Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 18.8.2004

Win XP Pron SP2 ei saatavilla Windows Updatesta

Microsoft lykkäsi Windows XP Professionalin Service Pack 2:n (SP2) levittämistä automaattisen päivityspalvelun eli Windows Updaten kautta ainakin yhdeksällä vuorokaudella. Syy kuulostaa hieman hämmentävältä, sillä Microsoft haluaa varmistaa sen, että yritysasiakkaat ehtivät väliaikaisesti estää SP2:n automaatisen asentumisen työntekijöidensä tietokoneisiin. Microsoft tiedotti asiasta vasta viime sunnuntaina, vain vuorokautta ennen päivää, jolloin SP2:n piti päätyä automaattiseen päivityspalveluun.

Microsoftin mukaan suurasiakkaat tarvitsevat lisäaikaa tarvittavien estomenetelmien rakentamiseksi. Estot ovat monille yhtiöille välttämättömiä, sillä tietohallinnon on pakko tietää, mitkä sovellukset toimivat moitteettomasti päivityksen jälkeenkin ja mitkä eivät.

Microsoftin tiedotteen mukaan Windows XP Professionalille tarkoitettu SP2 ehtii automaattiseen päivityspalveluun aikaisintaan 25. elokuuta. Sen sijaan Windows XP Home Editionin käyttäjät pääsevät lataamaan Service Pack 2:n Windows Updaten kautta jo tänään keskiviikkona, mikäli mitään mutkia ei matkaan ole tullut.

Lue juttu K2, 18.8.2004 01:04. Lähde: ZDNet
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 25 uutta / 25 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Hmm.
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 08:22:35
Pisteet: 0
Tuosta ei liene vielä lokalisoituja versioita tarjolla, vai olenko väärässä?
zimmo Re: Hmm.
zimmo, 18.8.2004 14:58:31
Pisteet: 0
Tuosta ei liene vielä lokalisoituja versioita tarjolla, vai olenko väärässä?
Syyskuun puolessa välissä tulee FI-lokalisaatio.
Tyhmää.
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 08:41:45
Pisteet: 0
Mikkisoftalla on jo ratkaisu yritysasiakkaille, ja se on firman oma SUS-palvelin.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: Jarrua ...
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 09:37:25
Pisteet: 0
Ainiin se pakollinen linkki unohtui:
http://weblogs.asp.net/lbarbieri/archive/2004/08/1...
Re: Jarrua ...
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 10:49:46
Pisteet: 0
Ainiin se pakollinen linkki unohtui: http://weblogs.asp.net/lbarbieri/archive/2004/08/1...
Tuo "uutinenhan" kertoo siitä, että IBM on kehoittanut työntekijöitään olematta ajamaan SP2:sta koneisiinsa. Ei se kieli mitään SP2:n tasosta vaan se on missä tahansa suuryrityksessä (pienemmissäkin nykyään) täysin normaali käytäntö, että suurempien katastrofien välttämiseksi käyttäjät eivät mene itse päivittelemään koneitaan vaan päivitykset hoidetaan policyin/skriptein/apuohjelmin kun niiden toimivuus on todettu.

Voi vain kuvitella mitä siitä seuraisi kun joku IBM:n käyttämä toiminnanohjausjärjestelmä tai taloushallinto lopettaisi maailmalaajuisesti toimintansa vaikka edes tunneiksi tai viallinen laiteajuri kaataisi muutama tuhatta konetta..
Re: Jarrua ...
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 10:14:17
Pisteet: 0
Joo, noi mikkisoftan APIt on senverran sekaisin, ettei tota kannata heti installoida,...
5 Euroa vetoa, että kaveri ei edes tiedä mikä on 'api'...

Btw, XP SP2 servukoneelle toissapäivänä, TCP-yhteyksien rajoittaminen aiheutti ongelmia yhden ohjelman kanssa mutta siihen löytyi kolmannen osapuolen 'fixi'.
Re: Jarrua ...
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 10:41:25
Pisteet: 0
5 Euroa vetoa, että kaveri ei edes tiedä mikä on 'api'...
Tottakai tiedän: Academic Performance Index

Ja tässä akateeminen lista: http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=884...
Re: Jarrua ...
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 14:16:06
Pisteet: 0
Ja mitenkäs tämä liittyy apeihin?

SP2 sisältää rajoituksia (esim. ohjelma saa ottaa vaan n kpl TCP-yhteyksiä, jos se ottaa enemmän niin blokataan oikeus käyttää nettiä kokonaan) mutta AFAIK yhteenkään apiin ei kyllä ole tehty yhteensopivuuden rikkovia muutoksia.
Re: Jarrua ...
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 15:12:10
Pisteet: 0
Ja mitenkäs tämä liittyy apeihin?
Jos API dokkarissa lukee vaikka: avaa TCP-yhteyden.
Jos se ei enää sitä avakaan jonkun rajoituksen jälkeen, niin API on muutettu/sotkettu..
feenix Re: Jarrua ...
feenix, 18.8.2004 14:32:42
Pisteet: 0
SP2 sisältää rajoituksia (esim. ohjelma saa ottaa vaan n kpl TCP-yhteyksiä, jos se ottaa enemmän niin blokataan oikeus käyttää nettiä kokonaan)
Missä moinen muutos on dokumentoitu? TCP-muutos josta tietoja olen löytänyt on kylläkin ollut vain sellainen joka rajoittaa aukeavia yhteyksiä 10 kpl/s, ei mitenkään rajoita sitä miten paljon yhteyksiä ohjelma voi ottaa, eikä mitään blokata, ainoastaan jonotetaan.
Re: Jarrua ...
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 16:59:04
Pisteet: 0
Joo, noi mikkisoftan APIt on senverran sekaisin, ettei tota kannata heti installoida, jos aikoo masiinat pitää pystyssä. MIcrosoft ei osaa edes bugeja korjata! Aina pitää tuputtaa uusia "featureja" jotka sitten rikkoo kaiken vanhan. Kaikenlisäksi mistään ei näe mihin on koskettu, jotta voisi ennustaa miten tulee käymään...ARGH!
Et ole tainnut lukea MS:n 'yhteensopivuus' dokumenttia ollenkaan ?
Suurin osa listan ohjelmista - varmasti muitakin on kuin listan softat - menevät rikki palomuurin oletusarvoisesti blokatessa verkkoliikenteen.
asennuskokemus sp2:sta hp:n omnibook kannettavaan
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 09:45:28
Pisteet: 0
Varoituksen sana ainakin niille joilla on näytönohjaimena joku ati mobility näytönohjain. SP2 kadotti openGL tuen totaalisesti. näytöohjaimen ajureiden uudelleenasennus kuitenkin auttoi tähän ongelmaan.
Pöh
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 11:02:42
Pisteet: 0
Eka Post-SP2 -fix on jo olemassa ja ovatpa ehtineet jo löytää vakavia ongelmia uusissa turvarutiineissakin:

http://it.slashdot.org/it/04/08/17/2315255.shtml?t...
feenix Re: Pöh
feenix, 18.8.2004 11:22:10
Pisteet: +1
Eka Post-SP2 -fix on jo olemassa ja ovatpa ehtineet jo löytää vakavia ongelmia uusissa turvarutiineissakin:
Tosi vakavia. Samalla voinet uutisoida, että nyt on tavattu vakava turvareikä unixeissa: käyttäjä! Nuo "turvareiät" meinaan ovat sitä samaa luokkaa sen ikivanhan viruksen kanssa, joka lähettää viestin "hei, olen virus. tuhoa pari tiedostoasi ja lähetä minut eteenpäin tuttavillesi" kanssa.

Yksi turvareikä siis on se, että jos käyttäjä sattuu ajamaan ohjelman cmd:n kautta (esim sanomalla cmd /c ohjelma.exe), se ajetaan vaikka se olisi ladattu netistä. Hui. Kauheaa! SP2 siis toi tämän uudistuksen, jossa netistä ladattuja ohjelmia ei suoraan anneta ajaa vaan annetaan varoitus ensin, joten cmd on aina toiminut näin, nyt se vain on "turvareikä" kun joku toinen ei teekään ihan näin.

Löytäjät myös esittävät mahdollisena tosiaankin sen, että lähetetään tiedosto käyttäjälle mailissa, sanotaan että "ajapa cmd ja raahaa toi tiedosto siihen ja iske enteriä" ja sitten saadaan ajettua ohjelma ilman varoitusta. Whoa. Universaali turvareikä jokaisessa käyttiksessä: käyttäjä! Newsflash! Stop the press!

Kamoon hei oikeesti...
Re: Pöh
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 12:39:32
Pisteet: 0
Yksi turvareikä siis on se, että jos käyttäjä sattuu ajamaan ohjelman cmd:n kautta (esim sanomalla cmd /c ohjelma.exe), se ajetaan vaikka se olisi ladattu netistä. Hui. Kauheaa! SP2 siis toi tämän uudistuksen, jossa netistä ladattuja ohjelmia ei suoraan anneta ajaa vaan annetaan varoitus ensin, joten cmd on aina toiminut näin, nyt se vain on "turvareikä" kun joku toinen ei teekään ihan näin. Löytäjät myös esittävät mahdollisena tosiaankin sen, että lähetetään tiedosto käyttäjälle mailissa, sanotaan että "ajapa cmd ja raahaa toi tiedosto siihen ja iske enteriä" ja sitten saadaan ajettua ohjelma ilman varoitusta. Whoa. Universaali turvareikä jokaisessa käyttiksessä: käyttäjä! Newsflash! Stop the press!
Tuo cmd:n kautta suorittamista pidin ihan vain hätäiseen keksittynä esimerkkinä "aukon" hyödyntämisestä. Voisin kuvitella, että jossain kirjastossa on vikaa sen verran, että ennemmin tai myöhemmin joku muu tulee ja keksii käyttää sitä hyväkseen jollain muulla tavalla.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
superhoe Re: Sektori
superhoe, 18.8.2004 14:26:09
Pisteet: 0
Mopotola ja HV ovat sotkeneet nelivuoteisen kalaverkkonsa imuxiin perustuvien kolmannen osapuolen matkatohelinkalaverkkojen kanssa. Mopotolan mach 3Gay-verkkona toimivat Pentel Titanium -prosessoreihin perustuvat HV
Melkein kaikkien uutisjuttujen kommenteissa on tältä ja eiliseltä päivältä jotain ihan käsittämätöntä yläasteikäisten häiriköintiä.

Haluaisin edelleen lukea -2:lla (on niissä miinusviesteissä joskus ituakin), joten voisitteko tälläiset ihan selkeät häirikköviestit ottaa modaamisen sijasta kokonaan pois? Lisäksi, eikö anonyymia kommentointia voisi estää tai tälläisille aivan selvimmille roskan postaajille pistää IP-bannia tms?
--
Re: Sektori
Anonyymi kommentoija, 18.8.2004 23:13:51
Pisteet: 0
Ihan hemmetin OT (ei kai haitanne kun threadi on muutenkin -2:ssa), mutta seuraavan pseudokoodin käyttöönotolla voisi olla mielenkiintoiset seuraukset:

näytä_viesti := (kirjoittajan_ip NOT IN häiriköt) OR kirjoittajan_ip==lukijan_ip;

bensaa liekkeihin? ;-)
superhoe Pr0n
superhoe, 18.8.2004 09:57:34
Pisteet: 0
Hehe. Vähän aikaa kelasin tuota otsikkoa että mikä helkkari on 'Win XP Pron SP2'.

-e
--
Penguin Windows Update v5 tarjosi SP2:n jo toissa viikolla
Penguin, 18.8.2004 17:57:47
Pisteet: 0
Osoitteessa http://v5.windowsupdate.microsoft.com/ majaileva Windows Update v5 on tarjonnut tuota SP2:sta jo toissa viikolla ihan automaattipäivityksenä. Sitä ennen sieltä oli tarjolla SP2 RC2 ja sekin automaattipäivityksenä heti julkistuspäivästä alkaen. Tuo palvelu toimii ilman kuulumista mihinkään betatestausohjelmaa tai vastaavaan.

Arvelisin että tuo v5 tulee kaikkien käyttöön samalla kun SP2 tulee ulos, eli päivittävät samalla myös Windows Updaten kaikille.
/Penguin