Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 6.2.2001

Tietokoneet aiheuttavat muistinmenetystä?

Japanissa sijaitsevan Hokkaidon yliopiston suorittaman tutkimuksen mukaan monet 20-30 vuotiaat tietokoneista riippuvaiset ihmiset kärsivät osittaisesta muistinmenetyksestä. Alustavaan tutkimukseen vastanneista 150 henkilöstä noin viidellätoista oli ongelmia muistaa nimiä, tapaamisia ja tekemiään muistiinpanoja jopa siinä määrin, että osa joutui luopumaan työstään. Tutkijoiden mukaan sähköiset muistiot ja tietokoneet johtavat ihmisten "käyttömuistin" heikentymiseen. Ilmiöstä kärsivillä ihmisillä on ongelmia erottaa tärkeä ja merkityksetön informaatio toisistaan. USA:ssa ja Britanniassa vastaavia tutkimuksia ei vielä ole tehty, mutta artikkelia varten haastattelut psykologit tunnustavat ongelman olemassaolon.

Lue juttu oma, 6.2.2001 00:29. Lähde: Sunday Times
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 12 uutta / 12 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
outoa
Anonyymi kommentoija, 6.2.2001 09:16:22
Pisteet: +1
mitähän minun piti kommentoida, unohdin.
kadonneen aivosolun metsästys...
Anonyymi kommentoija, 6.2.2001 09:50:25
Pisteet: 0
Joo, taitaa kyllä pitää paikkansa... mä saan ainakin kuulla unohtavani jatkuvasti asioita vaikka yritän niitä tuohon taskuvehkeeseen kasata..

Mitäs seuraavaksi? Perustetaan huippukalliita kursseja aivon harjoittamiseksi?
Re: kadonneen aivosolun metsästys...
Anonyymi kommentoija, 6.2.2001 10:21:45
Pisteet: 0
Joo, taitaa kyllä pitää paikkansa... mä saan ainakin kuulla unohtavani jatkuvasti asioita vaikka yritän niitä tuohon taskuvehkeeseen kasata..
Mukava kuulla, etten ole yksin saman ongelman kanssa. Minä olen yrittänyt vähentää kaikenlaissta asioiden muistiin laittamista, jos se vaikka auttaisi. Kokemukseni mukaan se on auttanut ainakin sen verran, että enään en ota turhaa stressiä asioista joita en muistnut tehdä. ;)
HANAAA ! // otsikko unohtu...
Anonyymi kommentoija, 6.2.2001 21:16:48
Pisteet: 0
mullakin on muistamisongelmia alkanut olemaan... ja olen vasta 18... huuhuuuh...

ehkäpä pitää mennä kesäks mökille, missä ei ole sähköjä, ja se on saari... (vankilalta kyllä toi nyt kuullostaa?¿)
ehkäpä muisti palautuu tuolla... ;)
Re: HANAAA ! // otsikko unohtu...
Lt. Kloner, 7.2.2001 10:55:33
Pisteet: 0

Ainakin koneet vaikuttanevat muistin niihin osiin, joissa kieliopin pitäisi majailla..

mullakin on muistamisongelmia alkanut olemaan... ja olen vasta 18... huuhuuuh... ehkäpä pitää mennä kesäks mökille, missä ei ole sähköjä, ja se on saari... (vankilalta kyllä toi nyt kuullostaa?¿)
ehkäpä muisti palautuu tuolla... ;)
m.o.t
bungle Re: HANAAA ! // otsikko unohtu...
bungle, 7.2.2001 12:42:21
Pisteet: 0
Ainakin koneet vaikuttanevat muistin niihin osiin, joissa kieliopin pitäisi majailla.
Niin kait. Ja alkoholikin tuntuu aina silloin tällöin vaikuttavan muistiin. Ehkä sitten, kun kieltolaki astuu uudestaan voimaan, niin kielletään myös tietokoneet, koska nehän nyt selvästi turmelevat ja veltostuttavat ihmisiä.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Justus Pullanmurut
Justus, 6.2.2001 12:37:26
Pisteet: +1
Tuo on ihan kuin akuankan juoni. Kaikki käyttävät koneita ja sitten kukaan ei enää viikon päästä muista yhtään mitään eikä osaa päättää mitään, pitää kysyä sitä koneelta.

Jos muistia mitataan sillä, kuinka monta puhelinnumeroa on opetellut, voi saada aika heikon tuloksen varsinkin kännykän käyttäjältä. Muistettavien asioiden määrä minusta vain kasvaa mitä enemmän käyttää koneita. Pitää muistaa missä mikäkin faili on ja miten tehtiin sekin juttu, sellaisia ihan pieniä asioita mitä ei huomaa muistavansa.

Piti vielä sanoa jotain mutta joku meni varastamaan vitsini tai sitten unohdin sen :-)
Memes don't exist. Tell your friends.
TeknoHog Aivojen vapautuminen muihin tehtaviin
TeknoHog, 7.2.2001 03:59:36
Pisteet: +1
Tastahan oli HeSan tiedeosastolla juttua, jonka mukaan muistinosittainen korvaaminen tietokoneilla voi olla hyvakin asia. Luova ajattelupaasee ihan eri vauhtiin, kun ei enaa tarvitse rasittaa aivojaopettelemalla ulkoa kaiken maailman Pähkinäsaaren rauhojen vuosilukuja(1323 ;-). Juttu loytyy sivulta http://www1.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?...
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Kareth Tietokoneet kaikkeen syypää
Kareth, 6.2.2001 11:50:14
Pisteet: 0
Tietokoneethan aiheuttaa kaikkea pahaa sairauksia, avioeroja,jne... Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Kyllä se on tietokoneiden vika kun mullakaan ei oo perjantaina rahaa.
PC. Lääke mätää omenaa vastaan
engine Re: Tietokoneet kaikkeen syypää
engine, 6.2.2001 16:03:55
Pisteet: +1
Tietokoneethan aiheuttaa kaikkea pahaa sairauksia, avioeroja,jne... Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Kyllä se on tietokoneiden vika kun mullakaan ei oo perjantaina rahaa.
Niin no, jos sähköiset muistiot ja tietokoneet johtavat ihmisten käyttömuistin heikentymiseen, eipä tuo mitään haittaa koska onhan meillä sähköiset muistiot ja tietokoneet johon ne muistettavat asiat voidaan tallettaa. Tietokoneissa on myöskin funktio joka ei ihmismuistissa ei aina toimi: hälyttäminen. Ei mene tapaamiset ohi, sillä tietokone muistuttaa vaikka ihminen nukkuisikin.
Kaikki mielipiteet, jotka esitän kirjallisesti tai suullisesti tällä tai millä hyvänsä julkisella keskustelualueella, ovat vain ja pelkästään omiani, eivätkä ne edusta minkään yrityksen, yhteisön, ryhmän tai muun yksityishenkilön ajatuksia tai periaatteita. Täten olen kirjoituksistani henkilökohtaisesti yksin vastuussa, jolloin niiden käyttö minuun liittyviä tahoja, kuten työnantajaani tai perhettäni vastaan, on ehdottomasti kielletty.
bungle Re: Tietokoneet kaikkeen syypää
bungle, 7.2.2001 12:51:00
Pisteet: 0
Niin no, jos sähköiset muistiot ja tietokoneet johtavat ihmisten käyttömuistin heikentymiseen, eipä tuo mitään haittaa koska onhan meillä sähköiset muistiot ja tietokoneet johon ne muistettavat asiat voidaan tallettaa...
Muuten ihan jees, mutta homman jujuhan olikin siinä, että ihmisistä tulee jatkuvasti riippuvaisempia erilaisista "muistia virkistävistä" laitteista ja apuvälineistä. Se, että kännykkä jää vahingossa himaan on monelle jo aika paha juttu. Niin muistuttavatko ne sun sähköiset ystäväsi omasta olemassa olostaan, ettet vain unohtaisi niitä tai vielä pahempaa hävittäisi niitä?

No kyllähän niille on paljonkin käyttöä, mutta ei mielestäni pitäisi kuvitella niitä minään muistin korvaajina. Se, että muistaa erilaisia asioita on vain hyväksi. Esim. jos joku kysyy sulta, että milloin se palaveri on voit sanoa muistista suoraan, että "12:30", kuin, että sanoisit "Odota vähän mä lataan ton muistiokalenterin ja selaan oikean päivänkohdalle... zZZzZzz... 12:30.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Torx Re: Tietokoneet kaikkeen syypää
Torx, 9.2.2001 01:27:25
Pisteet: 0
Tietokoneethan aiheuttaa kaikkea pahaa sairauksia, avioeroja,jne... Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Kyllä se on tietokoneiden vika kun mullakaan ei oo perjantaina rahaa.
Niin no, jos sähköiset muistiot ja tietokoneet johtavat ihmisten käyttömuistin heikentymiseen, eipä tuo mitään haittaa koska onhan meillä sähköiset muistiot ja tietokoneet johon ne muistettavat asiat voidaan tallettaa. Tietokoneissa on myöskin funktio joka ei ihmismuistissa ei aina toimi: hälyttäminen. Ei mene tapaamiset ohi, sillä tietokone muistuttaa vaikka ihminen nukkuisikin.
Ja kun tietokone tuhoutuu, niin muisti tuhoutuu... Kyllä ihmisellä pitää olla oma muisti! Olemme koko ajan yhä enemmän laitteiden varassa. Tästä tietokoneen aiheuttamasta dementiasta olen taas ihan toista mieltä, kyllä itse muistan yhtä sun toista, vaikka käytän koneita :)