Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 29.4.2004

iTunes Music Store täytti vuoden

Apple iTunes Music Store on vuoden aikana myynyt 70 miljoonaa kappaletta, joka jäi hieman jälkeen Applen omasta 100 miljoonan kappaleen ennustuksesta. Music Storessa on nyt 700 000 kappaletta kuluttajien ostettavana ja vuoden loppuun mennessä määrä kasvaa yli miljoonan.

iTunes-ohjelmasta tuli saataville 4.5 -versio, jossa on uusina ominaisuuksina iMix -soittolistojenjako sekä Party Shuffle -ominaisuus, jossa iTunes toimii DJ:nä. iTunesin Windows -versio osaa uuden version myötä muuntaa WMA -tiedostot AAC -muotoon.

Myös iTunesin DRM -oikeuksia hiottiin. Käyttäjällä on nyt oikeus polttaa sama soittolista seitsemän kertaa edellisen kymmenen sijaan. Oikeudet ovat kuitenkin lisääntyneet koneiden määrässä, sillä käyttäjä voi nyt valtuuttaa viisi konetta soittamaan DRM -suojattuja kappaleita entisen kolmen sijaan.

oma, 29.4.2004 13:49. Lähde: Apple
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 23 uutta / 23 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
"Hieman"?
Anonyymi kommentoija, 30.4.2004 11:16:02
Pisteet: 0
"70 miljoonaa kappaletta, joka jäi hieman jälkeen Applen omasta 100 miljoonan kappaleen ennustuksesta"

Hieman?

Jos Nokian, Sonyn tms muun firman ennustukset vuoden myynnistä jäisivät lähes 30% alhaisemmiksi, vaadittaisiin verta ja päitä vadille.

Applen rdf -miehet pitävät huolta että kyse on vain "hieman" ennustuksista jäämisestä.

Ja varmasti nämä samat asiantuntijat kohta hyökkäävät puolustamaan Jobsin satuja (taas).

No, hauskaa luettavaa vapuksi.
Re:
Anonyymi kommentoija, 30.4.2004 11:46:23
Pisteet: 0
Lainaisitko taas sitä Moneyn artikkelia? Olen jo unohtanut se keskeiset teesit.

Ja kun oikein tarkasti tutkailen sieluni syövereihin niin tajuan että siellä on iso tyhjä kolo jota ei mikään muu voi täyttää kuin hevosen annos Auktoriteettiuskoa.

Anna meille jokapäiväinen nalkutuksesi ja halveksuntasi Sektorin lukijoita kohtaan.

iMen.
Heh
Anonyymi kommentoija, 30.4.2004 14:09:45
Pisteet: 0
...Applen laatu vaan jatkaa:

http://www.theinquirer.net/?article=15622
Re: Heh
Anonyymi kommentoija, 1.5.2004 02:53:28
Pisteet: 0
...Applen laatu vaan jatkaa: http://www.theinquirer.net/?article=15622
Näitä ongelmia on ollut KYMMENIÄ, ei edes satoja. Joskus toivoisi että muut pystyisivät vastaavaan laatuun. Eli olet oikeassa: Applen laatu vaan jatkaa.
Re:
Anonyymi kommentoija, 30.4.2004 12:41:30
Pisteet: 0
Firman myynnit ja +-0 tuotolla toimiva mp3-kauppa ei ehkä täysin kuulu samaan osastoon. iPodeja sitten myytiinkin aivan helvetisti.

Noin yleisesti mp3-markkinoita ajatellen 100 miljoonaa oli valtava tavoite ja 70 miljoonaa loistava tulos.

Ei kai tässä mitään satua ollut ?
Re:
Anonyymi kommentoija, 30.4.2004 13:54:42
Pisteet: 0
Jos Nokian, Sonyn tms muun firman ennustukset vuoden myynnistä jäisivät lähes 30% alhaisemmiksi, vaadittaisiin verta ja päitä vadille.
Jos Nokian, Sonyn tms muun firman ennustukset vuoden myynnistä jäisivät lähes 30% alhaisemmiksi, vaadittaisiin verta ja päitä vadille.
Ensinnäkin mistä on tuo 100 miljoonan ennuste peräisin? Ettei olisi mennyt Pepsi-kampanjan luvut sekaan tähän uutiseen? Apple, joka Sektorissa mainitaan lähteenä, ei puhu mitään sadasta miljoonasta biisistä lehdistötiedotteessaan. Sen sijaan siinä siterataan seuraavasti:

“iTunes has exceeded our wildest expectations during its first year, charting a new direction for the music industry, said Steve Jobs, AppleÂ’s CEO. “The unbeatable combination of iTunes and the market-leading iPod offers music fans a seamless experience for discovering, buying, managing and enjoying their music anywhere.Â

Sama sävy on ollut kaikkien rajapyykkien kohdalla, 50 miljoonaa, 25 miljoonaa tai esim. 5 miljoonaa:

“The iTunes Music Store is changing the way people buy music, said Steve Jobs, AppleÂ’s CEO. “Selling five million songs in the first eight weeks has far surpassed our expectations, and clearly illustrates that many customers are hungry for a legal way to acquire their music online.Â

Väitän Sektorin uutisen olevan virheellinen ellei faktaa löydy.

70 miljoonaa kappaletta ja 70% markkinaosuus. Joulukuussa oli myytynä 25 miljoonaa kappaletta. Nykyisellä vauhdilla 2,7 miljoonaa kappaletta viikossa Apple myy 140 miljoonaa biisiä vuodessa. Kenen pää pitäisi pudottaa ja miksi?

Toisaalta jos Apple olisi myynyt 100 miljoonaa biisiä, ei kukaan muu olisi myynyt yhtään mitään.

Koska Ollila saa kenkää? Markkinaosuus putoaa kuin lehmän häntä ja siellä se vaan keekoilee pelikännykkä povarissa.
AdminGZ Re:
AdminGZ, 30.4.2004 14:08:21
Pisteet: 0
Ensinnäkin mistä on tuo 100 miljoonan ennuste peräisin? Ettei olisi mennyt Pepsi-kampanjan luvut sekaan tähän uutiseen? Apple, joka Sektorissa mainitaan lähteenä, ei puhu mitään sadasta miljoonasta biisistä lehdistötiedotteessaan. Sen sijaan siinä siterataan seuraavasti:
http://maccentral.macworld.com/news/2004/03/16/itu...

"Apple CEO Steve Jobs says that the iTunes Music Store is likely to fall short of the 100 million song mark the company had hoped it would reach by its first anniversary."


Väitän Sektorin uutisen olevan virheellinen ellei faktaa löydy.
Faktat on esitetty. Sinä olet väärässä.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re:
Anonyymi kommentoija, 30.4.2004 16:16:35
Pisteet: 0
Faktat on esitetty. Sinä olet väärässä.
Sektorin uutinen:

pple iTunes Music Store on vuoden aikana myynyt 70 miljoonaa kappaletta, joka jäi hieman jälkeen Applen omasta 100 miljoonan kappaleen ennustuksesta.
Maccentral:

pple CEO Steve Jobs says that the iTunes Music Store is likely to fall short of the 100 million song mark the company had hoped it would reach by its first anniversary.
Toki taustat voisi kertoa kokonaan ja vielä ottaa sanakirjan käteen ellei suomentaminen muuten suju. Huomaa myös, että tuolloin toiveissa oli mukana Pepsi-kampanjan odotetut luvut, jotka eivät toteutuneet.

Fakta on 2,7 miljoonan kappaleen myynti viikossa, tuo määrä on koko ajan ollut nousussa. Ja se on enemmän kuin Apple on koskaan toivonut.

Oikeasti, lue nuo Applen lehdistötiedotteet iTunes Music Store eri vaiheista. Samalla selviää eri aikakausien viikottaiset myyntimäärät, suunta on koko ajan ylöspäin, samoin tarjolla olevien kappaleiden määrä.

Etsi pörssitiedotteista virallista kantaa musiikkikaupan myyntitavoitteista. Et varmasti löydä. Edes Jobs ei ole niin tyhmä, että tuollaista tavoitetta virallisesti lähtisi ilmoittelemaan. Tässäkin tapauksessa oltaisiin jo oikeudessa sijoittajien harhaanjohtamisesta, vähemmästäkin sinne on jouoduttu. Kyse on toiveista, ei tavoitteista, kuten tarkkaanottaen esim. MacCentralin jutussakin todetaan.

Edelleenkään en ole nähnyt ennustetta. Olen nähnyt mainintoja toiveista.
AdminGZ Re:
AdminGZ, 30.4.2004 17:11:32
Pisteet: 0
Etsi pörssitiedotteista virallista kantaa musiikkikaupan myyntitavoitteista. Et varmasti löydä. Edes Jobs ei ole niin tyhmä, että tuollaista tavoitetta virallisesti lähtisi ilmoittelemaan. Tässäkin tapauksessa oltaisiin jo oikeudessa sijoittajien harhaanjohtamisesta, vähemmästäkin sinne on jouoduttu. Kyse on toiveista, ei tavoitteista, kuten tarkkaanottaen esim. MacCentralin jutussakin todetaan.
Tässä on kirjoitettuna Jobsin iTunes for Windows puhe:

"- Now, we are clearly the market leader here. We set some goals. We wanted to sell 1 million in the first 6 months, but sold 1 million in the first week. Reset goal to 10 milllion in 6 months, but reached it in 4 months. Now... want to sell 100 million songs in a year - by April 2004."

"- So, 100 million songs in the first year."

http://www.macrumors.com/events/musicevent2003.htm...

Puhe katseltavissa täältä: http://www.apple.com/quicktime/qtv/musicevent03/

Jos tuo ei sinun mielestäsi ollut tavoite niin kyllä RDF-kenttä on sinussa vahva.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re:
Anonyymi kommentoija, 1.5.2004 21:45:26
Pisteet: 0
Jos tuo ei sinun mielestäsi ollut tavoite niin kyllä RDF-kenttä on sinussa vahva.
Siis väitätkö tosissasi tuon olevan tavoitteen asettaminen kun Jobs sanoo haluavansa myydä 100 miljoonaa biisiä? Huomaa Want = Haluta, Will = myymme. Onhan se sanonut myös haluavansa myydä Macin joka talouteen ja vastaavia lausumia löytyy vähän joka asiasta. Sehän on Jobsin tehtävä ja tärkein funktio ollut alusta asti, nostattaa henkeä ja hypeä. Jobsin markkinointipuheet ovat kokonaan eri asia kuin viralliset tiedotteet ja osakkaille jaettava informaatio. Tästä on väännetty myös firman sisällä useamman kerran kättä ja välillä laitettu Jobsille suitsia sekä sanouduttu irti Jobsin puheista. Virallinen tavoitteen asettaminen ja siitä jääminen 30% tarkoittaa auttamattomasti USA:n säälittömillä osakemarkkinoilla välintöntä rankaisua osakekurssin laskun muodossa, joukkokanteita jne. Ainoa joka tuon on viralliseksi kannaksi tulkinnnut ja haluaa tulkita on näemä Antti P. Suomesta, sillä taas ei ole piirunkaan verran vaikutusta osakekurssiin.

Virallinen kanta ja riskianalyysi löytyy http://media.corporate-ir.net/media_files/irol/10/... Lue sivulta 31 eteenpäin, siellä mainitaan mm. iTunes musiikkikauppaan liittyvät riskit, nekin jotka eivät ole Applesta riippuvaisia. 100 miljoonan myynnistä ei edes haaveilla. Jos tuossa dokumentissa lukisi sellainen luku, oltaisiin jo joukkokanteen voimalla aivan varmasti oikeudessa.

Vieläkään en ole nähnyt dokumenttia, jossa luvataan myydä 100 miljoonaa biisiä. Esitetty on toiveita ja haluja. Kukapa ei toivoisi tai haluaisi.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: ei ainakaan suhtauduta varauksella applen uutisiin
Anonyymi kommentoija, 1.5.2004 11:58:28
Pisteet: 0
Näin puolueellisilla uutisilla Sektori tekee itsestään yhtä turhan kuin Apple tuotteillaan.
Onneksi säkenöivät postisi kuitenkin korjaavat tilanteen. Huomaa sen saamat pisteet.

Mikäköhän tässä uutisessa oli puolueellista?
Re: ei ainakaan suhtauduta varauksella applen uutisiin
Anonyymi kommentoija, 3.5.2004 09:47:21
Pisteet: 0
Näin puolueellisilla uutisilla Sektori tekee itsestään yhtä turhan kuin Apple tuotteillaan.
...tämä anonyymipalsta on surullinen windoze-landia...
Meneekö kilpailijoilla sen paremmin?
Anonyymi kommentoija, 1.5.2004 00:16:33
Pisteet: +1
Ytimeekkäästi.
Onko iPod ollut hitti? Kyllä
Onko kilpailevilla ohjelmilla 70milj. ostettua kappaletta? Ei ole

Eiköhän se Nokian osakearvo tippunut sen takia että sijoittajat pelästyivät sitä että muilla firmoilla on tulos/kasvu ollut aika reipasta (Motorola ja SonyEricsson) mutta samaan aikaan Nokialla se on tippunut. Mutta sekään ei tarkoita ettei Nokia olisi kiistattomasti eniten ostettu kännykkämerkki.

Eli iTunes:n suhteen pitäisi alkaa huolestua jos joillain kilpailijalla kasvu olisi hurjaa ja itunes:ta lataukset alkaisivat hiipumaan kilpailijan tullessa markkinoille. Silti luulen että maksajia riittää tarpeeksi ihan tuon käytettävyyden takia. Ei ole nähnyt lähellekkään samanlaista toteutusta missään muussa vastaavassa ohjelmassa. Se on todellakin TOIMIVA ja OMAPERÄINEN niinkuin Applen tuotteet. Aina riittää sellaisia käyttäjiä jotka haluavat käyttää toimivia ohjelmia. Se on vähän niinkuin se että kun kerran hankit Macintoshin niin sen jälkeen et siitä luovu.

Muutenkin Applen on varmasti vaikea olla tuollaisessa bisneksessä olla pioneeri. Varmaan joku jossain vaiheessa keksii jotain parempaa mutta se on se ajan murhe. On tuossa kyllä QuickTime:kin kohdalla formaatti säilynyt vaikka oli ensimmäinen varteenotettava Video/Media formaatti netti käytössä. Kilpailijoita on tullut jälkikäteen mutta QuickTime on silti säylyttänyt asemansa.
Re: Meneekö kilpailijoilla sen paremmin?
Anonyymi kommentoija, 1.5.2004 03:49:59
Pisteet: +1
Huvittavaa kyllä, anti-Apple-fanaatikot joutuvat hakemaan aiheensa pääosin Applen taloudesta, josta sieltäkin löytyy aika vähän konkreettista valittamista niin kauan kuin Apple on se toinen tietokonevalmistaja maailmassa joka tuottaa voittoa - ja näemmä myös taantuman aikana. Sadan miljoonan iTMS:sta myydyn kappaleen tavoite oli virhe, mutta ei kovin suuri virhe markkinoiden pioneerille - alkuperäiset arviot, kuten nämä jatkoarviotkin, jouduttiin vetämään hatusta: ja metsäänhän se meni, mutta kuten uutinen sanoo, vain hieman - 30 prosenttia. Kuten hyvin tiedetään, tehtiin IT-kuplavuosina kymmenientuhansien prosenttien virhearvioita.

Apple jos kuka tietää, että ensimmäisen osa markkinoilla on kaikista vaikein. Todelliset menestyjät eivät kuitenkaan ole niitä, jotka lypsävät lyhyessä ajassa suurimmat voitot, vaan niitä, jotka jatkuvasti kykenevät uudistumaan ja kehittymään JA samalla tuottamaan jatkuvasti voittoa. iPodin huima menestys on taatusti ollut pettymys monelle pikkusieluiselle PC-nörtille jotka ovat toitottaneet Applen kuolemaa jo vuosikymmenen ajan, mutta todellinen hyötyjä siinäkin tarinassa on ollut kuluttaja. Meillä olisi varmaan edelleenkin vain jotain Creativen ghettoblasterin kokoisia Nomadeja ellei parempaa olisi tullut markkinoille.
AdminGZ Pepsi kampanja
AdminGZ, 29.4.2004 14:33:24
Pisteet: 0
Pepsi kampanja oli täysi floppi, 100 miljoonasta kappaleesta vain 5 miljoonaa kappaletta haettiin ilmaiseksi, vaikka yrityksen sisällä oli 25 miljoonan kappaleen tavoite. Tämä oli kuin läpsäisy Jobsin kasvoille koska vähiten optimistisimmat sijoittajat odottivat että vain 20%:lla pulloista haetaan kappale, luku jäikin vain 5%:iin. Kampanjan floppaamisen pääsyynä oli Pepsi, joka ei kyennyt tuottamaan jakelukanavilleen kampanjapulloja tarpeeksi nopeasti. Kampanja alkoi helmikuun alussa ja jakelukanavilla alkoi olla kampanjapulloja vasta helmikuun lopussa.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/