Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 19.12.2001

Turun kaupungin teettämä Linux-loppuraportti valmistui

Turun kaupungin ensimmäinen selvitys OpenOffice.org -työasemaohjelmiston ja Linux -käyttöjärjestelmän soveltuvuudesta Turun kaupungin työasemastandardiksi on valmistunut. Raportissa ehdotetaan toimistojärjestelmän kohdalla siirtymistä OpenOffice-ohjelmistoon vuoden 2003 loppuun mennessä. Microsoftin Office-tuoteperhe saa raportissa kehuja monipuolisista ominaisuuksistaan, mutta kunnan näkökulmasta sen käyttäminen käy liian kalliiksi. Pitkän aikavälin tavoitteena raportti mainitsee siirtymisen Linux-käyttöjärjestelmän käyttöön työasemissa.

Syksyn aikana tehty selvitystyö antaa aihetta tarkempiin tutkimuksiin, ennen kuin kaupunki tekee päätöksiä työasemaohjelmiston ja käyttöjärjestelmän muuttamisesta. Seuraavaksi tutkitaan toimivuutta pidemmällä aikavälillä. Kaupunki selvittää myös, miten laajasti OpenOffice ja Linux -ohjelmistoja otetaan käyttöön muualla Suomessa ja Euroopassa. Seuraavan kerran asiaa käsitellään Turun kaupungin hallintoelimissä keväällä 2002. Loppuraportti on kokonaisuudessaan luettavissa Turun kaupungin verkkosivuilla.

Lue juttu oma, 19.12.2001 17:39. Lähde: Turun kaupunki
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 28 uutta / 28 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
hmmm..
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 17:47:27
Pisteet: 0
aupunki selvittää myös, miten laajasti OpenOffice ja Linux -ohjelmistoja otetaan käyttöön muualla Suomessa ja Euroopassa.
Mitä merkistystä sillä on, käytetäänkö sitä muualla. Olkoon Turku (Suomi) ensimmäinen joka haistattaa pitkät Microsoft monopolille!!
Re: hmmm..
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 17:50:15
Pisteet: +1
Näyttää Vaasa päätyneen päinvastaiseen tulokseen. Ketä uskoa, Gartneria vai Turkua?
http://www.digitoday.fi/digi98fi.nsf/pub/dd2001121...
Re: hmmm..
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 18:41:13
Pisteet: 0
Näyttää Vaasa päätyneen päinvastaiseen tulokseen. Ketä uskoa, Gartneria vai Turkua? http://www.digitoday.fi/digi98fi.nsf/pub/dd2001121...
Gartner on aina ennenkin ennustanut tai tutkinut ja päätynyt siihen lopputulokseen, mikä on ollut rahoittajalle mieleinen. Gartner Group on ihan höpö paikka.
Re: hmmm..
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 19:34:54
Pisteet: 0
Gartner on aina ennenkin ennustanut tai tutkinut ja päätynyt siihen lopputulokseen, mikä on ollut rahoittajalle mieleinen.
Kyllä Gartner on kelvannut lähteeksi kun tutkimustulokset ovat olleet linuxin kannalta positiivisia mutta aina kun tulee hiemankin negatiivista tutkimustulosta niin johan taas raha puhuu ja Gartner on vain Microsoftin pr-pulju...
Re: hmmm..
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 21:18:08
Pisteet: 0
Gartner on aina ennenkin ennustanut tai tutkinut ja päätynyt siihen lopputulokseen, mikä on ollut rahoittajalle mieleinen.
Kyllä Gartner on kelvannut lähteeksi kun tutkimustulokset ovat olleet linuxin kannalta positiivisia mutta aina kun tulee hiemankin negatiivista tutkimustulosta niin johan taas raha puhuu ja Gartner on vain Microsoftin pr-pulju...
No heitäppäs joku Gartner:in tutkimus linuxista?
Re: hmmm..
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 22:36:10
Pisteet: 0
Kyllä Gartner on kelvannut lähteeksi kun tutkimustulokset ovat olleet linuxin kannalta positiivisia mutta aina kun tulee hiemankin negatiivista tutkimustulosta niin johan taas raha puhuu ja Gartner on vain Microsoftin pr-pulju...
No heitäppäs joku Gartner:in tutkimus
linuxista?

Kommentoija varmaan viittasi Gartnerin raporttiin, jossa suositeltiin iPlanetin tai Apachen käyttämistä IIS:n sijaan.

Apachehan ei ole lainkaan sama asia kuin Linux, mutta kun ne molemmat symboloivat samaa asiaa - vapaan softan toimivuutta/luotettavuutta - ne monesti rinnastetaan.
Re: hmmm..
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 20:48:12
Pisteet: 0
Näyttää Vaasa päätyneen päinvastaiseen tulokseen. Ketä uskoa, Gartneria vai Turkua?
Gartner Group on ihan höpö paikka.

Joillekin näyttää olevan vaikeata käsittää, ettei linux ole välttämättä paras ratkaisu joka paikkaan.

Itsekin käyttäisin linuxia, jos vaan sille löytyisi kaikki ohjelmat joita tarvitsen. Toki monille ohjelmille löytyisi korvaavat linux-versiot, muttei kuitenkaan kaikkiin. Sama tilanne taitaa olla kyseessä Vaasassa ja siitä syntyy kaupungille lisäkustannuksia.

Säästyisivät ainakin ohjelmiin ja käyttikseen kuluneet rahat, mutta kun ei...
Re: hmmm..
Pekka, 19.12.2001 19:54:09
Pisteet: +1
aupunki selvittää myös, miten laajasti OpenOffice ja Linux -ohjelmistoja otetaan käyttöön muualla Suomessa ja Euroopassa.
Mitä merkistystä sillä on, käytetäänkö sitä muualla.
Avaruus 2001 -messuilla (~2kk sitten) oli yhdessä koneessa Linux asennettuna ja siinä jonkun ohjelman avulla oli kartoitettu aurinkotuulen tuloa maapallolle. Esitelmöinnin jälkeen kysäisin tekevätkö he aina ohjelmat Linux-pohjalle. Kuulemma kyllä.

Ei jäänyt mieleen mikä järjestö/mikälie oli tehnyt tutkimuksen, mutta kuulemma käyttävät Linuxia aina kuin vain mahdollista. Seurauksena on epäyhteensopivuus muiden maiden tutkijaryhmien (mm. NASAn) kanssa. Tässä vaiheessa viereisen pöydän esitelmöijä yhtyi keskusteluun ja alkoi myös valittaa .doc-tiedostoista, joita tulee mm. ESAlta, NASAlta, jne., ja aina heidän pitää muistuttaa, että lähettäisivät tiedostot lukukelpoisemmassa muodossa (Linuxissa kun kyseisten tiedostojen avaaminen on hieman ongelmallista).

Eli on tuossa Linuxin tukemisessa vähän enemmänkin harkittavaa kuin se, että vastustaako Microsoftia vai ei.
äölk Re: hmmm..
äölk, 19.12.2001 20:12:59
Pisteet: 0
Tässä vaiheessa viereisen pöydän esitelmöijä yhtyi keskusteluun ja alkoi myös valittaa .doc-tiedostoista, joita tulee mm. ESAlta, NASAlta, jne., ja aina heidän pitää muistuttaa, että lähettäisivät tiedostot lukukelpoisemmassa muodossa
Wröd-pelleille voidaan aina kostona lähettää .dvi:tä. Menee suurimmalla osasta heitäkin yhtälailla sormi suuhun sen kanssa kuin ei-Windows/MAC käyttäjien yrittäessä aukaista .docia. Ellei sitten joku ole keksinyt LaTeXia koneeseen asentaa.
Joo, mutta...
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 20:24:02
Pisteet: 0
M$ ei itse näe metsää puilta.
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 21:59:06
Pisteet: 0
Kun micro$soft kertoi että kunta säästää kayttämällä heidän tuotteitaan kun taas linux tuottaa paljon ylläpitokustannuksia paikallisesti. Tässä mikro$oft ei nimenomaan huomioi sitä että jos kustannuksia lisätään helpdesk ja sovellusten yhteensovittamiseen niin se tarkoittaa että nuo rahat pysyvät pääsääntöisesti suomessa eivätkä vitaa amerikkaan bill gatesille ja niin ollen ovat hyödyksi suomen kansalle paljon enemmän kuin Billin sonnat.
raportista
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 22:12:16
Pisteet: +1
Eikös tuohon raporttiin käytetty yli 300 kilomarkkaa? Näyttää lähinnä yhdessä illassa väsätyltä tekeleeltä:

"Muutenkin Linuxissa ohjelmat on suotavaa asentaa käyttäjän omalla tunnuksella."
Täh?

Jäi vähän sellainen maku suuhun, että raportin kirjoittajilla oli ennestään kokemusta vain Windows-koneista ja Redhatin asennuksen jälkeen olisivat vain klikanneet kymmenen kertaa OK:ta ja kun jokin ei oletuksena toiminut, niin se on lueteltu haittana raportissa

Mutta muutenhan tämä vaikuttaa erinomaiselta, kuhan nyt Turku ei vaan ampuisi itseään jalkaan, vaan tutkisivat asiaa hieman enemmän, eivätkä menisi heti hutkimaan.

Mielenkiinnolla jään odottelemaan keväällä ilmestyviä raportteja.
jättilasku
Anonyymi kommentoija, 20.12.2001 03:25:42
Pisteet: +1
Turun tekemä tutkimus on selvästi jakanut mielipiteet kahtia. Omasta mielestäni tutkimus oli riittävän tarkka kun miettii sen kohderyhmää. Kohderyhmänä on mitä ilmeisemmin unix-ummikot rahakirstun vartijat, jotka eivät Linuxista ole tätä ennen juuri tienneet.

Tutkimuksen hinta on huikea ottaen huomioon, että tutkimuksen teki oma ATK-osasto eikä ulkopuolinen taho. Tutkimuksen aiheutti kuitenkin laskelma Microsoftin uuden lisenssipolitiikan tuomasta lisälaskusta http://www.tietoviikko.fi/doris/doriswww.dll?dpubl... kunnalle, joten tutkimuksen rahallinen arvo on tähän verrattuna suhteellisen sopiva.

Microsoftin kritiikki koskien Openoffice.orgin vajaavaisuutta on aiheellinen. Mutta kun ohjelma kehittyisi edes Office97:n tasolle, niin yritykset tulevat harkitsemaan yhä vakavammin Linuxin puolelle siirtymistä. Odotankin innolla koska Microsoft liittää käyttöjärjestelmiinsä Office-paketin vakio-osana, kuten se teki muutama vuosi sitten IE:lle :)
anger Re: jättilasku
anger, 23.12.2001 00:27:52
Pisteet: 0
Turun tekemä tutkimus on selvästi jakanut mielipiteet kahtia. Omasta mielestäni tutkimus oli riittävän tarkka kun miettii sen kohderyhmää. Kohderyhmänä on mitä ilmeisemmin unix-ummikot rahakirstun vartijat, jotka
eivät Linuxista ole tätä ennen juuri tienneet.

Ainoa tapahan saada luotettavaa tietoa siitä, miten Linuxin käyttö onnistuu kaupungin työntekijöiltä on tietenkin se, että pistetään porukka käyttämään Linuxia.

Itselläni tälläistä testitulosta on tarjolla omista perheenjäsenistäni, kun jätin vanhan Linux-koneeni muuton yhteydessä vanhemmilleni kirjoituskoneeksi. Lopputulos on se, että yhtä hyvin/huonosti he näyttävät osaavan käyttää tätä konetta, kuin jotain Windows-konettakin.

Moni kaverikin on itse asiassa ollut todella hämmästynyt, että Linux ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole niin erilainen ulkonäöltään kuin Windows, kun ovat käydessään huomanneet, että näytöltä puuttuu Windows-logo.

Tietenkin tämä kaikki koskee vain itse käyttöjärjestelmää. Ohjelmathan ovat se asia, joka ratkaisee.

Microsoftin kritiikki koskien Openoffice.orgin vajaavaisuutta on aiheellinen. Mutta kun ohjelma kehittyisi edes Office97:n tasolle, niin yritykset tulevat harkitsemaan yhä vakavammin Linuxin puolelle siirtymistä.
Onhan OpenOfficessa tietenkin puutteita. Aivan täydellisesti se ei avaa edelleenkään .doc-tiedostoja ja jonkun verran siitä puuttuu ominaisuuksia, mitä Wordissa ja Excelissä on. Toisaalta mitä minä olen huomannut, niin tavallisen tekstin kirjoittamiseen OO on riittävän hyvä ja siinä ei ole edes yhteensopivuusongelmia. Itse asiassa OO toimii jopa paremmin siinä mielessä, että se ei sählää tekstin muotoilun kanssa ja ennen kaikkea se ei kaatuile, kuten MS:n vastine.

Toinen kiva ohjelma on LyX, jonka juuri löysin. Vähän testailtuani olen jo tullut siihen tulokseen, että jatkossa kirjoitan kaikki selkkarini tällä mainiolla ohjelmalla. Ainoa huono puoli tässä on, että sillä tehtyjä dokumentteja ei pysty editoimaan Windowsissa (no joo, pystyy tietty jos asentaa ohjelman toisen koneelle tai editoi tekstieditorilla tallennetta), mutta kun tallentaa tuloksen pdf:ksi, niin Acrobat Readerilla saa luettua ja tulostettua tuotoksensa.
Kiittämättömyys...
Anonyymi kommentoija, 20.12.2001 12:19:25
Pisteet: 0
No joo, nyt sitten kun vihdoin on saatu Linuxia eteenpäin niin alkaa fanaatikkojen lässytys... Viimekuun lj:ssä oli asiaa käsittelevä artikkeli otsikolla "It's not your linux anymore"......
loppuraportti
Anonyymi kommentoija, 20.12.2001 23:25:25
Pisteet: 0
dmn Message from the dark side
dmn, 19.12.2001 18:55:15
Pisteet: +1
http://www.microsoft.com/finland/pr/2001/12-01/tur...
--
Schönke daan, kiitokset humpasta!
Djadja-P Re: Message from the dark side
Djadja-P, 19.12.2001 19:07:23
Pisteet: +1
"Me koemme olevamme osa yhteiskuntaa ja kannamme vastuumme talouden ongelmien kanssa kamppailevista kunnista" (vapaa siteeraus, kun kieriskeltyäni aikani lattialla vatsaani pidellen ehdin unohtaa tarkan sanamuodon).
--
Ammutaanhan navetassakin!
Re: Message from the dark side
Anonyymi kommentoija, 19.12.2001 19:22:53
Pisteet: +1
Suoraan Microsoftin sivulta:

"Me Microsoftissa koemme, että olemme ohjelmistojemme laajan käytön kautta osa suomalaista yhteiskuntaa ja haluamme kantaa vastuumme sen mukaisesti."
Minkä vastuun?

"Siksi toivomme, että kykenemme auttamaan myös kuntatalouden ongelmien kanssa painiskelevia päättäjiä löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut. Se vaatii Turun selvitystä laajempaa ymmärrystä.".
Microsoft tuntuu auttavan päättäjiä siirtymään Linuxiin (Ei mikään huono asia).
Myönnän kyllä, että Turun selvitys olisi voinut olla paljon laajempi.

Luulisi tyhmemmänkin osaavan miettiä mikä on halvin vaihtoehto. Onhan linuxiin siirtymisessä varmasti isot aloituskustannukset (kouluta ihmisiä uudestaan, käännä entiset windows "erikois"-ohjelmat linukkaan jne.), mutta luulisin, että pitkällä aikavälillä kunta säästää varmasti enemmän kuin käytettäessa Windowsia ja Officea.

(Antaakaa anteeksi kirotus vihereet)
Re: Message from the dark side
Anonyymi kommentoija, 20.12.2001 08:40:42
Pisteet: 0
Suoraan Microsoftin sivulta: "Me Microsoftissa koemme, että olemme ohjelmistojemme laajan käytön kautta osa suomalaista yhteiskuntaa ja haluamme kantaa vastuumme sen mukaisesti."
Minkä vastuun?
Niinpä. Eikö Sektorissakin juuri ollut juttua siitä kuinka ohjelmiston toimittaja ei takaa mitään eikä ole vastuussa mistään.
heko Re: Message from the dark side
heko, 20.12.2001 23:33:57
Pisteet: +1
Oewoe.

"Teidän tutkimus on ihan huono mutta meidän on paljon parempi ja se vielä tukeekin meitä". Linkin takaa (Vaasa-tutkimus) löytyy sitten kertomus siitä kuinka paljon parempi ja halvempi Microsoft on. Ei viitettä tutkimustavasta, otoksesta, päämääristä, hypoteeseista, jne. Voi elämän kevät.

Ai, sori. "Laskenta tehtiin markkinatutkimuslaitos Gartner Groupin kehittämän laskentamallin avulla." Okei. Microsoft on siis parempi koska sitä on tutkittu Gartnerin laskentamallilla (sehän ei tietenkään kiinnostaisi, mikä Gartnerin malleista se on, millainen se on, saati mistä sen löytää).

Itse tutkimuksesta en voi sanoa kun en ole sitä nähnyt mutta tuon tiedotteen kirjoittaja taitaa olla kyllä samaa sarjaa mainittujen "amislaisten" kanssa.

Paljonkohan muuten maksaa päivittää koneet sellaisiksi että ne pyörittävät XP:tä tai edes kaksitonnista? Aiheutuuko tuosta tehopäivityksestä jotain muutakin hyötyä kuin se että voi pyörittää uudempaa versiota Windowsista?

Disclaimer: en väitä juuta enkä jaata tuottavuudesta tai paremmuudesta, mutta väitän että kummatkin tiedotteet ovat huomattavan puutteellisia, ja että Microsoft.com/finland hyökkää tässä paljon vahvemmin jotakuta vastaan kuin Turku.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Blob Raportin tasosta
Blob, 19.12.2001 18:57:41
Pisteet: +1
Onko joku samaa mieltä kanssani vai tuliko muillakin tunne että tuo raportti on vähän hutaisten tehty? Tulee vähän sellainen no viskaistaan tähän testikoneeseen nyt se Linuxi ja katotaan miten perusohjelmat toimivat. Kieliasukin oli vähän epämääräinen. Tuossa ei lisäksi ole otettu mitään kantaa koulutukseen tai siihen työmäärään mikä tuosta muutoksesta aiheutuisi. Vaikka tämä taisikin olla enempi tekninen raportti.
Re: Raportin tasosta
Anonyymi kommentoija, 20.12.2001 09:24:09
Pisteet: 0
Onko joku samaa mieltä kanssani vai tuliko muillakin tunne että tuo raportti on vähän hutaisten tehty?
Kyllä jäi. Raportti on huonompaa tekstiä kuin surkeimman YO-kokelaan. Oli pakko mielenkiinnosta lukea raportti ja ilahdutti kun raportissa todettiin, että RH 7.1 asennusohjelma pyrkii automaattisesti tunnistamaan parhaat _oheislaitteet_ koneelle (raporin sivu 7/24 ylälaita).
Tämän perusteella ylläpito selviää tulevaisuudessa helpommalla kun ei tarvi miettiä mitä oheislaitteita hankitaan kun asennusohjelma osaa tämän kertoa ;-P
urpi Re: Raportin tasosta
urpi, 19.12.2001 19:09:24
Pisteet: +1
Onko joku samaa mieltä kanssani vai tuliko muillakin tunne että tuo raportti on vähän hutaisten tehty? Tulee vähän sellainen no
"AMK-raportti" :)

Mutta ei, ottaen huomioon käytetyn ajan ja rahamäärän, olisi siitä nyt pitänyt saada syvempi tutkimus. Joiltakin osilta tuo tarjoaa vielä hieman ristiriitaista ja typerää tietoa (järjestelmän alasajot, softien asennus käyttäjille jnpp). Kummaa on myös, että tuossa ajassa ei ehditä tutkia, toimivatko jotkutt aulukkolaskentaohjelman funktiot samoin kuin Excelissä.

No, ainakin oli positiivinen ja ennakkoluuloton. Kumma, etteivät toisaalta huomioineet tuota IT-Linuxia, sille olisi varmaan saanut tukea Suomestakin.

Ja varmasti olisi voinut esittää lisää kritiikkiä toiseenkin suuntaan, esim. henkilöstönuudelleenkoulutuskustannuksista. Toisaalta, pitää niitä kouluttaa Windows-maailmassakin.
Blob Re: Raportin tasosta
Blob, 19.12.2001 19:31:04
Pisteet: +1
Kummaa on myös, että tuossa ajassa ei ehditä tutkia, toimivatko jotkutt aulukkolaskentaohjelman funktiot samoin kuin Excelissä.
Olisivat pikakouluttaneet vaikka yhden henkilön ja testauttaneet sitä sitten tällä ummikolla. Enpä haluaisi olla töissä Helpdeskissä töissä kun näitä pikkuongelmia alkaa ilmestymään tavallisten käyttäjien toimesta.

Ja varmasti olisi voinut esittää lisää kritiikkiä toiseenkin suuntaan, esim. henkilöstönuudelleenkoulutuskustannuksista. Toisaalta, pitää niitä kouluttaa Windows-maailmassakin.
Tuossa Microsoftin vastineessahan ehdotetaan pysymistä tuossa Office97:ssa ja nykyisessä ympäristössä. No tämä taitaisi olla halvin vaihtoehto mutta kyllä tuo päivitys on kuitenkin jossain vaiheessa edessa.
jii Syvätutkimusko?
jii, 20.12.2001 11:24:09
Pisteet: 0
Joo, toi tutkimus http://www.turku.fi/suomi/turkuinfo/Loppuraportti1... ei selkeesti ollut kovin perusteellinen kun yksi kappale tossa tutkimuksessa on tälläinen:

Laitteiden uusiminen
Laitteita ei tarvitse uusia yhtä usein kuin valittaessa MS Windows -maailma.

Siis en sano etteikö toi pidä paikkaansa mutta mitään perusteluja ei esitellä.

Taitaa Turun ATK-osasto pelata omaan pussiin tossa hommassa. Ois kiva saada uutta tekniikkaa ni vois BOFH:ailla vielä enemmän, tms.
Microsoftin tekemä "tutkimus"
nygard86, 20.12.2001 18:41:07
Pisteet: 0
Saa hieman epäilemään tuo MS:n tekemä tutkimus. Tietenkin Linuxiin vaihtaminen maksaa aluksi mutta sitten kun järjestelmä toimii, niin se toimii eikä Micro$oftille tarvitse maksaa enää mitään.