Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Lauantai, 28.12.2002

Varkaille USA:n armeijan henkilöstön tietoja

Varkaat iskivät terveydenhoitopalveluja USA:n armeijalle tarjoavan TriWest Healthcare Alliancen tiloihin Phoenixissä 14. joulukuuta. Varkaat saivat saaliikseen tietokonelaitteistoa, joka sisältää noin 500 000 armeijan palvelukseen kuuluvan henkilön henkilötiedot osoitteineen.

TriWestin edustajan Jim Kassebaumin mukaan yrityksen tietoon ei vielä ole tullut yhtään tapausta, jossa anastettuja henkilötietoja olisi käytetty väärin hyväksi. Henkilötietojen lisäksi varkaiden käsiin saattoi päätyä myös luottokorttinumeroita.

Toimitujohtaja David J. McIntyre pitää mahdollisena, että laitteet anastettiin pelkästään niiden sisältämien tietojen vuoksi. Yhdysvaltojen puolustusministeriö ja FBI suorittavat yhdessä rikostutkimusta tapauksen johdosta.

Lue juttu oma, 28.12.2002 20:05. Lähde: nytimes.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 6 uutta / 6 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Akiro Kryptaus?
Akiro, 29.12.2002 02:23:43
Pisteet: +1
Tuosta sai sellaisen kuvan että tiedot eivät olleet kryptatussa muodossa. Pieni vainoharhaisuus ei ikinä ole pahasta, tuostakin olisi selvitty pienemmällä vaivalla jos teidot olisi vaivauduttu kryptaamaan jollain riittävän hankalasti murrettavalla algoritmillä.
Re: Kryptaus?
Anonyymi kommentoija, 29.12.2002 08:04:51
Pisteet: +1
Tuosta sai sellaisen kuvan että tiedot eivät olleet kryptatussa muodossa. Pieni vainoharhaisuus ei ikinä ole pahasta, tuostakin olisi selvitty pienemmällä vaivalla jos teidot olisi vaivauduttu kryptaamaan jollain riittävän hankalasti murrettavalla algoritmillä.
Eivät varmasti olleet salattuja nuo tiedot. En yhtään ihmettele, jos tiedot olisivat jotain aseisiin ja operaatioihin liittyviä olisi niillä ollut jokin turvaluokitus ja ne olisivat olleet ympärivuorokautisessa vartioinnissa jossain tukikohdassa. Eihän kellekään ole tullut mieleen että terveystietojen häviämisestä mitään vahinkoa olisi. Yllättävän kalliiksi tulee jos jokaista tiedonmurusta jonka paljastumisesta olisi harmia alettaisiin vartioimaan kuin valtionsalaisuuksia.

Niin, kai omatkin tiedostosi ovat kulkuvalvotussa tilassa irti verkosta ja riittävän fyysisen turvallisuuden takana? Ja jos eivät ole niin mieti olisiko sinulle mitään haittaa jos murtomies kävisi ja veisi koneesi ja pääsisi käsiksi tiedostoihisi. Harmittaisi luultavasti ainakin.
Re: Kryptaus?
Anonyymi kommentoija, 29.12.2002 17:55:55
Pisteet: +1
Niin, kai omatkin tiedostosi ovat kulkuvalvotussa tilassa irti verkosta
ja riittävän fyysisen turvallisuuden takana?
Minun henkilötietoni taitavat olla markkinamiesten vapaata kauppatavaraa, hämärämiehet voivat niitä hyödyntää korkeintaan siihen että käyvät kääntämässä uuden autoni.

Mutta armeijan ja viranomaisten henkilöstön tiedot ovat täällä turvallisessa Härmässäkin vähän toinen juttu. Joku saattaisi maksaa ison summan jos saisi kaikkien Hornet -lentäjien osoitetiedot, tai vaikka kaikkien esimiestason huumepoliisien kotiosoitteet.
Re: Kryptaus?
Anonyymi kommentoija, 31.12.2002 01:15:51
Pisteet: 0
Mutta armeijan ja viranomaisten henkilöstön tiedot ovat täällä turvallisessa Härmässäkin vähän toinen juttu. Joku saattaisi maksaa ison summan jos saisi kaikkien Hornet -lentäjien osoitetiedot, tai vaikka kaikkien esimiestason huumepoliisien kotiosoitteet.
Puolustusvoimat sekä ulkoistaa palvelujaan että yksityistä omaisuuttaan. Puolustusvoimien huolto- ja siivoustoimintaa ollaan siirtämässä tai sitä on jo osittain siirtynyt yksityisille yrityksille, ja terveydenhuolto on yksi selvityksen alla olevista toiminnoista. Joten älkää ihmetelkö, jos jotain vastaavaa tapahtuu tulevaisuudessa täällä Suomessakin.

Mutta kustannuksia pitää vaan jatkuvasti alentaa, kun veroja pitäisi laskea, vaikka niitä menoja riittää.
Re: Kryptaus?
Anonyymi kommentoija, 1.1.2003 07:13:13
Pisteet: 0
Mutta armeijan ja viranomaisten henkilöstön tiedot ovat täällä turvallisessa Härmässäkin vähän toinen juttu. Joku saattaisi maksaa ison summan jos saisi kaikkien Hornet -lentäjien osoitetiedot, tai vaikka kaikkien esimiestason huumepoliisien kotiosoitteet.
Silloin kun armeijan atk-osastoa näin palveluksessa ollessani, siellä oli yksi ja toimiva sääntö:

"Jos kone on netissä, se ei sisällä mitään armeijaan liittyvää tavaraa."

Tätä sääntöä noudatettiin sillä poikkeuksella, että mil.fi -osoitteeseen tulleet sähköpostit luettiin tuolla ainoalla netissä kiinni olevalla koneella (ja sinnekin tuli _käsittääkseni_ vain edustustilaisuuspostia).

Aika kovia ovat rosmot jos onnistuvat armeijan kasarmista sitten fyysisesti viemään noita laitteita. Enpä ollut öisin paikkalla, mutta _käsittääkseni_ siellä oli ympärivuorokautinen vartiointi kuitenkin.. SPOLletkin partioivat ihan koulutuksen vuoksi ympäri kasarmia valvomassa asiatonta liikettä..

Tämä tietenkin yksittäistapaus, mutta ainakin tuo nettisääntö oli selkeästi printattuna seinällä. Ja virallinen oli.
Re: Kryptaus?
Zemial, 29.12.2002 13:15:11
Pisteet: 0

Niin, kai omatkin tiedostosi ovat kulkuvalvotussa tilassa irti verkosta ja riittävän fyysisen turvallisuuden takana? Ja jos eivät ole niin mieti olisiko sinulle mitään haittaa jos murtomies kävisi ja veisi koneesi ja pääsisi käsiksi tiedostoihisi. Harmittaisi luultavasti ainakin.

Tällaista käytöstähän sitä kuulemma muutamat ihmiset harrastavat, tosin koneet ovat verkossa, fyysisesti piilossa ja levyt kryptattuina. Tässä ei tosin yleensä suojadutakkaan miltään random murtautujilta, vaan bsa:n/teoston/vastaavien katalilta juonilta ja heidän järjestämiltään kotietsinnöiltä.