä kukaan ei takaa että mikään toimii 2.4Ghz taajudella, ja käyttäjiä vituttaa kun toimivuus on mitä on.
tahtoo tietää!!!
|pahvi|, 16.2.2004 11:50:21
Pisteet: 0
miten Wideband Code Division Multiple Access ja Wireles Local Area Network liittyy toisiinsa ja miten jompikumpi voi kyseenalaistaa toisensa mielekkyyden?
janilxx Re: tahtoo tietää!!!
janilxx, 16.2.2004 13:16:53
Pisteet: 0
miten Wideband Code Division Multiple Access ja Wireles Local Area Network liittyy toisiinsa ja miten jompikumpi voi kyseenalaistaa toisensa mielekkyyden?
Molempia käytetään tiedon lähettämiseen ja vastaanottamiseen ilman johtoja päätelaitteeseen.

Jos useampi kuin yksi asia tekee samoja asioita, voidaan kyseenalaistaa toisten tarpeellisuus.