Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 23.1.2007

Welhon asiakkaat tyytyväisiä

Welho on saanut parhaan arvion teleoperaattoreiden asiakkaiden tyytyväisyyttä mitanneessa EPSI Rating 2006 -tutkimuksessa. Valtakunnalliseen tutkimukseen Kyselyyn osallistui 250 satunnaisesti valittua Elisan, Finnetin, Soneran ja Welhon laajakaista-asiakasta, jotka edustavat kunkin yhtiön omaa asiakaskuntaa. Tutkimuksen tiedot kerättiin loppuvuodesta 2006 puhelinhaastatteluin.

Kansainvälinen EPSI Rating -tutkimus selvitti internet-operaattoreiden yksityisasiakkaiden tyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksessa keskeisessä roolissa on asiakastyytyväisyysindeksi, mutta lisäksi asiakkaat arvioivat myös mm. operaattorinsa julkista imagoa, toiminnan ja palvelun laatua sekä sitä, aikovatko he jatkossakin pysyä saman operaattorin asiakkaana. Vastaajia pyydettiin arvioimaan sitä laajakaistaoperaattoria, jota he käyttävät kotonaan. Welho nousi kaikilla osa-alueilla suurten kilpailijoidensa (Elisa, Sonera, Finnet) ohitse. Selkeästi korkeimman asiakastyytyväisyyden lisäksi Welholla on myös paras asiakasuskollisuus.

K2, 23.1.2007 13:23. Lähde: Welho
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 13 uutta / 13 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
hanska Nopeuksista
hanska, 24.1.2007 09:57:37
Pisteet: 0
Minusta tuntuu, että se laajakaistan nopeus on vain sen yhteyden viimeinen maili. Tuntuu kovin pöljälle, että vetäessä dataa 8 megaisella ADSL yhteydellä ftp.funet.fi:stä ja sunet.se:stä yhteysnopeus on suurinpiirtein sama kuin kilpailijan megainen parin kilometrin päässä.

Onhan siinä muitakin ominaisuuksia kuin tiedon siirtonopeus, mutta tuo vain on jäänyt häiritsemään. Liekö Soneran runko sitten täyttymässä vaiko mikä on. Tai FUNET ja SUNET kovin ruuhkaisia.

Hanska
Erehtyminen on inhimillistä, mutta täydelliseen sekoiluun tarvitaan tietokone
olmari Re: Nopeuksista
olmari, 29.1.2007 08:58:07
Pisteet: 0
Minusta tuntuu, että se laajakaistan nopeus on vain sen yhteyden viimeinen maili. Tuntuu kovin pöljälle, että vetäessä dataa 8 megaisella ADSL yhteydellä ftp.funet.fi:stä ja sunet.se:stä yhteysnopeus on suurinpiirtein sama kuin kilpailijan megainen parin kilometrin päässä. Onhan siinä muitakin ominaisuuksia kuin tiedon siirtonopeus, mutta tuo vain on jäänyt häiritsemään. Liekö Soneran runko sitten täyttymässä vaiko mikä on. Tai FUNET ja SUNET kovin ruuhkaisia.
Hanska
No sen verta täytyypi sanoa että täällä VLPn verkossa ainakin funetilta tulee 2400kt/s, letkun ollessa 24mbps, joten täällä ei ainakaan VLPn verkko liene tukossa, eikä sitten funetinkaan.
että näin..
rugueux, 23.1.2007 14:47:39
Pisteet: 0
Olin 2000-luvun alussa muutaman vuoden Welhon asiakas. Kaapelimodeemi oli nopea ja ongelmia oli todella harvoin. Muita palveluja en siinä vaiheessa tarvinnut, edes sähköpostilaatikko ei ollut heiltä käytössä. Vieläkin muistelen lämmöllä kyseistä yhteyttä.

Sen jälkeen on ollut Soneran ja Elisan ADSL-yhteys ja ongelmia oli reilusti enemmän. Lisäksi hinta on liittymän nopeuteen nähden selvästi korkeampi. Nykyisin käytössä on Saunalahden GPRS, josta on vähemmän pahaa sanottavaa kuin Soneran ja Elisan ADSL-yhteyksistä. GPRS on hidas, mutta se ei ole Saunalahden syy. Reilu vuoden aikana GPRS-yhteyden toimivuudessa on ollut vain yksi katkos ja hinta on mielestäni kohtuullinen 10e/kk.

Nopeampaa yhteyttä on kyllä ajoittain kova ikävä, mutta Suomi ei vain osaa.
--
Mihin on kadonnut perinteinen harakointi?
anger Re: että näin..
anger, 23.1.2007 23:45:06
Pisteet: 0
Itse olin Welhon asiakas noin 5 vuoden ajan ja itsellänikin jäi positiivinen maku yhteyksien toimivuudesta. Ainoastaan alkuvuosina satunnaisia katkoksia ilmeni, mutta nämä siis lähinnä ensimmäisen käyttövuoden aikana. Muuten nopeudet olivat hyvät ja yhteydet luotettavat.

Nykyään olen Soneran asiakas ja olen kyllä kaikkea muuta paitsi tyytyväinen. Turhan usein nettisurffailu katkeaa siihen että pitäisi webbilomakkeen kautta kirjautua uudelleen sisään ja katkoksia yhteyksissä on todella usein. Ja mikä uskomattominta, nämä katkokset tunnutaan todellakin hoitavan vain ja ainoastaan virka-aikoina. Tämä tarkoittaa siis sitä että jos yhteydet menevät poikki perjantai-iltana, joutuu kotona kärvistelemään ilman yhteyksiä maanantai-aamuun asti.

Pistää vaan ihmetyttämään että eikö Soneralla olla oikein ymmärretty että netti on aivan yhtä tärkeä nykyään kuin esim. puhelin?
Re: että näin..
101010, 24.1.2007 08:24:27
Pisteet: 0
että netti on aivan yhtä tärkeä nykyään kuin esim. puhelin?
En ole samaa mieltä. Puhelimella voit vain soittaa. Netin avulla voit soittaa ja tehdä muutakin -> netti on tärkeämpi.
Buzer Re: että näin..
Buzer, 24.1.2007 11:02:17
Pisteet: 0
että netti on aivan yhtä tärkeä nykyään kuin esim. puhelin?
En ole samaa mieltä. Puhelimella voit vain soittaa. Netin avulla voit soittaa ja tehdä muutakin -> netti on tärkeämpi.
Itse sanoisin, että puhelin on tärkeämpi (vielä). Nettillä harvemmin tilataan esim. ambulanssia liikenteessä.
feenix Re: että näin..
feenix, 24.1.2007 10:55:54
Pisteet: 0
Olin 2000-luvun alussa muutaman vuoden Welhon asiakas. Kaapelimodeemi oli nopea ja ongelmia oli todella harvoin. Muita palveluja en siinä vaiheessa tarvinnut, edes sähköpostilaatikko ei ollut heiltä käytössä. Vieläkin muistelen lämmöllä kyseistä yhteyttä.
Itse myöskin joitain vuosia sitten käyttelin Welhoa, ongelmia tuli siinä vaiheessa kun piti saada asentaja korjaamaan netti. Pätki jatkuvasti, yhteysnopeudet todella huonoja jne. Ei millään aspa lähettänyt asentajaa. Parin kuukauden valituksen jälkeen sitten asentaja tuli, katseli että heillä on talossa huonot signaalit (myös televisiokuva oli todella huono esim. SubTV:n osalta analogisena) ja sanoi että pitäisi heidän korjata (ei varmaan asentaja saisi moisia sanoa). Sitten vaihtoi vähän huoneistossa rasiaa ja viritteli ja sen jälkeen netti toimi. Televisiolle ei tapahtunut silti puolen vuoden jälkeenkään tuosta yhtään mitään vaikka siitä kyselin ja asentaja selvästi sanoi että heillä on vika koska kytkiessä signaalianalisaattori suoraan taloon tulevaan piuhaan näki että signaali on ihan sotkussa.

Sitten tapeltiin pari kuukautta laskuista kun en suostunut tietenkään maksamaan siltä ajalta kun netti ei toiminut kunnes lopulta hyvittivät nuo pari kuukautta.

Sen jälkeen on ollut Soneran ja Elisan ADSL-yhteys ja ongelmia oli reilusti enemmän. Lisäksi hinta on liittymän nopeuteen nähden selvästi korkeampi. Nykyisin käytössä on Saunalahden GPRS, josta on vähemmän pahaa sanottavaa kuin Soneran ja Elisan ADSL-yhteyksistä. GPRS on hidas, mutta se ei ole Saunalahden syy. Reilu vuoden aikana GPRS-yhteyden toimivuudessa on ollut vain yksi katkos ja hinta on mielestäni kohtuullinen 10e/kk.
Itse tilasin Elisan ADSL:n, asennus piti tulla päivänä X. Ilmoitin pari viikkoa ennen tuota Elisalle että pääsenkin asuntoon vasta päivän tuon jälkeen, että jos minun tarvitsee modeemi kytkeä tai muuten heidän pitää päästä sisään, voisiko asennusta siirtää parilla päivällä. Ei mitään vastausta, olisi kai pitänyt soittaa. Sitten päivänä X asentaja soittaa että pitäs päästä asentamaan. Sanoin että on ilmoitettu jo hyvissä ajoin että ei pääse ja että onko nyt oikeasti jotain tehtävää talossa. Siinä sitten katseli että okei, ylihuomenna onnistuu kyllä.

Menipä ylihuominen, soittelin Elisaan. Jooei täällä näy mitään, on se asentajalla auki mutta emmätiä mikä nyt maksaa ja asentajaa ei nyt saa kiinni jne jne. Ja tätä jatkui sitten viikon verran kunnes sanoin että jos ei tänään tulla saa olla koko homma. Asentaja sitten inisi ja selitteli että no ei tänään mutta ylihuomenna. Annoin olla ja tilasin Slahdelta, vaikka onkin sama firma.

Slahti ilmoitti "asennetaan päivänä Y", noin kuukausi eteenpäin. Odottelin kiltisti, päivä Y tuli ja katselin että eipä näy mitään eloa. Kokeilin toiseen pistokkeeseen ja hupsista, netti oli. Ja seuraavana päivänä tuli tekstiviesti että "tänään on asennettu." Parempi viesti myöhään kuin netti. Ja netti on toiminut oikein hyvin, ei mitään valittamista.

Ja Slahden Dataetu on kyllä pop. Tuona aikana kun odotteli ADSL:ää tuli käytettyä GPRSää kotona ja 3G:tä maailmalla, ennätys 4,5 gigaa 9 päivässä. Eikä mitään hidastuksia, rajoituksia, valituksia. Pop. Sen jälkeen on jäänytkin ~100 megaan kuussa liikenne.

(Ah mikä vuodatus :)
dustin Re: että näin..
dustin, 23.1.2007 16:42:01
Pisteet: 0
Sen jälkeen on ollut Soneran ja Elisan ADSL-yhteys ja ongelmia oli reilusti enemmän. Lisäksi hinta on liittymän nopeuteen nähden selvästi korkeampi. Nykyisin käytössä on Saunalahden GPRS, josta on vähemmän pahaa sanottavaa kuin Soneran ja Elisan ADSL-yhteyksistä. GPRS on hidas, mutta se ei ole Saunalahden syy. Reilu vuoden aikana GPRS-yhteyden toimivuudessa on ollut vain yksi katkos ja hinta on mielestäni kohtuullinen 10e/kk. Nopeampaa yhteyttä on kyllä ajoittain kova ikävä, mutta Suomi ei vain osaa.
Minulla on itselläni ollut vuodesta 2000 ADSL-yhteys. Silloin miniminopeus oli128Kbit/s kunnes tulevaisuudessa "laajakaistan" miniminopeudeksi määritteli Suomi huikeat 256Kbit/s joka on käytännössä ihan avuton yhdeys jos selaa vähänkin enempi nettiä. No jokatapauksessa, palataanpa aiheeseen eli tuolloin avausmaksut oli huikeat, yhteydet maksoivat hunajaa ja sitärataa. Tänä päivänä saa yhteyden ilman avausmaksua ja silloisella 128Kbit/s hinnalla saa nykyään 8Mbit/s yhteyden. Yhteysnopeuksia ovat operaattoreista melkein jokainen tuplanneet ainakin kahdesti, osa jopa 5 kertaa. Hinta on aina pysynyt samana joten miten niin Suomi ei osaa? Jos haluaa nopeampaa yhteyttä, pitää olla valmis maksamaan siitä.
// Dustin
Re: että näin..
rugueux, 23.1.2007 18:17:13
Pisteet: 0
Hinta on aina pysynyt samana joten miten niin Suomi ei osaa?
Käytössäni oli aikoinaan kaapelimodeemi, myöhemmin ADSL-yhteys ja nyt GPRS. Mistä tämä kertoo? Olen vaihtanut paikkakuntaa vuosien aikana useamman kerran. Asutuskeskuksien ulkopuolelle ei tarjota edelleenkään GPRS-yhteyttä nopeampaa yhteyttä. Maalla on elämää, käy vaikka katsomassa. Suomi ei osaa.
--
Mihin on kadonnut perinteinen harakointi?
Saltsa Re: että näin..
Saltsa, 23.1.2007 17:04:45
Pisteet: 0
Nopeampaa yhteyttä on kyllä ajoittain kova ikävä, mutta Suomi ei vain osaa.
Hinta on aina pysynyt samana joten miten niin Suomi ei osaa? Jos haluaa nopeampaa yhteyttä, pitää olla valmis maksamaan siitä.
Opiskelijakämppiin saa usein 10Mbps tai 100Mbps yhteyksiä (myös upload, joka jää ADSL:ssä johonki 1Mbps tienoille). Kyseisten yhteyksien hinnat ovat siinä alle 10e/kk. Kyllä on siis vielä varaa nopeutta nostaa, tosin ei nykyisillä puhelinlinjoilla, mutta esim. sonerahan on alkanut myymään 100Mbps yhteyksiä kohtuu halvalla taloihin, joihin tulee kuitu ja jossa on cat-5 yleiskaapelointi.

Ai niin, ja käsittääkseni ruotsissakin siirretään dataa jo 100Mbps vauhdilla. Kyseistä vauhtia tarvitsee, jos esimerkiksi halutaan välittää HDTV-kuvaa asiakkaille. Tosin siihen jo riittää melkein nykyiset adsl:t, mutta niissä se upload jää pieneksi.
TeknoHog Re: että näin..
TeknoHog, 24.1.2007 21:47:11
Pisteet: 0
Opiskelijakämppiin saa usein 10Mbps tai 100Mbps yhteyksiä (myös upload, joka jää ADSL:ssä johonki 1Mbps tienoille). Kyseisten yhteyksien hinnat ovat siinä alle 10e/kk. Kyllä on siis vielä varaa nopeutta nostaa, tosin ei nykyisillä puhelinlinjoilla, mutta esim. sonerahan on alkanut myymään 100Mbps yhteyksiä kohtuu halvalla taloihin, joihin tulee kuitu ja jossa on cat-5 yleiskaapelointi.
Noissa opiskelijayhteyksissä on yleensä aika tiukat kiintiöt FUNETin ulkopuoliselle liikenteelle. Esim. Jyväskylässä se on 1 GB päivässä, jokseenkin naurettava rajoitus yhteyden nopeuteen nähden, mutta ymmärrettävä koska ulkopuolinen liikenne maksaa. Mieluummin maksan ADSL:stä muutaman kympin kuussa, jos sitä kaistaa saa oikeasti käyttääkin.
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Re: että näin..
Wecci, 23.1.2007 17:17:06
Pisteet: 0
Tänä päivänä saa yhteyden ilman avausmaksua ja silloisella 128Kbit/s hinnalla saa nykyään 8Mbit/s yhteyden. Yhteysnopeuksia ovat operaattoreista melkein jokainen tuplanneet
ainakinkahdesti, osa jopa 5 kertaa.
Joo ovat tuplanneet mutta viimeisin tuplaus vain pääkaupungiseudulla, vituttaa koska sitä seuraava
tarjotaan Oulun seudullakin mutta jostain syystä ei tuplattu.

inta on aina pysynyt samana joten miten niin Suomi ei osaa? Jos haluaa nopeampaa yhteyttä, pitää olla valmis maksamaan siitä.
Vanhan aikaista ajattelua tuo nopeammasta maksettava enemmän.

Ei megaisellakaan mitään häävejä palveluita vielä välitetä joten joku 8/1 tai nopeampi halvemmaksi kuin 2/512Kb ajaisi käyttäjät noihin nopeampiin --> laajakaista palvelut saisivat todella asiakkaita.

Ja operaattorille ihan sama kumpi liittymä on käyttämättömänä 95% ajasta, 2/512Kbs vai 8/1Mbs.

Alle megaista ei minusta saisi kutsua laajakaistaksi ollenkaan, pikemminkin tynkäkaistaksi.

Ai niin eniten vituttaa soittaa noiden operaattorien asiakaspalveluihin. heidän kertomansa asiakaspalvelujen vasteajat on VITTUILUA, ikinä en ole alle 20 minuntin saanut ketään kiinni.
Potkaisivat pois ne nykyiset nysvääjät ja ulkoistaisivat intiaan tai kiinaan, ei se voi huonontua nykyisestä.
Rousku Welho
Rousku, 23.1.2007 18:54:54
Pisteet: 0