Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 21.11.2001

Playboy-lehden palvelimelle murtauduttiin

Playboy-lehti on varoittanut asiakkaitaan, että sen palvelimella on käynyt luvaton tunkeutuja, joka on saanut käsiinsä asiakkaiden luottokorttitietoja. Lähes 50-vuotias miestenlehti lähetti asiakkailleen sähköpostiviestin, jossa se kertoi tunkeutujan päässeen käsiksi osaan Playboyn tietokonejärjestelmästä. Playboy ei kuitenkaan ilmoittanut, kuinka monen asiakkaan tietoja on päätynyt vääriin käsiin. Verkkopalvelun käyttäjiä kehotettiin tarkistamaan mahdolliset aiheettomat laskutukset luottokorttiyhtiöiltään. "Valitettavasti Playboy on yksi lukuisista korkean profiilin yrityksistä, jotka ovat joutuneet kiusallisen tietomurron kohteeksi," kommentoi Playboy.comin johtaja Larry Lux.

Tietomurto selvisi Playboylle, kun murtautujaksi esittäytynyt mies lähetti sähköpostia palvelun käyttäjille sunnuntai-iltana. Viestissään kräkkeri kertoi murtautuneensa Playboy.comiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 1998. Viisi Playboy.comin asiakasta kertoi News.com-uutispalvelulle saaneensa kräkkeriltä viestin, jossa oli heidän luottokorttinumeronsa ja sen voimassaoloaika.

Lue juttu K2, 21.11.2001 11:25. Lähde: News.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 16 uutta / 16 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
heh
Anonyymi kommentoija, 21.11.2001 12:03:23
Pisteet: +1
Ovat tainneet teini-hakkerit etsiä isojen poikien ronskeja kuvia... ;)

...

Ovat vain kovin harmittavaa luettavaa tällaiset uutiset. Jokainen tällainen tapaus lisää pelkoa ostaa jotakin Internetin kautta luottokortilla. Täytyy kyllä myöntää, että jos minulla itselläni olisi luottokortti, en varmasti itsekään uskaltaisi ostaa sillä Internetistä mitään. -Juuri tällaisten tapauksien takia.

Harmillista sinänsä, sillä luottokortti on kätevä väline, ja Internet-kaupankäynti on nopeaa, helppoa ja kohtuullisen vaivatonta.

Mieluummin minä tilaan jonkun tuotteen netistä kuin hyppään yleiseen kulkuneuvoon ja lähden sitä metsästämään. On tietysti paljon sellaisia tuotteita, jotka haluan nähdä fyysisesti ennen ostoa. Mutta tällaisissa tuotteissa käytänkin sitten ihan perinteistä ostos-menetelmää; kauppaan etsimään.

Eniten ostan Internetistä varmaankin tietokoneen osia, ohjelmia, CD VHS ja DVD-tuotteita sekä elektroniikkaa.
jemm Tietty toisarvoista tässä tapauksessa, mutta.. :)
jemm, 21.11.2001 20:50:30
Pisteet: +1
http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=www.play...

"The site www.playboy.com is running Netscape-Enterprise/3.6 SP3 on Solaris."
-Jemm
Datamike Tietoturvaa
Datamike, 21.11.2001 13:36:11
Pisteet: 0
Niin....
Kysehän on siitä että jos yritys pyytää sun luottokorttitietojasi niin sen tulisi myös taata ettei se joudu kolmannelle osapuolelle. Jos joutuu niin siitä voi rauhassa syyttää yritys, ja kuuluukin. Luottokortit on todella käteviä mutta ne on kanssa äärimmäisen vaarallisia. Itse en tee mitään kauppoja netissä, mutta tietoturvaa harrastan jonkin verran.
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
Re: Tietoturvaa
Anonyymi kommentoija, 21.11.2001 14:21:26
Pisteet: 0
Kysehän on siitä että jos yritys pyytää sun luottokorttitietojasi niin sen tulisi myös taata ettei se joudu kolmannelle osapuolelle.
Tottahan tuo on, mutta liiankin usein löytyy joku hakkerisälli joka murtautuu järjestelmään. Kaikin puolin hommahan on niin, että se minkä ihminen pystyy kehittämään, sen toinen ihminen pystyy murtamaan.

os joutuu niin siitä voi rauhassa syyttää yritys, ja kuuluukin. Luottokortit on todella käteviä mutta ne on kanssa äärimmäisen vaarallisia. Itse en tee mitään kauppoja netissä, mutta tietoturvaa harrastan jonkin verran.
Tietoturva on ollut ja tulee olemaan jatkuvasti pinnalla kelluva aihe. Kaikin puolin tietoturva on hankalaa, sillä monenlaista uhkaa riittää monesta suunnasta jatkuvasti. Eikä tietoturvasta enää tänäpäivänä voi puhua pelkästään tietokoneiden kohdalla...
Datamike Re: Tietoturvaa
Datamike, 22.11.2001 09:11:29
Pisteet: 0
Tottahan tuo on, mutta liiankin usein löytyy joku hakkerisälli joka murtautuu järjestelmään. Kaikin puolin hommahan on niin, että se minkä ihminen pystyy kehittämään, sen toinen ihminen pystyy murtamaan.
Niinpä, mutta koska kyse on mun luottokortistani, niin mä ainakin vaadin että ne tiedot pysyy salassa. Jos ei pysy, yritys voi muuttaa vaikka Timbuktuun mun puolestani.

Tietoturva on ollut ja tulee olemaan jatkuvasti pinnalla kelluva aihe. Kaikin puolin tietoturva on hankalaa, sillä monenlaista uhkaa riittää monesta suunnasta jatkuvasti. Eikä tietoturvasta enää tänäpäivänä voi puhua pelkästään tietokoneiden kohdalla...
Tämä pitää paikkansa. Se on aihe jossa riittää aina parantamisen varaa ja jossa pitää aina olla varpaillaan :)
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
Pineapple Re: Tietoturvaa
Pineapple, 21.11.2001 14:40:41
Pisteet: +1
Niin.... Kysehän on siitä että jos yritys pyytää sun luottokorttitietojasi niin sen tulisi myös taata ettei se joudu kolmannelle osapuolelle. Jos joutuu niin siitä voi rauhassa syyttää yritys, ja kuuluukin. Luottokortit on todella käteviä mutta ne on kanssa äärimmäisen vaarallisia.
Äärimmäisen vaarallisia tuskin ovat. Esimerkiksi visan ihmiset ottavat suoraa sinuun yhteyttä jos kortillasi yritetään tehdä isoja ostoksia epäilyttävistä paikoista. Korteille saa myös luottorajan, jolloin siltä ei voida veloittaa suuria summia.
Kannattaa myös käyttää omaa harkintaa hieman. En minäkään jokapaikkaan visani infoja antaisi - jos käyttää luotettavia paikkoja, on erittäin epätodennäköistä että korttisi tiedot joutuvat vääriin käsiin.

Itse en tee mitään kauppoja netissä, mutta tietoturvaa harrastan jonkin verran.
Miten tietoturvaa harrastetaan ? Kuulutko johonkin tietoturvakerhoon ?
Pineapple
Datamike Re: Tietoturvaa
Datamike, 22.11.2001 09:06:16
Pisteet: 0
Miten tietoturvaa harrastetaan?
Fiksusti ;)
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
KimmoKe Re: Tietoturvaa
KimmoKe, 21.11.2001 14:19:23
Pisteet: 0
anssa äärimmäisen vaarallisia. Itse en tee mitään kauppoja netissä, mutta tietoturvaa harrastan jonkin verran.
harrastat tietoturvaa? aivan tarpeetonta mun mielestä jännittää jotain nettiostosten tekemistä. itselleni on kaksi kertaa pärähtänyt ylimääräinen kymppitonnin lasku, ties mitä hotellihuoneita yms varailtu, mutta eipä liikaa häiritse, niistä kun ei tarvitse itse maksaa penniäkään. ja kotimaisten/lähimaiden postiennakkohan nyt on aivan riskitön juttu.

toinen asia tietysti jos ei tarvitse mitään mitä netissä myydään
Re: Tietoturvaa
Anonyymi kommentoija, 21.11.2001 14:28:04
Pisteet: +1
aivan tarpeetonta mun mielestä jännittää jotain nettiostosten tekemistä. itselleni on kaksi kertaa pärähtänyt ylimääräinen kymppitonnin lasku, ties mitä hotellihuoneita yms varailtu, mutta eipä liikaa häiritse, niistä kun ei tarvitse itse maksaa penniäkään.
Itse en pysty ottamaan asiaa ihan noin löysin rantein. Niin kauan kun olen köyhä perheellinen, vartioin tarkoin omaisuuttani, pennosiani ja luotto-asioitani...

a kotimaisten/lähimaiden postiennakkohan nyt on aivan riskitön juttu.
Postiennakolla voi kyllä tilata netistä aivan huoletta, mutta nyt puhutaankin luottokorteilla tapahtuvista ostoista.

toinen asia tietysti jos ei tarvitse mitään mitä netissä myydään
Lähes kaikkia tuotteita joita myydään netissä, myydään myös kaupoissa. Ei Internet-ostelu siis mitenkään pakollista tietenkään ole.
Se lienee enemmänkin tottumis- / mielipidekysymys. Jotkut ihmiset tykkää tunkea kauppaan kaikkien muitten sekaan penkomaan koreja ja hyllyjä, puhumattakaan jonottamisesta. internetissä tämä kaikki turha hikoilu ja hermojenkiristely jää pois.
KimmoKe Re: Tietoturvaa
KimmoKe, 21.11.2001 14:31:21
Pisteet: 0
Itse en pysty ottamaan asiaa ihan noin löysin rantein. Niin kauan kun olen köyhä perheellinen, vartioin tarkoin omaisuuttani, pennosiani ja luotto-asioitani...
onhan se kieltämättä hieman ärsyttävää olla pari päivää tili nollilla ennenkuin palautukset sinne tupsahtavat, mutta muuta ongelmaa niistä ei ole ollut.
Re: Tietoturvaa
Anonyymi kommentoija, 21.11.2001 14:39:10
Pisteet: 0
onhan se kieltämättä hieman ärsyttävää olla pari päivää tili nollilla ennenkuin palautukset sinne tupsahtavat, mutta muuta ongelmaa niistä ei ole ollut.
Itse en haluaisi edes ajatella tilannetta jossa joutuisin miettimään tällaisia turhia lisämurheita kaiken työkiireen ja paineen keskellä. Ei sitä nyt oikein mielestäni voi ottaa ihan noin kevyesti, jos esim 10 000mk katoaa tililtä rahaa.
jii Re: Tietoturvaa
jii, 21.11.2001 15:46:39
Pisteet: 0
Itse en haluaisi edes ajatella tilannetta jossa joutuisin miettimään tällaisia turhia lisämurheita kaiken työkiireen ja paineen keskellä. Ei sitä nyt oikein mielestäni voi ottaa ihan noin kevyesti, jos esim 10 000mk katoaa tililtä rahaa.
Eipä taida teillä olla Visaa lainkaan kun kulut putoaa suoraan tililtä?

Luottokuntahan laskuttaa kerran kuukaudessa noi Visa-ostokset jossa on erittely kaikesta. Sit ku huomaa että on vääriä ostoksia, tekee vaan sinne kirjallisen ilmoituksen ja homma on hoidettu.

Tietysti epämiellyttäväähän toi on mutta olen ihan samaa mieltä KimmoKe:n kanssa..
KimmoKe Re: Tietoturvaa
KimmoKe, 22.11.2001 09:29:07
Pisteet: 0
Eipä taida teillä olla Visaa lainkaan kun kulut putoaa suoraan tililtä?
Suoraveloitussopimus, eli fyrkat ehtii häviämään ennenkuin erittelyn ehtii lukemaan. Tietysti jos maksaisi aina manuaalisesti laskun niin rahat eivät edes ehtisi katoamaan tililtä. Puhelinsoitto ja faksi jossa listattu erittelystä ostokset joita ei tunnista omakseen, niin tilanne on hoidossa.
Re: Tietoturvaa
Anonyymi kommentoija, 22.11.2001 11:54:44
Pisteet: 0

Suoraveloitussopimus, eli fyrkat ehtii häviämään ennenkuin erittelyn ehtii lukemaan. Tietysti jos maksaisi aina manuaalisesti laskun niin rahat eivät edes ehtisi katoamaan tililtä. Puhelinsoitto ja faksi jossa listattu erittelystä ostokset joita ei tunnista omakseen, niin tilanne on hoidossa.
Suoravelotuksesta tulee lasku aina ennen velotusta myös Visalla.
Suurin ongelma tuosta tulee jos on reissussa ja joku muu ylittänyt korttis luottorajan --> pitäs hotelli maksaa
Datamike Re: Tietoturvaa
Datamike, 22.11.2001 09:17:49
Pisteet: +1
harrastat tietoturvaa? aivan tarpeetonta mun mielestä jännittää jotain nettiostosten tekemistä. itselleni on kaksi kertaa pärähtänyt ylimääräinen kymppitonnin lasku, ties mitä hotellihuoneita yms varailtu, mutta eipä liikaa häiritse, niistä kun ei tarvitse itse maksaa penniäkään. ja kotimaisten/lähimaiden postiennakkohan nyt on aivan riskitön juttu.
Postiennakko on turvallista, ja sieltä ostankin. Mutta jos yritys suhtautuu asiaan yhtä rennosti kuin sinä niin se saa kyllä hankkia asiakkaansa muualta. Kyse ei ole siitä että saako rahansa takaisin vai ei, vaan kyse on ihan puhtaasta periaatteesta. Jos hyväksytään että erillaiset pc nikkarit saa rauhassa pölliä sun luottokorttitietosi, korvattiin se sit tai ei, niin se on sit jo ihan sama että jakaako sitä numeroa sitten vaikka kadulla.
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
KimmoKe Re: Tietoturvaa
KimmoKe, 22.11.2001 09:43:24
Pisteet: +1
yse ei ole siitä että saako rahansa takaisin vai ei, vaan kyse on ihan puhtaasta periaatteesta. Jos hyväksytään että erillaiset pc nikkarit saa rauhassa pölliä sun luottokorttitietosi, korvattiin se sit tai ei, niin se on sit jo ihan sama että jakaako sitä numeroa sitten vaikka kadulla.
Niin on. Ei siinä omat rahat mene, joten ihan sama. Suomessa ainakin kauppias ottaa vastuun mikäli ilman allekirjoitusta myy, en tiedä meneekö ne kauppojen vai visan piikkiin globaalisti. Ennenvanhaan (ja todennäköisesti vieläkin) jengi jännitti sosiaaliturvatunnuksensa kertomista missään kaavakkeissa. Tilinumeron antamistakin jotkut harkitsee useampaan kertaan. Ja noita tietoja ei oikein mihinkään vääryyteen edes uskoakseni voi käytellä, jollei sitten epäile jonkun mafioson pistävän tilillesi huumerahaa ja joudut tutkintaan.

Mun mielestä turha tietoturvavouhotus yksityishenkilöiden taholta on lähinnä jotain tekemisen puutetta, pätemisen tarvetta tai muuta lahkotoimintaa ihmisille jotka eivät vaan yksinkertaisesti löydä muista päivittäisasioista enää tarpeeksi jännitystä vaan maustavat sitä kummitusjutuilla hakkereista jotka murtautuu järjestelmiin suorastaan vainoten juuri omaa luottokorttinumeroa. Mahtavatkohan nämä ihmiset maksaa pankkikortilla kaupoissa? Niissähän myyjä näkee luottokorttinumerosi ja sulkeutumispäivän. Höylämallisten vehkeiden kuitteihinkin ne jäävät.