Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 24.5.2004

Apple paikkasi tietoturva-aukkoja

Apple julkaisi viime perjantaina korjauspäivityksen Mac OS X -käyttöjärjestelmässä todettuihin tietoturva-aukkoihin usean kuukauden odottelun jälkeen. Apple sai tiedon tietoturva-aukoista jo helmikuussa, mutta korjaukset valmistuivat vasta nyt, kun tietoturvayhtiö Secunian kriittisiksi luokittelemista ongelmista uutisoitiin useissa uutispalveluihin viime viikolla. "Mikään käyttöjärjestelmä ei ole immuuni tietoturvaongelmille, mutta Mac OS X:n Unix-pohjainen arkkitehtuuri on tähän asti ollut paljon parempi kuin useat muut", sanoi Applen markkinointijohtaja Philip Schiller.

Nyt korjauksensa saaneiden tietoturva-aukkojen todettiin aiheuttavan ongelmia Mac OS X:ssä Safari- ja Internet Explorer -selaimien kanssa. Aukot mahdollistivat paikallisten skriptien suorittamisen sekä haittaohjelmien sijoittamisen käyttäjän koneelle. Tietoturva-asiantuntijat pitivät ongelmia kuitenkin pieninä siksi, että Macintosh-ympäristön haavoittuvuuksia ei juurikaan hyödynnetä koneiden verrattain vähäisen määrän vuoksi.

Lue juttu K2, 24.5.2004 12:30. Lähde: MacCentral
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 25 uutta / 25 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: porvari
Anonyymi kommentoija, 24.5.2004 15:40:52
Pisteet: 0
Vain porvarit käyttävät mäkkejä
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa... vai miten se nyt menikään?
kyllä ainakin kannettavien puolella mäkit ovat täysin kilpailukykyisiä hinta/suorituskyky -akselilla (elleivät peräti halvempiakin). Takuuvarmasti kuitenkin mukavampia käyttää ja paljon kauniimpia;)
Ja toimivampia. Helppo käyttää. Ei tarvitse tapella matojen tai man-sivujen kanssa. Kahta en vaihda. Toinen on Mac ja toinen...
JJ Re: porvari
JJ, 24.5.2004 16:08:22
Pisteet: 0
Ja toimivampia. Helppo käyttää. Ei tarvitse tapella matojen tai man-sivujen kanssa. Kahta en vaihda. Toinen on Mac ja toinen...
Totta, OS X:ssä man-sivutkin toimivat paremmin kuin Linuxissa. Tai eivät nyt ehkä toimi radikaalisti paremmin :)
Re: porvari
Anonyymi kommentoija, 24.5.2004 16:49:21
Pisteet: 0

OS X:ssä man-sivutkin toimivat paremmin kuin Linuxissa. Tai eivät nyt ehkä toimi radikaalisti paremmin :)
Uskallan epäillä vaikka en OS X man sivuja ole edes käyttänyt.
AdminGZ Re: porvari
AdminGZ, 24.5.2004 18:59:35
Pisteet: 0
Uskallan epäillä vaikka en OS X man sivuja ole edes käyttänyt.
Kyllä se vain on ikävä totuus. GNU-projektin shelltoolsien man-sivut ovat todella epäloogisia. Tämä voi myös johtua siitä, ettei Linux ole käyttöjärjestelmä, vaan pelkästään ydin, jolloin ei saavuteta samankaltaista integraation tasoa, kuin esimerkiksi Mac OS X:llä ja BSD:illä.

Hyvänä vertailuna otettakoon vaikka kaikille tuttu ls -komento:

GNU/Linux: http://tinyurl.com/yrdmh

FreeBSD: http://tinyurl.com/359ms
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: porvari
Anonyymi kommentoija, 24.5.2004 19:19:24
Pisteet: 0
Uskallan epäillä vaikka en OS X man sivuja ole edes käyttänyt.
Kyllä se vain on ikävä totuus. GNU-projektin shelltoolsien
OK. Tuosta en ala kinaamaan kun en asiaa tarkemmin tunne. Johtuu tuosta lontoon murteen huonosta tuntemuksesta, mutta sanakirjalla olen noita man sivuja tankannut ja tullut mielikuva, että niiden pohjalta selvittää monta asiaa. Ainakin näin nyypiin näkökulmasta. Mäkki on myös käytössä, mutta valitettavasti tuo 8100 sarja, mihin ei kymppi istu. Linuxista en luovu, mutta mielenkiintoista olisi kokeilla OS X ja ehkä siihenkin joskus tilaisuus tulee!
daimoni Re: porvari
daimoni, 24.5.2004 20:48:12
Pisteet: 0
Hyvänä vertailuna otettakoon vaikka kaikille tuttu ls -komento:
Hyvä esimerkki? Ehkäpä olen tyhmä mutta en pahemmin eroa noissa man- sivuissa näe. Paitsi että GNU:n ls tukee kivempia optiota, BSD:n ls on unixin versiosta 1 :)
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: porvari
Anonyymi kommentoija, 24.5.2004 16:20:33
Pisteet: 0
Aivan samaa mieltä. Itsekin hakkaan samasta syystä nauloja mieluiten design-vasaralla.
Mielestäni Fiskarsin sahat ja vasarat ovat nimenomaan hyviä design tuotteita. Ne ovat myös sellaisia vempuloita joita 'industrial design' kilpailuissa palkitaan (esim. Fiskars Handy). Applen tuotteet ovat muotoilultaan erittäin funktionaalisia.

Yleiskielessä design sanaa käytetään jostain syystä huonosta designista, eli sellaisesta jossa muoto dominoi käytettävyyttä.
bungle Re: porvari
bungle, 24.5.2004 16:54:44
Pisteet: 0
Aivan samaa mieltä. Itsekin hakkaan samasta syystä nauloja mieluiten design-vasaralla.
Mielestäni Fiskarsin sahat ja vasarat ovat nimenomaan hyviä design tuotteita.
Yleiskielessä design sanaa käytetään jostain syystä huonosta designista, eli sellaisesta jossa muoto dominoi käytettävyyttä.
Pointti nyt ei ollut se, että design tekee tuotteesta huonomman tai paremman, vaan se, että nauloja (tarpeita/ongelmia/jne.) on erilaisia ja myös erilaisia vasaroita (käyttöjärjestelmiä/ohjelmointikieliä/jne.) näihin eri tarkoituksiin.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Tug3 Re: porvari
Tug3, 25.5.2004 09:48:43
Pisteet: +1
Aivan samaa mieltä. Itsekin hakkaan samasta syystä nauloja mieluiten design-vasaralla.
Mielestäni Fiskarsin sahat ja vasarat ovat nimenomaan hyviä design tuotteita.
Yleiskielessä design sanaa käytetään jostain syystä huonosta designista, eli sellaisesta jossa muoto dominoi käytettävyyttä.
Pointti nyt ei ollut se, että design tekee tuotteesta huonomman tai paremman, vaan se, että nauloja (tarpeita/ongelmia/jne.) on erilaisia ja myös erilaisia vasaroita (käyttöjärjestelmiä/ohjelmointikieliä/jne.) näihin eri tarkoituksiin.
Itse asiassa design (tarkoitan siis todellista designia) nimenomaan tekee tuotteesta paremman. Käytän esimerkkinä nyt vaikka puutarhasaksia, joilla pätkin tässä viikko sitten erään pensaan maan tasalle.

Itselläni oli vain vanhat (halvat) puutarhasakset, joilla alkuun pätkin pikkurillin paksuisia risuja kiroillen. Naapurini näki tuskani ja ehdotti, että kokeilisin hänen uusia design Fiskarsejaan. Ne olivat puolet pienemmät ja vieläpä kevyt (hiilikuitua). Alkuun epäilin niiden toimivuutta, mutta jo muutaman oksan leikattuani totesin niiden designin ylivoimaisuuden. Ne eivät olleet pelkästään mukavat käyttää vaan leikkasivat halkaisijaltaan yli kolminkertaisiakin runkoja vaivatta! Ja olivat vieläpä kauniit verrattuina omiin "made in taiwan"-saksiini.

Tottakai Fiskarsiltakin löytyy erilaisia saksia eri käyttötarkoituksiin (niin kuin kuuluukin), mutta se on juuri hyvä design, joka tekee niistä saksista sekä miellyttävät, että toimivat käyttää. Sanomattakin lienee selvää, että nämä fiskarsin sakset maksavat yli kolmekin kertaa tarjoussaksia enemmän.

Seuraavan kerran puutarhatarvikkeita ostaessani en katso hintaa...
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Re: porvari
Anonyymi kommentoija, 24.5.2004 20:43:02
Pisteet: 0
akuuvarmasti kuitenkin mukavampia käyttää ja paljon kauniimpia;)
Aivan samaa mieltä. Itsekin hakkaan samasta syystä nauloja mieluiten design-vasaralla.
Aidolla norsunnahkakahvalla ?
Re: porvari
Anonyymi kommentoija, 25.5.2004 13:46:26
Pisteet: 0
akuuvarmasti kuitenkin mukavampia käyttää ja paljon kauniimpia;)
Aivan samaa mieltä. Itsekin hakkaan samasta syystä nauloja mieluiten design-vasaralla.
Aidolla norsunnahkakahvalla ?
Tarkoitit varmasti norsunESInahkakahvalla.
Tug3 Re: porvari
Tug3, 25.5.2004 09:33:24
Pisteet: 0
Vain porvarit käyttävät mäkkejä
Proletariaatti kyykkyyn, NYT!
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Akiro urli
Akiro, 24.5.2004 13:26:40
Pisteet: +1
<brag>
Pakko päteä tähän väliin että mainostin tuota korjausta jo lauantaina tuossa edellisessä asiaa koskevassa uutisessa, eli olin huomattavasti ripeämpi kuin toimitus ;->
</brag>

Mutta tuossa vielä URL tuohon päivitykseen, että tulisi jotain asiaakin tähän kommentiin:
http://www.apple.com/support/downloads/securityupd...
Re: urli
Anonyymi kommentoija, 25.5.2004 06:52:59
Pisteet: 0
Kaiken lisäksi patchi ei näytä toimivan:

http://www.informationweek.com/story/showArticle.j...

Hienoa työtä muutaman kuukauden viiveellä.
Akiro Re: urli
Akiro, 27.5.2004 10:34:17
Pisteet: 0
Kaiken lisäksi patchi ei näytä toimivan: http://www.informationweek.com/story/showArticle.j...
Hienoa työtä muutaman kuukauden viiveellä.
Siis kyllä se tuon helpviewer-aukon paikkaa minkä lupaakin paikkaavansa. Noiden muiden URL-käsittelijöiden aukoille Apple ei vielä ole julkaissut päivitystä.