Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 12.2.2004

Lindows voitti erän Microsoftilta

USA:n oikeussaleissa käytävä patenttirikkomustaistelu Lindowsin ja Microsoftin välillä näyttää kääntyvän Lindowsin eduksi. Vuodesta 2001 lähtien käydyssä kiistassa Lindows on kokenut tappioita mm. Hollannissa, Ruotsissa ja Suomessa, mutta eilen keskiviikkona Seattlen tuomioistuin päätti, että termi "windows" on liian geneerinen, jotta Microsoft voisi sen omistaa. Tuomarin mukaan Microsoftin markkinointiin syytämät rahamäärät eivät voi muuttaa sitä tosiasiaa, että kyseinen termi oli käytössä jo ennen Windows-käyttöjärjestelmää.

Tuomari antoi Lindowsille luvan käyttää nimeään ainakin lopulliseen tuomioon asti. Lindowsilla on kuitenkin vielä kantoja kaskessa, sillä tuomari lykkäsi maaliskuun ensimmäisenä päivänä alkavaksi määrättyä oikeudenkäyntiä. Microsoft sai näin lisäaikaa vetoomukselleen, jolla se pyrkii muuttamaan tuomarin mielen. Yhtiön mukaan oikeuden ei pitäisi katsoa kauas historiaan ja keskittyä siihen, mihin termi "windows" nykyään yhdistetään.

Lue juttu K2, 12.2.2004 00:04. Lähde: News.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 19 uutta / 19 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
"Kaikki on ostettavissa"
Anonyymi kommentoija, 12.2.2004 10:38:01
Pisteet: 0
Microsoft sai näin lisäaikaa vetoomukselleen, jolla se pyrkii muuttamaan tuomarin mielen.
= Microsoft sai näin lisäaikaa voidella tuomari puolelleen muutamalla miljoonalla dollarilla.
Atso
Anonyymi kommentoija, 13.2.2004 17:47:05
Pisteet: 0
Sellainen 'Winux' on ollut olemassa jo paljon ennen Linuxia, jo 80-luun alkupuolella MS:llä oli Unix-tyyppinen käyttis, Xenix, Unix by Microsoft.
Kerrasta poikki
Anonyymi kommentoija, 14.2.2004 20:30:42
Pisteet: 0
Olisiko se nyt niin vaiva ruveta kutsumaan sitä M$ Winblowsiksi, kaikki turha läpätys häviäisi... Siis ainoastaan yhtiö ja tuote -yhdistelmänä.

Jos M$oft haluaa ostaa ikkunat-sanan joka maasta tuotemerkikseen, niin yrittäkööt vapaasti. Jos jokin maa kuten Pakistan pistää hinnaksi 100 miljardia taalaa niin saattaa siinä Gatesin ja kumppanien päälle pukata hieman hikeä... jos maailman haluavat alkaa ostamaan.
Onhan noita muitakin
Anonyymi kommentoija, 17.2.2004 08:26:25
Pisteet: 0
Ihme ettei MS ole vielä haastanut Sunia tai Openoffice.org projektia, koska noissakin nimet muistuttavat erehdyttävästi MS Officea. Ja ohjelmien käyttötarkoituskin on sama.

Niin ja olisihan Applekin voinut haastaa Lindowsin. Tässä pätkä Lindowsin sivuilta "LindowsOSTM is a full-featured operating system like Microsoft Windows XP or Apple Mac OSX. "

Että semmosta.
politically correct
pitr_, 12.2.2004 09:26:05
Pisteet: 0
Tähän siis on tultu: "Yhtiön mukaan oikeuden ei pitäisi katsoa kauas historiaan ja keskittyä siihen, mihin termi "windows" nykyään yhdistetään."

Onneksi noita suuryhtiöitä ei ole niin montaa, että sanavarasto köytyisi liikaa....

Jatkossa siis pc-termein (muut esimerkit analogian selvittämiseksi):

invalid = physically challenged
geezer = gracefully aged
windows = wallholes
sun = hotball

"Upon looking out of the wallhole, I saw the hotball shine."


Ja suomalainen kunta Tampereen lähistöllä luultavasti nimellä "Symbol formally known as Nokia".
Re: politically correct
Anonyymi kommentoija, 12.2.2004 18:17:24
Pisteet: 0
Tähän siis on tultu: "Yhtiön mukaan oikeuden ei pitäisi katsoa kauas historiaan ja keskittyä siihen, mihin termi "windows" nykyään yhdistetään."
Olet oikeassa. Nokiakin oli ennen kunta Tampereen lähellä.
zeker Re: politically correct
zeker, 13.2.2004 13:17:03
Pisteet: 0
Tähän siis on tultu: "Yhtiön mukaan oikeuden ei pitäisi katsoa kauas historiaan ja keskittyä siihen, mihin termi "windows" nykyään yhdistetään."
Olet oikeassa. Nokiakin oli ennen kunta Tampereen lähellä.
Tähän tosiaan on tultu.

Pilke silmäkulmassa voisi todeta että muutaman vuoden päästä uutisoidaan tätä menoa: "Microsoft haastoi ikkunatehtaan oikeuteen _windows_ tuotemerkin laittomasta käyttämisestä mainoksessa".
jst Re: politically correct
jst, 13.2.2004 09:56:58
Pisteet: 0
Tähän siis on tultu: "Yhtiön mukaan oikeuden ei pitäisi katsoa kauas historiaan ja keskittyä siihen, mihin termi "windows" nykyään yhdistetään."
Tekijänoikeuslaista löytyy pykälä, jonka mukaan tuotemerkkisuoja poistuu, jos/kun tuotemerkki menettää erisnimiluonteensa. Eli sinä päivänä kun suurelle osalle tietokoneen käyttäjistä termi "windows" = "käyttöjärjestelmä" (taitaa kyllä olla suurimmalle osalle näin), niin tuotemerkkisuoja on kadonnut taivaan tuuliin. Eli sinä päivänä kun joku tulee kertomaan, että hänen koneensa windows on MacOSX...
THE GOAT CAN BE CANCELLED
daddymac literally correct
daddymac, 12.2.2004 09:40:06
Pisteet: 0
"Upon looking out of the wallhole, I saw the hotball shine."
"Don't open the Windows or the bugs will fly in!"

Saahan sitä sanaa edelleen käyttää ;-)

</antti>
weicco Re: politically correct
weicco, 12.2.2004 19:15:58
Pisteet: 0
Tähän siis on tultu: "Yhtiön mukaan oikeuden ei pitäisi katsoa kauas historiaan ja keskittyä siihen, mihin termi "windows" nykyään yhdistetään."
Oikeassahan se on. Hyvän tuotemerkin lanseeraaminen ei ole helppoa, se saattaa vaatii perusteellista markkinatutkimusta, joka on isoja määriä rahaa. Jos vuosien päästä jokin tuomari päättää, että nyt on merkkiä vaihdettava, voi se ymmärrettävästä hieman vi... On tehtävä taas uusia tutkmuksia jne. Nimim. ko asiaa kauppaoppilaitoksessa opiskelleena :)
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Yen Kerrankin
Yen, 12.2.2004 02:57:28
Pisteet: 0
Mikkisoftalla on pointti.

Tätä ei kaikista faanaattisimmat linux-ihmiset hevin puolustele. Toisaalta tätä puolustelevat vain "M$ on ryöstö! Linux on 100x parempi!" -tyypit.

Lindows on hyvä asia, mutta olisivat voineet miettiä pitempään tätä nimeään.

Nyt kun Lindows on ollut vuosia markkinoilla ja jo jonkinlainen brandi luotu, ei sitä hevin luovutakkaan.
Re: Kerrankin
Anonyymi kommentoija, 12.2.2004 07:57:40
Pisteet: 0

Lindows on hyvä asia, mutta olisivat voineet miettiä pitempään tätä nimeään.
Mun mielestä myös Microsoftilla olisi voitu hiukan miettiä noita tuotteiden nimiä eikä valita yleisessä käytössä olevia sanoja. Windows, Word, Office, Visio jne.
Re: Kerrankin
Anonyymi kommentoija, 12.2.2004 08:53:25
Pisteet: 0
Lindows on hyvä asia, mutta olisivat voineet miettiä pitempään tätä nimeään.
Mun mielestä myös Microsoftilla olisi voitu hiukan miettiä noita tuotteiden nimiä eikä valita yleisessä käytössä olevia sanoja. Windows, Word, Office, Visio jne.
Notes ja Photoshopko sitten parempia. Luulisi jos tuo menee läpi niin noitakin voisi huoletta käyttää hyväksi. Vanhoja sanoja nuokin.
Mutta mutta, tuo päätös antaa kuvan, että windows on yleisnimi ja KYSEISTÄ nimitystä saisi käyttää myös vapaasti. Nyt siis pikkufirma pystyyn tuotteen nimeksi "pikkufimannimi"+Windows ja sitten taas käräjille. Ehkä kärjistetty esimerkki, mutta tuon kuvan tuosta tuomiosta saan.
Re: Kerrankin
Anonyymi kommentoija, 14.2.2004 02:04:08
Pisteet: +2
Mutta mutta, tuo päätös antaa kuvan, että windows on yleisnimi ja KYSEISTÄ nimitystä saisi käyttää myös vapaasti. Nyt siis pikkufirma pystyyn tuotteen nimeksi "pikkufimannimi"+Windows ja sitten taas käräjille. Ehkä kärjistetty esimerkki, mutta tuon kuvan tuosta tuomiosta saan.
Nimenomaan tästä on kysymys! Se on yleisnimi Xeroxin v.1979 kehittämälle käyttöliittymälle hiirtä myöten, jonka Microsoft onnistui, jollain konstilla, tosin. vasta vuonna 1996, saamaan tuotemerkikseen.
Miksi vasta 1996 jos tuote on heidän mukaansa ollut käytössä jo yli kaksikymmentä vuotta? http://wipo.org

Mm. Microsoftin itsensä toimesta kirjoitettu alan sanakirja määrittelee sen seuraavasti: "graphical windowing userinteface, like Microsoft Windows". Huomio nimenomaan tuolle like = kuten.
Tuolta http://www.wipo.org kun hakee esim. Microsoftin jättämiä patenttihakemuksia joista yksi melko vastikään jätetty, hieman sanallisesti viilattu mutta aivan perinteinen GUI. Mitään varsinaisesti uutta niistä ei löydy ja muistakin maku jää vähän sellaiseksi kuinka parasta eilen maidolle vielä saisi patentin.


Kaiken kaikkiaan nuo nimiasiat on hieman vaikeita. Esim. jos olisi pätäkkää ja halua pistää vaikka teräsjalostamo pystyyn nimellä Tammisen Rautaruukki, olisi mielenkiintoista tietää kuka älähtää? Sakari Tamminen itse vaiko istuva Rautaruukin johto. Jos sukunimeni olisi Tamminen niin miksi en voisi ottaa käyttöön suomessa jo ainakin 1700-luvulla vakiintunutta yleiskäyttöistä termiä "ruukki"? Entä jos sukunimeni olisi Metso ja ryhtyisin yhden sorvin kanssa työstämään vaikka kampiakseleita ja haluaisin nimekseni Metson Konepaja?
Olisikohan se sittenkin vaihdettava Keski-Suomen Maaseutulinnun Konepajaksi?
Kyllä sitä osataan Suomessakin näiden geneeristen käyttö.

Eiköhän Microsoftin perimmäinen tarkoitus ole kuitenkin jarruttaa ensisijaisesti Linuxin käyttöönottoa ja toissijaisesti Lindowsin kehitystä nopeimmin kasvavana Linuxin distrona.
Seuraavaksi joku SuSen, Knoppiksen, RedHatin jne. vannoutunut käyttäjä älähtää että se kun se Lindows ei ole yhtä hyvä. Totta. Se ei sitä Linuxin jo hallitsevalle varmaankaan ole mutta milloin joku esim. edellä mainituista muista distroista on tehnyt yhdellä kerralla esim. 300000 kappaleen yksittäisen kaupan (Meksiko), tai edes 30000 kappaleen (Kanada). Ainoaankaan noista ei asiakkaat tule hankkimaan MS-käyttistä, MSofficea, Frontpagea tai ylipäätään muutakaan MS-tuotetta kun ei siihen ole tarvetta ja tämä lienee jurppii herroja Gates & Ballmer eniten.

Puhdasta matematiikkaa on sekin että jos PC-markkinat kasvaisivat,
esim. 20% per vuosi ja Linux kasvaisi edes 50% per vuosi, kuluisi 11,5 vuotta ennenkuin markkinaosuudet olisi tasan. Microsoftille jäisi vielä kohtalaisesti aikaa totutella ihan oikeaan kilpailuun.

Joku heitti, ilmeisesti sen tarkemmin asiaa miettimättä, näppärän esimerkin "Pepzistä". Aivan varmasti saa Pepsicon peräänsä. Pepsi ei ole kansainvälisten tavaramerkkiasetuksen mukainen geneerinen nimitys millekään kuten windows on. Tätä Microsoft mm. itse hyödykseen Applen haastaessa sen taannoin oikeuteen.
Colasta sitten onkin taitettu peistä raastuvassa.
Aasinsilta--->
Kansainväliseen tavaramerkkiasetukseen kuuluu myös maininta "kun tavaramerkki saavuttaa geneeriseen nimikkeeseen verrattavan aseman, se menettää asetuksessa sille määritellyn suojan"
(toivottavasti käännös meni oikein). Tästä esimerkkinä esim. em. Cola.
Veikkaisin myös että useimmille läpijäljentävä kopiopaperi (se sininen joka kahden paperin väliin sujautettiin jos joku vielä muistaa) on edelleen paragoni ja suurinpiirtein kaikki maansiirtokoneet ovat katepillareita, eikö totta? Kumpikin kuitenkin on tuotteita valmistavia ja markkinoivia yhtiöitä. Kummastakaan nimestä tai sen käytöstä ei ole vuosikausiin/kymmeniin enää käräjöity.

Erityisen opettavaa luettavaa on mm. tuolta löytyvä Microsoftin sisäinen muistio kuinka tuotto maksimoidaan... edellyttäen että olisi sama markkinaosuus jossain tuotteessa.
http://www.usdoj.gov/atr/cases/exhibits/365.pdf

Tuosta löytyy erittäin hyvä analyysi, mistä maksaa tai on maksanut Microsoftin tuotteen valittuaan.
http://www.erickenny.com/misc/LiesGreedMS.htm

Parhain terveisin
Teflon
Yen Re: Kerrankin
Yen, 12.2.2004 09:43:23
Pisteet: 0
Mutta mutta, tuo päätös antaa kuvan, että windows on yleisnimi ja KYSEISTÄ nimitystä saisi käyttää myös vapaasti. Nyt siis pikkufirma pystyyn tuotteen nimeksi "pikkufimannimi"+Windows ja sitten taas käräjille. Ehkä kärjistetty esimerkki, mutta tuon kuvan tuosta tuomiosta saan.
Jos tämä tuomio toteutuu, aika kunnon osa nykyisistä IT alan rekisteröidystä tuotemerkeistä menettävät merkintänsä, kun "suojaa" ei ole olemassa ja kukavaan voi hyväksi käyttää.

Joku jo sanoi, jos M$oft alkaisi myymään Winuxia, jossa toimii kaikki Linux ohjelmistot, ja vielä markkinoidaan "parempana vaihtoehtoina", alkaisi ihmiset vaatimaan murhaa...
Tug3 Re: Kerrankin
Tug3, 12.2.2004 16:45:39
Pisteet: 0
Lindows on hyvä asia, mutta olisivat voineet miettiä pitempään tätä nimeään.
Mun mielestä myös Microsoftilla olisi voitu hiukan miettiä noita tuotteiden nimiä eikä valita yleisessä käytössä olevia sanoja. Windows, Word, Office, Visio jne.
Itseasiassa tätä on mietitty hyvinkin tarkkaan! Ottamalla erittäin yleisiä sanoja tuotenimiksi tämä tuote tuntuu lanseerausvaiheessa jo tutummalta ja siten helpottaa nimen iskostamista asiakaskuntaan. Toisaalta taas kun tuotenimi on vakinnuttanut asemansa ja tuotteesta on tullut riittävän laajalle levinnyt alkavat ihmiset jo alkuperäistä sanaa muissa yhteyksissä käyttäessään yhdistämään sen tuotteeseen, jolloin sana alkaa itsessään jo markkinoimaan tuotetta.

Ei ole lainkaan sattumaan, että "Don't open the windows, you'll let the bugs in." -tyyppiset vitsit syntyvät ja leviävät. Ne syntyvät (ja toimivat) juuri tästä mielleyhtymästä johtuen. Esim. tässä vitsissä ei ole mitään hauskaa tai ihmeellistä henkilölle, joka ei eläessää ole tietokonetta käyttänyt. Hän ymmärtää sen ainoastaan sen toteamuksena, jossa ei ole mitää vitsiä (ainakaan tietokoneisiin liittyvää).
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Yen Re: Kerrankin
Yen, 12.2.2004 12:05:38
Pisteet: +1
Lindows on hyvä asia, mutta olisivat voineet miettiä pitempään tätä nimeään.
Mun mielestä myös Microsoftilla olisi voitu hiukan miettiä noita tuotteiden nimiä eikä valita yleisessä käytössä olevia sanoja. Windows, Word, Office, Visio jne.
Sillä ei ole mitään väliä, onko tuotemerkit liian geneerisiä, vaiko ei, vaan sillä, että toisen tuotemerkkillä ratsastetaan ja käytetään taloudellisesti hyväksi. Eihän M$ ole vaatimassa kaikkia ulkopuolisia tahoja lopettamaan Windows-termin käytön, jotka hengittävät vähäänkään siihen suuntaan. Lindows mielestäni rikkoo näitä pelisääntöjä, joita ollaan tuote/tavaramerkistä sovittuja ja ihan maalaisjärjen mukaan oikeuttavaa.

Esim. jos Lindows olisi valmistanut oikeita ikkunoita, tai vaikka tietokoneen koteloihin ikkunoita, niin tätä kannerykelmää olleenkaan oltaisiin nostettu, uskoakseni. Vaikka M$:n lakirykmentti onkin ihan tajuton, muttei nyt kuitenkaan _niin_ tyhmiä. Spekulaatiota, mutta maalaisjärkellä spekuloitu. Ja jos oltaisiin nostettu, niin sittenhän M$ on täysin väärässä ja typerät lakimiehet pitäisi potkia pellolle.

Eihän siitä tulisi mitään, jos olisi ihan hyväksyttävää, että ilmaiseksi jaetaan Mersedes Banzeja joita valmistetaan Saksassa ja logossa on 4 nuolta 3 sijaan Autot näyttäisi samanlaiselta ja markkinoidaan vielä sillä, että kaikki ominaisuudet mitä Mersedes Benzeissä on myös näissä Banzeissa ja kaikki varaosat ovat täysin yhteensopivia.

Tämä asia ei olisi ollut ollenkaan suuri juttu, jos kyseessä olisi toinen ala ja toiset firmat. Hassua kuinka tietyt tahot (en viittaa mihkään, paitsi putkinäköisiin pro-linux -to-death -ihmisiin), eivät voi tarkastella objektiivisesti, vaikka muuttamaan osapuolia ja alaa. Eihän missään muualla tälläistä voisi tapahtua.

Ajatella jos minä rupeaisin laulamaan toisten säveltämiä lauluja, mutta muuttaisin vain sanat ja pienen osan melodiaa. Luulisin että teosto kävisi minun kimppuun kuin yleinen syyttäjä amerikoissa. Tai minä myisin tummaa juomaa nimeltään Pepzi. Esimerkkejä voi keksiä loputtomiin joka alasta.