Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 16.9.2003

Motorolalta Microsoftin alustaan perustuva älypuhelin

75-vuotisjuhliaan viettävästä Motorolasta on tulossa ensimmäinen merkittävä kännykkävalmistaja, joka tuo markkinoille Microsoftin Windows Mobile -ohjelmistoon perustuvan älypuhelimen. MPx200-kännykkä tulee Euroopan ja Aasian markkinoille lokakuussa. Euroopassa uutuuskännykän jakelijoihin kuuluu muun muuassa matkapuhelinoperaattori Orange, joka toi viime vuoden marraskuussa markkinoille ensimmäiset Microsoft Smartphone 2002 -alustaan perustuvat matkapuhelimet.

MPx200 sisältää monipuoliset multimedia-ominaisuudet, pelejä ja internet-selaimen. Kännykän sähköpostin, kalenterin ja yhteystietolistan voi synkronoida Microsoft Outlook -ohjelmiston kanssa. Lisäksi MPx200:ssa on muistipaikka, joka tukee jopa gigatavun muistikorttia. Kameraa uutuuskännykässä ei kuitenkaan ole.

Lue juttu oma, 16.9.2003 00:05. Lähde: Motorola
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 29 uutta / 29 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 00:46:03
Pisteet: 0
Taidanpa siirtyä Motorolan puhelimiin.
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 00:51:47
Pisteet: 0
Taidanpa siirtyä Motorolan puhelimiin.
Ihan niin kuin kaikissa Nokian, SonyEricssonin tai Siemensin puhelimissa olisi se kamera...
Hypnos Re: Ei kameraa..
Hypnos, 16.9.2003 02:16:27
Pisteet: 0
Taidanpa siirtyä Motorolan puhelimiin.
Ihan niin kuin kaikissa Nokian, SonyEricssonin tai Siemensin puhelimissa olisi se kamera...
Ei toki, mutta kun puhutaan "multimedia"-malleista, niin Nokian (7650) ja SonyEricsson (P800) mallit sisältävät kameran. MPx200:ssa ratkaisu oli kompromissi akkujen keston kanssa.
daimoni Re: Ei kameraa..
daimoni, 16.9.2003 08:06:37
Pisteet: 0
Ei toki, mutta kun puhutaan "multimedia"-malleista, niin Nokian (7650) ja SonyEricsson (P800) mallit sisältävät kameran. MPx200:ssa ratkaisu oli kompromissi akkujen keston kanssa.
Multimediamalleja Nokialla on pilvin pimein, Kameramalleja vain kaksi. Lopeta tuo onneton poru. Valinnanvaraa sinulla on.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 08:20:45
Pisteet: 0
Multimediamalleja Nokialla on pilvin pimein, Kameramalleja vain kaksi. Lopeta tuo onneton poru. Valinnanvaraa sinulla on.
No ei todellakaan ole, jos vaatimuksena on Bluetooth.

S55 taita olla ainoa missä on Bluetooth, java ja värinäyttö.

Jos löytyykin joku hyvä mallin, niin se on pilattu kameralla, jolla ei tee mitään. Tai sitten kyseessä on joku iso ruma palikkia joka maksaa yli 600 euroa.
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 10:24:52
Pisteet: 0
Jos löytyykin joku hyvä mallin, niin se on pilattu kameralla, jolla ei tee mitään.
Minulla itselläni on 7650 ja minä en koe, että se on pilattu kameralla vaikka en sitä koskaan käytäkään (ehkä muutaman tilannekuvan ottanut, että ei tarvitse yrittää selittää, että "joojoo, kyllä minä näin kun se ratikka veti Stockan seinästä läpi").
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 16:33:12
Pisteet: 0
Minulla itselläni on 7650 ja minä en koe, että se on pilattu kameralla vaikka en sitä koskaan käytäkään (ehkä muutaman tilannekuvan ottanut, että ei tarvitse yrittää selittää, että "joojoo, kyllä minä näin kun se ratikka veti Stockan seinästä läpi").
Sitä varten minulla on aina mukana, tulitikkurasian kokoinen (4.0 Megapixeli / 3-6 zoom) "oikea" digikamera. Joten en todellakaan kaipaa mitään 0,5 Magapixelin kemeroita kännykään joilla saa huikeat 320x240 kuvat.
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 23:39:07
Pisteet: 0
Sitä varten minulla on aina mukana, tulitikkurasian kokoinen (4.0 Megapixeli / 3-6 zoom) "oikea" digikamera. Joten en todellakaan kaipaa mitään 0,5 Magapixelin kemeroita kännykään joilla saa huikeat 320x240 kuvat.
Jospa vielä kertoisit, että mistä löytyy tulitikkurasian kokoinen 4Megapixelin digikamera? Vai onkohan meillä vain eri kokoiset tulitikkurasiat..
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 17.9.2003 07:05:58
Pisteet: 0
Jospa vielä kertoisit, että mistä löytyy tulitikkurasian kokoinen 4Megapixelin digikamera? Vai onkohan meillä vain eri kokoiset tulitikkurasiat..


http://www.canon.fi/tuotteet/kamerat_digitalixus40...
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 17.9.2003 10:07:05
Pisteet: 0
Jospa vielä kertoisit, että mistä löytyy tulitikkurasian kokoinen 4Megapixelin digikamera? Vai onkohan meillä vain eri kokoiset tulitikkurasiat..
http://www.canon.fi/tuotteet/kamerat_digitalixus40...
No on tuossa tulitikkurasiaan aika paljon vielä matkaa, rasian suurin mitta kun on noin 5cm.

87,0 X 57,0 X 27,8 mm
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 17.9.2003 10:55:29
Pisteet: 0
No on tuossa tulitikkurasiaan aika paljon vielä matkaa, rasian suurin mitta kun on noin 5cm.
Ja pointti meni hurjaa vauhtia ohitsesi. Mikä tosin ei ole yllättävää, kun Nokiaa arvostellaan negatiivisesti. Nokiahan on täydellinen.
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 12:42:20
Pisteet: 0
S55 taita olla ainoa missä on Bluetooth, java ja värinäyttö. Jos löytyykin joku hyvä mallin, niin se on pilattu kameralla, jolla ei tee mitään. Tai sitten kyseessä on joku iso ruma palikkia joka maksaa yli 600 euroa.
S55 on kyllä hyvä puhelin, ainoa moite on välillä jähmäävät valikot.
Kameran jättäminen erilliseksi lisäpalikaksi on hyvä idea. Saisivat vain tehdä uuden kameran jossa olisi hieman parempi kuvanlaatu, ei luulisi olevan mahdotonta tehdä tuollaisesta irrallisesta kamerasta joku 2-3megapixelinen ja jos muisti tökkäsee niin pistää kameraan pari megaa, pakkaus siihen niin että mahtuu 900kt kuva kameran muistiin ja sitten voi siirtää sen kuvan vaikka irdalla, bluetoothilla, usbilla tai gprssällä(kallista tosin) pois puhelimesta
daimoni Re: Ei kameraa..
daimoni, 16.9.2003 10:32:12
Pisteet: 0
No ei todellakaan ole, jos vaatimuksena on Bluetooth. S55 taita olla ainoa missä on Bluetooth, java ja värinäyttö.
Jos löytyykin joku hyvä mallin, niin se on pilattu kameralla, jolla ei tee mitään. Tai sitten kyseessä on joku iso ruma palikkia joka maksaa yli 600 euroa.
Katselin nokian malleja n. 2sek ja silmään osui tuo:
http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/8910i/
Java,Bluetooth,Värinäyttö,Pieni. Ja kappas, ei kameraa.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 16:24:12
Pisteet: 0
Katselin nokian malleja n. 2sek ja silmään osui tuo: http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/8910i/

Ja sen hinnalla saa kolme vai nelja Siemens s55 puhelinta? (S55 maksaa 195 €)
daimoni Re: Ei kameraa..
daimoni, 16.9.2003 17:42:47
Pisteet: 0
Katselin nokian malleja n. 2sek ja silmään osui tuo: http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/8910i/
Ja sen hinnalla saa kolme vai nelja Siemens s55 puhelinta? (S55 maksaa 195 €)
Jossei ole varaa, älä osta. Ihme valitusta
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 22:49:42
Pisteet: 0
Ja sen hinnalla saa kolme vai nelja Siemens s55 puhelinta? (S55 maksaa 195 €)
Jossei ole varaa, älä osta. Ihme valitusta
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa..
Re: Ei kameraa..
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 11:53:36
Pisteet: 0
Taidanpa siirtyä Motorolan puhelimiin.
Siinä on kuitenkin läppä...

Mutta jos keksivät kikka kolmosen ja laittavat BT:n ja radion samaan luuriin, niin lupaan harkita asiaa uudemman kerran.
weicco Re: Ei kameraa..
weicco, 16.9.2003 10:41:05
Pisteet: 0
Taidanpa siirtyä Motorolan puhelimiin.
Uu.. Niin minäkin. Näin Windows-ohjelmoijan kannalta ko. laite kuulostaa erittäin mielenkiintoiseltä. Toki tähän nykyiseen SE P800:kin saisi ohjelmia tehtyä, mutta kunnon kehitysympäristö on kiven takana. Sellainen siis, joka ei vaadi kymmenien manuaalien lukemista ja joka pyörisi Windows XP:ssä.

Täytyypä alkaa suunnittelemaan IRC-clientia tuohon :)
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
GSM 1800/1900 puhelin
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 10:27:21
Pisteet: 0
..kuten motorolan sivuilta voi lukea, kännykkä on pilattu jättämällä GSM 900 pois. ei hyvä idea jos joskus käy kehä kolmosen ulkopuolella.

Kaikesta Java/Linux hypestä huolimatta oli helppo aavistaa, että laskettiin vain päiviä milloin motorola julkistaa microsoft-kännykän siinä vaiheessa kun Moto ilmoitti jättävänsä symbianin.

Toivottavasti kilpailu saa potkua Nokian ja kumppaneiden kasseille ja symbian-platformillekkin tehdään kilpailukykyinen devkitti kunnon dokumentaatiolla ja esimerkeillä...

"ai tuommoistakin dokumentoimatonta kutsua pitää kutsua"
Tug3 Juupas-eipäs
Tug3, 16.9.2003 09:41:08
Pisteet: +1
Nyt eivät Moporolalla taida tietää mitä tekevät. Tuntuvat sohivan vähän joka suuntaan ja kokeilevan, että missä nappaa...

Jokin aika sitten Moporola uhosi kovasti Java:n perään. Tekivät oikein "puhtaan" Java-puhelimen (Accompli 008). Laite oli muuten ihan toimiva, mutta GPRS takkuili kovemmassa käytössä ja käyttöliittymä oli aika karu (mutta se nyt on makuasia). - Ei myynyt.

Lähtivät mukaan Symbian-kelkkaan, mutta mitään eivät oikein siltä saralta tainneet saada aikaiseksi - ainakaan markkinoille asti. Sittemmin myivät Symbian-korttinsa Mokialle.

Sitten julkistivat Linux-kännykän. Kaunista värinäyttöä ja muuta hienoa. Saas nähdä nähdäänkö tätä koskaan markkinoilla?

Nyt julkistavat Micro$oft-kännykkänsä. Värinäyttö on tietty pop, mutta puhelimen formaatti tällä kertaa (Moporolalle) perinteisempi.

Tulevaisuus näyttää mitä saavat kauppoihin asti ja kiinnostaako ketään niitä ostella. Hinta tietty ratkaisee ja markkinointi. Suomesta (kumisaappaiden luvatusta maasta) nyt ei ainakaan markkinaosuuksia viedä, mutta eipä viiden miljoonan asukkaan markkinoilla Moporola kauaa eläisikään. Markkinat ovat muualla, mutta saako Moporola tällaisella joka suuntaan ryntäilyllä kuluttajien luottamusta puolelleen?

Itse en oikein enää jaksa uskoa. Härmästä tullut Mokia on osannut lukea markkinoita, eikä vauhti näytä hiipuvan. - Tai hiipuuhan se kun markkinat alkavat olemaan täynnä, mutta hitaammin kuin kakkosella, Moporolalla....
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Hypnos 2 Late
Hypnos, 16.9.2003 02:10:26
Pisteet: 0
M$ on saapunut mobiilimarkkinoille liian myöhään ja tyhjin käsin. Suuret laitevalmistajat ovat valinneet Symbian OS:n & avoimet standardit (MMS & java). SmartPhone mallit ovat ylihintaisia, kaatuilevia tehosyöppöjä, varustettuna kaikella M$ sekoilulla. M$:n vision mukaan, jokainen käyttäjä haluaa lukea sähköpostinsa, muokata word dokumentteja ja suorittaa taulukko laskentaa kännykässään. Valitettavasti säilyttääkseen windows:n "toimivuuden" ei mobiililaitetta voi mitenkään pienentää taskuun sopivaksi (itselläni on PocketLOOX, jolla netissä surffaaminen on yhtä tuskaa). Kun puhelin vielä varustetaan intelin tehoprosessorilla saadaan akut kestämään enää noin 1/4 nokia vastaavasta mallista. Ei ihme, että kamerasta jouduttiin luopumaan (SPV:ssä oli ulkoinen kamera).
Ohjelmistopulaa MPx200 ei ainakaan ole odotettavissa, windows rajapinta alentaa kynnystä huomattavasti. Pian puhelimen mukana toimitetaan vakiona ainakin virus-skanneri ja palomuuri. Sendo, Siemens... ovat hylänneet ajatuksen älypuhelimistä. M$ tapa tehdä bisnestä alkaa nähtävästi jo vaikuttaa ja ilmenee luottamuspulana laitevalmistajien keskuudessa.

Jos MPx200 internet selaimessa on sitä vakautta mitä IE tarjoaa, sähköpostissa sitä tietoturvaa mitä Outlookilta voi odottaa ja jos OS vielä kaatuilee päivittäin niin puhelimesta on tuskin edes verkonpainoksi. Motorola tunnetusti tekee mitä tahansa rahasta, jopa M$ (not-so)SmartPhone:a.
Re: 2 Late
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 07:43:51
Pisteet: 0
Jos MPx200 internet selaimessa on sitä vakautta mitä IE tarjoaa, sähköpostissa sitä tietoturvaa mitä Outlookilta voi
odottaa ja
jos OS vielä kaatuilee päivittäin niin puhelimesta on tuskin edes verkonpainoksi.
Kyllä tuo PocketPC käyttis on ainakin ollut ylivoimainen esim SymbianOS:ään nähden nopeutensa ja ominaisuuksiensa puolesta, ja kun windows mobile on suoraan perinyt suurimman osan PocketPC:stä niin en kyllä itse ainakaan mollaa tuota Motorolaa ennen kuin olen tuotteen nähnyt.
Tosin eihän näillä smartphoneilla tee konseptinakaan juuri mitään, se mitä itse jään kaipaamaan on kunnon PDA suht isolla näytöllä, sisäänrakennettuna WLan ja se mikä nykyään melkein kaikista puuttuu eli GSM.
Re: 2 Late
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 17:17:13
Pisteet: 0
SmartPhone mallit ovat ylihintaisia, kaatuilevia tehosyöppöjä, varustettuna kaikella M$ sekoilulla.
Miten kävi Windowsin kanssa?

Toisaalta, kohta ratkaistaan, mikä kännykkävalmistajista osaa tehdä parhaat softat. Minun kännykkäni kaatuu pahimmillaan kolme-viisi kertaa päivässä....
feenix Re: 2 Late
feenix, 16.9.2003 09:12:59
Pisteet: 0
Suuret laitevalmistajat ovat valinneet Symbian OS:n & avoimet standardit (MMS & java).
Kerrotko vielä mitä tekemistä Javalla on avoimien standardien kanssa? Jos tuolle tielle lähdetään, niin CLR sentään on avoin standardi.

M$:n vision mukaan, jokainen käyttäjä haluaa lukea sähköpostinsa, muokata word dokumentteja ja suorittaa taulukko laskentaa kännykässään.
Nokian vision mukaan jokainen käyttäjä haluaa pelata pelejä, käyttää multimediasoittoääniä, käyttää Javaa jne. Minä en. Hassua, ettei minulle sitten enää oikein tehdä puhelimia. Ei liene vaikea miettiä miksi käytän joko pian 5v vanhaa Nokiaa tai hieman uudempaa Siemensiä.


Ohjelmistopulaa MPx200 ei ainakaan ole odotettavissa, windows rajapinta alentaa kynnystä huomattavasti.
Aivan. Win32API on mukava, .NET on mukava. Symbianin "et saa oikeasti tehdä oikein mitään mitä C++:ssa vois"-C++ ja Nokian "ei meidän esimerkitkään käänny kun ei sulla ole samoja headereita kuin meillä ja jos saat kääntymään, kaatuu parametreja ottamaton init-funktio kuitenkin niin emulaattorissa kuin puhelimessakin"-esimerkkitaso ei paljoa innosta ihmisiä Symbianille ohjelmoimaan. Javalla kai sitten jotain saakin aikaan ilman kauheaa tuskailua.

Oletko muuten itse edes kokeillut moista SmartPhonea?
Re: 2 Late
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 10:00:23
Pisteet: 0
Suuret laitevalmistajat ovat valinneet Symbian OS:n & avoimet standardit (MMS & java).
Kerrotko vielä mitä tekemistä Javalla on avoimien standardien kanssa? Jos tuolle tielle lähdetään, niin CLR sentään on avoin standardi.
CLR ei edelleenkään ole avoin standardi, CLI ja C# ovat.

Nokian vision mukaan jokainen käyttäjä haluaa pelata pelejä, käyttää multimediasoittoääniä, käyttää Javaa jne
Pelien kohdeyleisö on aika suuri, kuten pelikonsoleiden ja tietokoneiden (3D-korttien yms) myynnistä voi päätellä. Multimediasoittoäänistäkään ei taida haittaa olla? Sitten se, ettet halua käyttää Javaa, kuullostaa hölmöltä. Harva sitä Javaa puhelimessa käyttää, vaan sillä tehtyjä sovelluksia. Jos haluamasi sovellus on tehty Javalla, missä on ongelma?

Aivan. Win32API on mukava, .NET on mukava.
Win32APIn mukavuudesta voidaan olla erimieltä, eikä .NET Compactikaan enää niin juhlava ole.
feenix Re: 2 Late
feenix, 16.9.2003 12:00:09
Pisteet: 0
CLR ei edelleenkään ole avoin standardi, CLI ja C# ovat.
Olet oikeassa, pahoittelen väärää loppukirjainta. CLI+C# ovat silti koko homman perusta, Javasta ei mitään perustaa ole avoimesti standardoitu.

Pelien kohdeyleisö on aika suuri, kuten pelikonsoleiden ja tietokoneiden (3D-korttien yms) myynnistä voi päätellä. Multimediasoittoäänistäkään ei taida haittaa olla? Sitten se, ettet halua käyttää Javaa, kuullostaa hölmöltä. Harva sitä Javaa puhelimessa käyttää, vaan sillä tehtyjä sovelluksia. Jos haluamasi sovellus on tehty Javalla, missä on ongelma?
Multimediasoittoäänistä juuri on haittaa, sille lähiympäristölle. Toisaalta, hyvin tehty sellainen on siedettävämpi kuin kauhea piipitys, mutta yleensä nuo eivät ole hyvin tehtyjä ja 20% esimerkiksi junassa olevista on se sama renkutus siinä kännyssä, joka on laukussa alimmaisena täydellä äänenvoimakkuudella. Ja sitten kaikki luulee sen olevan toisen känny jne.

Pelikonsolilla voi pelata, kännykällä pelaaminen on aika tuskaa. Kuten N-Gagekin osoittaa. Javalla taas ei ole tehty yhtään sovellusta jota haluaisin käyttää puhelimessani, joten siitäkin on turha maksaa. Mutta en olekaan heidän kohderyhmässään, joten pian en käyttäne puhelinta ollenkaan.

Win32APIn mukavuudesta voidaan olla erimieltä, eikä .NET Compactikaan enää niin juhlava ole.
Verrattuna Symbianiin, se on erittäin mukava ja looginen. .NET Compact on myös vallan mukava, vaikkei sisälläkään kaikkea tarpeellista. Jostain syystä huomasin esimerkiksi ISO8859-1 -enkoodauksen puuttuvan ainakin MS:n implementaatiosta, outoa...
Hypnos Re: 2 Late
Hypnos, 16.9.2003 19:06:26
Pisteet: 0
Nokian vision mukaan jokainen käyttäjä haluaa pelata pelejä, käyttää multimediasoittoääniä, käyttää Javaa jne. Minä en. Hassua, ettei minulle sitten enää oikein tehdä puhelimia. Ei liene vaikea miettiä miksi käytän joko pian 5v vanhaa Nokiaa tai hieman uudempaa Siemensiä.
Aivan, mutta nokia ei yritä ajaa XP desktoppia postimerkissä ;)
avalla kai sitten jotain saakin aikaan ilman kauheaa tuskailua.
Samaa mieltä (ja anteeksi vielä kun kutsuin javaa avoimeksi standardiksi, kello 2 yöllä en ole terävimmilläni...)
Oletko muuten itse edes kokeillut moista SmartPhonea?
Yep! Orangen C200 mallia olen testaillut.